Έκτακτη συνάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου με τον πρόεδρο του ομίλου ναυπηγείων Ελευσίνας-Νεωρίου Νίκου Ταβουλάρη πρόκειται να διεξαχθεί την ερχόμενη Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου, μετά από τηλεφωνική επικοινωνία των δύο ανδρών σήμερα, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές του υπουργείου. Αντικείμενο της συνάντησης η συμφωνία συνεργασίας που κλείστηκε μεταξύ του ομίλου και της DCNS,
ο Ενιαίος Ναυπηγικός Φορέας, αλλά και η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η διαπραγμάτευση για τα ΕΝΑΕ, όπου η ελληνική πλευρά έχει περιέλθει σε δεινή διαπραγματευτική θέση καθώς πέρα από το περίφημο framework agreement, έφτασε στο σημείο να… μονογράψει την συμφωνία για να θυμηθεί εν συνεχεία αυτό που το defencenet.gr έχει σημειώσει από τον περασμένο Αύγουστο τουλάχιστον: Ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως οι νέοι ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ θα ναυπηγήσουν τα νέα υποβρύχια ή θα δώσουν τα υπόλοιπα τρία που ακόμα δεν έχουν παραδοθεί, βάσει των τεχνικών προδιαγραφών που απαιτεί το Π.Ν. Και όταν, "κατόπιν εορτής" ζητήθηκαν αυτές οι εγγυήσεις, η ADM, φέρεται να "στύλωσε τα πόδια της"!
Το Π.Ν.ζήτησε επαναδιατύπωση του άρθρου 25, δηλαδή να υπάρξουν εγγυήσεις και ρήτρες σε περίπτωση που τα τρία υποβρύχια που ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα ή τα άλλα δύο που θα ναυπηγηθούν παρουσιάζουν αποκλίσεις από τις προδιαγραφές. Οι Γερμανοί της TKMS αρχικά το δέχθηκαν, αλλά φέρεται να διαφώνησε την επόμενη ημέρα η Abu Dhabi Mar και προσωπικά ο Iskander Safa.
Που βρίσκεται το πρόβλημα: Στο ακουστικό ίχνος, υποστηρίζουν πηγές του ΓΕΝ που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις. Εκφράστηκε η υπόνοια ότι το ακουστικό ίχνος των Made in Greece Τype 214 μπορεί να είναι κατά τι μεγαλύτερο από αυτό του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ. Οι πληροφορίες υποστηρίζουν ότι πρόκειται για πιθανή απόκλιση του ακουστικού ίχνους της τάξης του 1-1,5%, και η πλευρά της ADM προβάλλοντας την δικαιολογία ότι «Ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ναυπηγήθηκε στην Γερμανία, τα άλλα τρία στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα δύο επίσης εδώ θα ναυπηγηθούν είναι πολύ πιθανό η ποιότητα κατασκευής να είναι ελάχιστα διαφοροποιημένη».
Τι έκανε την ADM να αλλάξει γνώμη και να επιμείνει στη μη καταβολή ρήτρας σε περίπτωση που παρουσιαστεί ένα τέτοιο πρόβλημα; Μάλλον οι εκτιμήσεις της TKMS ότι είναι πολύ πιθανό τα εν Ελλάδι ναυπηγηθέντα υποβρύχια να έχουν αυτή την ελάχιστη απόκλιση.
Βέβαια εδώ τίθεται και πάλι το θέμα του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ, όπου οι φόβοι και οι υπόνοιες για αποτυχία του προγράμματος εκσυγχρονισμού είναι πολύ ισχυρότεροι από την πιθανή απόκλιση 1% στο ακουστικό ίχνος των Type 214.
