Από φόβο για τα drones των Houthi τρεις μεγάλες ναυτιλιακές ανέστειλαν τις διελεύσεις τους από τα στενά του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα
To αμερικανικό Πεντάγωνο εξετάζει το ενδεχόμενο να χτυπήσει απευθείας στρατιωτικούς στόχους των ανταρτών Houthi της Υεμένης, ως απάντηση στις κλιμακούμενες επιθέσεις τους σε στρατιωτικά και εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει η αμερικανική ιστοσελίδα Semafor επικαλούμενη πηγές του στρατού.
Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Biden δήλωσαν ότι ανησυχούν όλο και περισσότερο για το γεγονός ότι οι Houthi προσπαθούν να υπονομεύσουν το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, τόσο για να υπονομεύσουν το εμπόριο προς το Ισραήλ όσο και για να αυξήσουν το κόστος για τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους που υποστηρίζουν το Ισραήλ.
Για το σκοπό αυτό Αμερικανοί αξιωματούχοι σταθμίζουν το ενδεχόμενο μιας επίθεσης ενάντια στους Houthi, αν και φοβούνται ότι αν το κάνουν, κινδυνεύουν να τροφοδοτήσουν ένα νέο μέτωπο στην περιοχή, με εμπλοκή του Ιράν.
Τα τελευταία 24ωρα οι αντάρτες Houthi έχουν εκτοξεύσει πλήθος drones κατά του ισραηλινού θερέτρου Eilat αλλά και κατά εμπορικών πλοίων.
Η Maersk απέσυρε τα πλοία της από την περιοχή, ζήτησε τη συνδρομή της διεθνούς κοινότητας
Τα drones των Houthi έχουν πλήξει μέχρι στιγμής πλοία των δύο μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως, συγκεκριμένα της Maersk και της MSC.
Η Maersk ανακοίνωσε ότι δύο πλοία της μεταφοράς εμπορευκατοκιβωτίων δέχτηκαν επίθεση από τους αντάρτες Houthi στην περιοχή, προσθέτοντας ότι κόντεψε να χάσει μάλιστα το Maersk Gibraltar, οπότε έδωσε εντολή σε όλα τα πλοία της την περιοχή που πρόκειται να περάσουν από το στενό Bab al-Mandab να σταματήσουν το ταξίδι τους μέχρι νεωτέρας».
Η δανική εταιρεία ανέφερε στην ανακοίνωσή της ότι ανησυχεί βαθιά για την άκρως κλιμακούμενη κατάσταση ασφαλείας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, τονίζοντας ότι «οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή είναι ανησυχητικές και αποτελούν σημαντική απειλή για την ασφάλεια και την ασφάλεια των ναυτικών».
Το ζήτημα αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο από την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και καλούμε τη διεθνή κοινότητα να ενωθεί για να βρεθεί μια γρήγορη λύση ώστε να τεθεί η κατάσταση υπό έλεγχο».
Η Maersk είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, διακινεί το 14,8% του παγκόσμιου εμπορίου
Ακολούθησαν Hapag Lloyd και MCS
Ακολούθησε η Hapag-Lloyd, η οποία ελέγχει περίπου το 7% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που ανακοίνωσε ότι «θα διακόψει όλη την κίνηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι τη Δευτέρα 18/12. Τότε θα αποφασίσουμε για την περίοδο που θα ακολουθήσει».
Ενώ τρίτη ανακοίνωσε ότι σταματά την είσοδο των πλοιών της στην Ερυθρά Θάλασσα η MSC, η πρώτη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, διότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της, MSC PALATIUM III, δέχτηκε επίθεση στις 15/12 ενώ διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα με υποναύλωση προς τη Messina Line.
«Λόγω αυτού του περιστατικού και για να προστατεύσουμε τις ζωές και την ασφάλεια των ναυτικών μας, μέχρι να είναι ασφαλές το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, τα πλοία της MSC δεν θα διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ με κατεύθυνση προς Ανατολάς και Δυτικά. Ήδη τώρα, ορισμένες υπηρεσίες θα επαναδρομολογηθούν για να περάσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας».
Η MSC εξήγησε ότι το νέο δρομολόγιο θα επηρεάσει τα δρομολόγια απόπλου κατά αρκετές ημέρες για τα πλοία που έχουν κάνει κράτηση για διέλευση στο Σουέζ.
«Ζητούμε την κατανόησή σας κάτω από αυτές τις σοβαρές συνθήκες», τόνισε η ναυτιλιακή.
Επηρεάζεται το 40% του παγκόσμιου εμπορίου - Δραματική αύξηση του κόστους καυσίμων
Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι τρεις αυτές εταιρείες μαζί - MSC, Hapag Lloyd και Maersk - ελέγχουν το 40% του παγκόσμιου εμπορίου.
Η ναυτιλιακή ZIM, με έδρα το Ισραήλ από την άλλη μεριά, έχει ήδη αλλάξει τις διαδρομές των πλοίων της ώστε να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τα στέλνει γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.
