Μέσα σε μια νύχτα έκλεισε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και η ThyssenKrupp Marine Systems το θέμα των υποβρυχίων Τype 214, όπως αναφέρουν αποκλειστικές πληροφορίες του defencenet.gr! Mε συνοπτικές – κυριολεκτικά – διαδικασίες και προ του κινδύνου να πτωχεύσουν τα ΕΝΑΕ και να τιναχθεί στον αέρα η συμφωνία με την Abu Dhabi Mar που προβλέπει ότι θα προχωρήσει η αγοραπωλησία των ΕΝΑΕ από την TKMS στην ADM μόνο εφ'όσον συμφωνήσει το υπουργείο να παραλάβει τα υποβρύχια και να "μπει" η παραγγελία των δύο επιπλέον Τype 214.
Το πρωί είχαμε έκτακτη συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) που σφράγισε την απόφαση της διαπραγμάτευσης κυβέρνησης-ΤKMS-ADM και αμέσως μετά συγκλήθηκε το έκτακτο ΣΑΓΕ.
Αυτή την στιγμή δια περιφοράς «συνεδριάζει» το ΚΥΣΕΑ και κλείνει – σαφώς με όφελος για την TKMS - το θέμα που ταλαιπώρησε τους πάντες και κυρίως το Π.Ν. επί τέσσερα χρόνια.
Έτσι τις επόμενες ημέρες η TKMS-ΕΝΑΕ πηγαίνει στο ταμείο για να εισπράξει 540.000.000 ευρώ, τα οποία είναι "υπόλοιπα" από την σύμβαση των τεσσάρων αρχικών Τ.214. Από αυτά τα 200 εκατ. θα φύγουν κατ'ευθείαν για την Γερμανία για να κλείσει το δάνειο της μητρικής προς τα ΕΝΑΕ και άλλα 80.000.000 ευρώ θα λάβει η μητρική από τον όμιλο ADM για την πώληση του 75,1%των ΕΝΑΕ.
Πάντως, στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού ή καλύτερα του υπουργείου, συνεδρίαση ΑΝΣ, ΣΑΓΕ και ΚΥΣΕΑ για μία προμήθεια, μέσα σε 12 ώρας δεν έχει ξαναγίνει ποτέ...
Λίγο πριν, σήμερα το απόγευμα, μία "διακομματική" - ή υπερκομματική - παρέα, ο γενικός διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Ευάγγελος Βασιλάκος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Α/ΓΕΝ Δημήτρης Ελευσινιώτης, συγκεντρώθηκαν στο γραφείο του δεύτερου και συνέχαιραν ο ένας το άλλο για την "επιτυχή διαπραγμάτευση"...
Η φόρμουλα βρέθηκε μετά από μαραθώνιες διαπραγματεύσεις από προχθές το απόγευμα του Ευάγγελου Βενιζέλου με τον εκτελεστικό πρόεδρο της TKMS Η.C.Atzpodien και τον ισχυρό άνδρα της ADM Ι.Safa. Oι συζητήσεις συνεχίστηκαν και χθες το απόγευμα και κράτησαν μέχρι αργά τη νύχτα. Μάλιστα και σήμερα πρόκειται να συναντηθούν οι τρεις τους, προφανώς για να ανακοινωθεί στους ξένους ότι η συμφωνία εκτελείται κανονικά από ελληνικής πλευράς.
Τα δύο βασικά προβλήματα, το θέμα του πρωτότυπου υποβρυχίου της κλάσης, του S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και της τροποποίησης της σύμβασης Neptune II που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων κλάσης 209/1200. Και τα δύο θέματα έκλεισαν μέσα σε λίγες ώρες ως εξής: Ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που αποτελούσε και το μεγάλο «αγκάθι» τελικά … παραλαμβάνεται (!) παρά το γεγονός ότι αποτέλεσε την «πειραματική» βάση ολόκληρης της κλάσης και ξεκίνησε με σοβαρότατα προβλήματα, τα οποία εν συνεχεία βέβαια επιλύθηκαν στην συντριπτική πλειοψηφία τους!
Σε ότι αφορά το Neptune II αποφασίστηκε, όπως πρώτο είχε αποκαλύψει το defencenet.gr, στην θέση των δύο 209/1400 που είχε αποφασιστεί να ναυπηγηθούν αντί του εκσυγχρονισμού των 209/1200, να ναυπηγηθούν δύο νέα Type 214! Σ
Σύνολο για το Πολεμικό Ναυτικό, έξι υποβρύχια Τ.214, μία πανίσχυρη δύναμη ικανή να προκαλέσει μεγάλο «πονοκέφαλο» σε όποιον θα ήθελε να δοκιμάσει την ισχύ της.