Μέσα σε όλα αυτά τα άκρως αρνητικά (από νομικής πλευράς μετά το απαράδεκτο framework agreement και την μονογραφή της συμφωνίας, τυχόν προσφυγή του θέματος στην διαιτησία θα είχε λιγότερες πιθανότητες δικαίωσης της ελληνικής πλευράς, απ’ότι είχαν οι Γερμανοί εγκληματίες πολέμου στη δίκη της Νυρεμβέργης!) ήρθε και ένα θετικό για την Ελλάδα:
Η υπογραφή του MoA της Ελευσίνας με την DCNS, το οποίο όμως έπεσε σαν κεραυνός επάνω στην ADM που έχει ήδη διαμαρτυρηθεί στον υπουργό Εθνικής Άμυνας με επικοινωνία του Ι.Safa χθες το βράδυ με τον Ε.Βενιζέλο, αλλά έχει αιφνιδιάσει και την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά και το Μαξίμου.
Η ανακοίνωση του Ε.Βενιζέλου είχε διπλό στόχο: Πρώτον να καθησυχάσει την ADM στην οποία έχουν υποσχεθεί «γενναίο» μερίδιο στην ναυπήγηση των FREMM. Εδώ βέβαια υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα: Η βούληση της γαλλικής πλευράς να μοιραστεί το know-how των stealth σκαφών των FREMM με οποιονδήποτε άλλον στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα με τα ΕΝΑΕ της ADM και της TKMS.
Διότι η ανακοίνωση που εξέδωσε η DCNS λίγο μετά την αποκάλυψη της υπογραφής του MoA από το defencenet.gr, σε αντίθεση με το λιτό κείμενο της Ελευσίνας, ήταν πολύ συγκεκριμένη και σαφής και την παραθέτουμε αυτούσια στο αγγλικό κείμενο:
New Agreement between DCNS and Elefsis / Neorion Shipyards for the Frigates program of the Hellenic Navy
An Agreement between DCNS and Elefsis / Neorion Shipyards has been signed todayl for the new Frigates program of the Hellenic Navy.
This agreement is the continuation of the Memorandun of Understanding (MoU) signed in October 2006. It reflects the willingness of both parties to cooperate for the construction of the Hellenic FREMM frigates.
Through this Agreement, the two companies agree to jointly undertake the construction of FREMM frigates to best serve the Hellenic Navy.
The 6,000-tonne FREMM-class vessels which are currently under construction for the French Navy are designed for multi-role missions including control of the air/maritime environment combined with escort roles and monitoring of maritime traffic..."
Εδώ θα μπορούσε να μπει και τίτλος «Στους δύο τρίτος δεν χωρεί». «Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να αναλάβουν από κοινού την κατασκευή των φρεγατών FREMM για (να πιροσφέρουν) καλύτερη υπηρεσία στο Ελληνικό Ναυτικό».
Η δεύτερη αφορμή για την ανακοίνωση Βενιζέλου ήταν η προσπάθεια της κυβέρνησης να διαλύσει κάποια φημολογία που κυκλοφόρησε περί «άμεσης προμήθειας φρεγατών μέσα στην κρίση».
Ισχυρισμοί που πλήττουν την ασφάλεια και τα συμφέροντα της χώρας (στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί αύριο μπορείτε να διαβάσετε πως από την προμήθεια των FREMM, των Type 214 και μιας σειράς άλλων συστημάτων εξαρτάται η αξιοποίηση των τεράστιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου που βρίσκονται εντός της ελληνικής ΑΟΖ). Αλλά η φημολογία αυτή ενοχλεί πολιτικά την κυβέρνηση που έχει εισέλθει στο θέμα των αμυντικών δαπανών στο «δωμάτιο πανικού» για να προστατευτεί επικοινωνιακά: Απορρίπτει οποιαδήποτε συζήτηση για αμυντικές επενδύσεις για να μην κτυπηθεί από οικονομικά συμφέροντα που έχουν άριστες προσβάσεις και ιδιόκτητα ΜΜΕ αλλά δραστηριοποιούνται στις κατασκευές, στο χώρο της υγείας κλπ!
