της Αθανασίας Μπίδιου
Οι ρυθμοί ανάπτυξης των ελληνο-τουρκικών επιχειρηματικών σχέσεων
βρίσκονται στο αντίθετο ...άκρο από τους φρενήρεις ρυθμούς διάδοσης των
τουρκικών σήριαλ στην ελληνική τηλεόραση. Σε επιχειρηματικό επίπεδο οι
σχέσεις των δύο χωρών ακολουθούν τη φιλοσοφία του
γιαβάς-γιαβάς,
προχωρούν σιγά-σιγά, χτίζονται βήμα-βήμα. Από αυτή την άποψη, η
πρόσφατη επιχειρηματική αποστολή στο πλαίσιο της επίσκεψης του
πρωθυπουργού
Αντώνη Σαμαρά στην Κωνσταντινούπολη μπορεί να μην έφερε
deals αλλά πρόσθεσε ένα ακόμη ...τούβλο στην προσπάθεια ανάπτυξης των διμερών οικονομικών σχέσεων.
Ο
Α΄αντιπρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Παναγιώτης Παπαδόπουλος γύρισε
στην Ελλάδα με μία αρχική συμφωνία με την αντίστοιχη Ένωση της Τουρκίας
για τη διεξαγωγή ενός ελληνοτουρκικού επιχειρηματικού φόρουμ στο
Τσανάκαλε τον Σεπτέμβριο του 2013. Ο κ.Παπαδόπουλος τονίζει στη
Voria.gr
ότι υπάρχει μία κινητικότητα για προσέγγιση και από τις δύο πλευρές,
αλλά o ίδιος έμεινε με την αίσθηση ότι στο τουρκικό επιχειρηματικό
στρατόπεδο η οργάνωση δεν ήταν τόσο καλή όσο στο ελληνικό.
Από την ελληνική πλευρά συμμετείχαν 90 ελληνικές επιχειρήσεις και
μεταξύ άλλων οι Alumil, Αρχιρόδον, Folli Follie, ΕΛΠΕ, Ιντραλότ,
Καρέλιας, Kleemann, Lamda Development, METKA, Dynacom, Fashion Box,
όμιλος Καπνική Μιχαηλίδη, οι τράπεζες Εθνική και Πειραιώς, Νηρέας,
Olympus Plaza, Olympia electronics (ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας),
ΔΕΗ, Φιλίππου (δομικά υλικά) Βιοχάλκο, Thermi Group, SNB Βιομηχανικά
Ορυκτά καθώς και πολλοί φορείς.
«Υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία για την έκβαση των επαφών που
έγιναν στην Κωνσταντινούπολη», υπογραμμίζει ο κ.Παπαδόπουλος.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του
Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος Δημήτρης Λακασάς είχε επαφές με τους επικεφαλής της ένωσης των νέων επιχειρηματιών της Τουρκίας
GYIAD(The
Young Executive and Business Association). Ο ΣΕΒΕ θα καλέσει
εκπροσώπους της GYIAD στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της διεξαγωγής του
Money Show που θα πραγματοποιηθεί στις 13 Απριλίου. Επίσης, συναντήθηκε
με τη διοίκηση του Συνδέσμου Εξαγωγέων της Τουρκίας, ΤΙΜ και συζήτησαν
για τη συνεργασία των μελών των δύο συνδέσμων σε χώρες της Ευρασίας
κυρίως στον τομέα των logistics. «Έγιναν επαφές. Δεν είμαστε
ενθουσιασμένοι αλλά ούτε και απογοητευμένοι. Το σημαντικό σε αυτές τις
αποστολές είναι ότι χτίζεις σχέσεις και δρομολογείς μελλοντικές
συνεργασίες», αναφέρει ο κ.Λακασάς.
Καλύτερα το γιαβάς-γιαβάς
«Χίλιες φορές καλύτερα το γιαβάς-γιαβάς», λέει ο
Γεδεών Βούλης
της Βούλης Χημικά που αποτελεί έναν από τους «παλιούς» Έλληνες
επιχειρηματίες στη γειτονική χώρα. Όπως θυμάται ο ίδιος όταν πήγε το
1997 στην Τουρκία δεν υπήρχαν ταμειακές μηχανές και οργανωμένο κράτος.
