Το deal των παράνομων πληρωμών σε κρατικούς αξιωματούχους στην Ελλάδα
Στοιχεία «φωτιά» για τις διαδρομές των προμηθειών σε έλληνες αξιωματούχους για την αγορά των γερμανικών υποβρυχίων αποκαλύπτει η εισαγγελική έρευνα στο Μόναχο.
Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Τάσου Τέλλογλου, οι διωκτικές αρχές έφτασαν στα νέα στοιχεία, ερευνώντας την υπόθεση της εταιρίας ΜΑΝ, στην οποία επίσης είχαν προκύψει παράνομες πληρωμές σε Έλληνες.
Η δικαστική έρευνα στην ΜΑΝ ,το 2009, είχε σαν αποτέλεσμα οι αρχές να ανακαλύψουν μία σειρά παράνομων πληρωμών που αφορούσαν κατασκευή και πώληση υποβρυχίων στην Πορτογαλία, το Πακιστάν και την Ελλάδα.
Από τα πρώτα ευρήματα των εισαγγελέων του Μονάχου από την έρευνα που διενήργησαν στο Έσσεν στις 24 Μαρτίου 2010, καθώς από τις πρώτες καταθέσεις προκύπτει ότι:
- Οι παράνομες πληρωμές στην Πορτογαλία ήταν νηπιαγωγείο μπροστά στο μέγεθος των παράνομων πληρωμών που έγιναν σε κρατικούς αξιωματούχους στην Ελλάδα για την αγορά των υποβρυχίων της κλάσσης 214.
- Το ύψος των προμηθειών ήταν εξαιρετικά υψηλό για μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωση. Η σύμβαση του 2000 είχε σαν βασικούς αναδόχους της εταιρείες HDW και FERROSTAL, που το 2001 αγόρασαν το Ναυπηγείο από την ΕΤΒΑ και το ελληνικό δημόσιο. Τη σύμβαση για την FERROSTAL υπογράφουν οι Χάνς Ντητερ Μούλεμπεκ και Στέφαν Γκέλχοφ, που φαίνεται να γνώριζαν για τις παράνομες αγορές των υποβρυχίων.
Μίζες – καμουφλάζ στα αντισταθμιστικά
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Κώστα Αλατζά, το 2000 το ΥΠΕΘΑ, μαζί με την αρχική προμήθεια των τριών υποβρυχίων Τύπου Παπανικολής που κόστισε 1,26 δισ. ευρώ, υπέγραψε με τη γερμανική HDW μία σύμβαση για την υλοποίηση αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας 281 εκατομμυρίων ευρώ. Το ίδιο συνέβη και με την προμήθεια του τέταρτου υποβρυχίου και τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιότερων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Το κόστος της προμήθειας του τέταρτου υποβρυχίου το 2002 ανήλθε στα 396,18 εκατομμύρια ευρώ και η σύμβαση του εκσυγχρονισμού των παλαιότερων υποβρυχίων που υπογράφηκε την ίδια ημέρα ανήλθε στα 876, 88 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία των αντισταθμιστικών ωφελημάτων είχε ονομαστικήγ αξία περίπου στο 8% των κύριων συμβάσεων.
Την υλοποίηση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων ανέλαβε η HDW και η επίσης γερμανική εταιρία FERROSTAL. Από καταγγελίες στελεχών της FERROSTAAL φαίνεται ότι οι μίζες σε έλληνες κρατικούς αξιωματούχους καμουφλαρίστηκαν στα προγράμματα των αντισταθμιστικών.
Η πλειονότητα των προγραμμάτων αφορούσε την παροχή εξοπλισμού και μεταφοράς τεχνογνωσίας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για την κατασκευή των Υποβρυχίων. Είχαν συμφωνηθεί επίσης να πραγματοποιηθούν και κάποια προγράμματα στον εμπορικό τομέα των Ναυπηγείων τα οποία παραμένουν ανεκτέλεστα.
Το υπουργείο Άμυνας μέχρι στιγμής δηλώνει άγνοια για το θέμα που αποκαλύπτει ο ΣΚΑΪ και για τη δικαστική έρευνα στη Γερμανία. Ωστόσο, συνεργάτες του υπουργού Ευάγγελου Βενιζέλου σχολιάζουν ότι εφόσον έρθουν στοιχεία από τις γερμανικές αρχές το Υπουργείο θα τα παραπέμψει στη δικαιοσύνη για να αρχίσει η σχετική έρευνα.
Πάντως φαίνεται ότι υπάρχει ένα θέμα με το θεσμό των αντισταθμιστικών ωφελημάτων που ισχύει από το 1996, διότι και σε αυτή την περίπτωση -όπως και στην περίπτωση της αγοράς των ρωσικών αντιαεροπορικών πύραυλων TOR- τα αντισταθμιστικά χρησιμοποιήθηκαν για να δοθούν οι μίζες.
