GuidePedia

0

Το «στοίχημα» για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Ηνωμένες Πολιτείες στην κατασκευή του.

«Τις επόμενες ημέρες θα φέρω στην Επιτροπή Εξοπλιστικών το ζήτημα των φρεγατών Constellation, τη λύση για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό της επόμενης γενιάς» ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νικόλαος Δένδιας στις 22 Μαΐου, στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ).

Του Περικλή Ζορζοβίλη

Με αυτήν τη δήλωση δρομολόγησε την έναρξη της υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος που, εφόσον αποκτήσει την κλίμακα που έχει προσδιορίσει σε παλαιότερες δηλώσεις του ο υπουργός Εθνικής Αμυνας («έως επτά φρεγάτες Constellation»), θα αποτελέσει το μεγαλύτερο και πολυπλοκότερο στην ιστορία της χώρας, τον κύριο πυλώνα ανανέωσης και ενίσχυσης του στόλου των μειζόνων μονάδων επιφανείας, αλλά και πολύ μεγάλη πρόκληση σε διαχειριστικό, οικονομικό, τεχνολογικό και βιομηχανικό επίπεδο.

Ταυτόχρονα, η δρομολόγηση της έναρξης της υλοποίησης μπορεί να θεωρηθεί ως η πρώτη ισχυρή ένδειξη πως έστω και με καθυστέρηση υιοθετείται η αντίληψη του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού για τις ναυπηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), καθώς οι μέχρι τώρα ευκαιριακές προσεγγίσεις μάς έχουν οδηγήσει στα σημερινά αδιέξοδα.
Χρονοδιάγραμμα

Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα ένταξης σε υπηρεσία των φρεγατών Constellation, διαφωτιστική ήταν η τοποθέτηση του αρχιπλοιάρχου Παναγιώτη Καραβά, υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ/ΔΕΞ), κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης και συνεδρίου CNE 2024, που έλαβε χώρα το τριήμερο 21 έως 23 Μαΐου 2024 στο Φάρνμπορο της Βρετανίας. «Το ΠΝ αναμένει ότι η Ελλάδα θα είναι σε θέση να παράγει αυτά τα πλοία γύρω στα μέσα του 2030, εάν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με το σχέδιο» ανέφερε στην παρουσίασή του ο αρχιπλοίαρχος Καραβάς.

Ομως ακόμη και αν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον στόλο των μειζόνων σκαφών επιφανείας του ΠΝ με τη δρομολογούμενη υλοποίηση του προγράμματος των φρεγατών Constellation θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν θετικές, εντούτοις υφίσταται σοβαρός βαθμός αβεβαιότητας. Ταυτόχρονα, καθώς δεν έχουν ακόμη ληφθεί αποφάσεις για την έναρξη του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών MEKO-200HN («ΥΔΡΑ») και την προμήθεια νέων κορβετών, η αβεβαιότητα υφίσταται και για το βραχυπρόθεσμο μέλλον.

Κατά συνέπεια, οι σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο καθ’ ύλην αρμόδιοι οφείλουν να σχεδιάσουν εναλλακτικές επιλογές για το μακροπρόθεσμο μέλλον, ώστε να αντιμετωπιστούν τυχόν «εκπλήξεις» στο πρόγραμμα των Constellation και ταυτόχρονα να καταρτίσουν ένα εφικτό σχέδιο, ώστε το ΠΝ να «διανύσει» την υπερδεκαετή περίοδο μέχρι το 2035, που, βάσει των σημερινών δεδομένων, φαντάζει ως μία από τις δυσκολότερες στην ιστορία του κατά τις ειρηνικές περιόδους.