Το θέμα είναι πώς το υπουργείο κατέληξε στην απόφαση να παραλάβει τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ: Δεν θα τοποθετηθούμε υπέρ ή κατά αυτής της απόφασης, αλλά έτσι όπως είχαν έρθει τα πράγματα ήταν πρακτικά αδύνατο να αποφύγουμε την παραλαβή του, η οποία βέβαια γίνεται υπό όρους. Θα δοκιμαστεί από το Π.Ν. και αν κριθεί ότι δεν έχει πρόβλημα τότε θα ενταχθεί κανονικά στην δύναμη υποβρυχίων, αν όχι, τότε η TKMS και η ADM υποτίθεται ότι δεσμεύτηκαν να … βρουν αγοραστή στο εξωτερικό.
Εξέλιξη η οποία είναι πρακτικά αδύνατον να συμβεί. Άρα ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ "πειραματικός" ή όχι θα υπηρετήσει κανονικά στο Π.Ν.
Λέμε ότι έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά για δύο βασικούς λόγους: Ο ένας ήταν η διάσταση απόψεων μεταξύ υπουργείου και TKMS. Η τελευταία τον κοστολογούσε σαφώς χαμηλότερα για να δεχθεί να αποδεσμεύσει το Π.Ν. και να πουλήσει σε τρίτη χώρα το υποβρύχιο. Το υπουργείο ήθελε να κοστολογηθεί υψηλότερα ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στην αρχική σύμβαση (1,6 δισ. ευρώ η αρχική σύμβαση και με την αναπροσαρμογή φτάνει τα 2,1 για τα τέσσερα Τ.214).
Περίπου 380 εκατ. λέγεται (το συγκεκριμένο στοιχείο το μεταφέρουμε με επιφύλαξη γιατί δεν το έχουμε διασταυρώσει) ότι ήθελε το ΥΠΕΘΑ για να «διώξει» τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ και η TKMS το κοστολογούσε σημαντικά χαμηλότερα για να δεχθεί να σπάσει η σύμβαση. Το αδιέξοδο οδηγούσε τα ΕΝΑΕ στο κλείσιμο, την υπόθεση στην διαιτησία (ξεκινούσε στις 15 Μαρτίου) και το Π.Ν. χωρίς υποβρύχια. Συν το ότι ναυαγούσε η αγοραπωλησία στην ADM.
Έτσι, περίπου θέλοντας και μη, το υπουργείο «κατάπιε» τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ…
Χθες το απόγευμα κλήθηκε στο υπουργείο η επιτροπή που είχε «κόψει» αρχικά τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ.
Συζητήθηκε το θέμα μαζί τους επί πολλή ώρα. Οι ίδιοι είχαν μεταβεί να καταγράψουν και τα αποτελέσματα των διορθωτικών επεμβάσεων που είχαν γίνει στο υποβρύχιο. Έμειναν μέχρι τη 01:00 τα ξημερώματα και μετά από λίγες ώρες ξαναπήγαν, όπως και όλη η ηγεσία του Π.Ν. στο Επιτελείο.
Η πολιτική ηγεσία πήρε το τυπικό «πράσινο» φως από το Ναυτικό και έδωσε έγκριση για ΑΝΣ και ΣΑΓΕ με το περιεχόμενο που παραθέσαμε ανωτέρω.
Τώρα σε ότι αφορά το οικονομικό μέρος, η συνολική επιβάρυνση για την ελληνική πλευρά σε σχέση με αυτά που είχαν αποφασιστεί αρχικά (επιστροφή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ναυπήγηση δύο 209/1400) ανέρχεται στο ποσό των 1,35 δισ. ευρώ τουλάχιστον!
Πιο συγκεκριμένα η σύμβαση Neptune II ήταν κόστους, 820 εκατ. ευρώ. Εκτελέστηκε το ένα τρίτο αυτής (εκσυγχρονισμός του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ) και απομένουν περί τα 530 εκατ. ευρώ (το πρώτο κοστολογείται και ως πιλοτικό πρόγραμμα, κάτι παραπάνω). Η ναυπήγηση των δύο νέων T.214 θα κοστίσει 500 εκατ. ευρώ επιπλέον.
