Το ζήτημα της δημιουργίας βάσης για Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (Μ.Ε.Α) στην Κύπρο, επανήλθε στην επιφάνεια με τις δηλώσεις του τούρκου προέδρου.
Ποιο ακριβώς επιχειρησιακό αποτύπωμα θα έχει η κίνηση αυτή;
Για να μελετήσουμε το πιο πάνω ερώτημα, ας δούμε ποια αεροδρόμια (ΑΔ) υπάρχουν στα κατεχόμενα αυτή τη στιγμή:
Το παράνομο ΑΔ Ερτζάν στο χωριό Τύμπου, απ’ όπου εξυπηρετούνται οι παράνομες πτήσεις των τουρκικών και των λεγομένων «Τουρκοκυπριακών» αερογραμμών και αποτελεί μια εκ των παρανόμων πυλών εισόδου στα κατεχόμενα. Εδώ να πούμε ότι το ΑΔ κατασκευάστηκε από τους Βρετανούς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, για τις τότε στρατιωτικές τους ανάγκες. Μετά τον πόλεμο, χρησιμοποιήθηκε ως έδρα της αήττητης 31ης Μοίρας Καταδρομών.
Οι εγκαταστάσεις στο ΑΔ Ερτζάν όπως είναι σήμερα.Μετά την εισβολή οι κατοχικές δυνάμεις επέκτειναν τους διαδρόμους και βελτίωσαν τις εγκαταστάσεις. Πήρε μάλιστα το όνομά του Επισμηναγού Φεχμί Ερτζάν, ο οποίος ήταν ο Αεροπορικός Σύνδεσμος του Διοικητού του 50ου Συντάγματος Πεζικού Συνταγματάρχη Ιμπραήμ Καραογλάνογλου, οι οποίοι μαζί με άλλους, σκοτώθηκαν από φίλια πυρά αντιαρματικού Μπαζούκα, κατά τη νύχτα της 20ης προς 21ης Ιουλίου στο Πέντε Μίλι της Κερύνειας.
Ο τάφος του Ερτζάν στο νεκροταφείο της Κερύνειας (πηγή:24h.com.cy)
Ο μικρός διάδρομος (1,3χλμ) στο κατεχόμενο χωριό Κρηνί, όπου βρίσκεται η έδρα της Διοίκησης Αεροπορίας Στρατού των κατοχικών δυνάμεων, όπου μετασταθμεύουν ελικόπτερα (ΕΠ) Cougar και Blackhawk.
Το ΑΔ του Λευκονοίκου το οποίο ήδη από το Δεκέμβριο του 2019, χρησιμοποιείται ως βάση ΜΕΑ του Τουρκικού Ναυτικού. Μάλιστα τότε, υπήρξαν αντιδράσεις από το Δήμο του κατεχόμενου χωριού, οι οποίες αντιμετωπίσθηκαν από τις κατοχικές αρχές με δικαιολογίες του τύπου πως τα ΜΕΑ που θα αποπροσγειώνονται εκεί ΔΕΝ θα είναι οπλισμένα.
ΜΕΑ ΤΒ2 στο ΑΔ του Λευκονοίκου. Παρατηρήστε το αναπεπταμένο έδαφος και την οροσειρά του Πενταδακτύλου στο βάθος (πηγή:hellasjournal.com)Πριν την πρώτη προσγείωση ΜΕΑ στο ΑΔ αυτό, η ψευδοδιοίκηση των κατεχομένων είχε αποστείλει αίτημα στην Τουρκία και είχε εγκρίνει στην ψευδοβουλή τη χρήση του ΑΔ από αυτά.
Έως τώρα όμως, δεν υπήρχε μόνιμη εγκατάσταση στο Λευκόνοικο, αλλά εκτελούνταν μετασταθμεύσεις μεμονομένου ή ζεύγους ΜΕΑ από το ΑΔ του Νταλαμάν. Συνεπώς, η ανακοίνωση του Ερντογάν σηματοδοτεί ίσως, τη μόνιμη εγκατάσταση μεγαλύτερου αριθμού ΜΕΑ, και αυτό δικαιολογεί τις επιπλέον εργασίες που θα λάβουν χώρα στο ΑΔ του Λευκονοίκου καθώς οι παρούσες εγκαταστάσεις είναι υποτυπώδεις και δε μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγάλους αριθμούς. Πληροφορίες μας, αναφέρουν πως το ΑΔ του Λευκονοίκου θα λάβει το όνομα του Επισμηναγού Ερτζάν (ενώ αυτό της Τύμπου θα μετονομαστεί σε ΑΔ Φαζίλ Κιουτσούκ).
