GuidePedia

0


Μπαλτζώης Ιωάννης
Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος πραγματοποίησε συνοδική επίσκεψη στον Λίβανο και την Συρία, προκειμένου να παραδώσει την ελληνική ανθρωπιστική βοήθεια στους σεισμόπληκτους, επίσκεψη που υπενθύμισε τους ισχυρούς δεσμούς της Εκκλησίας της Ελλάδος με την Εκκλησία της Αντιοχείας. Τον Αρχιεπίσκοπο υποδέχτηκε ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης.

Ιερώνυμος και Ιωάννης μετέβησαν στη Δαμασκό για την ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου που τελέστηκε στον Ιερό Ναό του Τιμίου Σταυρού. Η ανθρωπιστική βοήθεια, που συγκεντρώθηκε από την “ΑΠΟΣΤΟΛΗ” περιλάμβανε τουλάχιστον 65 τόνους τροφίμων, ρουχισμού και ειδών πρώτης ανάγκης για τους σεισμοπαθείς. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος μετέφερε την συμπαράσταση του ελληνικού λαού, προς τον λαό της Συρίας.

«Θα ήθελα να εκφράσω τον πόνο και την συμμετοχή της Εκκλησίας της Ελλάδος στα θλιβερά γεγονότα και να ευχηθώ σε όλους εσάς υγεία, δύναμη, προκοπή στο έργο σας, πρόοδο στην κάθε οικογένεια και κυρίως ειρήνη ανάμεσα στις δικές μας τις σχέσεις και τις σχέσεις του κόσμου οπουδήποτε και αν βρίσκεται», δήλωσε ο Μακαριώτατος. Στην προσφώνηση του προς τον Ιερώνυμο, ο Πατριάρχης Αντιοχείας τον ευχαρίστησε. Λίγο μετά το πέρας της επίσκεψης του Ιερώνυμου, ήρθε στην δημοσιότητα επετειακό βίντεο για την 25η Μαρτίου, με Ελληνόπουλα από την μαρτυρική Συρία να ψέλνουν τον εθνικό ύμνο, που προκάλεσε ρίγη συγκίνησης.
Οι συγκινητικές εικόνες έφεραν στο προσκήνια την μοίρα των Ελληνορθόδοξων και γενικότερα των Χριστιανών στην Μέση Ανατολή, ο πληθυσμός των οποίων έχει μειωθεί, με εξαίρεση των Χριστιανών των Αγίων Τόπων. Και εκεί υπάρχει μία μείωση, όχι όμως τόσο ραγδαία όπως σε άλλες περιοχές, που θα δούμε παρακάτω.

Το δράμα των Χριστιανών

Οι επιπτώσεις από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή είναι τραγικές για τους Χριστιανούς της περιοχής. Μάλιστα, αντί η “πολιτισμένη” χριστιανική Δύση να έχει εστιάσει στο ζήτημα, όλοι αυτοί οι “ψευτοπροοδευτικοί διανοητές” και οι εραστές των πολυπολιτισμικών εθνών και κρατών, αδιαφορούν για την τεράστια μείωση του χριστιανικού πληθυσμού σε ολόκληρη την Μέση Ανατολή.

Στις περιοχές που ζούσαν οι Χριστιανοί, όπως στο Ιράκ, η κατάσταση είναι δραματική. Ας πάρουμε μια χαρακτηριστική περίπτωση: Τα Χριστούγεννα, παραμένουν μια θλιβερή υπόθεση στην Μοσούλη (μια πόλη που κάποτε φιλοξένησε μια ζωντανή χριστιανική κοινότητα) ακόμα και μετά την απελευθέρωσή της από το Ισλαμικό Κράτος. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους Χριστιανούς, που έφυγαν με την εμφάνιση του ISIS, δεν επέστρεψαν πίσω.

