Σταύρος Ιωαννίδης
Τον Δεκέμβριο αναμένονται στην Ελλάδα οι πρώτες τορπίλες βαρέως τύπου για τα υποβρύχια 214, τα πιο σύγχρονα που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό. Το συνεργείο νέων τορπιλών στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας/Αμφιάλη είναι ήδη έτοιμο για να υποδεχτεί τα πυρομαχικά που έρχονται να εξοπλίσουν τα ελληνικά υποβρύχια κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» με καθυστέρηση 12 ετών.
Η Διοίκηση Υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού πρόκειται να παραλάβει συνολικά 44 τορπίλες μάχης SeaHake Mod 4 αλλά και έναν σημαντικό αριθμό εκπαιδευτικών τορπιλών, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» οι πρώτοι φόρτοι θα τοποθετηθούν στα υποβρύχια το καλοκαίρι του 2024. Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού μάλιστα, βρίσκονται ήδη στη Γερμανία και εκπαιδεύονται στο νέο όπλο.
Συγκριτικό πλεονέκτημα
Με την προσθήκη των τεσσάρων υποβρυχίων 214 «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» αλλά και του αναβαθμισμένου «ΩΚΕΑΝΟΣ», το Πολεμικό Ναυτικό απέκτησε σημαντικό προβάδισμα στη «μάχη» κάτω από το νερό, κυρίως λόγω της τεχνολογίας αναερόβιας πρόωσης (AIP) η οποία τα καθιστά σχεδόν αόρατα στα συμβατικά συστήματα εντοπισμού.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα των 214 φάνηκε καθαρά το 2020, όταν τα ελληνικά υποβρύχια κατάφεραν να μείνουν κρυμμένα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης του «Όρους Ρέις», με το S120 «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» να συμπληρώνει 34 ημέρες συνεχούς παραμονής σε κατάδυση, καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ.
Με την αγορά των τορπιλών βαρέως τύπου, ολοκληρώνεται ένα οπλικό σύστημα που προσφέρει στην Ελλάδα σημαντικό προβάδισμα έναντι της Τουρκίας. Οι νέες τορπίλες διαθέτουν σύστημα ενσύρματης καθοδήγησης μέσω οπτικής ίνας ενώ στην τελική φάση καθοδηγούνται αυτόνομα και μπορούν να προσβάλουν σκάφη επιφανείας αλλά και υποβρύχια. Με σχεδόν 300 κιλά εκρηκτικής ύλης, ταχύτητα που αγγίζει τους 50 κόμβους και εμβέλεια σχεδόν 50 χιλιομέτρων, οι SeaHake θα αυξήσουν κατακόρυφα την ισχύ πυρός των ελληνικών υποβρυχίων, όπως και την επιβιωσιμότητα τους αφού θα κάνουν άφεση από μεγαλύτερες αποστάσεις.
Ακολουθεί η Τουρκία
Η Άγκυρα, αν και άργησε, μπήκε τελικά στην εποχή των σύγχρονων υποβρυχίων με το πρώτο από τα έξι τύπου 214TN κλάσης «Piri Reis» να συμμετέχει πριν από λίγες ημέρες σε ασκήσεις του τουρκικού ναυτικού και το δεύτερο να εκτελεί δοκιμές εν όρμω. Η ένταξη των νέων υποβρυχίων στον τουρκικό στόλο πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2027, γεγονός που προβληματίζει την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων η οποία θέλει να διατηρήσει το πλεονέκτημα στον βυθό.
Η Άγκυρα, αν και άργησε, μπήκε τελικά στην εποχή των σύγχρονων υποβρυχίων με το πρώτο από τα έξι τύπου 214TN κλάσης «Piri Reis» να συμμετέχει πριν από λίγες ημέρες σε ασκήσεις του τουρκικού ναυτικού και το δεύτερο να εκτελεί δοκιμές εν όρμω. Η ένταξη των νέων υποβρυχίων στον τουρκικό στόλο πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2027, γεγονός που προβληματίζει την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων η οποία θέλει να διατηρήσει το πλεονέκτημα στον βυθό.
Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού βρίσκεται εδώ και καιρό σε συζητήσεις για την αγορά τουλάχιστον δύο νέων σύγχρονων υποβρυχίων μετά από σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ, καθώς δεν υπάρχουν μεταχειρισμένα αυτού του τύπου στην παγκόσμια αγορά εξοπλισμών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» διερευνητικές επαφές γίνονται και για τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των τεσσάρων 214 και του αναβαθμισμένου «ΩΚΕΑΝΟΣ», με το παλαιότερο της κλάσης να συμπληρώνει φέτος 13 χρόνια σε υπηρεσία.
Παράλληλα, αναβαθμίζονται οι υφιστάμενες τορπίλες SUT Mod 0 ενώ εντός του 2024 τα ελληνικά υποβρύχια πρόκειται να εφοδιαστούν με νέα αντίμετρα τορπιλών. Οι ανθυποβρυχιακές ικανότητες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων θα ενισχυθούν σημαντικά με την άφιξη των πρώτων ελικοπτέρων ΜΗ-60 Romeo που αναμένονται το αργότερο στις αρχές του 2024. Η εκπαίδευση των πληρωμάτων ολοκληρώθηκε και απομένουν ορισμένες διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη μεταφορά τους στην Ελλάδα, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες θα γίνει με αμερικανικό αεροπλάνο.
Δημοσίευση σχολίου