Αυτή η εναλλακτική διαδρομή προς τον Ινδικό Ωκεανό προσθέτει 10 έως 14 ημέρες ταξιδιού στο ταξίδι ενός σκάφους και αυξάνει πολύ το κόστος του καυσίμου.
Κατόπιν αυτών, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας δήλωσε ότι είναι βαθιά ανήσυχο και ανήσυχο για την κλιμάκωση της κρίσης και ότι ζητά αποφασιστική δράση για την προστασία των ναυτικών.
«Το δικαίωμα της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και πρέπει να διαφυλαχθεί», ανέφερε το συμβούλιο.
«Η ώρα για αποφασιστική διεθνή δέσμευση είναι τώρα».
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ βρίσκεται σε συζητήσεις με χώρες των 39-μελών Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων για τη συγκρότηση μιας θαλάσσιας ειδικής ομάδας για να «διασφαλίσει την ασφαλή διέλευση» των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ Jake Sullivan δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες «δημιουργούν έναν συνασπισμό» και θα κάνουν «κάθε βήμα» για να αποτρέψουν τους αντάρτες Houthi από το να πραγματοποιούν επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, που αν συνεχιστούν, αποκόπτουν τη σύνδεση της Μεσογείου με τον Ινδικό Ωκεανό.
Τις προηγούμενες μέρες, τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Βρετανία είχαν στείλει πολεμικα πλοία σην περιοχή για να καταρρίπτουν τα drones που απειλούσαν τα εμπορικά πλοία.
Η διοίκηση των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι το αντιτορπιλικό Carney κατέρριψε 14 drones των Houthi στην Ερυθρά Θάλασσα μόνον το Σάββατο 16/12.
Η Βρετανία πρόσθεσε ότι ένα από τα πολεμικά της πλοία κατέρριψε ένα ύποπτο επιθετικό drone που είχε στόχο εμπορική ναυτιλία.
Η σημασία των στενών που ελέγχουν οι αντάρτες Houthi
Το στενά Bab el-Mandeb βρίσκεται ανάμεσα στο Κέρας της Αφρικής και τη Μέση Ανατολή.
Συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα, που τρέφονται στον Ινδικό Ωκεανό.
Αυτή η πλωτή οδός χρησιμοποιείται από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου από τον Περσικό Κόλπο.
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, που περιλαμβάνει το 30% όλων των παγκόσμιων εμπορευματοκιβωτίων, διακινείται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Στη συνέχεια διαπλέει την Ερυθρά Θάλασσα και βγαίνει στον Κόλπο του Άντεν και στον Ινδικό Ωκεανό μέσω των Στενών Bab el-Mandeb.
To κόστος ασφάλισης και οι ναύλοι
Ο μόνος μεγαλύτερος άμεσος αντίκτυπος της κλιμάκωσης των Houthi ήταν το αυξημένο κόστος ασφάλισης
Οι πρόσφατες επιθέσεις δείχνουν την αυξημένη απειλή για τα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και αντιπροσωπεύουν ένα «σημαντικό εμπόδιο» στην εμπορική ναυτιλία στην περιοχή, δήλωσε ο Munro Anderson, επικεφαλής της Vessel Protect, η οποία αξιολογεί τους κινδύνους πολέμου στη θάλασσα και παρέχει ασφάλιση με υποστήριξη από την Lloyd's. , τα μέλη της οποίας αποτελούν τη μεγαλύτερη ασφαλιστική αγορά στον κόσμο.
Υπάρχει «ένας περαιτέρω βαθμός αστάθειας που αντιμετωπίζουν οι εμπορικοί φορείς εντός της Ερυθράς Θάλασσας, οι οποίοι είναι πιθανό να συνεχίσουν να έχουν αυξημένα ποσοστά ασφαλίστρων.
Το κόστος ασφάλισης έχει διπλασιαστεί για τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που μπορεί να προσθέσει εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σε ένα ταξίδι για τα πιο ακριβά πλοία, δήλωσε ο David Osler, συντάκτης ασφαλίσεων για το Lloyd's List Intelligence, το οποίο παρέχει αναλύσεις για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Για τους Ισραηλινούς πλοιοκτήτες, έχουν αυξηθεί ακόμη περισσότερο - κατά 250% - και ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα τους καλύψουν καθόλου, είπε.
Ενώ οι έμποροι εφαρμόζουν τη λεγόμενη χρέωση κινδύνου πολέμου από 50 έως 100 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο σε πελάτες που φέρνουν τα πάντα, από σιτηρά μέχρι λάδι και πράγματα που αγοράζετε από την Amazon, αυτό είναι ένα αρκετά χαμηλό τέλος που δεν πρέπει να ανεβάζει τις τιμές για τους καταναλωτές, είπε. .