Άρα έχουμε κάτι παραπάνω από ένα δισ. ευρώ επιβάρυνση. Σε αυτά προστίθενται και τα 380 εκατ. ευρώ που κοστολογούσε το υπουργείο ότι θα «ελάφρυνε» η σύμβαση με την επιστροφή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, πράγμα που δεν γίνεται άρα πάμε κατ’ελάχιστον σε συνολική επιβάρυνση 1,35 δισ. ευρώ!
Σε ότι αφορά τις μελλοντικές κινήσεις μόλις ολοκληρωθεί η νέα σύμβαση για τα Τ.214 με τις τροποποιήσεις που θα γίνουν (αυτή την στιγμή δεν υπάρχει σύμβαση αφού έχει καταγγελθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο από την TKMS) θα μεταβιβαστούν τα ΕΝΑΕ στην ADM.
Συμπερασματικά έχουμε μία μεγάλη ήττα του ελληνικού δημοσίου (δεν ευθύνεται πρακτικά για την εξέλιξη αυτή η παρούσα κυβέρνηση από την στιγμή που η TKMS είχε προλάβει να καταγγείλει την σύμβαση και να αποκτήσει το «πάνω χέρι» επί προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά και να αποφύγει την "τιμωρία" της από την προηγούμενη κυβέρνηση για όσα πρωτοφανή συνέβησαν κατά την εκτέλεση του προγράμματος), αλλά ανακύπτουν τεράστιες ευθύνες για τον χειρισμό της υπόθεσης από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία που δεν είχε καταγγείλει την σύμβαση όταν μπορούσε.
Εδώ να διευκρινίσουμε ότι ούτε η TKMS έχει κάποια αντικειμενική ευθύνη για την όλη εξέλιξη, αφού αγόρασε την HDW που ναυπηγούσε τα υποβρύχια όταν το πρώτο 214 με τα τεράστια προβλήματα είχε ήδη ναυπηγηθεί. Απλώς μαζί με την HDW, αγόρασε και το "βάσανο" που λεγόταν ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ.
Έτσι, οι ρήτρες των 400 εκατ. ευρώ έμειναν για πάντα "θαμμένες" στα συρτάρια του γραφείου του Ευάγγελου Βασιλάκου. Εις υγείαν των Ελλήνων πολιτών που σήμερα καλούνται να πληρώσουν (και αυτή...) την ακανατόητη συμπεριφορά της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ. Αλλά και της κυβέρνησης Σημίτη που έφτιαξε την τραγική σύμβαση προμήθειας των 214...
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Το πρωί είχαμε έκτακτη συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) που σφράγισε την απόφαση της διαπραγμάτευσης κυβέρνησης-ΤKMS-ADM και αμέσως μετά συγκλήθηκε το έκτακτο ΣΑΓΕ.
Αυτή την στιγμή δια περιφοράς «συνεδριάζει» το ΚΥΣΕΑ και κλείνει – σαφώς με όφελος για την TKMS - το θέμα που ταλαιπώρησε τους πάντες και κυρίως το Π.Ν. επί τέσσερα χρόνια.
Έτσι τις επόμενες ημέρες η TKMS-ΕΝΑΕ πηγαίνει στο ταμείο για να εισπράξει 540.000.000 ευρώ, τα οποία είναι "υπόλοιπα" από την σύμβαση των τεσσάρων αρχικών Τ.214. Από αυτά τα 200 εκατ. θα φύγουν κατ'ευθείαν για την Γερμανία για να κλείσει το δάνειο της μητρικής προς τα ΕΝΑΕ και άλλα 80.000.000 ευρώ θα λάβει η μητρική από τον όμιλο ADM για την πώληση του 75,1%των ΕΝΑΕ.
Πάντως, στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού ή καλύτερα του υπουργείου, συνεδρίαση ΑΝΣ, ΣΑΓΕ και ΚΥΣΕΑ για μία προμήθεια, μέσα σε 12 ώρας δεν έχει ξαναγίνει ποτέ...
Λίγο πριν, σήμερα το απόγευμα, μία "διακομματική" - ή υπερκομματική - παρέα, ο γενικός διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Ευάγγελος Βασιλάκος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Α/ΓΕΝ Δημήτρης Ελευσινιώτης, συγκεντρώθηκαν στο γραφείο του δεύτερου και συνέχαιραν ο ένας το άλλο για την "επιτυχή διαπραγμάτευση"...
