GuidePedia

0
Πριν από λίγους μήνες, είχαν κυκλοφορήσει φήμες πως το πάρκινγκ στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι είχε γεμίσει από εγκαταλελειμμένα σπορ αυτοκίνητα- μάλιστα οι ξένοι ιδιοκτήτες τους άφηναν στο ντουλαπάκι σωρό τις υπερχρεωμένες πιστωτικές. Οι φήμες μόλις επιβεβαιώθηκαν: το Ντουμπάι, το εμιράτο της υπερβολής και της επίδειξης, βρίσκεται στο χείλος της χρεοκοπίας......

Ότι υπάρχουν προβλήματα ήταν γνωστό. Πάει ένας χρόνος που η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση άρχισε να ανακόπτει την εκρηκτική ανάπτυξη του Ντουμπάι- υπολογίζεται πως περισσότερα από 400 κατασκευαστικά σχέδια, συνολικής αξίας άνω των 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων, έχουν ακυρωθεί ή «κολλήσει». Και πάλι, η είδηση έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία: η κυβέρνηση του Ντουμπάι ζήτησε από τους πιστωτές πάγωμα έξι μηνών στην αποπληρωμή των τακτικών δανειακών υποχρεώσεων της κυβερνητικής επενδυτικής εταιρείας Dubai World- βασικής μηχανής ανάπτυξης του Ντουμπάικαι της θυγατρικής της Νakheel. Η τελευταία είναι η εταιρεία που είχε αναλάβει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή του «Φοίνικα» και του «Κόσμου»- αμφότερα συμπλέγματα τεχνητών νησιών, φορτωμένων υπερπολυτελείς βίλες για τους πλούσιους και τους διάσημους του κόσμου.

Πυκνοκατοικημένο
Το Ντουμπάι είναι ένα από τα επτά- και το πιο πυκνοκατοικημένο- αυτοδιοικούμενα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα. Σημαντικά αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου όπως η πρωτεύουσα των ΗΑΕ, το Αμπού Ντάμπι, δεν έχει· το Ντουμπάι όμως αρίστευσε τα τελευταία χρόνια σε έναν άλλον τομέα, αυτόν των κατασκευών, και δη των θεαματικών κατασκευών, από τεχνητά νησιά και ουρανοξύστες μέχρι χιονοδρομικά κέντρα (με τεχνητό φυσικά χιόνι) και λαμπερές πόλεις καταμεσής της ερήμου. Αυτό το όργιο κατασκευών μετέτρεψε το εμιράτο των 4.114 τετραγωνικών χιλιομέτρων σε παγκόσμιο τουριστικό και χρηματοπιστωτικό κόμβο. Ο πληθυσμός του εκτοξεύτηκε στους 2.262.000 κατοίκους· επαγγελματίες από ολόκληρο τον κόσμο υπέκυψαν στο δέλεαρ των υψηλών αμοιβών και του φιλελεύθερου, για τα αραβικά δεδομένα, τρόπου ζωής· παράλληλα, ένας στρατός από Ασιάτες προσελήφθη για την υλοποίηση των φανταχτερών κατασκευαστικών σχεδίων και οι ντόπιοι έφτασαν να αποτελούν μόλις το 17% του συνόλου των κατοίκων. Το 2002, όταν μπήκε πωλητήριο στις 2.000 βίλες του «Φοίνικα Τζουμέιρα», χρειάστηκε μόλις ένας μήνας για να αγοραστεί και η τελευταία- ο Μπραντ Πιτ και ο Ντέιβιντ Μπέκαμ είναι μόνον δύο από τις διασημότητες που έσπευσαν.

Μαρασμός
Η χρηματοπιστωτική κρίση, ωστόσο, μετέτρεψε την κατασκευαστική άνθηση σε μαρασμό, προκάλεσε μαζική έξοδο των εκπατρισμένων επαγγελματιών (εξ ου οι φήμες για τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα στο αεροδρόμιο με τις πιστωτικές στο ντουλαπάκι) και άφησε το εμιράτο με χρέη 80-90 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα 59 από τα οποία βαρύνουν την Dubai World. Τώρα ο εμίρης του Ντουμπάι, ο σεΐχης Μοχάμεντ Μπεν Ρασίντ Αλ-Μαχτούμ, ζητεί τη βοήθεια του «μεγάλου αδελφού» του, του εμίρη του Αμπού Ντάμπι. Όπως επισημαίνει ωστόσο η «Μonde», αυτός δύσκολα θα συνδράμει χωρίς ανταλλάγματα, είτε αυτά είναι μετοχές στα δύο τελευταία διαμάντια του Ντουμπάι, την Εmirates Αirlines και την Dubai Ρorts, είτε μια σκληρότερη στάση στο θέμα του Ιράνδιότι το Ντουμπάι είναι σημαντική εξαγωγός χώρα στο Ιράν και κέντρο επανεξαγωγής για ιρανικά προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση, συμφωνεί η «Ιndependent», το πάρτι στο Ντουμπάι έχει τελειώσει.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top