Ο Osler αναμένει ότι το κόστος ασφάλισης θα συνεχίσει να αυξάνεται, αλλά είπε ότι η κατάσταση θα πρέπει να επιδεινωθεί πολύ - όπως η απώλεια πολλών πλοίων - για να αυξηθούν σημαντικά οι τιμές και να αναγκαστούν ορισμένοι πλοιοκτήτες να ξανασκεφτούν τη μετακίνηση στην περιοχή.
«Προς το παρόν, είναι απλώς μια ταλαιπωρία που μπορεί να χειριστεί το σύστημα», είπε.
«Σε κανέναν δεν αρέσει να πληρώνει εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια περισσότερα, αλλά μπορείς να ζήσεις με αυτό αν χρειαστεί...».
Θα μπορούσαν οι Houthi να μπλοκάρουν την Ερυθρά Θάλασσα;
Απίθανο, λένε οι ειδικοί... οι Houthi δεν έχουν πολεμικά πλοία με τα οποία να αποκλείσουν ένα πλοίο, βασιζόμενοι στα πυρά παρενόχλησης και μόνο σε μία επίθεση με ελικόπτερο μέχρι στιγμής.
Εν τω μεταξύ, αμερικανικά, γαλλικά και άλλα πολεμικά πλοία του συνασπισμού περιπολούν στην περιοχή, κρατώντας ανοιχτό τον πλωτό δρόμο.
Ωστόσο, οι επιθέσεις προκαλούν νευρικότητα στη ναυτιλιακή βιομηχανία και «δεν λαμβάνεται σοβαρά υπόψη», δήλωσε ο Stawpert του ναυτιλιακού επιμελητηρίου.
Αλλά «θα δείτε ακόμα ότι υπάρχει απαίσιο μεγάλο εμπόριο μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, επειδή είναι μια τόσο κρίσιμη γραμμή ανεφοδιασμού για την Ευρώπη και την Ασία».
Σημείωσε ότι η περιοχή επιρροής των Ηouthi στην πλωτή οδό παραμένει επίσης περιορισμένη.
«Απλώς δεν βλέπω να υπάρχει πιθανότητα οι Ηouthi να κλείσουν τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», είπε. «Απλώς δεν λειτουργεί η ναυτιλιακή βιομηχανία. Δεν απαντάμε έτσι σε απειλές όπως αυτή. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να περιορίσουμε οποιεσδήποτε τέτοιες απειλές και να διατηρήσουμε τη ροή του εμπορίου».Αυτό έχει εμφανιστεί σε άλλες συγκρούσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, με το κλείσιμο ορισμένων τμημάτων της Μαύρης Θάλασσας, είπε ο Stawpert.
Δεν βλέπει απειλή για τη ναυτιλία γενικά ή το κλείσιμο των διαδρομών της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά «αν αυτό προέκυπτε ως ενδεχόμενο, νομίζω ότι θα βλέπαμε μια πολύ πιο σθεναρή αντίδραση στην περιοχή».
Ενεργειακή ασφάλεια
Εάν οι επιθέσεις των Houthi κλιμακωθούν και η θαλάσσια κυκλοφορία της Ερυθράς Θάλασσας αντιμετωπίσει μεγάλη διακοπή, τόσο η παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια όσο και το εμπόριο ξηρού φορτίου θα υποστούν άλλο ένα πλήγμα—ιδιαίτερα στην Ευρώπη, η οποία εξακολουθεί να ανακάμπτει από τον τεράστιο αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τη Διοίκηση Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ (EIA), οι μεταφορές αργού πετρελαίου προς βορρά μέσω δύο βασικών οδών προς τη Μεσόγειο —τη Διώρυγα του Σουέζ και το πέρασμα Sumed στην Αίγυπτο— αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 60% κατά το πρώτο εξάμηνο αυτού του έτους σε σύγκριση με το 2020. καθώς η ζήτηση ανέκαμψε στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες μετά την πανδημία COVID-19.
Η EIA σημείωσε επίσης ότι οι δυτικές κυρώσεις στην ενεργειακή βιομηχανία της Ρωσίας είχαν οδηγήσει την Ευρώπη να εισάγει περισσότερο πετρέλαιο από ορισμένους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής. Για παράδειγμα, τα στοιχεία της Kpler δείχνουν ότι το Ιράκ εξήγαγε κατά μέσο όρο 743.000 βαρέλια την ημέρα στην Ευρώπη μέσω της Διώρυγας του Σουέζ φέτος, σε σύγκριση με 629.000 την ίδια περίοδο πέρυσι.
Έτσι, ενώ ο αντίκτυπος των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα φαίνεται να είναι περιορισμένος μέχρι στιγμής, δεν μπορεί κανείς να απορρίψει τον κίνδυνο κλιμάκωσης ή εσφαλμένου υπολογισμού που δημιουργεί βαθύτερα εμπορικά ωστικά κύματα.
Συνεπώς, η διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας σε αυτήν την πλωτή οδό είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια και τη συνολική παγκόσμια οικονομία.
πηγήΟι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.