Mόνο λίγες εκκλησίες έχουν ανακαινιστεί, ή επισκευαστεί από τις καταστροφές που προκάλεσε ο θρησκευτικός κανιβαλισμός του ISIS. Το 2017 γιόρτασαν τα πρώτα Χριστούγεννα από την επιβολή του ISIS οι κάτοικοι της Μοσούλης, εορτασμός που έγινε υπό τον φόβο τρομοκρατικών επιθέσεων. Τον δε Ιούλιο του 2022, τρομοκράτες πραγματοποίησαν επίθεση στην εκκλησία της Αγίας Σοφία στην Χάμα της Συρίας, κατά τα θυρανοίξια του ναού, επίθεση που άφησε έναν νεκρό και 12 τραυματίες. Μάλιστα, στο σημείο βρίσκονταν ο στρατιωτικός αναλυτής Σάββας Καλεντερίδης και ο δημοσιογράφος Θανάσης Αυγερινός.



Επικρατεί ο φόβος

Το ISIS δεν είναι μία νέα ανάγνωση του Ισλάμ, η οικοδόμηση ενός νέου πολιτισμού ή μιας νέας κουλτούρας. Είναι το τέλος του πολιτισμού, η άγνοια, το μίσος για την γνώση, το μίσος για την ελευθερία. Και μάλιστα ένα «τέλος ταπεινωτικό», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Σύρος φιλόσοφος και ποιητής Άδωνις, στο βιβλίο του “Βία και Ισλάμ”. Έτσι είναι πολύ δύσκολο για τους εναπομείναντες Χριστιανούς «να επαναφέρουν το χριστουγεννιάτικο πνεύμα του παρελθόντος», είχε δηλώσει στο Al-Monitor τον Δεκέμβριο του 2018, ο Σάμερ Ελίας, Χριστιανός Ιρακινός ερευνητής και συγγραφέας.

Μάλιστα στο βιβλίο του “Οι εκκλησίες του Μοσούλης, η ιστορία και ο πόνος”, που εκδόθηκε τον Νοέμβριο 2018, ο Ελία καταγράφει την καταστροφή των εκκλησιών στη Μοσούλη, αλλά και άλλων χώρων χριστιανικής κληρονομιάς. Ελάχιστες εκκλησίες έχουν επισκευαστεί, ανάμεσα τους η Χαλδαϊκή εκκλησία του Αγίου Παύλου στη Μοσούλη, με χρήματα του Πατριαρχείου των Χαλδαίων και ιταλικού Ιδρύματος.

Ενώ οι θρησκευτικοί και οι πολιτικοί ηγέτες, τόσο στο Ιράκ, όσο και στη Συρία, ενθαρρύνουν την επιστροφή των Χριστιανών στις περιοχές που ζούσαν, τούτο ακόμη είναι ανέφικτο. Αυτό συμβαίνει γιατί αφενός πολλοί βρίσκονται εγκατεστημένοι στην Ευρώπη και αφετέρου λόγω του φόβου και της ανασφάλειας που αισθάνονται ακόμη από τη λαίλαπα που σάρωσε την περιοχή.

Χριστιανοί στη Μέση Ανατολή

To φαινόμενο της ραγδαίας μείωσης των Χριστιανών στην Μέση Ανατολή, δεν είναι πρόσφατο, αλλά παρατηρείται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, χωρίς η χριστιανική Δύση να αντιδρά (και αυτό είναι το περίεργο). Το 2015 σε άρθρο της έγκυρης εφημερίδος “Yedioth Ahronoth”, ο δημοσιογράφος Γκαϊ Μπεσόρ, πραγματεύονταν την ανησυχητική μείωση του χριστιανικού πληθυσμού στη Μέση Ανατολή και παρέθετε εντυπωσιακά στοιχεία για την τεκμηρίωσή του. Σύμφωνα με τον Μπεσόρ, τα στατιστικά στοιχεία αναφορικά με την μείωση του χριστιανικού πληθυσμού σε χώρες της Μέσης Ανατολής έχουν ως εξής (με στοιχεία του 2015):Στο Ιράκ, οι Χριστιανοί έχουν μειωθεί από 1,5 εκατομμύρια το 2003 σε 250 χιλιάδες.
Στη Συρία, οι Χριστιανοί έχουν μειωθεί από 1,75 εκατ. το 2010 σε 450 χιλ.
Στην Αίγυπτο, οι Κόπτες Χριστιανοί έχουν μειωθεί κατά 1,25 εκατομμύρια σε σχέση με τα εννέα εκατομμύρια το 2011.
Στον Λίβανο, οι Χριστιανοί που ανέρχονται σε ένα εκατομμύριο ζουν υπό τη σκιά του σιϊτικού καθεστώτος που έχει εγκαθιδρύσει η Χεζμπολάχ.

