Μεγάλες ναυτιλιακές και πετρελαϊκές εταιρείες διακόπτουν μέχρι νεωτέρας τη διέλευση των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα
Ναυτική δύναμη 10 κρατών υπό τον συντονισμό των ΗΠΑ θα αναλάβει να πραγματοποιεί περιπολίες στην ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιθέσεις των σιιτών ανταρτών Houthi της Υεμένης κατά εμπορικών πλοίων, οι οποίες απειλούν να τινάξουν στον αέρα το παγκόσμιο εμπόριο και τον ομαλό ανεφοδιασμό της αγοράς με καύσιμα, ξυπνώντας μνήμες και φόβους για την παγκόσμια αναταραχή που προκάλεσε στις εφοδιαστικές αλυσίδες η πανδημία του Covid.
Σε ανακοίνωση του ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Lloyd Austin ανακοίνωσε πως συγκροτείται μια συμμαχία 10 κρατών (σε αυτήν συμμετέχουν Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Μπαχρέιν, Καναδάς, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Ισπανία, Σεϊχέλλες και ΗΠΑ), η οποία θα αναλάβει περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ωστόσο, δεν κατέστη σαφές εάν αυτές οι ναυτικές δυνάμεις είναι πρόθυμες να κάνουν ότι έκαναν τα αμερικανικά πλοία, δηλαδή να καταρρίπτουν πυραύλους και drones των Houthi και να σπεύδουν προς βοήθεια των εμπορικών πλοίων που δέχονται επιθέσεις.
Δεν αποκλείεται σε αυτόν τον συνασπισμό να ενταχθεί και η Αυστραλία.
Ναυτική δύναμη 10 κρατών υπό τον συντονισμό των ΗΠΑ θα αναλάβει να πραγματοποιεί περιπολίες στην ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιθέσεις των σιιτών ανταρτών Houthi της Υεμένης κατά εμπορικών πλοίων, οι οποίες απειλούν να τινάξουν στον αέρα το παγκόσμιο εμπόριο και τον ομαλό ανεφοδιασμό της αγοράς με καύσιμα, ξυπνώντας μνήμες και φόβους για την παγκόσμια αναταραχή που προκάλεσε στις εφοδιαστικές αλυσίδες η πανδημία του Covid.
Σε ανακοίνωση του ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Lloyd Austin ανακοίνωσε πως συγκροτείται μια συμμαχία 10 κρατών (σε αυτήν συμμετέχουν Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Μπαχρέιν, Καναδάς, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Ισπανία, Σεϊχέλλες και ΗΠΑ), η οποία θα αναλάβει περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ωστόσο, δεν κατέστη σαφές εάν αυτές οι ναυτικές δυνάμεις είναι πρόθυμες να κάνουν ότι έκαναν τα αμερικανικά πλοία, δηλαδή να καταρρίπτουν πυραύλους και drones των Houthi και να σπεύδουν προς βοήθεια των εμπορικών πλοίων που δέχονται επιθέσεις.
Δεν αποκλείεται σε αυτόν τον συνασπισμό να ενταχθεί και η Αυστραλία.
«Η πρόσφατη κλιμάκωση των ανεύθυνων επιθέσεων των Houthi από την επικράτεια της Υεμένης απειλεί την ελεύθερη ροή του εμπορίου, θέτει σε κίνδυνο τη ζωή αθώων ναυτικών και παραβιάζει το διεθνές δίκαιο.
Πρόκειται για μια διεθνή πρόκληση που απαιτεί συλλογική δράση.
Γι’ αυτό σήμερα ανακοινώνω την έναρξη της επιχείρησης «Prosperity Guardian» υποστήριξε ο Αμερικάνος υπουργός Άμυνας, ο οποίος μεταξύ άλλων ζήτησε από το Ιράν να σταματήσει να υποστηρίζει τις επιχειρήσεις των Houthi.
Σημειώνεται πως πύραυλοι και drones των Houthi έχουν καταρριφθεί αρκετές φορές στο παρελθόν από πλοία που περιπολούν στην περιοχή.
Houthi: Δεν θα μας σταματήσουν
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις αυτές αναφορικά με τον σχηματισμό της συμμαχικής ναυτικής δύναμης οι Houthi υποστηρίζουν ότι είναι έτοιμοι να την αντιμετωπίσουν.
Ο Mohammed al-Bukhaiti, μέλος του Politburo των Houthi υποστήριξε μιλώντας στο Al Jazeera ότι η ομάδα του είναι σε θέση να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε συνασπισμό υπό τις ΗΠΑ θα μπορούσε να αναπτυχθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι Houthi υποστηρίζουν πως στο στόχαστρο τους είναι οποιοδήποτε πλοίο διέρχεται από τα ανοικτά της Υεμένης και έχει σχέση με το Ισραήλ ως αντίποινα για τον πόλεμο στη Γάζα.
Ωστόσο, πολλές από τις επιθέσεις τους δεν έχουν καμία σχέση με το ισραηλινό εμπόριο ή με τα ισραηλινά λιμάνια.
