H υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, έπειτα από την ενημέρωση του υπουργικού συμβουλίου για το ζήτημα της Cosco, ισχυρίστηκε ότι τόσο ο ΟΛΠ όσο και η κινεζική πλευρά συμφώνησαν να συζητήσουν από την αρχή τη συνεργασία τους για τις προβλήτες 1 και 2. Επίκειται η συνάντηση της κ. Κατσέλη με τον Κινέζο πρέσβη......
Ενημέρωσα τους συναδέλφους μου για τον πρώτο γύρο συνομιλιών με τη ΣΕΠ (COSCO) και τους εργαζόμενους, είπε η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη, εξερχόμενη από τη συνάντηση που είχε με άλλη μέλη του υπουργικού συμβουλίου από το Μέγαρο Μαξίμου, προσθέτοντας επίσης ότι θα πρέπει να συνηθίσουμε σε τέτοιου είδους συνεργασίες μεταξύ υπουργών, αλλά και μεταξύ υπουργών και πρωθυπουργού και για αλληλοενημέρωση και συντονισμό σε τρέχοντα θέματα.
Η κ. Κατσέλη είπε ότι την Παρασκευή ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος συνομιλίας με τη ΣΕΠ, που αφορά το διάλογο για όλα τα ζητήματα παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά, με τη ΣΕΠ να συμφωνεί να συζητήσει όλους τους όρους.
Όπως είπε η υπουργός Οικονομίας, ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ συμφώνησαν να συζητήσουν από μηδενική βάση το πλαίσιο συνεργασίας των προβλητών 1 και 2, γεγονός που θα έχει πολλά θετικά για τους εργαζόμενους.
Η κ. Κατσέλη είπε ότι αυτή ήταν η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, καθώς είχαμε πει ότι θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συζήτησης. Και αυτό θα πω και στον Κινέζο πρέσβη, τον οποίο θα συναντήσω στις 5 το απόγευμα.
Η υπουργός Οικονομίας είπε ότι ελπίζει πως οι εργαζόμενοι θα κατανοήσουν πλήρως ότι ο διάλογος αφορά και τα εργασιακά ζητήματα, ενώ πρόσθεσε ότι ζήτησε εγγράφως και τη διατύπωση των αιτημάτων τους, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ελπίζω να κατανοήσουν ότι τα λιμάνια πρέπει να είναι ανοιχτά.
Κριτική σε Μπακογιάννη
Ερωτηθείσα εάν διαβλέπει διάφορες πολιτικές σκοπιμότητας πίσω από αντιδράσεις, στο ζήτημα αυτό η κ. Κατσέλη είπε ότι «άκουσα προσεκτικά την κ. Μπακογιάννη, δεν κατανοώ με ποια ιδιότητα μίλησε. Αν δηλαδή μίλησε ως πρώην υπουργός Εξωτερικών ή ως υποψήφια αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας. Δεν κατανοώ το περιεχόμενο της δήλωσής της. Υπενθυμίζω ότι το ΠΑΣΟΚ επαναδιαπραγματεύτηκε τη σύμβαση και για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Υπενθυμίζω ότι η ΣΕΠ συμφώνησε στο διάλογο και δεν κατανοώ σε τι αποσκοπεί αυτή η δήλωση».
Η υπουργός Οικονομίας ερωτηθείσα πώς θα προχωρήσει το ζήτημα εάν οι εργαζόμενοι επιμείνουν στην απεργία τους, είπε ότι «είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο, θέλουμε να στηρίξουμε τους εργαζόμενους και θέλουμε να δούμε πώς θα διασφαλιστούν καλύτερα τα δικαιώματά τους, τόσο στην υπάρχουσα σύμβαση (σσ που αφορά στην προβλήτα 2, που παραχωρείται βάσει της σύμβασης στη ΣΕΠ) όσο και στη νέα (σσ που αφορά στην προβλήτα 3 που είναι υπό κατασκευή ενώ η προβλήτα 1 ανήκει στον ΟΛΠ)»
Οι διεκδικήσεις
H πλευρά των απεργών ζητά την πλήρη ακύρωση της συμφωνίας με την Cosco, η οποία προβλέπει την 35ετή εκμετάλλευση εγκαταστάσεων του ΟΛΠ. Από την πλευρά της, η κινεζική πλευρά πιέζει για την πλήρη εφαρμογή της συμφωνίας, υπενθυμίζοντας με νόημα ότι από την 1η Νοεμβρίου θα μπουν σε εφαρμογή οι ρήτρες που προβλέπονται σε περίπτωση μη ισχύος τους.