Ακόμη και στην Παλαιστίνη, στους Αγίους Τόπους και συγκεκριμένα στα εδάφη της Παλαιστινιακής Αρχής παρατηρείται μείωση του Χριστιανικού πληθυσμού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην πόλη της γέννησης του Χριστού, τη Βηθλεέμ, ο πληθυσμός της οποίας αποτελείτο παλιότερα από Χριστιανούς σε ποσοστό 90%, τώρα επικρατούν οι Μουσουλμάνοι, που αγγίζουν το 65% των κατοίκων. Τα ίδια συμβαίνουν και στην άλλη μεγάλη χριστιανική πόλη, την πόλη του Χριστού, την Ναζαρέτ, όπου το ποσοστό των Χριστιανών μειώθηκε δραματικά.

Τα αίτια και η Δύση

Τα αίτια και ιδιαίτερα η γενεσιουργός αιτία του εν λόγω φαινομένου συνίσταται, σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, στην κατίσχυση σουνιτικών σαλαφιστικών και λοιπών εξτρεμιστικών εκφάνσεων του Ισλάμ, που αντιμετωπίζουν τους Χριστιανούς ως απίστους και δεν επιδιώκουν τη συμβίωση ή την ανεκτικότητα, όπως διαπιστώσαμε από τις δραστηριότητες του ISIS στον πόλεμο της Συρίας και του Ιράκ.

Ο Μπεσόρ (Ιουδαίος το θρήσκευμα) στο άρθρο του, είχε επικρίνει σφοδρότατα τη διεθνή κοινότητα, ιδίως δε την “πολιτισμένη” χριστιανική Δύση, για τη στάση σιγής και αδιαφορίας που τηρεί στον συστηματικό διωγμό των Χριστιανών από τη Μέση Ανατολή. Δηλαδή ο Ισραηλινός δημοσιογράφος έλεγε αυτά που οι συνήθως λαλίστατοι και ευαίσθητοι για τα ανθρώπινα δικαιώματα δυτικοί συνάδελφοί του και τα διεθνή ΜΜΕ θα έπρεπε να είχαν σε πρώτη προτεραιότητα και σε συνεχή και έντονο ενδιαφέρον.

Είναι χαρακτηριστικό πως μόλις τον Μάρτιο του 2021 ο Πάπας (σπάζοντας την χρόνια “σιγή” του Βατικανού για το ζήτημα) επισκέφτηκε το ρημαγμένο από τους πολέμους και την επέλαση του ISIS Βόρειο Ιράκ, περπάτησε στα ερείπια των χριστιανικών εκκλησιών του και προσευχήθηκε για την ειρήνη και την διάσωση μιας από τις παλαιότερες κοινότητες της χριστιανοσύνης.

Πάντως, όπως και να έχουν τα πράγματα και ανεξάρτητα των καταιγιστικών εξελίξεων που αναμένονται στην περιοχή, ένα είναι βέβαιο. Σε ότι αφορά τους Χριστιανούς, η κατάσταση ποτέ δεν θα είναι όπως πριν και το μέλλον τους είναι δυσοίωνο στην περιοχή. Υπάρχει κίνδυνος να φτάσουμε τελικώς σε μια νέα Μέση Ανατολή, σε μια “Μέση Ανατολή χωρίς Χριστιανούς”.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top