Το ίδιο χρονικό διάστημα που έγιναν οι δηλώσεις Δένδια και η τοποθέτηση του υποδιευθυντή της ΓΕΝ/ΔΕΞ, καταγράφηκαν στις ΗΠΑ εξελίξεις στο πρόγραμμα των φρεγατών κατευθυνόμενων βλημάτων (FFG) τύπου Constellation FFG-62. Στις 23 Μαΐου το υπουργείο Αμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε την ανάθεση στη Fincantieri Marinette Marine σύμβασης ύψους 1.044.529.113 δολαρίων ΗΠΑ (962.413.456 ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία) για τη ναυπήγηση δύο επιπλέον φρεγατών τύπου Constellation, των FFG-66 και FFG-67, της πέμπτης και της έκτης κατά σειρά. Από τον Απρίλιο του 2020, που ανατέθηκε στη Fincantieri Marinette Marine η σύμβαση για τη ναυπήγηση της πρώτης φρεγάτας του τύπου, της USS Constellation FFG-62, το ναυτικό των ΗΠΑ έχει εξασκήσει το δικαίωμα παραγγελίας πέντε επιπλέον φρεγατών από το σύνολο των 10 που προβλέπει η σύμβαση.

Την ίδια ημέρα (23 Μαΐου) η Επιτροπή Ενόπλων Δυνάμεων του Κογκρέσου των ΗΠΑ, με συντριπτική πλειοψηφία (57 υπέρ – 1 κατά) ενέκρινε το προτεινόμενο από αυτή σχέδιο αμυντικού προϋπολογισμού, ύψους 895 δισ. δολαρίων (827,64 δισ. ευρώ) για το οικονομικό έτος 2025 (1 Οκτωβρίου 2024 – 30 Σεπτεμβρίου 2025), στο οποίο πίστωση 1,2 δισ. δολαρίων για την προμήθεια μίας επιπλέον φρεγάτας τύπου Constellation έχει μηδενιστεί. Αντίθετα, η επιτροπή πρόσθεσε πιστώσεις ύψους 1 δισ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης δεύτερου πυρηνοκίνητου υποβρυχίου επίθεσης τύπου Virginia, που λόγω έλλειψης πόρων δεν είχε προταθεί από το ναυτικό των ΗΠΑ.

Πάντως, σε δηλώσεις του, ο δημοκρατικός βουλευτής Τζο Κόρτνεϊ, από τα κορυφαία μέλη της επιτροπής, διευκρίνισε ότι οι βουλευτές, παρά τον μηδενισμό των πιστώσεων, συνεχίζουν να υποστηρίζουν το πρόγραμμα Constellation. «Εχουμε ήδη χρηματοδοτήσει έξι φρεγάτες, οπότε δεν είναι πρόγραμμα που πρόκειται απλώς να πέσει στον γκρεμό. Είναι επίσης ένα πρόγραμμα που αυτήν τη στιγμή δεν είναι ακόμη κοντά στο να παραδώσει το πρώτο πλοίο του τύπου» ανέφερε ο βουλευτής.

Η εξέλιξη αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως συνέπεια των αναφορών της ανασκόπησης των ναυπηγικών προγραμμάτων του ναυτικού των ΗΠΑ που είχε ζητηθεί από τον υπουργό Ναυτικών Κάρλος Ντελ Τόρο και η οποία δημοσιοποιήθηκε πριν από περίπου δύο μήνες. Σύμφωνα με αυτή, η πρώτη φρεγάτα του τύπου, η μελλοντική USS Constellation FFG-62, που ναυπηγείται στα ναυπηγεία Fincantieri Marinette Marine στο Ουισκόνσιν, δεν θα παραδοθεί τον Απρίλιο του 2026, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός, αλλά το 2029, δηλαδή με καθυστέρηση τριών ετών!

Το συγκεκριμένο ναυπηγικό πρόγραμμα δεν είναι το μόνο που καθυστερεί. Το ίδιο ισχύει και για τα νέα πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών βλημάτων τύπου Columbia, του πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου Enterprise (CVN-80), και των πυρηνοκίνητων επιθετικών υποβρυχίων τύπου Virginia Block IV και Block V. Ολα τα ανωτέρω προγράμματα παρουσιάζουν καθυστερήσεις από 12 έως 36 μήνες, που αποδίδονται σε ζητήματα σχετικά με την ωριμότητα της σχεδίασης, την εφοδιαστική αλυσίδα και τη δυσκολία εύρεσης και διατήρησης εξειδικευμένων εργαζομένων. Στην περίπτωση των Constellation, επιπρόσθετα αναφέρονται ο αυξημένος φόρτος εργασίας του ναυπηγείου και τα διαφορετικά στάδια που βρίσκονται τα τρία προγράμματα που ναυπηγούνται παράλληλα.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top