Ανοίξαμε ήδη τον φάκελο «Ολυμπιακοί Αγώνες» με το προηγούμενο δημοσίευμά μας, που είχε τίτλο τίτλο: ΦΑΚΕΛΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ: 1999-2009 !!!
Συνεχίζουμε σήμερα με το δεύτερο μέρος μιας σειράς άρθρων, που σκοπό έχουν, την αναζήτηση του πραγματικού κόστους των Ολυμπιακών αγώνων. Διότι στην χώρα μας συνέβη το εξής πρωτοφανές: Μας εχουν ενημερώσει ελλειπώς για τα έσοδα και ουδείς έχει καταθέσει το πραγματικό κόστος των εξόδων των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στις 5 Σεπτεμβρίου του 1997, υπεγράφη η Σύμβαση Διοργανώτριας Πόλης για τους Aγώνες της 28ης Ολυμπιάδας του Έτους 2004, (Host City Contract for the Games of the XXVIII Olympiad in the Year 2004) , με την οποία η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή («ΔΟΕ»), δέχθηκε την αίτηση της πόλης των Αθηνών και της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής ( «ΕΟΕ») και ανέθεσε τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα και στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Αυτό προκύπτει από το άρθρο 1 της Σύμβασης, και στην ουσία αποτελεί πλέον και την ουσιαστική έναρξη αυτού του πολυέξοδου, χωρίς όμως κανέναν, δημόσιο τουλάχιστον, απολογισμό της διαχείρισής του, «project» στην Ελλάδα.
Κατόπιν, με το νόμο 2598/98, «Οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων — Αθήνα 2004» που θα τον βρείτε στο ΦΕΚ Α/66, συστάθηκε ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας η «Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων — ΑΘΗΝΑ 2004» με τον διακριτικό τίτλο «ΑΘΗΝΑ 2004».
Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου :
«Σκοπός της Εταιρείας, είναι η οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα.
Η Εταιρεία ενεργεί, ως η Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων, και ασκεί όλες τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες, οι οποίες, προβλέπονται στις διατάξεις του Ολυμπιακού Χάρτη και στη Σύμβαση που υπογράφηκε την 5η Σεπτεμβρίου 1997 στη Λωζάννη, μεταξύ της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (Δ.Ο.Ε.), της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (Ε.Ο.Ε.) και του Δήμου Αθηναίων».
Η ηλεκτρονική έκδοση της ε/φ ΒΗΜΑ στις 10/10/1999, (http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=115042) γράφει,
«ΥΣΤΕΡΑ από έναν αιώνα αδιατάρακτης ιστορίας, η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ) βρέθηκε τους τελευταίους μήνες στο επίκεντρο σκληρής κριτικής με αφορμή τα σκάνδαλα δωροδοκιών των «αθανάτων». Για κάθε αφορμή υπάρχει και αιτία. Η ΔΟΕ, ήταν και είναι, ένα κλαμπ αριστοκρατών, κλειστό και με κανόνες διαδοχής όπως οι παλαιές μοναρχίες και ως τέτοια παρουσίασε εκφυλιστικά φαινόμενα. Ποιος αληθινός αριστοκράτης, θα ξεπουλούσε την ψήφο του για να εξασφαλίσει μια θέση σε κάποια επιτροπή για συγγενή του, όπως ορισμένοι από τα μέλη της ΔΟΕ, οι οποίοι απομακρύνθηκαν από τους κόλπους της;»
Παρά το γεγονός, ότι το “δημόσιο χρέος” και ο δανεισμός είχαν εκτοξευθεί στα ύψη, οι υπεύθυνοι, κυβέρνηση και διοργανωτές, “περί άλλων ετύρβαζαν”.