Η φόρμουλα βρέθηκε μετά από μαραθώνιες διαπραγματεύσεις από προχθές το απόγευμα του Ευάγγελου Βενιζέλου με τον εκτελεστικό πρόεδρο της TKMS Η.C.Atzpodien και τον ισχυρό άνδρα της ADM Ι.Safa. Oι συζητήσεις συνεχίστηκαν και χθες το απόγευμα και κράτησαν μέχρι αργά τη νύχτα. Μάλιστα και σήμερα πρόκειται να συναντηθούν οι τρεις τους, προφανώς για να ανακοινωθεί στους ξένους ότι η συμφωνία εκτελείται κανονικά από ελληνικής πλευράς.
Τα δύο βασικά προβλήματα, το θέμα του πρωτότυπου υποβρυχίου της κλάσης, του S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και της τροποποίησης της σύμβασης Neptune II που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων κλάσης 209/1200. Και τα δύο θέματα έκλεισαν μέσα σε λίγες ώρες ως εξής: Ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που αποτελούσε και το μεγάλο «αγκάθι» τελικά … παραλαμβάνεται (!) παρά το γεγονός ότι αποτέλεσε την «πειραματική» βάση ολόκληρης της κλάσης και ξεκίνησε με σοβαρότατα προβλήματα, τα οποία εν συνεχεία βέβαια επιλύθηκαν στην συντριπτική πλειοψηφία τους!
Σε ότι αφορά το Neptune II αποφασίστηκε, όπως πρώτο είχε αποκαλύψει το defencenet.gr, στην θέση των δύο 209/1400 που είχε αποφασιστεί να ναυπηγηθούν αντί του εκσυγχρονισμού των 209/1200, να ναυπηγηθούν δύο νέα Type 214! Σ
Σύνολο για το Πολεμικό Ναυτικό, έξι υποβρύχια Τ.214, μία πανίσχυρη δύναμη ικανή να προκαλέσει μεγάλο «πονοκέφαλο» σε όποιον θα ήθελε να δοκιμάσει την ισχύ της.
Το θέμα είναι πώς το υπουργείο κατέληξε στην απόφαση να παραλάβει τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ: Δεν θα τοποθετηθούμε υπέρ ή κατά αυτής της απόφασης, αλλά έτσι όπως είχαν έρθει τα πράγματα ήταν πρακτικά αδύνατο να αποφύγουμε την παραλαβή του, η οποία βέβαια γίνεται υπό όρους. Θα δοκιμαστεί από το Π.Ν. και αν κριθεί ότι δεν έχει πρόβλημα τότε θα ενταχθεί κανονικά στην δύναμη υποβρυχίων, αν όχι, τότε η TKMS και η ADM υποτίθεται ότι δεσμεύτηκαν να … βρουν αγοραστή στο εξωτερικό.
Εξέλιξη η οποία είναι πρακτικά αδύνατον να συμβεί. Άρα ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ "πειραματικός" ή όχι θα υπηρετήσει κανονικά στο Π.Ν.
Λέμε ότι έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά για δύο βασικούς λόγους: Ο ένας ήταν η διάσταση απόψεων μεταξύ υπουργείου και TKMS. Η τελευταία τον κοστολογούσε σαφώς χαμηλότερα για να δεχθεί να αποδεσμεύσει το Π.Ν. και να πουλήσει σε τρίτη χώρα το υποβρύχιο. Το υπουργείο ήθελε να κοστολογηθεί υψηλότερα ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στην αρχική σύμβαση (1,6 δισ. ευρώ η αρχική σύμβαση και με την αναπροσαρμογή φτάνει τα 2,1 για τα τέσσερα Τ.214).
Περίπου 380 εκατ. λέγεται (το συγκεκριμένο στοιχείο το μεταφέρουμε με επιφύλαξη γιατί δεν το έχουμε διασταυρώσει) ότι ήθελε το ΥΠΕΘΑ για να «διώξει» τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ και η TKMS το κοστολογούσε σημαντικά χαμηλότερα για να δεχθεί να σπάσει η σύμβαση. Το αδιέξοδο οδηγούσε τα ΕΝΑΕ στο κλείσιμο, την υπόθεση στην διαιτησία (ξεκινούσε στις 15 Μαρτίου) και το Π.Ν. χωρίς υποβρύχια. Συν το ότι ναυαγούσε η αγοραπωλησία στην ADM.