Στοιχεία «φωτιά» για τις διαδρομές των προμηθειών σε έλληνες αξιωματούχους για την αγορά των γερμανικών υποβρυχίων αποκαλύπτει η εισαγγελική έρευνα στο Μόναχο.
Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Τάσου Τέλλογλου, οι διωκτικές αρχές έφτασαν στα νέα στοιχεία, ερευνώντας την υπόθεση της εταιρίας ΜΑΝ, στην οποία επίσης είχαν προκύψει παράνομες πληρωμές σε Έλληνες.
Η δικαστική έρευνα στην ΜΑΝ ,το 2009, είχε σαν αποτέλεσμα οι αρχές να ανακαλύψουν μία σειρά παράνομων πληρωμών που αφορούσαν κατασκευή και πώληση υποβρυχίων στην Πορτογαλία, το Πακιστάν και την Ελλάδα.
Από τα πρώτα ευρήματα των εισαγγελέων του Μονάχου από την έρευνα που διενήργησαν στο Έσσεν στις 24 Μαρτίου 2010, καθώς από τις πρώτες καταθέσεις προκύπτει ότι:
- Οι παράνομες πληρωμές στην Πορτογαλία ήταν νηπιαγωγείο μπροστά στο μέγεθος των παράνομων πληρωμών που έγιναν σε κρατικούς αξιωματούχους στην Ελλάδα για την αγορά των υποβρυχίων της κλάσσης 214.
- Το ύψος των προμηθειών ήταν εξαιρετικά υψηλό για μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωση. Η σύμβαση του 2000 είχε σαν βασικούς αναδόχους της εταιρείες HDW και FERROSTAL, που το 2001 αγόρασαν το Ναυπηγείο από την ΕΤΒΑ και το ελληνικό δημόσιο. Τη σύμβαση για την FERROSTAL υπογράφουν οι Χάνς Ντητερ Μούλεμπεκ και Στέφαν Γκέλχοφ, που φαίνεται να γνώριζαν για τις παράνομες αγορές των υποβρυχίων.
Μίζες – καμουφλάζ στα αντισταθμιστικά
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Κώστα Αλατζά, το 2000 το ΥΠΕΘΑ, μαζί με την αρχική προμήθεια των τριών υποβρυχίων Τύπου Παπανικολής που κόστισε 1,26 δισ. ευρώ, υπέγραψε με τη γερμανική HDW μία σύμβαση για την υλοποίηση αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας 281 εκατομμυρίων ευρώ. Το ίδιο συνέβη και με την προμήθεια του τέταρτου υποβρυχίου και τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιότερων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Το κόστος της προμήθειας του τέταρτου υποβρυχίου το 2002 ανήλθε στα 396,18 εκατομμύρια ευρώ και η σύμβαση του εκσυγχρονισμού των παλαιότερων υποβρυχίων που υπογράφηκε την ίδια ημέρα ανήλθε στα 876, 88 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία των αντισταθμιστικών ωφελημάτων είχε ονομαστικήγ αξία περίπου στο 8% των κύριων συμβάσεων.
Την υλοποίηση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων ανέλαβε η HDW και η επίσης γερμανική εταιρία FERROSTAL. Από καταγγελίες στελεχών της FERROSTAAL φαίνεται ότι οι μίζες σε έλληνες κρατικούς αξιωματούχους καμουφλαρίστηκαν στα προγράμματα των αντισταθμιστικών.
Η πλειονότητα των προγραμμάτων αφορούσε την παροχή εξοπλισμού και μεταφοράς τεχνογνωσίας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για την κατασκευή των Υποβρυχίων. Είχαν συμφωνηθεί επίσης να πραγματοποιηθούν και κάποια προγράμματα στον εμπορικό τομέα των Ναυπηγείων τα οποία παραμένουν ανεκτέλεστα.
Το υπουργείο Άμυνας μέχρι στιγμής δηλώνει άγνοια για το θέμα που αποκαλύπτει ο ΣΚΑΪ και για τη δικαστική έρευνα στη Γερμανία. Ωστόσο, συνεργάτες του υπουργού Ευάγγελου Βενιζέλου σχολιάζουν ότι εφόσον έρθουν στοιχεία από τις γερμανικές αρχές το Υπουργείο θα τα παραπέμψει στη δικαιοσύνη για να αρχίσει η σχετική έρευνα.
Πάντως φαίνεται ότι υπάρχει ένα θέμα με το θεσμό των αντισταθμιστικών ωφελημάτων που ισχύει από το 1996, διότι και σε αυτή την περίπτωση -όπως και στην περίπτωση της αγοράς των ρωσικών αντιαεροπορικών πύραυλων TOR- τα αντισταθμιστικά χρησιμοποιήθηκαν για να δοθούν οι μίζες.
Δημοσίευση σχολίου