Στο μεταξύ, με ερωτήσεις ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες είχαν κατατεθεί πριν τις εκλογές, είχε ζητηθεί η γνωμοδότηση των Βρυξελλών, σχετικά με το ευνοικό φορολογικό καθεστώς της Cosco, όπως προβλέπεται στη συμφωνία που υπογράφηκε. Για την ακρίβεια, είχε τεθεί θέμα για το αν και κατά πόσο αυτή η πρόβλεψη είναι συμβατή με την κοινοτική νομοθεσία. Η οριστική απάντηση εκκρεμεί, αλλά το γεγονός λαμβάνεται υπόψη αυτές τις δύσκολες ώρες των διαπραγματεύσεων, για τις οποίες η κινεζική πλευρά δεν θέλει να μιλά ούτε ως ενδεχόμενο.
Το ίδιο άκαμπτη όμως είναι και η στάση των απεργών, γεγονός το οποίο έχει σαν αποτέλεσμα πάνω από 270.000 τόνοι εμπορευμάτων να παραμένουν στοιβαγμένοι στις αποκλεισμένες εγκαταστάσεις του ΟΛΠ, ενώ η αγορά να παρουσιάζει ήδη τα πρώτα δείγματα δυσλειτουγίας.
Γ. Καρατζαφέρης: «Επαναδιαπραγμάτευση σε βάθος για το λιμάνι»
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων κατά την προσέλευσή του στη Βουλή των Ελλήνων για την καθιερωμένη τελετή ορκομωσίας, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γ. Καρατζαφέρης, έκανε τις εξής δηλώσεις:
«Πρέπει να γίνει επαναδιαπραγμάτευση σε βάθος για να ωφεληθεί η πατρίδα, η οικονομία και οι εργαζόμενοι, όχι όμως να παίξουμε παιχνίδια τα οποία επιθυμεί η Αμερική, να διώξουμε δηλαδή τους Κινέζους απ' τη Μεσόγειο».
Παράλληλά, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ ρωτήθηκε και για τα εσωκομματικά της Νέας Δημοκρατίας και απάντησε: «Ελπίζω να βρουν το δρόμο τους».
Αβραμόπουλος: «Η στάση της κυβέρνησης, αποπνέει προχειρότητα»
Σχετικά με την συνεχιζόμενη εκκρεμότητα για την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης, που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με την κινεζική εταιρεία COSCO, ο κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Η στάση της κυβέρνησης, αποπνέει προχειρότητα, έλλειψη κατανόησης της σοβαρότητας των ζητημάτων, που αφορούν διεθνείς Συμβάσεις της χώρας και μάλιστα με κράτη όπως η Κίνα, και άγνοια του ύψους των ζημιών, που προκαλεί στη χώρα η πολιτική αυτή.
Παράλληλα, δημιουργούνται κίνδυνοι για τον Ο.Λ.Π., (εισηγμένη εταιρεία στο ΧΑΑ), από το ενδεχόμενο να κληθεί ν' ανταποκριθεί στις τεράστιες οικονομικές αξιώσεις της COSCO, σε περίπτωση που η κυβέρνηση συνεχίσει, την αμφισβήτηση της σύμβασης και εμποδίζει την υλοποίησή της.
Τα οικονομικά στοιχεία που έγιναν γνωστά κατά την συζήτηση στη Βουλή, πιστοποιούν ότι η σύμβαση είναι πολύ συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο. Πέραν από τα έσοδα, διατηρούνται οι θέσεις εργασίας στον Ο.Λ.Π., που θα συνεχίζει να εκμεταλλεύεται τον καινούργιο προβλήτα Ι αντί του ΙΙ, ενώ δημιουργούνται παράλληλα 1.000 νέες θέσεις εργασίας στον προβλήτα ΙΙ.