Οι επιθέσεις
Οι Houthi ανέλαβαν την ευθύνη για την χθεσινή επίθεση με drones σε δύο εμπορικά πλοία, τα οποία όπως υποστήριξαν, «συνδέονται» με το Ισραήλ.
Τα πλοία που βρέθηκαν στο στόχαστρο τους ήταν τα M/T Swan Atlantic και MSC Clara.
Η πλοιοκτήτρια του νορβηγικού δεξαμενόπλοιου M/T Swan Atlantic αναγνώρισε πως το πλοίο χτυπήθηκε από drone ενώ και το φορτηγό πλοίο χύδην MSC Clara ανέφερε έκρηξη στο νερό κοντά στην τοποθεσία του.
Από τις επιθέσεις αυτές δεν υπήρξαν τραυματίες.
Από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα, οι Houthi έχουν εξαπολύσει διάφορες επιθέσεις – είτε με πυραύλους είτε με drones – τόσο κατά εμπορικών πλοίων όσο και κατά στόχων στο Ισραήλ, που απέχουν πάνω από 1.000 χιλιόμετρα.
Λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στην κυριότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ανατολή με τη Δύση, ναυτιλιακές εταιρείες - κολοσσοί έχουν αποφασίσει να εκτρέψουν την πορεία των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα ενώ άλλα έχουν απενεργοποιήσει τα συστήματα παρακολούθησης τους.
Στον αέρα το 40% του παγκόσμιου εμπορίου
Οι επιθέσεις αυτές έχουν προκαλέσει τεράστια αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο και στον ομαλό ανεφοδιασμό της αγοράς με καύσιμα.
Εκτιμάται ότι από το συγκεκριμένο στενό Bab al Mandab, το οποίο χωρίζει την αραβική χερσόνησο από την Αφρική, διέρχεται σχεδόν το 40% του παγκόσμιου εμπορίου και το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου πετρελαίου.
O δανικός ναυτιλιακός κολοσσός A.P Moiler - Maersk που αντιπροσωπεύει το 15% της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματοκιβωτίων, ανέστειλε μέχρι νεωτέρας τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας ενώ και η Hapag - Lloyd - ελέγχει το 7% της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων - διέκοψε και αυτή τα δρομολόγια της μέσω αυτής της θαλάσσιας εμπορικής οδού.
Διακόπτουν μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Αλλά αυτές δεν είναι οι μόνες.
Είναι χαρακτηριστικό πως η βρετανική BP, η νορβηγική Equinor και ο γίγαντας των θαλάσσιων μεταφορών Evergreen έκαναν επίσης γνωστό πως αναστέλλουν κάθε δρομολόγιο μέσω Ερυθράς Θάλασσας, εξαιτίας των επανειλημμένων επιθέσεων και μέχρι οι διελεύσεις να καταστούν ασφαλείς, ενώ την ίδια επιλογή έχουν και άλλες εταιρείες κολοσσοί όπως οι MSC, CMA CGM, Frontline, κα.
Σημειώνεται πως κατά μέσο όρο 17 πλοία διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουέζ καθημερινά.
Οι brokers λένε ότι τώρα είναι γύρω στα 14, παρότι η Διώρυγα του Σουέζ είναι κανονικά σε κυκλοφορία.
Η σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και της Hamas είχε, μέχρι τώρα, μετά βίας διακόψει τις παγκόσμιες εμπορικές ροές πέρα από τη διακοπή μικρών όγκων που αποστέλλονταν μέσα και έξω από το Ισραήλ.
Το πετρέλαιο εξακολουθούσε να διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα.
Ωστόσο, μετά την απόσυρση της BP, οι traders και οι brokers δήλωσαν ότι ανησυχούν πως και άλλες μεγάλες ναυτιλιακές και εμπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
Αλλάζουν πορεία δεξαμενόπλοια με LNG
Πληροφορίες του Bloomberg αναφέρουν πως δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αλλάζουν την πορεία τους και αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Όπως αναφέρεται από την περασμένη Παρασκευή, τουλάχιστον πέντε πλοία άλλαξαν πορεία, αποφεύγοντας τη συγκεκριμένη περιοχή και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Αγκυροβολούν... μετά το Σουέζ
Σύμφωνα με πληροφορίες, τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από τη Διώρυγα του Σουέζ και πλησίαζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά και σιτηρά με προορισμό χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έχουν αγκυροβολήσει στην Ερυθρά Θάλασσα, μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.
Επίσης, 4 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της MSC έχουν απενεργοποιήσει τους αναμεταδότες τους προκειμένου πιθανότατα να αποφευχθεί ο εντοπισμός τους.
Δαπανηρή αλλαγή πορείας
Μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ συνδέεται η Ευρώπη με την Ασία, ενώ εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση περίπου 20.000 πλοία διέρχονται από το Σουέζ.
Από τη στιγμή που τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, περνώντας από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, κάτι που κάνει πολύ πιο δαπανηρά τα ταξίδια.
