GuidePedia

0


Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Είναι φυσιολογικό το ενδιαφέρον όλων να είναι επικεντρωμένο στις μεγάλες δρομολογημένες προμήθειες σύγχρονων οπλικών συστημάτων, ιδίως αυτές τις ημέρες που παρουσιάσθηκε στην Βουλή το τελευταίο “πακέτο” φρεγατών, μαχητικών αεροσκαφών και τορπιλών. Αλλά ενώ η κυβέρνηση αποφάσισε να επενδύσει σοβαρά ποσά για απαραίτητες προμήθειες, την ίδια ώρα οι Ένοπλες Δυνάμεις προχωρούν σε απόσυρση υλικού το οποίο θα μπορούσε να αποδώσει ακόμη έργο, καλύπτοντας άλλες ανάγκες από αυτές που υπηρετούσε μέχρι σήμερα.

Όπως έχει αναφέρει ο πρωθυπουργός, σε μερικούς μήνες θα παραληφθούν τα 2 πρώτα ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου MH-60R, από τα συνολικώς 7 υπό προμήθεια. Τα ελικόπτερα θα αντικαταστήσουν ισάριθμα ΑΒ-212, τα οποία παρά την μακρά υπηρεσία τους, παραμένουν ένα ελικόπτερο αξιόπιστο, με αξιόλογες επιδόσεις και πολύ καλά συντηρημένο, που έχει κερδίσει επαξίως την εκτίμηση όσων υπηρέτησαν σε αυτό.

Η έλευση των MH-60R, όχι μόνο αναβαθμίζει τις επιχειρησιακές δυνατότητες συνολικώς, αλλά με την απόσυρση των ΑΒ-212 προσφέρει ομοιτυπία στην δύναμη ελικοπτέρων της Διοίκησης Αεροπορίας Ναυτικού. Τα ΑΒ-212 όμως μπορούν να προσφέρουν ακόμη. Κι αν το Πολεμικό Ναυτικό δεν τα χρειάζεται, πιθανώς θα μπορούσαν να ενδιαφέρουν τους δύο άλλους Κλάδους. Εξάλλου, ο τύπος βρίσκεται σε υπηρεσία τόσο με την Αεροπορία Στρατού (ένα αμερικανικής προελεύσεως Bell 212) όσο και με την Πολεμική Αεροπορία (τέσσερα Bell 212) σε καθήκοντα μεταφοράς υψηλών προσώπων (VIP). Στην ουσία, το AB-212/Bell 212 είναι από την δεκαετία του 1970 ο μοναδικός διακλαδικός τύπος ελικοπτέρου στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς όχι μόνο υπηρετεί και στους τρεις Κλάδους αλλά από το 2016 οι απαιτητικές εργασίες Γενικής Συντηρήσεως (Overhaul) εκτελούνται από το 307 ΠΕΒ (πρώην 307 ΤΣΥΑΥ) με λαμπρά αποτελέσματα.

Καθώς ο επιχειρησιακός βίος του ΑΒ-212 στο Πολεμικό Ναυτικό πλησιάζει στο τέλος του, ανακύπτει η μάλλον φυσιολογική απορία της παραχωρήσεως σε άλλον Κλάδο.

Η Αεροπορία Στρατού θα μπορούσε να συγκεντρώσει το σύνολο των ΑΒ-212 και να συγκροτήσει ενδεικτικώς έναν Λόχο Ελικοπτέρων που θα μπορούσε να καλύψει απαιτήσεις προκεχωρημένης αναπτύξεως σε νήσους, καθώς έχουν και το πλεονέκτημα των δύο κινητήρων, ή να συγκροτήσει Λόχο Ελικοπτέρων για την ενίσχυση της Μονάδας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ) της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου.

Η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να εξασφαλίσει με τα ΑΒ-212 μια Μοίρα για συμπλήρωση των πολύτιμων αλλά ανεπαρκών σε αριθμό Super Puma. Τα ΑΒ-212 μπορούν να αντικαταστήσουν τα AB.205A1 που χρησιμοποιούνται βοηθητικώς σε αποστολές SAR αλλά υστερούν γενικώς ενώ είναι και μονοκινητήρια.



Με ένα χαμηλού κόστους πρόγραμμα που θα προσέδιδε σύγχρονο πιλοτήριο με αισθητήρα FLIR και άλλες επιμέρους βελτιώσεις εξοπλισμού, συγκεντρωμένη η δύναμη των ΑΒ-212/Bell 212 μπορεί να εξασφαλισθεί μια αξιόλογη λύση, καθώς ήδη ο τύπος υποστηρίζεται από κάθε άποψη και μπορεί να προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες για τουλάχιστον 20 έτη ακόμη. Δεν είναι τυχαίο ότι αντίστοιχη είναι η αντίληψη σε αρκετές ένοπλες δυνάμεις διεθνώς, που έχουν προβεί σε πρόγραμμα αναβαθμίσεως, κυρίως σε ηλεκτρονικά και πιλοτήριο, των ΑΒ-212.

Ήδη από τα 7 ελικόπτερα, ένας αριθμός έχει αποσυρθεί και μόνο 4 βρίσκονται σε ενεργό υπηρεσία, που ωστόσο προβλέπεται να παραμείνουν για μερικά χρόνια ακόμη σε υπηρεσία, μέχρι την παράδοση όλων των MH-60R, απόδειξη ότι παραμένουν ικανά για έργο. Αλλά ήδη “προλάβαμε” και ένα εκ των αποσυρθέντων, το “ΠΝ 23”, μετατράπηκε σε στατικό… έκθεμα! Τυπικό σύμπτωμα αρχοντοχωριάτη, ο οποίος μόλις πάρει δάνειο κι αισθανθεί μια σχετική οικονομική άνεση παραγγέλνει νέο αυτοκίνητο, σπεύδοντας να πετάξει το παλιό αλλά αξιόπιστο και λειτουργικό, χωρίς να ενδιαφερθεί να το δώσει σε κάποιον συγγενή που το χρειάζεται. Αυτό, σε τελευταία ανάλυση λέγεται απλή “σπατάλη”.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top