Τέσσερα χρόνια άφησαν τους Τούρκους να «αλωνίζουν» στο Αιγαίο ανοίγοντας τους διάπλατα την πόρτα εισόδου στη επιτήρηση εντός του FIR Αθηνών και τώρα, εν όψει ανακήρυξης ΑΟΖ, τρέχουν να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα. Ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Κοσμάς Χρηστίδης που πραγματοποιεί επίσκεψη στις ΗΠΑ, ζήτησε από το αμερικανικό Ναυτικό την παραχώρηση δύο αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3C για να καλυφθούν άμεσα οι επιτακτικές ανάγκες στην επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων.
Την ανευθυνότητα των πολιτικών και των στρατιωτικών την εποχή των «παχέων αγελάδων», τότε που μοίραζαν δισεκατομμύρια για να εισπράξουν «μίζες» στην υπόθεση των υποβρυχίων και σε πολλές ακόμη, διαδέχθηκε η «προδοσία» του μνημονίου από την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου και οι απανωτές μειώσεις στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Την κερκόπορτα του Πενταγώνου άνοιξε στο ΔΝΤ ο Ευάγγελος Βενιζέλος που πρώτος έσπευσε να διαθέσει κονδύλια από την άμυνα για να φανεί αρεστός στους δανειστές, με τους οποίους συνδιαλέγονταν αργότερα ως υπουργός Οικονομικών για να μας… σώσει.
Αποτέλεσμα των εγκληματικών επιλογών είναι, οι Ένοπλες Δυνάμεις να μην διαθέτουν αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας, να έχει υποχωρήσει δραματικά η διαθεσιμότητα των μαχητικών και να διατίθενται καύσιμα με το σταγονόμετρο για τις περιπολίες των πλοίων στο Αιγαίο και την εκπαίδευση των πιλότων (σ.σ. πάλι καλά που διατίθενται κιόλας με το σταγονόμετρο).
Και ενώ η Ελλάδα είναι στο παρά πέντε της ανακήρυξης της ΑΟΖ, η κυβέρνηση τρέχει να νοικιάσει δύο φρεγάτες Α/Α περιοχής και ζητάει από τις ΗΠΑ δύο αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Το αίτημα για τα αεροσκάφη διατυπώθηκε από τον αρχηγό ΓΕΝ αντιναύαρχο Κοσμά Χρηστίδη, κατά την επίσημη επίσκεψη που πραγματοποιεί στις ΗΠΑ. Στη συνάντηση που είχε με τον αμερικανό ομόλογο του στο Πεντάγωνο και τον υφυπουργό Ναυτικού ζήτησε να παραχωρηθούν στην Ελλάδα δύο P-3C από αυτά που έχει αποσύρει ή επρόκειτο να αποσύρει το US Navy.
Το ενδιαφέρον παραχώρησης των δύο P-3C είχε εκφραστεί πρώτη φορά από την ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατά την επίσκεψη του Δημήτρη Αβραμόπουλου στις ΗΠΑ το Μάρτιο του 2012. Τον κ. Αβραμόπουλο συνόδευε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μιχάλης Κωσταράκος. Ήταν τότε που οι Αμερικανοί μας πρότειναν τη δωρεάν παραχώρηση 400 αρμάτων μάχης M1A1 Abrams (σ.σ. άλλη ιστορία και αυτή).
Ο Έλληνας Α/ΓΕΝ φέρεται να εισέπραξε τη θετική διάθεση των Αμερικανών. Απαιτούνται όμως άμεσα λύσεις. Οι φρεγάτες, τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας και γενικά το σύστημα επιτήρησης του εναέριου χώρου και των θαλασσίων συνόρων μαζί με τα μαχητικά αεροσκάφη (στις 2 Ιανουαρίου αποφάσισε το ΚΥΣΕΑ την προμήθεια των κιτ για τους κινητήρες των F-16) είναι κομβικής σημασίας για την στρατιωτική υποστήριξη της ανακήρυξης της ΑΟΖ και εν συνεχεία των ερευνών για υδρογονάνθρακες, δεδομένης της αντίδρασης της Τουρκίας. Αυτό έχει επισημανθεί τόσο από πολιτικής πλευράς όσο και από στρατιωτικής.
Η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας με τα αεροσκάφη P-3B έχει κλείσει εδώ και τέσσερα χρόνια (το 2009 έγινε η τελευταία πτήση), αφού τα αεροσκάφη εξάντλησαν τα όρια επιχειρησιακής τους ζωής. Οι προσπάθειες που έγιναν για την προμήθεια νέων ή την κάλυψη των κενών στη θαλάσσια επιτήρηση με πατέντες (μετατροπή αεροσκαφών ATR της Ολυμπιακής) δεν τελεσφόρησαν.
Έτσι, η Ελλάδα παραχώρησε την επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων της στην Νατοϊκή δύναμη «Active Endeavour», αφού αδυνατεί η ίδια να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα και έδωσε άπλετο χώρο στην Τουρκία να διεισδύσει και να διεκδικήσει την επιτήρηση του νοτιοανατολικού Αιγαίου. Αεροσκάφη της CN-235 εκτελούν τακτικά επιχειρήσεις στα σημεία ενδιαφέροντος τους, όπως η Στρογγύλη και το Καστελόριζο. Η ΑΟΖ των δύο νησιών ενώνει τις ΑΟΖ της Ελλάδας με της Κύπρου και στερεί από την Τουρκία την πρόσβαση στα μεγάλα κοιτάσματα υδρογονανθράκων της Μεσογείου.
πηγή
Δημοσίευση σχολίου