Έτσι, περίπου θέλοντας και μη, το υπουργείο «κατάπιε» τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ…
Χθες το απόγευμα κλήθηκε στο υπουργείο η επιτροπή που είχε «κόψει» αρχικά τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ.
Συζητήθηκε το θέμα μαζί τους επί πολλή ώρα. Οι ίδιοι είχαν μεταβεί να καταγράψουν και τα αποτελέσματα των διορθωτικών επεμβάσεων που είχαν γίνει στο υποβρύχιο. Έμειναν μέχρι τη 01:00 τα ξημερώματα και μετά από λίγες ώρες ξαναπήγαν, όπως και όλη η ηγεσία του Π.Ν. στο Επιτελείο.
Η πολιτική ηγεσία πήρε το τυπικό «πράσινο» φως από το Ναυτικό και έδωσε έγκριση για ΑΝΣ και ΣΑΓΕ με το περιεχόμενο που παραθέσαμε ανωτέρω.
Τώρα σε ότι αφορά το οικονομικό μέρος, η συνολική επιβάρυνση για την ελληνική πλευρά σε σχέση με αυτά που είχαν αποφασιστεί αρχικά (επιστροφή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ναυπήγηση δύο 209/1400) ανέρχεται στο ποσό των 1,35 δισ. ευρώ τουλάχιστον!
Πιο συγκεκριμένα η σύμβαση Neptune II ήταν κόστους, 820 εκατ. ευρώ. Εκτελέστηκε το ένα τρίτο αυτής (εκσυγχρονισμός του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ) και απομένουν περί τα 530 εκατ. ευρώ (το πρώτο κοστολογείται και ως πιλοτικό πρόγραμμα, κάτι παραπάνω). Η ναυπήγηση των δύο νέων T.214 θα κοστίσει 500 εκατ. ευρώ επιπλέον.
Άρα έχουμε κάτι παραπάνω από ένα δισ. ευρώ επιβάρυνση. Σε αυτά προστίθενται και τα 380 εκατ. ευρώ που κοστολογούσε το υπουργείο ότι θα «ελάφρυνε» η σύμβαση με την επιστροφή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, πράγμα που δεν γίνεται άρα πάμε κατ’ελάχιστον σε συνολική επιβάρυνση 1,35 δισ. ευρώ!
Σε ότι αφορά τις μελλοντικές κινήσεις μόλις ολοκληρωθεί η νέα σύμβαση για τα Τ.214 με τις τροποποιήσεις που θα γίνουν (αυτή την στιγμή δεν υπάρχει σύμβαση αφού έχει καταγγελθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο από την TKMS) θα μεταβιβαστούν τα ΕΝΑΕ στην ADM.
Συμπερασματικά έχουμε μία μεγάλη ήττα του ελληνικού δημοσίου (δεν ευθύνεται πρακτικά για την εξέλιξη αυτή η παρούσα κυβέρνηση από την στιγμή που η TKMS είχε προλάβει να καταγγείλει την σύμβαση και να αποκτήσει το «πάνω χέρι» επί προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά και να αποφύγει την "τιμωρία" της από την προηγούμενη κυβέρνηση για όσα πρωτοφανή συνέβησαν κατά την εκτέλεση του προγράμματος), αλλά ανακύπτουν τεράστιες ευθύνες για τον χειρισμό της υπόθεσης από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία που δεν είχε καταγγείλει την σύμβαση όταν μπορούσε.
Εδώ να διευκρινίσουμε ότι ούτε η TKMS έχει κάποια αντικειμενική ευθύνη για την όλη εξέλιξη, αφού αγόρασε την HDW που ναυπηγούσε τα υποβρύχια όταν το πρώτο 214 με τα τεράστια προβλήματα είχε ήδη ναυπηγηθεί. Απλώς μαζί με την HDW, αγόρασε και το "βάσανο" που λεγόταν ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ.
Έτσι, οι ρήτρες των 400 εκατ. ευρώ έμειναν για πάντα "θαμμένες" στα συρτάρια του γραφείου του Ευάγγελου Βασιλάκου. Εις υγείαν των Ελλήνων πολιτών που σήμερα καλούνται να πληρώσουν (και αυτή...) την ακανατόητη συμπεριφορά της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ. Αλλά και της κυβέρνησης Σημίτη που έφτιαξε την τραγική σύμβαση προμήθειας των 214...
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δημοσίευση σχολίου