Για τον Ερντογάν, έναν λαϊκιστή ηγέτη σε μια πλειοψηφική δημοκρατία, η δημόσια εικόνα είναι κορυφαία προτεραιότητα. Έχει εμμονή με το να παρακολουθεί τον δημόσιο σφυγμό και διατηρεί ένα στενό δίκτυο δημοσκόπησης. Έχοντας εισέλθει στην εθνική πολιτική το 2002 ως ισλαμιστής, μέχρι το 2011 κέρδισε σχεδόν το 50 τοις εκατό των ψήφων – εξαιρετικό για έναν Τούρκο πολιτικό. Ο Ερντογάν βλέπει τον εαυτό του ως «άνθρωπο του λαού» και συχνά επικαλείται τη «βούληση των ανθρώπων» για να δικαιολογήσει αμφιλεγόμενες πολιτικές.
Ακόμη και όταν η δημοτικότητά του έχει εξασθενίσει – το κόμμα του δημοσκόπησε κάτω από 40 τοις εκατό στις τελευταίες εκλογές – συνέχισε να καυχιέται για τα αποτελέσματα των εκλογών του ως απόδειξη της ευρείας υποστήριξης και νομιμότητάς του. Πολλοί αυταρχικοί ηγέτες προβάλλουν αυτήν την εικόνα με νοθεία εκλογών – κατασκευαστική συγκατάθεση όπου δεν υπάρχει. Αυτό δεν ήταν ακριβώς το modus operandi του Ερντογάν. Ενώ η κυβέρνησή του κατηγορείται για κάποια εκλογική απάτη, η διαδικασία ψηφοφορίας στην Τουρκία παραμένει σε γενικές γραμμές δωρεάν.
Αντί να καθορίζει τα αποτελέσματα, επιτρέπει στις εκλογές να προχωρήσουν – αλλά με ένα άδικο πεδίο ανταγωνισμού βαίνει πολύ προς όφελός του. Πράγματι, ο Ερντογάν βασίζεται σε μια διαφορετική τακτική για να προβάλει μια εικόνα δημοτικότητας: χειραγώγηση της κοινής γνώμης μέσω του χώρου πληροφοριών. Δεν ελέγχει απλώς κύκλους ειδήσεων με το βέλτιστα τηλεοπτικό πολυάσχολο πρόγραμμα του. Κυριολεκτικά κυριαρχεί στον δημόσιο λόγο μέσω της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης, της αδιάκοπης λογοκρισίας, της καταστολής, αλλά και της στρατηγικής κυκλοφορίας προπαγάνδας και παραπληροφόρησης.
Ιδιοκτησία των Media
Ο πιο άμεσος τρόπος διαμόρφωσης πληροφοριών στην Τουρκία είναι μέσω παραδοσιακών μέσων. Η μεγάλη πλειοψηφία των Τούρκων λαμβάνει τα πολιτικά νέα από την τηλεόραση. Ο μέσος πολίτης παρακολουθεί 3,5 ώρες τηλεόρασης την ημέρα, και οι περισσότεροι συντονίζονται με τις ειδήσεις – που προσεγγίζουν περίπου 20 εκατομμύρια τηλεθεατές στην πρώτη στιγμή. Οι εφημερίδες είναι η επόμενη πιο δημοφιλής πηγή πληροφοριών, αν και έχουν μικρότερο κοινό.
Οι τριάντα εφημερίδες της Τουρκίας προσεγγίζουν περίπου 1,7 εκατομμύρια αναγνώστες την εβδομάδα. Οι τρεις κορυφαίες εφημερίδες έχουν λιγότερες από 200.000 αγορές η καθεμία. Τούτου λεχθέντος, πολλοί Τούρκοι ξοδεύουν τόσο πολύ χρόνο σε ιστότοπους ειδήσεων όσο και στα κοινωνικά μέσα. Κατά την τελευταία δεκαετία, οι σύμμαχοί της οικογένειας και του ιδιωτικού τομέα ήρθαν να αποκτήσουν και να ελέγξουν περισσότερο από το 90% των καναλιών ειδήσεων και εφημερίδων της Τουρκίας. Αυτός ο έλεγχος δίνει στον Ερντογάν ένα βασικό πλεονέκτημα στη διαμόρφωση του δημόσιου λόγου. Τα βραδινά προγράμματα ειδήσεων των καναλιών υπέρ του Ερντογάν, όπως το ATV, ανταγωνίζονται με την ανεξάρτητη τηλεόραση FOX ως τα προγράμματα με τις περισσότερες προβολές. Οι δύο εφημερίδες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, η Sabah και η Hurriyet, ανήκουν τώρα σε φιλοκυβερνητικούς. Οι ιστότοποι ειδήσεων με τις περισσότερες επισκέψεις είναι επίσης κυβερνητικά κανάλια: CNN Turk και NTV.