Η κυβέρνηση πρέπει να μας πει, ποια ακριβώς εργασιακά δικαιώματα υπερασπίζεται και προστατεύει, άγνωστα σε μας, γιατί όλα τα δικαιώματα που προβλέπονται τόσο στο νόμο, όσο και η Επιχειρησιακή Σύμβαση η οποία υπογράφηκε, σε συμφωνία με τους εργαζομένους πολύ πρόσφατα, είναι απόλυτα κατοχυρωμένα, αφού με διάταξη που ψήφισε η Κυβέρνηση της Ν.Δ., οι εργαζόμενοι στον Ο.Λ.Π. είναι μόνιμοι υπάλληλοι. Δυστυχώς, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μετά την κατάργηση του υπουργείου Ναυτιλίας και τον κατακερματισμό των υπηρεσιών του, άρχισε να θερίζει πολύ νωρίς τα πρώτα δείγματα επικίνδυνης ανευθυνότητας».
Ενημέρωσα τους συναδέλφους μου για τον πρώτο γύρο συνομιλιών με τη ΣΕΠ (COSCO) και τους εργαζόμενους, είπε η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη, εξερχόμενη από τη συνάντηση που είχε με άλλη μέλη του υπουργικού συμβουλίου από το Μέγαρο Μαξίμου, προσθέτοντας επίσης ότι θα πρέπει να συνηθίσουμε σε τέτοιου είδους συνεργασίες μεταξύ υπουργών, αλλά και μεταξύ υπουργών και πρωθυπουργού και για αλληλοενημέρωση και συντονισμό σε τρέχοντα θέματα.
Η κ. Κατσέλη είπε ότι την Παρασκευή ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος συνομιλίας με τη ΣΕΠ, που αφορά το διάλογο για όλα τα ζητήματα παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά, με τη ΣΕΠ να συμφωνεί να συζητήσει όλους τους όρους.
Όπως είπε η υπουργός Οικονομίας, ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ συμφώνησαν να συζητήσουν από μηδενική βάση το πλαίσιο συνεργασίας των προβλητών 1 και 2, γεγονός που θα έχει πολλά θετικά για τους εργαζόμενους.
Η κ. Κατσέλη είπε ότι αυτή ήταν η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, καθώς είχαμε πει ότι θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συζήτησης. Και αυτό θα πω και στον Κινέζο πρέσβη, τον οποίο θα συναντήσω στις 5 το απόγευμα.
Η υπουργός Οικονομίας είπε ότι ελπίζει πως οι εργαζόμενοι θα κατανοήσουν πλήρως ότι ο διάλογος αφορά και τα εργασιακά ζητήματα, ενώ πρόσθεσε ότι ζήτησε εγγράφως και τη διατύπωση των αιτημάτων τους, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ελπίζω να κατανοήσουν ότι τα λιμάνια πρέπει να είναι ανοιχτά.
Κριτική σε Μπακογιάννη
Ερωτηθείσα εάν διαβλέπει διάφορες πολιτικές σκοπιμότητας πίσω από αντιδράσεις, στο ζήτημα αυτό η κ. Κατσέλη είπε ότι «άκουσα προσεκτικά την κ. Μπακογιάννη, δεν κατανοώ με ποια ιδιότητα μίλησε. Αν δηλαδή μίλησε ως πρώην υπουργός Εξωτερικών ή ως υποψήφια αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας. Δεν κατανοώ το περιεχόμενο της δήλωσής της. Υπενθυμίζω ότι το ΠΑΣΟΚ επαναδιαπραγματεύτηκε τη σύμβαση και για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Υπενθυμίζω ότι η ΣΕΠ συμφώνησε στο διάλογο και δεν κατανοώ σε τι αποσκοπεί αυτή η δήλωση».
