Σύγκρουση χθες στην Υποεπιτροπή Άμυνας της Βουλής, όταν η Ν.Δ. άναψε προσωρινά «κόκκινο» στην προμήθεια ανταλλακτικών kits για τους κινητήρες των μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D όλων των Blocks, οικονομικού ύψους 255 εκατ. ευρώ, βασικά για πολιτικούς λόγους που έχουν να κάνουν με το καθεστώς λειτουργίας της Υποεπιτροπής σε ότι αφορά τις αμυντικές προμήθειες! Τον φάκελο τον πήρε πίσω ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος επιμένει να υπάρχει ομοφωνία ή τουλάχιστον να συναινούν τα δύο μεγάλα κόμματα πριν προωθηθεί ο οποιοσδήποτε φάκελος στο ΚΥΣΕΑ.
Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης ακούστηκαν διάφορες αιτιάσεις που οδήγησαν στην μη αποδοχή της εισήγησης του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου, αλλά όπως προαναφέραμε τα αίτια είναι βαθύτερα και αφορούν το καθεστώς λειτουργίας αυτής καθ’εαυτής της Υποεπιτροπής και το πως εκλαμβάνουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση την λειτουργία της.
Από τα όσα έγιναν και ακούστηκαν χθες, υπάρχουν δύο ειδών ζητήματα. Το ένα καθαρά πολιτικό και αφορά την λειτουργία της Επιτροπής και το δεύτερο επιχειρησιακό/οικονομικό: 255 εκατ. ευρώ για ανταλλακτικά κινητήρων είναι πολλά, πάρα πολλά για να περάσουν «αβρόχοις ποσί». Ειδικά όταν πριν από λίγες εβδομάδες εγκρίθηκαν άλλα 160 εκατ. ευρώ, πάλι για ανταλλακτικά των F-16. Δηλαδή η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin πήρε ή θα πάρει μέσα σε λίγες εβδομάδες πολιτική έγκριση για συμβάσεις ανταλλακτικών για 415 εκατ. ευρώ!
Ποσό που αντιστοιχεί στο μισό, περίπου, της προμήθειας (1 δις. ευρώ) των 25 F-16 που θέλει να πουλήσει στην Ρουμανία ή το ίδιο ποσό που έχει κατ’αρχήν εγκριθεί στο ΕΜΠΑΕ για εκσυγχρονισμό όλων των F-16, πλην του Block 30!
Βέβαια εδώ υπάρχει και ο αντίλογος από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που εγκαλεί την Ν.Δ. γιατί ως κυβέρνηση είχε αδιαφορήσει πλήρως επί χρόνια για τις αναγκαίες προμήθειες ανταλλακτικών με αποτέλεσμα η διαθεσιμότητα των F-16 να πέσει σε χαμηλά επίπεδα και να υπάρξει χρήση του στρατηγικού αποθέματος ανταλλακτικών των αεροσκαφών.
Και όντως αυτό συνέβη!
Όμως υπάρχει και ένα άλλο στοιχείο που δεν αφορά ούτε την κυβέρνηση ούτε την αντιπολίτευση, αλλά την κατασκευάστρια L.M.: Η συχνότητα βλαβών των F-16, ειδικά των δύο τελευταίων παραγγελιών του Block 52+ (50+10) ξεπερνάει κατά πολύ τους συνήθεις ρυθμούς παρουσίασης βλαβών. Για ευνόητους λόγους δεν θέλουμε να ειπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες, αλλά το defencenet.gr, έχει στην κατοχή του αναφορές της Π.Α. για ανησυχητικά χαμηλές διαθεσιμότητες στο ραντάρ APG-68(V)9 και στους κινητήρες της Pratt Whitney F-100-PW-229 (ώσης 29000 λιβρών), άμα τη αφίξει τους!
Εκτός των άλλων προβλημάτων ανεπαρκούς ώσης που αφορούν τον φάκελο εκτόξευσης των AIM-120 AMRAAM.
Όλα αυτά μπορεί να καλύπτονται από τις άριστες δημόσιες σχέσεις (υπεύθυνο το γραφείο «Συμεών Τσομώκος») που κάνει η εταιρεία στην Ελλάδα, εντός και εκτός της Π.Α., αλλά δεν αλλοιώνουν την ουσία των γεγονότων.
Χθες στην Υποεπιτροπή από τη Ν.Δ. ζητήθηκε «καλύτερη τεκμηρίωση» της αιτηθείσας δαπάνης, ειδικά για τα ανταλλακτικά του Block 30, που μπήκαν τελευταία στιγμή μέσα. Η αξιωματική αντιπολίτευση με εκπροσώπους τον πρώην υφυπουργό Άμυνας Γιάννη Πλακιωτάκη και τον πρώην κυβερνητικό εκπρόσωπο Ευάγγελο Αντώναρο ζήτησε να προσδιοριστούν με ακρίβεια που θα γίνουν οι εργασίες, αν θα έχουμε εμπορική σύμβαση ή FMS κλπ.