Για τη σύνδεση Ρότερνταμ και Σιγκαπούρης, η παράκαμψη αυτή επιμηκύνει το ταξίδι κατά 40%, από τα περίπου 8.400 ναυτικά μίλια (15.550 χιλιόμετρα) στα 11.720 μίλια (21.700 χλμ.), σύμφωνα με την S&P Global.
Είναι προφανές πως η αλλαγή αυτή θα αυξήσει το κόστος του εμπορίου και θα επηρεάσει τις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Ήδη γίνεται λόγος για βραχυπρόθεσμες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων και αυξάνονται οι τιμές των καυσίμων, με τους ειδικούς ωστόσο να σημειώνουν πως η διάρκεια των αυξήσεων αυτών θα εξαρτηθεί από το πόσο θα διαρκέσει και η κρίση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Οι επιθέσεις αυτές έχουν προκαλέσει τεράστια αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο και στον ομαλό ανεφοδιασμό της αγοράς με καύσιμα.
Εκτιμάται ότι από το συγκεκριμένο στενό Bab al Mandab, το οποίο χωρίζει την αραβική χερσόνησο από την Αφρική, διέρχεται σχεδόν το 40% του παγκόσμιου εμπορίου και το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου πετρελαίου.
O δανικός ναυτιλιακός κολοσσός A.P Moiler - Maersk που αντιπροσωπεύει το 15% της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματοκιβωτίων, ανέστειλε μέχρι νεωτέρας τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας ενώ και η Hapag - Lloyd - ελέγχει το 7% της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων - διέκοψε και αυτή τα δρομολόγια της μέσω αυτής της θαλάσσιας εμπορικής οδού.
Διακόπτουν μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Αλλά αυτές δεν είναι οι μόνες.
Είναι χαρακτηριστικό πως η βρετανική BP, η νορβηγική Equinor και ο γίγαντας των θαλάσσιων μεταφορών Evergreen έκαναν επίσης γνωστό πως αναστέλλουν κάθε δρομολόγιο μέσω Ερυθράς Θάλασσας, εξαιτίας των επανειλημμένων επιθέσεων και μέχρι οι διελεύσεις να καταστούν ασφαλείς, ενώ την ίδια επιλογή έχουν και άλλες εταιρείες κολοσσοί όπως οι MSC, CMA CGM, Frontline, κα.
Σημειώνεται πως κατά μέσο όρο 17 πλοία διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουέζ καθημερινά.
Οι brokers λένε ότι τώρα είναι γύρω στα 14, παρότι η Διώρυγα του Σουέζ είναι κανονικά σε κυκλοφορία.
Η σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και της Hamas είχε, μέχρι τώρα, μετά βίας διακόψει τις παγκόσμιες εμπορικές ροές πέρα από τη διακοπή μικρών όγκων που αποστέλλονταν μέσα και έξω από το Ισραήλ.
Το πετρέλαιο εξακολουθούσε να διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα.
Ωστόσο, μετά την απόσυρση της BP, οι traders και οι brokers δήλωσαν ότι ανησυχούν πως και άλλες μεγάλες ναυτιλιακές και εμπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
Αλλάζουν πορεία δεξαμενόπλοια με LNG
Πληροφορίες του Bloomberg αναφέρουν πως δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αλλάζουν την πορεία τους και αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Όπως αναφέρεται από την περασμένη Παρασκευή, τουλάχιστον πέντε πλοία άλλαξαν πορεία, αποφεύγοντας τη συγκεκριμένη περιοχή και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Αγκυροβολούν... μετά το Σουέζ
Σύμφωνα με πληροφορίες, τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από τη Διώρυγα του Σουέζ και πλησίαζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά και σιτηρά με προορισμό χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έχουν αγκυροβολήσει στην Ερυθρά Θάλασσα, μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.
Επίσης, 4 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της MSC έχουν απενεργοποιήσει τους αναμεταδότες τους προκειμένου πιθανότατα να αποφευχθεί ο εντοπισμός τους.
Δαπανηρή αλλαγή πορείας
Μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ συνδέεται η Ευρώπη με την Ασία, ενώ εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση περίπου 20.000 πλοία διέρχονται από το Σουέζ.
Από τη στιγμή που τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, περνώντας από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, κάτι που κάνει πολύ πιο δαπανηρά τα ταξίδια.
Για τη σύνδεση Ρότερνταμ και Σιγκαπούρης, η παράκαμψη αυτή επιμηκύνει το ταξίδι κατά 40%, από τα περίπου 8.400 ναυτικά μίλια (15.550 χιλιόμετρα) στα 11.720 μίλια (21.700 χλμ.), σύμφωνα με την S&P Global.
Είναι προφανές πως η αλλαγή αυτή θα αυξήσει το κόστος του εμπορίου και θα επηρεάσει τις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Ήδη γίνεται λόγος για βραχυπρόθεσμες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων και αυξάνονται οι τιμές των καυσίμων, με τους ειδικούς ωστόσο να σημειώνουν πως η διάρκεια των αυξήσεων αυτών θα εξαρτηθεί από το πόσο θα διαρκέσει και η κρίση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου