Ένα σπάνιο περιστατικό στην Ανατολική Μεσόγειο αυτή την εβδομάδα ανέδειξε τα διαρκή υψηλά επίπεδα της θαλάσσιας ανασφάλειας κατά μήκος της νότιας ακτής της Ευρώπης.
Στις 12 Νοεμβρίου ένα αιγυπτιακό περιπολικό σκάφος είχε εμπλακεί σε μια ναυτική αψιμαχία με τέσσερα εμπορικά σκάφη, περίπου 40 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Ρας ελ-Μπαρ στην Αίγυπτο. Σύμφωνα με τον Αιγύπτιο στρατιωτικό εκπρόσωπο στρατηγό Μοχάμεντ Σαμίρ, το περιπολικό σκάφος ενεπλάκη σε μια σύντομη ναυμαχία με τέσσερα μικρά σκάφη, κατά την οποία πέντε Αιγύπτιοι ναυτικοί τραυματίστηκαν και οκτώ αγνοούνται. Η ενίσχυση του περιπολικού με αεροπορικές και ναυτικές μονάδες είχε ως αποτέλεσμα να βυθιστούν τα τέσσερα πλοία και να συλληφθούν 32 άτομα.
Μια αιγυπτιακή εφημερίδα ισχυρίστηκε ότι η σύγκρουση συνέβη όπως το περιπολικό σκάφος πλησίασε ύποπτα τα άλλα πλοία άνοιξαν πυρ. Παραμένει ασαφές, ωστόσο, αν τα άτομα που συμμετείχαν στη ναυμαχία ήταν πολεμιστές από το Σινά ή τη Γάζα, έμποροι παράνομων αγαθών, ή ακόμη και πολίτες. Ήταν όμως η πρώτη ναυτική σύγκρουση που αφορά το αιγυπτιακό ναυτικό από το 1973, μετά τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
Η επίθεση υπογραμμίζει το υψηλό επίπεδο της ανασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο εν μέσω των συγκρούσεων στη Συρία και τη χερσόνησο του Σινά και τις συνεχιζόμενες προσπάθειες της Χαμάς στην σύγκρουσης Ισραήλ-Γάζας. Με την Αραβική Άνοιξη έχει αποδυναμωθεί η ναυτική διακυβέρνηση σε τμήματα της περιοχής, και η αστάθεια οδήγησε ήδη σε έναν αριθμό ρεκόρ των μεταναστών και προσφύγων που επιχειρούν την επικίνδυνη διάβαση της Μεσογείου, ενώ η ασφάλεια στη θάλασσα έχει γίνει μια εστία αυξανόμενης ανησυχίας για τα παράκτια κράτη.
Η θέση της επίθεσης στις 12 Νοεμβρίου περίπου 50 ναυτικά μίλια από το Πορτ Σάιντ στο στόμα της διώρυγας του Σουέζ, έχει επίσης υπογραμμίσει τη σημασία της ασφάλειας στη θάλασσα κοντά στο πιο στρατηγικό κομβικό σημείο του κόσμου. Ήδη από τον Αύγουστο του 2010, μια βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας στο κατάστρωμα του M Star - ένα ιαπωνικό πετρελαιοφόρο που διέρχονταν από τα Στενά του Ορμούζ - ήταν το προοίμιο ενδεχόμενων επιθέσεων στους βασικούς σταθμούς ελέγχου της θαλάσσιας κυκλοφορίας της Μέσης Ανατολής. Πιο πρόσφατα, το Σεπτέμβριο του 2013,μια επίθεση με χειροβομβίδες σε ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονταν από τη Διώρυγα του Σουέζ σηματοδότησε την θαλάσσια κυκλοφορία ως διαρκή στόχο για τις μη κρατικές ένοπλες ομάδες. Η βύθιση ενός μεγάλου σκάφους στην περιοχή της διώρυγας θα μπορούσε εύκολα να προκαλέσει τεράστια αναστάτωση στο περιφερειακό και το παγκόσμιο εμπόριο.
Στην πραγματικότητα, όμως, τέτοια περιστατικά ήταν μέχρι σήμερα σπάνια. Επιθέσεις μη-κρατικών ενόπλων δυνάμεων είναι πολύ πιο δύσκολο να πραγματοποιηθούν στη θάλασσα από ό, τι στην ξηρά, καθώς η πιθανότητα της βύθισης ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή ενός δεξαμενόπλοιου είναι ελάχιστη. Παρ 'όλα αυτά, η αιγυπτιακή αψιμαχία και άλλες εκδηλώσεις στην Ανατολική Μεσόγειο (όπωςη χρήση κομάντο του ναυτικού από τη Χαμάς κατά τη διάρκεια του πολέμου το 2014), υπογραμμίζουν σύμφωνα με τον Κριστιάν Λε Μιέρε από το Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών, την ανησυχία μεταξύ των περιφερειακών κρατών γύρω από τη θαλάσσια ανασφάλεια, η οποία μπορεί να είναι και ένα σύμπτωμα και καταλύτης για μια μεγαλύτερη χερσαία σύγκρουση.
πηγή
Δημοσίευση σχολίου