Προπαγανδιστική φωτογραφία του ΑΔ του Λευκονοίκου από τουρκικό ΜΕΑ. Ξανατονίζουμε το αναπεπταμένο έδαφος (πηγή:alphanews.live).Κάτι άλλο που ειπώθηκε από τον τούρκο πρόεδρο ήταν ότι δεν υπάρχει η ανάγκη μεταστάθμευσης μαχητικών ΑΦ στην Κύπρο καθώς τα ΑΔ του Ικονίου και Αττάλειας βρίσκονται πολύ κοντά στο νησί.
Ο βασικός όμως λόγος μη μεταστάθμευσης ΑΦ στα κατεχόμενα δεν είναι αυτός.
Είναι ότι από τα τρία ΑΔ, το μόνο που μπορεί να εξυπηρετήσει μαχητικά είναι αυτό της Τύμπου. Θα αποτελούσε μέγιστο τακτικό σφάλμα η μεταστάθμευση F16 στην Κύπρο, καθώς το ΑΔ αυτό απέχει από τη γραμμή αντιπαράθεσης (Γ.Α) μόλις 7 χλμ.
Βρίσκεται δηλαδή εντός βεληνεκούς ακόμη και των όλμων της ΕΦ!!! Αυτό το πρόβλημα για την Τουρκία και τις κατοχικές δυνάμεις ισχύει και για τα υπόλοιπα δύο ΑΔ, καθώς το Λευκόνοικο απέχει 27 χλμ ενώ το Κρηνί 10 χλμ από τη Γ.Α.
Επιπλέον, για όποιον γνωρίζει το κατεχόμενο έδαφος γίνεται εύκολα κατανοητό, ότι πυρά καμπύλης τροχιάς από την ΕΦ εναντίον των τριών ΑΔ θα είναι ιδιαιτέρως εύστοχα, καθώς το έδαφος είναι αναπεπταμένο. Ταψί. Flat.
Χάρτης που απεικονίζει τα τρία παράνομα ΑΔ των κατεχομένων. Αριστερά, στις νότιες παρυφές του υψώματος του Κοτζάκαγια (στην κορυφή του οποίου τη νύχτα 20/21 Ιουλίου 1974 η 31 ΜΚ «καθάρισε την κατάσταση») το μικρό ΑΔ του Κρηνίου. Στο κέντρο το ΑΔ της Τύμπου και δεξιά αυτό του Λευκονοίκου (πηγή: google maps με δική μας επεξεργασία)Εδώ, θα πρέπει να τονίσουμε πως ο «εναέριος χώρος» των κατεχομένων ανήκει στο FIR Λευκωσίας. Τα όρια του FIR Λευκωσίας καθορίστηκαν το 1959, την περίοδο που η Κύπρος τελούσε υπό αγγλική κατοχή. Μετά την ανεξαρτησία τα όρια δεν άλλαξαν, ούτε με την προσχώρηση της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ICAO στις 18 Δεκεμβρίου του 1961, κατά τις εργασίες τις 14ης συνάντησης του Οργανισμού στη Ρώμη. Το FIR Λευκωσίας έχει έκταση 175.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ήτοι 19 φορές την έκταση του Εθνικού Εναέριου Χώρου της Κύπρου.
Η δυσανάλογη έκταση του FIR Λευκωσίας, σε σχέση με το έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας, οφείλεται στο γεγονός ότι οι Βρετανοί είχαν καταφέρει, λόγω της επιρροής τους μέσα στις δομές του ICAO, να καθοριστούν τα σημερινά όρια του FIR Λευκωσίας με σκοπό τον έλεγχο, αλλά και την οικονομική εκμετάλλευση των πτήσεων στην ευρύτερη κομβική περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Όλες οι πτήσεις από και προς τα τρία ΑΔ των κατεχομένων αποτελούν παραβίαση του FIR Λευκωσίας. Θεωρούμε, ότι οι παράνομες πτήσεις ΜΕΑ στο FIR Λευκωσίας ήδη καταγράφονται και η λίστα υποβάλλεται εκεί που πρέπει. Επίσης θα πρέπει να πούμε ότι τα τουρκικά πολιτικά ΑΦ που πετούν εντός του FIR Λευκωσίας, πληρώνουν κανονικά τα τέλη προς την Κυπριακή Δημοκρατία, κάτι που αποτελεί έμμεση αναγνώριση αυτής και του FIR της.