Αυτές οι εταιρείες ενισχύουν συνεχώς την κοσμοθεωρία του Ερντογάν και την εικόνα που προβάλλεται ως ηγέτης που ενώνει την Τουρκία σε μια παγκόσμια δύναμη. Η προσέγγισή τους ποικίλλει: Οι μυριάδες ηλεκτρονικές εφημερίδες με τη μολυσματική γλώσσα τους συμπληρώνουν μια χούφτα εδραιωμένες εφημερίδες όπως η Hurriyet και κανάλια όπως το CNN Turk, που ταιριάζουν στη γραμμή της κυβέρνησης αλλά με μια εμφάνιση επαγγελματισμού. Ωστόσο, κάτω από τη σκιά του Ερντογάν, τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία απλώς αναπαράγουν τις δηλώσεις τύπου της κυβέρνησης και γενικά απέχουν από την αναφορά σχετικά με τις εγχώριες προκλήσεις στον κανόνα του.
Το μονοπώλιο των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης έχει ένα δεύτερο όφελος για τον Ερντογάν: την αυτο λογοκρισία επαγγελματιών μέσων. Η οικονομική μόχλευση του Ερντογάν για την πλειονότητα των μέσων μαζικής ενημέρωσης σημαίνει ότι κάθε αρθρογράφος, δημοσιογράφος, παρουσιαστής, συντάκτης ή παραγωγός που απομακρύνεται από την κυρίαρχη αφήγηση αντλεί το επίκεντρο και ενδεχομένως την τιμωρία του Ερντογάν. Αυτή η γνώση προάγει την αυτο λογοκρισία μεταξύ επαγγελματιών των μέσων μαζικής ενημέρωσης που σκέφτονται δύο φορές πριν τραβήξουν την εχθρική προσοχή. Συχνά, οι συντάκτες ή οι παραγωγοί παρεμβαίνουν στη δουλειά των δημοσιογράφων εάν το θεωρούν πολιτικά ευαίσθητο – μήπως προκαλεί την οργή ενός εισαγγελέα ή φιλοκυβερνητικού αρθρογράφου.
Λογοκρισία και καταστολή
Παρά τον τεράστιο έλεγχο των επικοινωνιακών μέσων του Ερντογάν, χιλιάδες ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι στην Τουρκία εργάζονται καθημερινά για να επισημάνουν τις καταχρήσεις εξουσίας της κυβέρνησης και τις επιθέσεις στα ανθρώπινα δικαιώματα. Τα τελευταία χρόνια, η Άγκυρα ενέτεινε τις προσπάθειές της για καταστολή, παρενόχληση και σιωπή τέτοιων κρίσιμων φωνών μέσω ενός αυστηρού καθεστώτος λογοκρισίας που δημιουργήθηκε μέσω πολλών νόμων και κανονισμών που επιτρέπουν στις αρχές να ποινικοποιούν τη δημοσιογραφία, να κλείνουν ιστότοπους και αστυνομικά κοινωνικά μέσα.
Από το 2015, η Τουρκία αποτελεί το νούμερο ένα ”κράτος φυλακή” δημοσιογράφων στον κόσμο. Επί του παρόντος, περισσότεροι από 100 εργαζόμενοι στα μέσα ενημέρωσης βρίσκονται στη φυλακή. Οι περισσότεροι από αυτούς κατηγορούνται για συμμετοχή ή προπαγάνδα εκ μέρους μιας τρομοκρατικής οργάνωσης – συχνά σε σχέση με την κάλυψη ομάδων που θεωρούνται από την κυβέρνηση “τρομοκράτες”. Οι δημοσιογράφοι – όπως ακριβώς οι απλοί χρήστες του Διαδικτύου – στοχοποιούνται επίσης για τις δημοσιεύσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εάν επικρίνουν την κυβέρνηση. Ο ίδιος ο Ερντογάν έχει ξεκινήσει πολλές αγωγές εναντίον δημοσιογράφων για δυσφήμηση.