Σε “έργα κλίμακος”, ως παγκόσμια πρακτική, και ακολουθείται πάντα, υπάρχει η τεχνικο-οικονομική μελέτη η μελέτες αντίστοιχες, οι οποίες προσδιορίζουν το κόστος και το όφελος (benefit–cost analysis, CBA η BCA), απο την υλοποίηση ενός έργου, πόσο μάλλον για ένα έργο, αντίστοιχο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 της Αθήνας.
Τό BCA έχει δύο σκοπούς:
1. Για να διαπιστωθεί, εάν πρόκειται για μια καλή επένδυση / απόφαση (αιτιολόγηση / σκοπιμότητας),
2. Να παρέχει μια βάση για τη σύγκριση των έργων. Περιλαμβάνει, συγκρίνοντας το συνολικό αναμενόμενο κόστος της κάθε επιλογής με τα αναμενόμενα οφέλη συνολικά, για να δούμε αν τα οφέλη υπερκαλύπτουν το κόστος, και κατά πόσο.
Το CBA, σχετίζεται, αλλά διαφέρει από την ανάλυση κόστους-αποτελεσματικότητας.
Στην μελέτη κόστους-αποτελεσματικότητος, τα οφέλη και το κόστος εκφράζονται σε χρήμα, και προσαρμόζεται με την διαχρονική αξία του χρήματος, έτσι ώστε όλες οι ροές των παροχών και των ροών του κόστους του έργου την πάροδο του χρόνου (οι οποίες τείνουν να εμφανιστούν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές) οι οποίες εκφράζονται σε μία κοινή βάση όσον αφορά την "καθαρή παρούσα αξία.
Στενά συνδεδεμένη, αλλά ελαφρώς διαφορετική, οι επίσημες τεχνικές περιλαμβάνουν, την ανάλυση κόστους-αποτελεσματικότητας, την ανάλυση κόστους-χρησιμότητας, την ανάλυση των οικονομικών επιπτώσεων, η δημοσιονομική ανάλυση των επιπτώσεων και την κοινωνική απόδοση και αποδοχή των επενδύσεων (SROI) ανάλυση.
Αυτά τα στοιχεία προς το παρόν είναι το ζητούμενο από το Ελληνικό Κράτος και την Διαχειρίστρια Α.Ε, της οποίας πρόεδρος υπήρξε η κ. Γιάννα Δασκαλάκη-Αγγελοπούλου.
Έχει δικαίωμα ο Έλληνας πολίτης να γνωρίζει, τον οικονομικό απολογισμό μιας Διοργάνωσης, η οποία του “στοίχισε” αρκετά, ίσως και περισσότερο από το “ακριβά” και όπως φοβούμαι πολύ, ίσως αυτό το “κόστος” να είναι και η απαρχή τών δεινών της χώρας.
Ακροθιγώς αναφέρονται οικονομικά στοιχεία αποτελέσματος, πάντα όμως υπό μορφήν εκτιμήσεως ή προϋπολογισμού, πουθενά όμως δεν “βρήκα” στοιχεία απολογισμού υλοποίησης δημοσιοποιημένα, πολύ δε περισσότερο οικονομικό συγκριτικό απολογισμό του “project”.
Τι ποσόν επιβάρυνε το δημόσιο χρέος της χώρας, και ποιο ποσοστό το δημοσιονομικό έλλειμμά της, οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας ;;;
Υπήρχε "κέρδος" και ποιού μεγέθους, ή αντίστοιχη "ζημία" και ποιού μεγέθους ήταν αυτά τα οικονομικά στοιχεία ;;;
Η προσπάθεια εξωραϊσμού και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, μεταθέτοντας και μετατρέποντας, την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των άμεσων ή των έμμεσων, σε πολιτικές διαλέξεις περί του Εθνικού συμφέροντος, στοχεύοντας στον πατριωτισμό και την υπερηφάνεια των Ελλήνων με δυσνόητες αναλύσεις, αποτελεί πρόφαση και προσπάθεια συγκάλυψης των πραγματικών αποτελεσμάτων και της πραγματικής διαχείρισης του θέματος των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.