Χάρτης που απεικονίζει το FIR Λευκωσίας. Παρατηρήστε την πολύ καλή δουλειά που έκαναν οι Βρετανοί (πηγή: ΚΔ)Ακριβώς το ίδιο ισχύει και για τον «εναέριο χώρο» των Αγγλικών βάσεων. Είναι εναέριος χώρος της Κ.Δ και μέρος του FIR Λευκωσίας, κάτι που θα άλλαζε αν ψηφίζονταν το σχέδιο Ανάν.
For whom the bell tolls ?
Για την ΕΦ σε τακτικό επίπεδο δεν αλλάζει κάτι. Τα ΑΔ συνεχίζουν να είναι εντός βεληνεκούς και μάλιστα κατά την άποψή μας, τα ΜΕΑ που ενδεχομένως θα δράσουν εναντίον αυτής, είναι προτιμότερο για την ΕΦ, να απογειώνονται από το Λευκόνοικο. Γιατί πολύ απλά οι Παρατηρητές της με κιάλια θα τα επισημαίνουν τη στιγμή της απογείωσης. Δεν υπερβάλλουμε. Θα πρέπει κάποιος να έχει δει ιδίοις όμμασι το κατεχόμενο έδαφος για να αντιληφθεί την κατάσταση.
Για την Κ.Δ όμως, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να απαντήσει στην κλιμάκωση και να αιτηθεί μετεγκατάσταση σμήνους μαχητικών της Π.Α στην ΑΒΑΠ. Από το σημείο αυτό και μετά, η Τουρκία δε διαθέτει άλλο επίπεδο κλιμάκωσης. Εξηγήσαμε γιατί. Επιχειρησιακά όμως, αυτοί που επηρεάζονται είναι κυρίως το Ισραήλ και δευτερευόντως η Αίγυπτος. Αν οι φίλοι μας δεν το έχουν αντιληφθεί, θα πρέπει να τους το τονίσουμε ότι για αυτούς είναι που χτυπάει η καμπάνα.
Χάρτης με αποτυπωμένο επ’ αυτού, κύκλο με κέντρο το παράνομο ΑΔ του Λευκονοίκου και ακτίνα 500 χλμ διότι ως γνωστόν τα ANKA S και TB2 S (δορυφορική τηλεκατεύθυνση) έχουν αυτονομία 1000 χλμ. Παρατηρήστε ότι ολόκληρη η ΑΟΖ (άρα και οι πλατφόρμες εξόρυξης, με ότι αυτό συνεπάγεται) του Ισραήλ καθώς και σχεδόν ολόκληρη η επικράτειά του είναι εντός του κύκλου (πηγή: google maps με δική μας επεξεργασία).
Θα βρεθούν πολλοί να πουν ότι η Τουρκία δεν θα τολμήσει. Εμείς θα παραπέμψουμε στις δηλώσεις του τούρκου προέδρου, ο οποίος είπε ότι « θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι σε περίπτωση που συμβεί οτιδήποτε».
Συμπερασματικά, για άλλη μια φορά η Τουρκία εκμεταλλεύεται τα γεγονότα προκειμένου να υλοποιήσει το σχεδιασμό της. Η αναβάθμιση του παρανόμου ΑΔ του Λευκονοίκου σε επίπεδο ΑΒ ήταν αποφασισμένο από χρόνια και πάει πακέτο με τη δημιουργία Ναυτικής Βάσης στον Κόλπο της κατεχόμενης Αμμοχώστου (πληροφορίες αναφέρουν το χωριό Τρίκωμο). Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ θα πρέπει να αντιδράσουν και να μην αφήσουν να χαθεί αυτή η ευκαιρία. Και κυρίως το Ισραήλ.
πηγήΟι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.