«Μετά τον Ερντογάν άρχισε να αλλάζει η κατάσταση. Πρώτα στην Τουρκία
είδα ταμειακή σε βενζινάδικο. Τώρα οι κανόνες είναι αυστηρότεροι από
ό,τι στην Ελλάδα αν και εκεί έχουν πολύ δρόμο ακόμη», εξηγεί ο κ.Βούλης,
ο οποίος δραστηριοποιείται στον τομέα των χημικών για την προστασία και
περιποίηση του αυτοκινήτου με branded προϊόν και θυγατρική εταιρεία
στην Τουρκία.
Ο κ.Βούλης θεωρεί, λοιπόν, ότι «είναι προτιμότερο να έχουμε μία σταθερή
σχέση με την Τουρκία, να χτίζουμε βήμα-βήμα τις σχέσεις μας, να βάζουμε
ένα τούβλο τη φορά. Αν βάζεις δέκα τούβλα με τη μία καταλήγεις να μην
ξέρεις πώς έβαλες το πρώτο και ο τοίχος κινδυνεύει να καταρρεύσει. Αν
βλέπαμε μία απότομη άνοδο στις εμπορικές συναλλαγές, θα ήταν κατά πάσα
πιθανότητα φούσκα». Υπογραμμίζει ότι αυτού του είδους οι αποστολές δεν
φέρνουν άμεσα επιχειρηματικές συμφωνίες ή παραγγελίες. «Έγιναν κάποιες
επαφές αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι η αποστολή που συνόδευε τον
πρωθυπουργό δίνει ένα μήνυμα, είναι κάτι σαν εθνική προσπάθεια»,
τονίζει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Τούρκος πρωθυπουργός έθεσε κατά την ομιλία
του στο ελληνο-τουρκικό επιχειρηματικό φόρουμ ως στόχο το 2015 οι
διμερείς σχέσεις να φθάσουν στα 10 δισ.ευρώ από περίπου 4 δισ.ευρώ το
2012. «Αν μπορούσα να μιλήσω στο φόρουμ θα έλεγα ότι αυτή η αύξηση θα
ήταν στρεβλή, θα ήταν άρρωστη. Ο μόνος υγιής τρόπος θα ήταν να αυξήσουμε
την εξαγωγική πίτα, δηλαδή να μπούνε και άλλες επιχειρήσεις στην
τουρκική αγορά. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν η Τουρκία γίνει μέλος της
Ευρωπαϊκής Ένωσης», τονίζει ο κ.Βούλης.
Ο ίδιος σημειώνει ότι σημαντική ώθηση στις ελληνικές εξαγωγές δίνουν τα
πετρελαιοειδή καθώς και το βαμβάκι, διότι δυστυχώς πλέον εξάγουμε το
μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής βαμβακιού στην Τουρκία αφού χάσαμε τη
δυνατότητα να επεξεργαστούμε την πρώτη ύλη και να εξάγουμε προϊόν
προστιθέμενης αξίας. «Πρέπει να κοιτάζουμε και τη σύνθεση των εξαγωγών»,
αναφέρει ο κ.Βούλης.
Τα δυνατά και αδύνατα σημεία Τούρκων και Ελλήνων κατά τον κ.Βούλη είναι τα εξής:
-Οι Τούρκοι έχουν προβάδισμα στο φθηνό προϊόν αλλά ελάχιστες τουρκικές
εταιρείες βγαίνουν με επώνυμο προϊόν. Στο branded προϊόν οι Έλληνες
μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
-Οι Έλληνες διαθέτουν μεγάλη τεχνογνωσία στο τεχνικό και κατασκευαστικό
κομμάτι. Επομένω, μπορούν να κερδίσουν ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας από
τα κατασκευαστικά έργα στην Κωνσταντινούπολη, τομέας που γνωρίζει
εντυπωσιακή άνθηση.
-Οι Τούρκοι έχουν νικήσει κατά κράτος την Ελλάδα στις μεταφορές. Όλη η
διακίνηση εμπορευμάτων γίνεται με τούρκικα φορτηγά γιατί το κόστος είναι
μικρότερο. Οι τουρκικές εταιρείες μεταφορών είναι πολύ μεγάλες για τα
ελληνικά δεδομένα, ενώ τα φορτηγά τους γεμίζουν με φθηνά καύσιμα από τη
Νεκρά Ζώνη στα τουρκικά σύνορα πριν εισέλθουν στην Ελλάδα.