Ήρθε η ώρα να μάθουμε, γιατί πληρώσαμε και που πήγαν τα χρήματά μας !!!
Παραθέτω εργασία του :
Queen’s Economics Department Working Paper No. 1097A
Cost-Benefit Analysis of an Olympic Games
By Darren McHugh
Department of Economics
Queen’s University
94 University Avenue
Kingston, Ontario, Canada
K7L 3N6
8-2006
Τα συμπεράσματα είναι "καταιγιστικά", ακολουθεί η μετάφρασή τους :
«Όπως βλέπουμε από τον πίνακα 5 ανωτέρω, ακόμα και τα πιο γενναιόδωρα μέτρο καθαρό όφελος της, οι Ολυμπιακοί Αγώνες - Οφέλη Εκδήλωση μείον Έξοδα Εκδήλωση - είναι αρνητική (- $ 101m), αν και από ένα μικρότερο ποσό από ό, τι αναμενόταν κατά την έναρξη του έργου. Το ποσοστό αυτό "Βοήθησε" με την πλήρη αξιολόγηση του επιπλέον πλεονάσματος, από το θέαμα και το Halo.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που ωθούν το πραγματικό καθαρό όφελος από αυτό το πολύ-διάσημο έργο ακόμη περισσότερο στο κόκκινο.
Η πρώτη, φυσικά, είναι, το κόστος των υποδομών που αναφέρονται στο
τμήμα 1.
Αν και αυτό το χαρτί, δεν το εκτιμήσουν, με ακρίβεια αυτά, τότε ένα απλό διάβασμα του κόστους υποδομής και το μη-Ολυμπιακό, των Υποδομών, αρκεί.
Τα οφέλη που θα μπορούσε να αναμένονται αποκαλύπτουν, ότι η καθαρή συμβολή της υποδομής στην Ολυμπιακή "κάτω γραμμή", θα είναι αρνητική από εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. ενώ αυτά, το κόστος είναι προφανές, το πρότυπο αντεπιχείρημα, είναι ότι θα αντισταθμιστεί από την «Οικονομικές επιπτώσεις» των Αγώνων.
Ωστόσο, το τμήμα 4 του παρόντος εγγράφου αποκάλυψε ότι «Οικονομικές επιπτώσεις», όταν ορθά, δεν είναι σχεδόν τόσο μεγάλες, όσες έχουν γενικά
αναληφθεί.
Σε συνδυασμό με τους σημαντικούς ανοδικούς κινδύνους συνεπάγεται κόστος των δημοσίων (projects) έργων, το αναμενόμενο συνολικό καθαρό όφελος τής φιλοξενείας των Ολυμπιακών Αγώνων είναι ουσιαστικά αρνητικό».
Η αναφορά μου στο μέρος Α! του αντίστοιχου άρθρου μου, (http://www.aegeantimes.gr/article.asp?id=49043&type=1&kata=0), μόνον τυχαία δέν ήταν, προφανώς για να καταδείξω συγκριτικά, πώς λειτουργούν οργανωμένα κράτη ανά τον κόσμο, με υπεύθυνους πολιτικούς και αντίστοιχες ηγεσίες, τα οποία σέβονται τους πολίτες τους, και ακόμη περισσότερο τον “ιδρώτα” τους.
Αποσπάσματα του άρθρου του κ. Φώντα Φαφούτη, (www.Apodimos.com ), παραθέτω παρακάτω :
“Ο Προϋπολογισμός της ΑΘΗΝΑ 2004 για τους Αγώνες :
Για να την διεξαγωγή των Ο.Α. χρειάζονται να δαπανηθούν παρά πολλά χρήματα για όλους τους παράγοντες που αναφέρθηκαν για την Αποστολή του «ΑΘΗΝΑ 2004», όμως υπάρχουν αρκετά Έσοδα που ανέρχονται στα € 1.962 εκατομμύρια.