Μετά την αποχώρηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο γ.γ. της Ν.Δ. Κ.Τασούλας έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Υποεπιτροπής το περιεχόμενο της οποίας για ευνόητους λόγους δεν θα αποκαλύψουμε, αφού οι συνεδριάσεις της Υποεπιτροπής είναι μυστικές. Σημειώνεται ότι το ΚΚΕ απείχε από τις εργασίες και το ΛΑΟΣ συμφώνησε
Το πολιτικό ζήτημα όμως είναι άλλο: Ποιος είναι ο ρόλος της Υποεπιτροπής Άμυνας; Θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση για να υπάρχει περισσότερη διαφάνεια; Μα η διαφάνεια εξασφαλίζεται μόνο από τους κυβερνώντες.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας πρότεινε πριν από την προώθηση στο ΚΥΣΕΑ των προγραμμάτων να περιλαμβάνεται στον φάκελο που θα πηγαίνει στο ΚΥΣΕΑ ομόφωνη γνωμοδότηση της Υποεπιτροπής της Βουλής για το κάθε πρόγραμμα. "Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό", για να παραφράσουμε τον Ε.Χεμίνγουέϊ. Αυτό απαιτεί ομοφωνία σε όλες τις αποφάσεις προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων. Μπορεί να υπάρξει;
Η Ν.Δ. μέχρι στιγμής είναι αρνητική με το επιχείρημα «Δεν συγκυβερνούμε για να μοιραζόμαστε την ευθύνη».
Για την εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Εθνικης Άμυνας θα ήταν ιδιαίτερα θετική μία τέτοια εξέλιξη σε αυτό το «λασπώδες» πολιτικό περιβάλλον, γιατί σίγουρα θα της έλυνε τα χέρια. Η κατεύθυνση είναι σωστή, αλλά πρέπει να περιβληθεί και η αντιπολίτευση στην Υποεπιτροπή με κάποιου είδους πρακτική εξουσία. Συνταγματικά πόσο είναι εφικτό;
Τα δύο μεγάλα κόμματα έχουν την ευκαιρία να λύσουν ένα γόρδιο δεσμό που ταλανίζει πάνω από 20 χρόνια το σύστημα προμηθειών του ΥΠΕΘΑ και το πολιτικό σύστημα γενικότερα. Μέγιστη διαφάνεια και ορθό σύστημα λήψης των αποφάσεων από την μία και υπευθυνότητα, απόρριψη λαϊκισμού και πολιτική ευελιξία από την άλλη, μπορούν να δώσουν το ποθούμενο αποτέλεσμα: Ταχύτητα και πολιτική διαφάνεια στις αμυντικές επενδύσεις που τόσο έχει ανάγκη η χώρα.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης ακούστηκαν διάφορες αιτιάσεις που οδήγησαν στην μη αποδοχή της εισήγησης του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου, αλλά όπως προαναφέραμε τα αίτια είναι βαθύτερα και αφορούν το καθεστώς λειτουργίας αυτής καθ’εαυτής της Υποεπιτροπής και το πως εκλαμβάνουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση την λειτουργία της.
Από τα όσα έγιναν και ακούστηκαν χθες, υπάρχουν δύο ειδών ζητήματα. Το ένα καθαρά πολιτικό και αφορά την λειτουργία της Επιτροπής και το δεύτερο επιχειρησιακό/οικονομικό: 255 εκατ. ευρώ για ανταλλακτικά κινητήρων είναι πολλά, πάρα πολλά για να περάσουν «αβρόχοις ποσί». Ειδικά όταν πριν από λίγες εβδομάδες εγκρίθηκαν άλλα 160 εκατ. ευρώ, πάλι για ανταλλακτικά των F-16. Δηλαδή η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin πήρε ή θα πάρει μέσα σε λίγες εβδομάδες πολιτική έγκριση για συμβάσεις ανταλλακτικών για 415 εκατ. ευρώ!
Ποσό που αντιστοιχεί στο μισό, περίπου, της προμήθειας (1 δις. ευρώ) των 25 F-16 που θέλει να πουλήσει στην Ρουμανία ή το ίδιο ποσό που έχει κατ’αρχήν εγκριθεί στο ΕΜΠΑΕ για εκσυγχρονισμό όλων των F-16, πλην του Block 30!
Βέβαια εδώ υπάρχει και ο αντίλογος από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που εγκαλεί την Ν.Δ. γιατί ως κυβέρνηση είχε αδιαφορήσει πλήρως επί χρόνια για τις αναγκαίες προμήθειες ανταλλακτικών με αποτέλεσμα η διαθεσιμότητα των F-16 να πέσει σε χαμηλά επίπεδα και να υπάρξει χρήση του στρατηγικού αποθέματος ανταλλακτικών των αεροσκαφών.
