GuidePedia

0


Γεωργία Γαραντζιώτη

Δεν είναι λίγα τα ερωτήματα που δεν απαντήθηκαν και παραμένουν σχετικά με τις συνθήκες που προκάλεσαν το αυτοκινητιστικό δυστύχημα στη Βεγγάζη, που κόστιζε τη ζωή πέντε μελών της ελληνικής αποστολής. Απο τους 13 πολυτραυματίες που επαναπατρίστηκαν, ορισμένοι επέστρεψαν στα σπίτια τους, κάποιοι όμως νοσηλεύονται ακόμα στα στρατιωτικά νοσοκομεία.

Οι Αρχές που ερευνούν την υπόθεση, μετά την ΕΔΕ που διενεργήθηκε, κατέληξαν ότι πρόκειται πράγματι για τροχαίο δυστύχημα και αποκλείουν το ενδεχόμενο του «χτυπήματος», ενώ συνεχίζεται η έρευνα του τμήματος Ανθρωποκτονιών της Ελληνικής Αστυνομίας με εντολή του Εισαγγελέως πλημμελειοδικών Αθηνών.

Το CNN Greece επικοινώνησε με τον Κωνσταντίνο Μορτόπουλο, δικηγόρο που εκπροσωπεί κάποιες απο τις οικογένειες των πολυτραυματιών και στρατιωτικών που έχασαν τη ζωή τους.

Ο κ. Μορτόπουλος το πρωί της Τρίτης κατέθεσε έγκληση εκ μέρους των οικογενειών ενώπιον του εισαγγελέως Στρατοδικείου Αθηνών, με την οποία ζητείται η ποινική δίωξη όλων των υπευθύνων για ένα κακούργημα και τέσσερα πλημμελήματα.

Όπως λέει ο κ. Μορτόπουλος, "ο εισαγγελέας του Στρατοδικείου Αθηνών θα συσχετίσει την δική του έρευνα με την έρευνα που ήδη διεξάγεται απο το τμήμα Ανθρωποκτονιών της Ελληνικής Αστυνομίας και έτσι θα έχουμε δύο δικογραφίες, οι οποίες θα τρέχουν παράλληλα, αλλά θα είναι συσχετισμένες, με την πεποίθηση μου ότι το Στρατοδικείο είναι το δικαστήριο που θα είναι στο τέλος αρμόδιο να δικάσει, καθόσον με τη δική μας έρευνα και με τα στοιχεία που μέχρι τώρα έχουν προκύψει το σύνολο των ευθυνών φέρονται από ανθρώπους, οι οποίοι φορούν στολή και ανήκουν στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας".

Σύμφωνα με τον κ. Μορτόπουλο θα ακολουθηθεί η εξής διαδικασία: "Mετά την έγκληση, θα υπάρξει μία ποινική διαδικασία και αργότερα θα γίνει αγωγή η οποία θα εκδικαστεί στα διοικητικά δικαστήρια, δεδομένο ότι το σύνολο των ανθρώπων οι οποίοι έδρασαν και επέφεραν αυτό το άσχημο αποτέλεσμα ή άφησαν να επέλθει αυτό το άσχημο αποτέλεσμα έχουν δημόσια ιδιότητα και συνεπώς έχουμε αρμοδιότητα των διοικητικών δικαστηρίων".

Αποκαλύψεις για την ΕΔΕ - "Είχαν άγνοια της αποστολής".

Ο κ. Μορτόπουλος αναφέρει ότι οι στρατιωτικοί είχαν παντελή άγνοια της αποστολής. "Δεν γνωρίζαν την αποστολή που θα εκτελέσουν, κινούνταν σε έναν δρόμο με ένα άθλιο οδόστρωμα, μέσα σ’ ένα κινέζικο λεωφορείο το οποίο δεν πληρούσε κανενός είδους συνθήκες ασφάλειας από αυτές που έχουμε στην Ευρώπη, το οποίο συνοδευόταν από δύο οχήματα, τα οποία απέτυχαν να σχηματίσουν φάλαγγα.