Έτσι σας γνωρίζουμε τα πιο κάτω. Μετά το Δεκέμβριο του 2001, ο προϋπολογισμός της “ΑΘΗΝΑ 2004”, τροποποιήθηκε και επανεγκρίθηκε από τη ΔΟΕ.
Το 80% του συνολικού ποσού των € 1.962 εκατομμυρίων έχει εξασφαλιστεί από συμβάσεις. Στον ακόλουθο πίνακα φαίνεται ο καταμερισμός των εσόδων:
«Η κ Γιάννα Αγγελοπούλου εκτιμά πως η ομογένεια θέλει να δώσει το "παρών" στους Ολυμπιακούς Αγώνες με συγκροτημένες κινήσεις διότι οι Έλληνες της διασποράς, στήριξαν και στηρίζουν με όλες τις δυνάμεις τους την υποψηφιότητα της Αθήνας.
Ιδιαίτερα για το πρόγραμμα του εθελοντισμού, τόνισε ότι με υπερηφάνεια αναφέρεται στην απήχηση που έχει στην Ελλάδα, την Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό (και κυρίως στην Αυστραλία) και ότι μέχρι στιγμής η Οργανωτική Επιτροπή έχει λάβει 50.000 αιτήσεις.
Τόνισε επίσης ότι, «είναι πρόκληση για ολόκληρη τη χώρα, που καλείται να αναδείξει τη σύγχρονη εικόνα της μαζί με τον πολιτισμό και την παράδοσή της, αποτελεί για την Ελλάδα η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004».
Ενώ σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ελληνική έκδοση του περιοδικού Foreign Policy, η κ. Αγγελοπούλου υπογράμμισε την τεράστια σημασία που έχουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες για την ανάπτυξη της χώρας (!!!) και την εικόνα της προς το εξωτερικό, αναφέροντας χαρακτηριστικά τους χιλιάδες εκπροσώπους του Τύπου που θα συρρεύσουν στην Αθήνα τις ημέρες των Αγώνων, αλλά και τα τέσσερα δισεκατομμύρια των τηλεθεατών που θα στρέψουν τα μάτια τους στην Ελλάδα. Όσον δε την συνεργασία της με την κυβέρνηση, η πρόεδρος της «ΑΘΗΝΑ 2004» τη χαρακτήρισε «εξαιρετική» με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ιδιαίτερα με τον πρωθυπουργό, ο οποίος -όπως είπε- της ανέθεσε την προεδρία της Οργανωτικής Επιτροπής σε μία δύσκολη καμπή της προετοιμασίας των Αγώνων.
Η πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής κ. Γιάννα Αγγελοπούλου, όσον αφορά στην κριτική που ασκείται στην πορεία της προετοιμασίας, αναφέρθηκε στα θετικά που προσφέρουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην ελληνική οικονομία, δημιουργώντας ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, στηριγμένο στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας σε όλους τους τομείς της οικονομικής ζωής.
Και παρέθεσε, μία σειρά από οικονομικά μεγέθη (!!!), που αποδεικνύουν τη θετική επίδραση των Ολυμπιακών Αγώνων στην οικονομία, ενώ επισήμανε ότι τα έργα υποδομής που υλοποιούνται εν όψει του 2004, θα αποτελέσουν σημαντική κληρονομιά για τη χώρα.
Μήπως αυτήν την κληρονομιά την πληρώσαμε ως χώρα, "λίγο" ακριβότερα απ`ότι έπρεπε ;;;
Δεν έπρεπε να γνωρίζουμε, τουλάχιστον τί πληρώνουμε και τι "κέρδος-ζημίες" έχουμε, ως χώρα και όχι ως "επιχειρηματίες" ;;;
Ειδικά για το Σύστημα Δημόσιας Μεταφοράς, δήλωσε ότι, οι εκτιμήσεις δείχνουν δεκαπλασιασμό της αποδοτικότητάς του, ενώ για το οδικό δίκτυο σημείωσε ότι θα βελτιωθεί σημαντικά και πως γενικά η εικόνα της πόλης θα αλλάξει ριζικά.
