Ο ενεργειακός όμιλος Edison πρόκειται να λάβει την τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή αγωγού για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στις ευρωπαϊκές αγορές μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο Ιταλός κατασκευαστής του έργου. Ο αγωγός EastMed-Poseidon, ο οποίος αρχικά θα συνδέει πολλά κοιτάσματα φυσικού αερίου στα ανοιχτά του Ισραήλ με την Ιταλία και θα έχει ετήσια χωρητικότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) φυσικού αερίου, θα μπορούσε να είναι έτοιμος μέχρι το 2027.
Το έργο, το οποίο υποστηρίζεται από το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα, θα εγγυάται εναλλακτικούς ανεφοδιασμούς για την Ευρώπη, η οποία αναζητά απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Επιπλέον, θα συνδέει την Κύπρο με τους εταίρους της στην ΕΕ. Για αυτούς τους λόγους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να ενδιαφέρεται να χρηματοδοτήσει εν μέρει το έργο, το κόστος του οποίου εκτιμάται σε περίπου 6 δισεκατομμύρια ευρώ (6,4 δισεκατομμύρια δολάρια), ανακοίνωσε η Έντισον.
“Αναμένουμε να λάβουμε την τελική επενδυτική απόφαση (FID) μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Με ένα FID το 2023, το έργο θα υλοποιηθεί έως το 2027”, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Reuters ο Fabrizio Mattana, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Edison για θέματα φυσικού αερίου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε 155 bcm φυσικού αερίου από τη Ρωσία το 2021, που αντιστοιχεί σε περίπου το 45% των εισαγωγών φυσικού αερίου της, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Η ιταλική Edison, θυγατρική της γαλλικής EDF (EDF.PA) και η ελληνική DEPA International Projects προωθούν το έργο μέσω της κοινής τους επιχείρησης IGI Poseidon. Πέρυσι, έλαβαν ανεξάρτητες θετικές αξιολογήσεις σχετικά με τη σκοπιμότητα του αγωγού, ο οποίος θα είχε μήκος 2.000 χιλιόμετρα (1.243 μίλια), με τουλάχιστον 800 χιλιόμετρα ανοικτής θάλασσας.
Ο αγωγός θα τροφοδοτείται από ισραηλινά κοιτάσματα φυσικού αερίου που ήδη παράγονται και άλλα υπό ανάπτυξη. Αυτά είναι τα πεδία Leviathan, Tamar και επίσης τα πεδία Tanin & Karish που έχουν επιπλέον αποθέματα προς ανάπτυξη, είπε ο Mattana. Αυτά τα «οικόπεδα» παράγουν περίπου 28 bcm ετησίως, με περίπου το ένα τρίτο να εξάγεται στην Αίγυπτο και την Ιορδανία. Η παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια καθώς τα τρέχοντα έργα επεκτείνονται και τυχόν ανακαλύψεις μεταφέρονται στο ίδιο δίκτυο.
“Αν λάβουμε υπόψη το μερίδιο που δεν καταναλώθηκε σε περιφερειακό επίπεδο συν το πρόσθετο ποσό που αναμένεται από τις εξελίξεις αυτών των πεδίων, θα έχουμε 20 bcm περισσότερα ετησίως για τουλάχιστον 20 χρόνια που θα μπορούσαν να περάσουν από τον αγωγό”, δήλωσε ο Mattana. Η χωρητικότητα του αγωγού θα μπορούσε να αυξηθεί στα 20 bcm σε δεύτερη φάση. Είναι επίσης σχεδιασμένο να μεταφέρει υδρογόνο.
Η Edison στοχεύει να ξεκινήσει το πρώτο, μη δεσμευτικό τεστ αγοράς για να αξιολογήσει το ενδιαφέρον παραγωγού και αγοραστή φυσικού αερίου για χωρητικότητα μεταφοράς φυσικού αερίου αμέσως μετά το καλοκαίρι και, εάν το αποτέλεσμα είναι θετικό, θα αναζητήσει κεφάλαια της ΕΕ. «Η Ευρώπη θα πρέπει να έχει στρατηγικό συμφέρον στη χρηματοδότησή της… Θεσμικοί επενδυτές, ταμεία υποδομής και διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς από το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Ιταλία θα μπορούσαν επίσης να βρουν ενδιαφέρον για τη χρηματοδότηση του αγωγού», δήλωσε ο Mattana.
Ο αγωγός EastMed-Poseidon βρίσκεται στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ που δημοσιεύθηκε το 2021. Ωστόσο, έχει επίσης επικριθεί και η Greenpeace ζήτησε από τις Βρυξέλλες να μην τον χρηματοδοτήσουν τόσο για περιβαλλοντικούς όσο και για γεωπολιτικούς λόγους. Η Έντισον ζητά ρητή υποστήριξη από τη Ρώμη. “Η ελπίδα μας είναι ότι η Ιταλία θα υπογράψει τη διακυβερνητική συμφωνία [που υπογράφηκε από το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα το 2020] για τον αγωγό. Το ζητήσαμε, έχουμε θετικές επαφές με την κυβέρνηση”, δήλωσε ο Mattana.
Δημοσίευση σχολίου