GuidePedia

0
«Ψύλλους στ’ αυτιά» του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ότι η Aegean και η Olympic Air έχουν δημιουργήσει καρτέλ στις αερομεταφορές πριν καν εγκριθεί η σχεδιαζόμενη συγχώνευσή τους από τις αρχές, έβαλε η διακοπή δύο δρομολογίων της Aegean, σε γραμμές που κατά σύμπτωση εκτελούνταν ως τώρα μόνο από τις δύο εταιρείες.


Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με πληροφορίες, άρχισε ήδη έρευνα για πιθανή παράβαση του άρθρου 1, παρ. γ’ του νόμου 703/77, το οποίο απαγορεύει τις εναρμονισμένες πρακτικές που έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα την παρακώλυση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού, ιδίως όταν έχουν στόχο, μεταξύ άλλων, την κατανομή των αγορών.

Με επιστολή του προς τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Δημήτρη Κυριτσάκη, ο υφυπουργός Νίκος Σηφουνάκης, εφιστά την προσοχή της Επιτροπής σε επί μέρους ανακοινώσεις διακοπής αεροπορικών δρομολογίων κυρίως σε νησιωτικούς προορισμούς, των δύο εταιρειών, Aegean Airlines και Olympic Air που έχουν ανακοινώσει την πρόθεση τους να συγχωνευτούν.

Στην επιστολή του, ο υφυπουργός αναφέρει τα εξής :

- Πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε η πρόθεση συγχώνευσης των δύο μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών της χώρας, της Aegean Airlines και της Olympic Air. Ο ημερήσιος τύπος με δημοσιεύματά του, αλλά και οι ίδιες οι εταιρείες με επιμέρους ανακοινώσεις τους γνωστοποιούν ότι προβαίνουν άμεσα σε διακοπές γραμμών του εσωτερικού παρά τη δέσμευσή τους να εκτελέσουν αυτά τα δρομολόγια.

- Παρακαλούμε όπως ασκήσετε τα δέοντα εντός των ορίων της αρμοδιότητάς σας ώστε, έως ότου και εάν εγκριθεί η σχεδιαζόμενη συγχώνευση, οι δύο εταιρείες να λειτουργούν ανεξάρτητα, χωρίς συντονισμό των δραστηριοτήτων τους και σε πλήρη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από τους κανόνες του ανταγωνισμού και, κυρίως, από τα άρθρα 101 και 102 της Συνθήκης της Λισαβόνας και των άρθρων 1 και 2 του νόμου 703/77.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την προσοχή του υπουργείου κίνησε πρόσφατη ανακοίνωση της Aegean, που δημιουργεί σοβαρές υπόνοιες εναρμονισμένης πρακτικής.
Στην ανακοίνωση της εταιρείας αναφέρεται, ότι «στο πλαίσιο της αναδιάταξης του δικτύου της για εμπορικούς αλλά και οικονομικούς λόγους και με βάση την συνολική παρεχόμενη χωρητικότητα στην αγορά, η εταιρεία διακόπτει από τις 7 Απριλίου τις πτήσεις προς Λήμνο και Κεφαλονιά. Οι επιβάτες που επηρεάζονται από τις ως άνω περικοπές έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν εναλλακτικές συνδέσεις, τις οποίες θα τους προσφέρει η AEGEAN μέσω άλλων εταιρειών ή να εξαργυρώσουν τα εισιτήρια τα οποία έχουν ήδη εκδώσει».

Στην ανακοίνωση αυτή συγκεντρώνονται πολλές συμπτώσεις, που αποτελούν ενδείξεις πιθανής εναρμονισμένης πρακτικής:

1. Η ανακοίνωση έγινε μετά την ανακοίνωση της πρόθεσης των δύο εταιρειών να συγχωνευθούν, δηλαδή σε μια περίοδο που οι διοικήσεις των δύο αερομεταφορέων βρίσκονται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας.

2. Στις δύο γραμμές, που αίφνης η διοίκηση της Aegean ανακάλυψε ότι, για εμπορικούς και οικονομικούς λόγους πρέπει να διακοπούν, μοναδικός ανταγωνιστής είναι η Olympic Air.

3. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της, μάλιστα, η Aegean προσφέρει σε όσους ήδη έχουν εισιτήρια τη δυνατότητα να πετάξουν με άλλες εταιρείες, δηλαδή με την εξής μία: τη θανάσιμη ανταγωνίστρια, μέχρι χθες, Olympic Air.

Πάντως, τις εξελίξεις στο θέμα της συγχώνευσης παρακολουθούσε στενά η Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν ακόμη απευθύνει επιστολή στον κ. Κυριτσάκη ο υφυπουργός, ενώ η Αρχή βρίσκεται σε συνεννόηση και με τα αρμόδια στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την υπόθεση, αμέσως μετά τις ανακοινώσεις των δύο εταιρειών.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι κινήσεις συντονισμού των δύο εταιρειών είχαν διαρρεύσει σε δημοσιογραφικούς κύκλους, πριν ακόμη ανακοινωθεί επίσημα από την Aegean η διακοπή πτήσεων προς Λήμνο και Κεφαλονιά. Σχετικό δημοσίευμα οικονομικής ιστοσελίδας ανέφερε το πρωί της περασμένης Τρίτης, πριν σταλεί η ανακοίνωση, τα εξής… καταδικαστικά για τις εταιρείες:

n «Ως το πρώτο, άτυπο προς το παρόν, βήμα για την έναρξη συνεργασίας μεταξύ των εταιριών Aegean Airlines και Olympic Air ερμηνεύεται από πολλούς η διακοπή των δρομολογίων της Aegean από και προς τη Λήμνο αμέσως μετά το Πάσχα. Η αποχώρηση της Aegean από τη γραμμή Αθήνα - Λήμνος αφήνει την Olympic Air μοναδικό αερομεταφορέα να δραστηριοποιείται σε αυτή, χωρίς ωστόσο να υπάρχει περιορισμός για οποιαδήποτε εταιρία θελήσει να συνδέσει την πρωτεύουσα με το ακριτικό νησί. Η συγκεκριμένη εξέλιξη ερμηνεύεται από πολλούς ως η πρώτη συνέργια μεταξύ των δύο αεροπορικών εταιριών, που εδώ και καιρό έχουν γνωστοποιήσει τα σχέδιά τους να προχωρήσουν σε συγχώνευση μετά τη λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές».

Αν αληθεύει αυτό το δημοσίευμα, όπως εξηγούν γνώστες της νομοθεσίας για τον ανταγωνισμό, σημαίνει ότι οι δύο εταιρείες έχουν προχωρήσει σε συντονισμό ΠΡΙΝ εγκριθεί η συγχώνευσή τους, δηλαδή σε μια περίοδο που είναι ακόμη υποχρεωμένες από το νόμο να λειτουργούν ανταγωνιστικά και ανεξάρτητα. Αν συμβαίνει αυτό, η Επιτροπή θα πρέπει να επιβάλει πρόστιμα για σύσταση καρτέλ με σκοπό την κατανομή αγοράς και το πρόστιμο αυτό θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό, δεδομένου ότι θα πρέπει να υπολογισθεί ως ποσοστό του τζίρου των δύο εταιρειών…

Δημοσίευση σχολίου

 
Top