Πέρα από τη σιωπή των κριτικών, αυτές οι αγωγές έχουν επίσης ως αποτέλεσμα την πρόκληση αυτο λογοκρισίας μεταξύ άλλων ανεξάρτητων δημοσιογράφων. Με ανεξάρτητες εταιρείες μέσων ενημέρωσης υπό αυξανόμενη πίεση καθώς περισσότερα καταστήματα είναι ”διπλωμένα” στην αυτοκρατορία του Ερντογάν, η κριτική κάλυψη μπορεί να ισοδυναμεί με δήλωση πολέμου με την Άγκυρα.
Το καθεστώς λογοκρισίας διευθύνεται από δύο υπηρεσίες: τον επίσημο επιτηρητή ραδιοφώνου και τηλεόρασης της Τουρκίας, το RTUK και το τμήμα καταπολέμησης του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο της εθνικής αστυνομίας, το οποίο ηγείται των κυβερνητικών ερευνών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μαζί, αυτές οι εταιρείες παρακολουθούν, καταργούν και διερευνούν όλο το μη έντυπο περιεχόμενο – μετάδοση και ψηφιακό – κατόπιν εντολής της κυβέρνησης του Erdo Eran. Η RTUK επιβλέπει όλο το περιεχόμενο εκπομπής στα τουρκικά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά κανάλια και χρησιμοποιεί αυτήν την ισχύ συχνά για να επιβάλλει πρόστιμο ή να αναστείλει ανεξάρτητους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς.
Το περασμένο καλοκαίρι, το φιλοερντογανικό κοινοβούλιο παραχώρησε στο RTUK εκτεταμένη επίβλεψη και για όλο το διαδικτυακό περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων ιστότοπων ειδήσεων και πλατφορμών ροής όπως το Netflix. Ακόμα και πριν από αυτό, το RTUK αποκλείει συνήθως ιστότοπους, συμπεριλαμβανομένων των Wikipedia, Facebook και YouTube. Τον περασμένο Αύγουστο, αποκλείστηκαν 136 ιστότοποι, συμπεριλαμβανομένης της δημοφιλούς ανεξάρτητης καθημερινής Bianet.org. Τον Φεβρουάριο, μετά από αεροπορική επίθεση εναντίον Τούρκων στρατιωτών στη Συρία, το RTUK μπλόκαρε το Twitter, το Facebook, το Instagram και το Whatsapp, μαζί με άλλους ιστότοπους, για αρκετές ώρες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Άγκυρα αναζητά τρόπους να απαιτήσει από ξένες εταιρείες κοινωνικών μέσων να ορίσουν έναν τοπικό αντιπρόσωπο υπεύθυνο για τον αποκλεισμό λογαριασμών ή την κατάργηση περιεχομένου σύμφωνα με τις τουρκικές δικαστικές εντολές. Εν τω μεταξύ, το τμήμα κατά του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο καυχιέται ότι παρακολουθεί 45 εκατομμύρια λογαριασμούς κοινωνικών μέσων. Η αδυσώπητη αστυνόμευση του διαδικτύου κέρδισε την Τουρκία στην πρώτη θέση στον αριθμό των νομικών απαιτήσεων που υποβλήθηκαν στο Twitter το 2019 – και δεύτερη στη δικαστική απόφαση εναντίον του Twitter.
Η επαγρύπνησή της εντείνεται κατά τη διάρκεια εθνικών κρίσεων: Μετά την εισβολή της Τουρκίας τον Φεβρουάριο του 2018 στη Συρία, συνέλαβε 845 άτομα για αντίθεση στον πόλεμο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ομοίως, η αστυνομία συνέλαβε εκατοντάδες χρήστες κοινωνικών μέσων κατά τη διάρκεια της πανδημίας – και έθεσε σε παρακολούθηση χιλιάδες άλλους. Αυτές οι πρακτικές έχουν σχεδιαστεί για να ενσταλάξουν τη λογοκρισία στον χώρο των ψηφιακών μέσων.
dayan.orgΜετάφραση
Χωριανόπουλος ΆγγελοςπηγήΟι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.