Ήταν όπως αναφέρει ο κ. Μορτόπουλος δύο αγροτικού τύπου αυτοκίνητα τα οποία έχουν μετατραπεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να φιλοξενούν οπλοπολυβόλο.

"Οι άνθρωποι που τους συνοδεύαν δεν γνωρίζουμε τι εκπαίδευση είχαν, σίγουρα όμως δεν είχαν κανενός είδους εκπαίδευση για σχηματισμό φάλαγγας, το λεωφορείο δεν είχε κανενός είδους σωστικά μέσα, όπως κουβέρτες αμιάντου ή πυροσβεστήρες. Πάνω τους ήρθε ένα όχημα το οποίο έφερε εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, διότι το να βρεις βενζίνη στην περιοχή της Βεγγάζης είναι εξαιρετικά δύσκολο και τοποθετούν δεξαμενές καυσίμου δεξιά και αριστερά στα αυτοκίνητα τους και τις γεμίζουν με αποτέλεσμα αυτά τα αυτοκίνητα να είναι κινητές βόμβες. Οι άνθρωποι της αποστολής βρίσκονται να καίγονται, με τρεις στρατιωτικούς νεκρούς, την Ευαγγελία, το Γιώργο, τη Γλυκερία, δύο νεαρά παιδιά μεταφραστές επίσης νεκρούς, με δύο ανθρώπους που εκσφενδονίζονται από το πρόσθιο μέρος του λεωφορείου στα 15μ." αναφέρει στο CNN Greece o δικηγόρος που εκπροσωπεί τις οικογένειες των στρατιωτικών και των πολυτραυματιών του δυστυχήματος στη Λιβύη.

-Θεωρείτε απο τα στοιχεία που συγκεντρώσατε ότι η αποστολή δεν είχε οργανωθεί με ορθό τρόπο;

K. Moρτόπουλος: "Η επιχειρησιακή σχεδιάση είναι μία πάρα πολύ δεδομένη διαδικασία του στρατεύματος γίνεται με γνώση του εδάφους, με γνώση των δυνατοτήτων και με γνώση της αποστολής. Αυτά τα τρία στοιχεία απ’ όσο φαίνεται μέχρι τώρα και με όσα έχουν κατατεθεί στην EΔΕ εκλείπουν. Δεν υπήρχε γνώση της αποστολής, δεν υπήρχε σχεδόν καμία γνώση περί του εδάφους και οι άνθρωποι που καλούνται να κάνουν αυτό το έργο, όποιο και να ήταν, δεν είχαν δεχτεί εκπαίδευση για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν. Συνεπώς κατά την άποψή μας, ναι, υπάρχουν και ποινικές ευθύνες και οπωσδήποτε αστικές. Δεν γνώριζαν καθόλου την αποστολή και δεν την γνωρίζουν. Μέχρι σήμερα δεν έχει κανένας ενημερωθεί για τη φύση της αποστολής. Λέμε την λέξη ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά μην ξεχνάμε ότι έχουμε παράσχει ανθρωπιστική βοήθεια σε πάρα πάρα πολλά περιβάλλοντα με το στράτευμα και πάντοτε είχαμε την προστασία που έπρεπε. Σας θυμίζω το γεγονός στην Σομαλία. Τότε ανθρωπιστικό δικό μας όχημα δέχτηκε επίθεση κάηκε και είχαμε θύματα".