Ως δε για το προσωπικό της στιλ και το μοντέλο διοίκησης που έχει επιβάλλει, αλλά και για το μυστικό της επιτυχίας της, η Γιάννα Αγγελοπούλου τόνισε ότι, «είναι από τους ανθρώπους που αναλαμβάνουν τη συνολική ευθύνη για το έργο που καλείται να φέρει εις πέρας και το ίδιο ζητά από τους συνεργάτες της».
Ενώ προσέθεσε ότι, όπως είχε πει και πρόσφατα, είναι πρόεδρος «hands-on» (έκφραση που αναφέρεται για κάποιον που αναμιγνύεται ενεργά στις υποθέσεις) και θέλει να γνωρίζει τι γίνεται σε κάθε τομέα της προετοιμασίας. Μυστικά επιτυχίας, συμπλήρωσε, δεν υπάρχουν, παρά μόνο σκληρή δουλειά και προσήλωση στο στόχο.
Η κ. Αγγελοπούλου επανέλαβε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού, ότι τα έργα προχωρούν και πως αποστολή της Οργανωτικής Επιτροπής είναι να βρίσκει λύσεις στα προβλήματα και να πιέζει για την εφαρμογή τους, επάνω από προσωπικά συμφέροντα, πολιτικές σκοπιμότητες και κερδοσκοπικές νοοτροπίες.
Η πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής Γιάννα Αγγελοπούλου αναφέρθηκε για το επίπεδο φιλοξενίας κατά τη διάρκεια των Αγώνων και τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί, υποστήριξε δε ότι κατ` αρχάς είναι απόλυτα εξασφαλισμένη η φιλοξενία των μελών της Ολυμπιακής οικογένειας, ενώ προσέθεσε ότι υπάρχει και ένα δεύτερο πρόγραμμα, που βρίσκεται σε εξέλιξη, το οποίο θα συνδυάζει τη δυνατότητα παρακολούθησης των Αγώνων με επίσκεψη σε διάφορα μέρη στην Ελλάδα”.
Στη συνεδρίαση με αρ. 7 της 12.7.2000 της πιο πάνω ΔΕΣΟΠ, (Διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού της Ολυμπιακής Προετοιμασίας), υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού, αποφασίστηκε η υπογραφή Μνημονίων Συναντίληψης και Συνεργασίας μεταξύ της "Αθήνα 2004" και Υπουργείων, μεταξύ των οποίων και του Υπουργείου Γεωργίας.
Στην περίπτωση ‘ζ’ της παραγράφου 6 του άρθρου 2 του Ν. 2598/98, όπως αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του Ν. 2833/2000, «Θέματα προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α/150), προβλέπεται ότι :
«Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. εκπροσωπεί την Εταιρεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Καταστατικό ή ορίζονται με απόφαση του Πρωθυπουργού».
Με την Υ 314/14.7.2000 απόφαση του Πρωθυπουργού (ΦΕΚ Β/870) ορίστηκε οτι :
«Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων — "Αθήνα 2004" … προβαίνει σε όλες τις πράξεις για τη διοίκηση και διαχείριση της εταιρείας, τη διαχείριση της περιουσίας της και την εν γένει επιδίωξη του σκοπού της εταιρείας. Ιδίως, … εποπτεύει την τήρηση των προδιαγραφών και του χρονοδιαγράμματος των Ολυμπιακών και λοιπών έργων που σχετίζονται με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις έναντι της ΔΟΕ.»
Τούτων λεχθέντων «οψόμεθα εις φιλίππους»
Λάζαρος Ελευθεριάδης
πηγή
Δημοσίευση σχολίου