Ο υπουργός, ο οποίος έχει καλή σχέση με τον Ν.Ταβουλάρη, ζήτησε από τον ισχυρό άνδρα της Ελευσίνας ενημέρωση για το θέμα της συμφωνίας με την DCNS
Πάντως ο Ν.Ταβουλάρης, όπως είχε σημειώσει και σε προηγούμενο σημείωμά του το defencenet.gr, αποδεικνύεται «μετρ» στος αιφνιδιασμούς…
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
ο Ενιαίος Ναυπηγικός Φορέας, αλλά και η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η διαπραγμάτευση για τα ΕΝΑΕ, όπου η ελληνική πλευρά έχει περιέλθει σε δεινή διαπραγματευτική θέση καθώς πέρα από το περίφημο framework agreement, έφτασε στο σημείο να… μονογράψει την συμφωνία για να θυμηθεί εν συνεχεία αυτό που το defencenet.gr έχει σημειώσει από τον περασμένο Αύγουστο τουλάχιστον: Ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως οι νέοι ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ θα ναυπηγήσουν τα νέα υποβρύχια ή θα δώσουν τα υπόλοιπα τρία που ακόμα δεν έχουν παραδοθεί, βάσει των τεχνικών προδιαγραφών που απαιτεί το Π.Ν. Και όταν, "κατόπιν εορτής" ζητήθηκαν αυτές οι εγγυήσεις, η ADM, φέρεται να "στύλωσε τα πόδια της"!
Το Π.Ν.ζήτησε επαναδιατύπωση του άρθρου 25, δηλαδή να υπάρξουν εγγυήσεις και ρήτρες σε περίπτωση που τα τρία υποβρύχια που ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα ή τα άλλα δύο που θα ναυπηγηθούν παρουσιάζουν αποκλίσεις από τις προδιαγραφές. Οι Γερμανοί της TKMS αρχικά το δέχθηκαν, αλλά φέρεται να διαφώνησε την επόμενη ημέρα η Abu Dhabi Mar και προσωπικά ο Iskander Safa.
Που βρίσκεται το πρόβλημα: Στο ακουστικό ίχνος, υποστηρίζουν πηγές του ΓΕΝ που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις. Εκφράστηκε η υπόνοια ότι το ακουστικό ίχνος των Made in Greece Τype 214 μπορεί να είναι κατά τι μεγαλύτερο από αυτό του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ. Οι πληροφορίες υποστηρίζουν ότι πρόκειται για πιθανή απόκλιση του ακουστικού ίχνους της τάξης του 1-1,5%, και η πλευρά της ADM προβάλλοντας την δικαιολογία ότι «Ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ναυπηγήθηκε στην Γερμανία, τα άλλα τρία στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα δύο επίσης εδώ θα ναυπηγηθούν είναι πολύ πιθανό η ποιότητα κατασκευής να είναι ελάχιστα διαφοροποιημένη».
Τι έκανε την ADM να αλλάξει γνώμη και να επιμείνει στη μη καταβολή ρήτρας σε περίπτωση που παρουσιαστεί ένα τέτοιο πρόβλημα; Μάλλον οι εκτιμήσεις της TKMS ότι είναι πολύ πιθανό τα εν Ελλάδι ναυπηγηθέντα υποβρύχια να έχουν αυτή την ελάχιστη απόκλιση.
Βέβαια εδώ τίθεται και πάλι το θέμα του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ, όπου οι φόβοι και οι υπόνοιες για αποτυχία του προγράμματος εκσυγχρονισμού είναι πολύ ισχυρότεροι από την πιθανή απόκλιση 1% στο ακουστικό ίχνος των Type 214.
Μέσα σε όλα αυτά τα άκρως αρνητικά (από νομικής πλευράς μετά το απαράδεκτο framework agreement και την μονογραφή της συμφωνίας, τυχόν προσφυγή του θέματος στην διαιτησία θα είχε λιγότερες πιθανότητες δικαίωσης της ελληνικής πλευράς, απ’ότι είχαν οι Γερμανοί εγκληματίες πολέμου στη δίκη της Νυρεμβέργης!) ήρθε και ένα θετικό για την Ελλάδα:
Η υπογραφή του MoA της Ελευσίνας με την DCNS, το οποίο όμως έπεσε σαν κεραυνός επάνω στην ADM που έχει ήδη διαμαρτυρηθεί στον υπουργό Εθνικής Άμυνας με επικοινωνία του Ι.Safa χθες το βράδυ με τον Ε.Βενιζέλο, αλλά έχει αιφνιδιάσει και την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά και το Μαξίμου.