Τα αναπάντητα ερωτήματα

K. Moρτόπουλος: "Στη Λιβύη υπάρχουν δύο κυβερνήσεις, άρα το πρώτο που δεν έχουν απαντήσει είναι αν οι δικοί μας άνθρωποι πήγαιναν για να βοηθήσουν την κυβέρνηση ή κάποιον άλλον. Αυτό δεν το γνώριζε κανένας. Κανένας δεν γνωρίζει το επίπεδο των Ενόπλων Δυνάμεων σε καμιά απ’ τις δύο πλευρές. Όπως το αν αυτές οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι εκπαιδευμένες και μπορούσαν να διεξαγάγουν αποστολές. Τεκμαίρουμε ότι ίσως να είναι ικανοί, αλλά να που φάνηκε ότι δεν είναι ικανοί ούτε να συγκροτήσουν μία φάλαγγα. Συνεπώς το να αφήσουμε δικούς μας στρατιώτες εκπαιδευμένους άοπλους, τυφλούς καθώς τα κουρτινάκια του λεωφορείου ήταν όλα κλειστά χωρίς να μπορούν να κάνουν εκτίμηση περιοχής, χωρίς ούτε καν αμυντικό εξοπλισμό, διότι θα μπορούσαν να φορούν αλεξίσφαιρα ή αλεξίθραυσμα. Θα μπορούσαν να αφορούν κράνη, θα μπορούσαν να έχουν προστατευτικό εξοπλισμό κατάσβεσης του οχήματος. Δεν είχαν τίποτα απ’ όλα αυτά. Το μόνο που δέχτηκαν σαν εντολή είναι να πάρουν μαζί τους χρήματα και λίγα τρόφιμα. Ό,τι μπορούσαν να κουβαλήσουν σε μία σακούλα".

Τι γνωρίζετε απο την ΕΔΕ για τα κριτήρια της επιλογής των στελεχών της αποστολής;

K. Moρτόπουλος: Επιλέχθηκαν την Πέμπτη το απόγευμα ορισμένοι από αυτούς με μόνο κριτήριο να είναι άγαμοι. Την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου περίπου στις 11.00 το πρωί επιβεβαιώθηκε η αποστολή. Το Σάββατο ήταν η μέρα προετοιμασίας και την Κυριακή η ημέρα αναχώρησης και άφιξης στο αεροδρόμιο, όπου ρητά αναφέρεται να υπάρξει τηλεοπτική κάλυψη κατά τη διάρκεια της οποίας στην ΕΡΤ- σαν στρατιωτικός επί 20 χρόνια εγώ είδα καθαρά τα πρόσωπα και την δερματοστιξία τον καταδρομέων- κάτι που στο χώρο του στρατεύματος είναι απλά απαράδεκτο. Ουδέποτε αποκαλύπτεται το πρόσωπο και η δερματοστιξία ενός ανθρώπου, ο οποίος εργάζεται πίσω από τις γραμμές του εχθρού και θα χρειαστεί αυτή την μυστικότητα για να διαφύγει".

Τι απάντησε ο Έλληνας διπλωμάτης

Σύμφωνα με τον κ. Μορτόπουλο: "Στην αναφορά του ο υπεύθυνος του υπουργείου Εξωτερικών ερωτήθηκε ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι που προσέκρουσαν με τέτοια σφοδρότητα στο λεωφορείο που επεβαινε η ελληνική αποστολή.

Θυμίζουμε ότι η είδηση πέρασε σε τρία κύματα: το πρώτο ότι ήταν μία άκακη οικογένεια η οποία βρισκόταν σε αυτό το δρόμο, το δεύτερο ότι ήταν έξι άτομα μίας πολύ συγκεκριμένης οργάνωσης και το τρίτο ότι επρόκειτο για διάφορους εργάτες ανθρωπιστικών βοηθειών διαφόρων οργανισμών, οι οποίοι επέστρεφαν στα σπίτια τους.

Σύμφωνα με τον κ. Μορτόπουλο, στην πραγματικότητα, η οργάνωση η οποία δίνει στην αναφορά του το υπουργείου Εξωτερικών, η οποία ονομάζεται "HELP FOR BENGHAZI" δεν υφίσταται σε κανέναν κατάλογο απολύτως. Δεν υφίσταται απόλυτως σε κανένα site, δεν υφίσταται στο ReliefWeb το οποίο είναι ένας κοινός χώρος στον οποίο μέσα αναπτύσσονται αυτές οι οργανώσεις, ανταλλάσσουν πληροφορίες εδάφους, αναζητούν προσωπικό και δημοσιεύουν ευρήματα σε διάφορες χώρες που έχουν πρόβλημα-κρίση-πόλεμο. Πρόκειται λοιπόν για μία οργάνωση της οποίας δε γνωρίζουμε τίποτα.