Και όντως αυτό συνέβη!
Όμως υπάρχει και ένα άλλο στοιχείο που δεν αφορά ούτε την κυβέρνηση ούτε την αντιπολίτευση, αλλά την κατασκευάστρια L.M.: Η συχνότητα βλαβών των F-16, ειδικά των δύο τελευταίων παραγγελιών του Block 52+ (50+10) ξεπερνάει κατά πολύ τους συνήθεις ρυθμούς παρουσίασης βλαβών. Για ευνόητους λόγους δεν θέλουμε να ειπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες, αλλά το defencenet.gr, έχει στην κατοχή του αναφορές της Π.Α. για ανησυχητικά χαμηλές διαθεσιμότητες στο ραντάρ APG-68(V)9 και στους κινητήρες της Pratt Whitney F-100-PW-229 (ώσης 29000 λιβρών), άμα τη αφίξει τους!
Εκτός των άλλων προβλημάτων ανεπαρκούς ώσης που αφορούν τον φάκελο εκτόξευσης των AIM-120 AMRAAM.
Όλα αυτά μπορεί να καλύπτονται από τις άριστες δημόσιες σχέσεις (υπεύθυνο το γραφείο «Συμεών Τσομώκος») που κάνει η εταιρεία στην Ελλάδα, εντός και εκτός της Π.Α., αλλά δεν αλλοιώνουν την ουσία των γεγονότων.
Χθες στην Υποεπιτροπή από τη Ν.Δ. ζητήθηκε «καλύτερη τεκμηρίωση» της αιτηθείσας δαπάνης, ειδικά για τα ανταλλακτικά του Block 30, που μπήκαν τελευταία στιγμή μέσα. Η αξιωματική αντιπολίτευση με εκπροσώπους τον πρώην υφυπουργό Άμυνας Γιάννη Πλακιωτάκη και τον πρώην κυβερνητικό εκπρόσωπο Ευάγγελο Αντώναρο ζήτησε να προσδιοριστούν με ακρίβεια που θα γίνουν οι εργασίες, αν θα έχουμε εμπορική σύμβαση ή FMS κλπ.
Μετά την αποχώρηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο γ.γ. της Ν.Δ. Κ.Τασούλας έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Υποεπιτροπής το περιεχόμενο της οποίας για ευνόητους λόγους δεν θα αποκαλύψουμε, αφού οι συνεδριάσεις της Υποεπιτροπής είναι μυστικές. Σημειώνεται ότι το ΚΚΕ απείχε από τις εργασίες και το ΛΑΟΣ συμφώνησε
Το πολιτικό ζήτημα όμως είναι άλλο: Ποιος είναι ο ρόλος της Υποεπιτροπής Άμυνας; Θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση για να υπάρχει περισσότερη διαφάνεια; Μα η διαφάνεια εξασφαλίζεται μόνο από τους κυβερνώντες.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας πρότεινε πριν από την προώθηση στο ΚΥΣΕΑ των προγραμμάτων να περιλαμβάνεται στον φάκελο που θα πηγαίνει στο ΚΥΣΕΑ ομόφωνη γνωμοδότηση της Υποεπιτροπής της Βουλής για το κάθε πρόγραμμα. "Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό", για να παραφράσουμε τον Ε.Χεμίνγουέϊ. Αυτό απαιτεί ομοφωνία σε όλες τις αποφάσεις προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων. Μπορεί να υπάρξει;
Η Ν.Δ. μέχρι στιγμής είναι αρνητική με το επιχείρημα «Δεν συγκυβερνούμε για να μοιραζόμαστε την ευθύνη».
Για την εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Εθνικης Άμυνας θα ήταν ιδιαίτερα θετική μία τέτοια εξέλιξη σε αυτό το «λασπώδες» πολιτικό περιβάλλον, γιατί σίγουρα θα της έλυνε τα χέρια. Η κατεύθυνση είναι σωστή, αλλά πρέπει να περιβληθεί και η αντιπολίτευση στην Υποεπιτροπή με κάποιου είδους πρακτική εξουσία. Συνταγματικά πόσο είναι εφικτό;
Τα δύο μεγάλα κόμματα έχουν την ευκαιρία να λύσουν ένα γόρδιο δεσμό που ταλανίζει πάνω από 20 χρόνια το σύστημα προμηθειών του ΥΠΕΘΑ και το πολιτικό σύστημα γενικότερα. Μέγιστη διαφάνεια και ορθό σύστημα λήψης των αποφάσεων από την μία και υπευθυνότητα, απόρριψη λαϊκισμού και πολιτική ευελιξία από την άλλη, μπορούν να δώσουν το ποθούμενο αποτέλεσμα: Ταχύτητα και πολιτική διαφάνεια στις αμυντικές επενδύσεις που τόσο έχει ανάγκη η χώρα.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δημοσίευση σχολίου