Η ανακοίνωση του Ε.Βενιζέλου είχε διπλό στόχο: Πρώτον να καθησυχάσει την ADM στην οποία έχουν υποσχεθεί «γενναίο» μερίδιο στην ναυπήγηση των FREMM. Εδώ βέβαια υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα: Η βούληση της γαλλικής πλευράς να μοιραστεί το know-how των stealth σκαφών των FREMM με οποιονδήποτε άλλον στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα με τα ΕΝΑΕ της ADM και της TKMS.
Διότι η ανακοίνωση που εξέδωσε η DCNS λίγο μετά την αποκάλυψη της υπογραφής του MoA από το defencenet.gr, σε αντίθεση με το λιτό κείμενο της Ελευσίνας, ήταν πολύ συγκεκριμένη και σαφής και την παραθέτουμε αυτούσια στο αγγλικό κείμενο:
New Agreement between DCNS and Elefsis / Neorion Shipyards for the Frigates program of the Hellenic Navy
An Agreement between DCNS and Elefsis / Neorion Shipyards has been signed todayl for the new Frigates program of the Hellenic Navy.
This agreement is the continuation of the Memorandun of Understanding (MoU) signed in October 2006. It reflects the willingness of both parties to cooperate for the construction of the Hellenic FREMM frigates.
Through this Agreement, the two companies agree to jointly undertake the construction of FREMM frigates to best serve the Hellenic Navy.
The 6,000-tonne FREMM-class vessels which are currently under construction for the French Navy are designed for multi-role missions including control of the air/maritime environment combined with escort roles and monitoring of maritime traffic..."
Εδώ θα μπορούσε να μπει και τίτλος «Στους δύο τρίτος δεν χωρεί». «Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να αναλάβουν από κοινού την κατασκευή των φρεγατών FREMM για (να πιροσφέρουν) καλύτερη υπηρεσία στο Ελληνικό Ναυτικό».
Η δεύτερη αφορμή για την ανακοίνωση Βενιζέλου ήταν η προσπάθεια της κυβέρνησης να διαλύσει κάποια φημολογία που κυκλοφόρησε περί «άμεσης προμήθειας φρεγατών μέσα στην κρίση».
Ισχυρισμοί που πλήττουν την ασφάλεια και τα συμφέροντα της χώρας (στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί αύριο μπορείτε να διαβάσετε πως από την προμήθεια των FREMM, των Type 214 και μιας σειράς άλλων συστημάτων εξαρτάται η αξιοποίηση των τεράστιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου που βρίσκονται εντός της ελληνικής ΑΟΖ). Αλλά η φημολογία αυτή ενοχλεί πολιτικά την κυβέρνηση που έχει εισέλθει στο θέμα των αμυντικών δαπανών στο «δωμάτιο πανικού» για να προστατευτεί επικοινωνιακά: Απορρίπτει οποιαδήποτε συζήτηση για αμυντικές επενδύσεις για να μην κτυπηθεί από οικονομικά συμφέροντα που έχουν άριστες προσβάσεις και ιδιόκτητα ΜΜΕ αλλά δραστηριοποιούνται στις κατασκευές, στο χώρο της υγείας κλπ!
Ο υπουργός, ο οποίος έχει καλή σχέση με τον Ν.Ταβουλάρη, ζήτησε από τον ισχυρό άνδρα της Ελευσίνας ενημέρωση για το θέμα της συμφωνίας με την DCNS
Πάντως ο Ν.Ταβουλάρης, όπως είχε σημειώσει και σε προηγούμενο σημείωμά του το defencenet.gr, αποδεικνύεται «μετρ» στος αιφνιδιασμούς…
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δημοσίευση σχολίου