GuidePedia

0

Στην συνέντευξή μας (26-03-2024) ο Αναπληρωτής Καθηγητής -Οικονομολόγος, Εργαστήριο Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης, Πολυτεχνείο Κρήτης, αναφέρεται σε ένα ακόμα σχέδιο παράκαμψης των Στενών των Δαρδανελίων -Βοσπόρου, πάλι μέσω Ελλάδας. Πρόκειται για την σύνδεση του Θερμαϊκού κόλπου με τον Δούναβη ποταμό, μέσω του Αξιού ποταμού και του Μοράβα, έργος που θα δημιουργήσει σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης για την Ελλάδα και την βαλκανική ενδοχώρα. Η σύνδεση της θάλασσας του Αιγαίου με τον Δούναβη ποταμού και στη συνέχεια με τον ποταμό Ρήνο μπορεί να επεκτείνει τη ναυσιπλοΐα μέχρι τη βόρεια Ευρώπη Ολλανδία, Βέλγιο, Γαλλία Πολωνία κλπ. 

Σήμερα ο μόνος τρόπος τα πλοία να φθάσουν σε αυτές τις περιοχές είναι πληρώνοντας υπέρογκα τέλη στα στενά των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου, να εισέλθουν στη Μαύρη Θάλασσα και από εκεί στο Δούναβη ποταμό, να πλεύσουν αντίθετα προς το ρεύμα μέσω των πόλεων Belgrave Vienna, Budapest και Regensburg. Στη συνέχεια μέσω του Ρήνου ποταμού τα πλοία μπορούν να φθάσουν μέχρι τη βόρεια θάλασσα. Η πορεία αυτή μπορεί να εξοικονομήσει περισσότερο από 1000 χιλιόμετρα που απαιτούνται σήμερα για να πλεύσουν τα πλοία μέσω Αιγαίου, της Μαύρης θάλασσας και του Δούναβη. Το κανάλι Αιγαίου - Δούναβη, ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Ινδία, η οποία περιτριγυρισμένη από τους Δρόμους του Μεταξιού της Κίνας, έχει πολύ προβληματική προσβασιμότητα στις αγορές της Ευρώπης. 


Η Ελλάδα, ως σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης και με ιστορικά σημαντική γεωστρατηγική θέση στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, το κανάλι Αιγαίου Δούναβη την αναδεικνύει σε κρίσιμο παίκτη στην ποτάμια και θαλάσσια διακίνηση του ευρωπαϊκού εμπορίου. Από οικονομικής πλευράς, η ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως σημείου εισόδου και εξόδου στο ποτάμιο και θαλάσσιο σύστημα διακίνησης αυξάνει την εμπορική της σημασία και μπορεί να προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές μεταφορών και logistics. 

Ενισχύει την ελληνική γεωστρατηγική πρωτοκαθεδρία στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο και ανοόιγει προοπτικές για έναν πιο ενεργό ρόλο στην περιφερειακή ασφάλεια, στην οικονομική σταθερότητα και στην προώθηση των διαπεριφερειακών σχέσεων. Η ενίσχυση των υποδομών και η συμμετοχή σε περιφερειακές συνεργασίες μπορούν να καταστήσουν την Ελλάδα κεντρικό κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια, τις μεταφορές και την οικονομική συνεργασία στην ευρύτερη περιοχή. Η υδάτινη οδός μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη νέων εμπορικών διαδρόμων που θα συνδέουν την Ευρώπη με την Ασία και την Αφρική. 

Συνολικά, η ενίσχυση της ρόλου της Ελλάδας στο πλαίσιο του ποτάμιου και θαλάσσιου εμπορίου παρέχει μια μοναδική ευκαιρία για οικονομική ανάπτυξη, πολιτική επιρροή και γεωστρατηγική ενίσχυση, προωθώντας ταυτόχρονα τη σταθερότητα και την ανάπτυξη σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Επί πλέον μειώνει τη σημασία των στενών των Ελλήσποντου και του Βοσπόρου, των οποίων η σημασία έχει ήδη αρχίσει να μειώνεται από την αξιοποίηση του Λιμένος της Αλεξανδρούπολης και την οδική και σιδηροδρομική προώθηση των εμπορευμάτων από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς τα βόρια.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top