Οι συγκρούσεις στη Βεγγάζη

Όπως λέει κλείνοντας ο κ. Μορτόπουλος "Ακόμα κι αν ποτέ δεχόμασταν ότι επρόκειτο για ένα ατύχημα, το οποίο δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να αποδεχτούμε, δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να πούμε ότι δεν γνωρίζαμε ότι πέντε μέρες πριν φτάσει η αποστολή μας εκεί υπήρχαν σοβαρές συγκρούσεις στην Τρίπολη, ότι στις 6 Οκτωβρίου υπήρξε ανταρσία στη Βεγγάζη από μία ομάδα ενόπλων, η οποία υποστηρίζει το στράτευμα αλλά για δικούς της λόγους βρέθηκε να συγκρούεται με αποτέλεσμα ένα τριήμερο μπλακ άουτ στη περιοχή και σίγουρα δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι πρόκειται για δρόμους στους οποίους οι άνθρωποι οδηγούν πραγματικά χωρίς καμία συναίσθηση ευθύνης για τον απέναντι συνάνθρωπό τους και τον εαυτό τους.

Η Λιβύη είναι πρώτη σε ατυχήματα και πρώτη σε δυστυχήματα. Συνεπώς ακόμα και ο πιο αθώος και καλοπροαίρετος κριτής θα έλεγε ότι στην ενημέρωση που έγινε μεταξύ Επιτελών το συγκεκριμένο αυτό χωρίο που ενημέρωνε για το θέμα της επικινδυνότητας των δρόμων απαλείφθηκε πλήρως, με αποτέλεσμα η συνειδητοποίηση που έχει ένας άνθρωπος όταν έβλεπε την ενημέρωση είναι να πιστέψει ότι η Βεγγάζη είναι κάτι πολύ κοντινό με τη Χαλκίδα ή τη Θήβα παραδείγματος χάριν. Συνεπώς και εκεί έχουμε πρόβλημα και ασφαλώς γι’ αυτό πηγαίνουμε στο Στρατοδικείο. Όπως μας λέει το Σύνταγμα στο άρθρο 45 ότι ο πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων, την διοίκηση των οποίων ασκεί η κυβέρνηση. Όπως ο νόμος ορίζει για να μπορέσει να διατάξει η κυβέρνηση και να διοικήσει έπρεπε να έχει πληροφορίες έδαφους, πληροφορίες εχθρού και πληροφορίες δυνατοτήτων ημετέρων δυνάμεων. Τίποτα από τα τρία δεν είχε".

Στρατιωτικές πηγές ανέφεραν στο CNN Greece «ότι η σύγκρουση του λεωφορείου που επέβαινε η ελληνική αποστολή και του αγροτικού οχήματος ήταν πλαγιομετωπική και πάνω σε στροφή. Το αγροτικό όχημα, χτύπησε στην αριστερή πλευρά του λεωφορείου, στο ύψος της θέσης του οδηγού και σε δευτερόλεπτα το λεωφορείο τυλίχθηκε στις φλόγες. Ο οδηγός και ο αρχηγός της αποστολής (έμπειρος καταδρομέας) εκτινάχθηκαν μετρά μακριά και σώθηκαν σοβαρά τραυματισμένοι. Όσοι κάθονταν στα πρώτα καθίσματα τραυματίστηκαν θανάσιμα.

Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι «αφού οι ελληνικές διπλωματικές αρχές εκτίμησαν το περιβάλλον ασφάλειας στη περιοχή και έλαβαν τις εγγυήσεις από τις λιβυκές αρχές για την ασφάλεια της ελληνικής αποστολής οργανώθηκε η ομάδα που θα ταξίδευε, μέσα σε γρήγορες διαδικασίες. Επρόκειτο για αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας και απαγορεύεται η μεταφορά όπλων».

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top