Η υπουργός Οικονομίας ερωτηθείσα πώς θα προχωρήσει το ζήτημα εάν οι εργαζόμενοι επιμείνουν στην απεργία τους, είπε ότι «είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο, θέλουμε να στηρίξουμε τους εργαζόμενους και θέλουμε να δούμε πώς θα διασφαλιστούν καλύτερα τα δικαιώματά τους, τόσο στην υπάρχουσα σύμβαση (σσ που αφορά στην προβλήτα 2, που παραχωρείται βάσει της σύμβασης στη ΣΕΠ) όσο και στη νέα (σσ που αφορά στην προβλήτα 3 που είναι υπό κατασκευή ενώ η προβλήτα 1 ανήκει στον ΟΛΠ)»
Οι διεκδικήσεις
H πλευρά των απεργών ζητά την πλήρη ακύρωση της συμφωνίας με την Cosco, η οποία προβλέπει την 35ετή εκμετάλλευση εγκαταστάσεων του ΟΛΠ. Από την πλευρά της, η κινεζική πλευρά πιέζει για την πλήρη εφαρμογή της συμφωνίας, υπενθυμίζοντας με νόημα ότι από την 1η Νοεμβρίου θα μπουν σε εφαρμογή οι ρήτρες που προβλέπονται σε περίπτωση μη ισχύος τους.
Στο μεταξύ, με ερωτήσεις ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες είχαν κατατεθεί πριν τις εκλογές, είχε ζητηθεί η γνωμοδότηση των Βρυξελλών, σχετικά με το ευνοικό φορολογικό καθεστώς της Cosco, όπως προβλέπεται στη συμφωνία που υπογράφηκε. Για την ακρίβεια, είχε τεθεί θέμα για το αν και κατά πόσο αυτή η πρόβλεψη είναι συμβατή με την κοινοτική νομοθεσία. Η οριστική απάντηση εκκρεμεί, αλλά το γεγονός λαμβάνεται υπόψη αυτές τις δύσκολες ώρες των διαπραγματεύσεων, για τις οποίες η κινεζική πλευρά δεν θέλει να μιλά ούτε ως ενδεχόμενο.
Το ίδιο άκαμπτη όμως είναι και η στάση των απεργών, γεγονός το οποίο έχει σαν αποτέλεσμα πάνω από 270.000 τόνοι εμπορευμάτων να παραμένουν στοιβαγμένοι στις αποκλεισμένες εγκαταστάσεις του ΟΛΠ, ενώ η αγορά να παρουσιάζει ήδη τα πρώτα δείγματα δυσλειτουγίας.
Γ. Καρατζαφέρης: «Επαναδιαπραγμάτευση σε βάθος για το λιμάνι»
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων κατά την προσέλευσή του στη Βουλή των Ελλήνων για την καθιερωμένη τελετή ορκομωσίας, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γ. Καρατζαφέρης, έκανε τις εξής δηλώσεις:
«Πρέπει να γίνει επαναδιαπραγμάτευση σε βάθος για να ωφεληθεί η πατρίδα, η οικονομία και οι εργαζόμενοι, όχι όμως να παίξουμε παιχνίδια τα οποία επιθυμεί η Αμερική, να διώξουμε δηλαδή τους Κινέζους απ' τη Μεσόγειο».
Παράλληλά, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ ρωτήθηκε και για τα εσωκομματικά της Νέας Δημοκρατίας και απάντησε: «Ελπίζω να βρουν το δρόμο τους».
Αβραμόπουλος: «Η στάση της κυβέρνησης, αποπνέει προχειρότητα»
Σχετικά με την συνεχιζόμενη εκκρεμότητα για την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης, που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με την κινεζική εταιρεία COSCO, ο κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Η στάση της κυβέρνησης, αποπνέει προχειρότητα, έλλειψη κατανόησης της σοβαρότητας των ζητημάτων, που αφορούν διεθνείς Συμβάσεις της χώρας και μάλιστα με κράτη όπως η Κίνα, και άγνοια του ύψους των ζημιών, που προκαλεί στη χώρα η πολιτική αυτή.
Παράλληλα, δημιουργούνται κίνδυνοι για τον Ο.Λ.Π., (εισηγμένη εταιρεία στο ΧΑΑ), από το ενδεχόμενο να κληθεί ν' ανταποκριθεί στις τεράστιες οικονομικές αξιώσεις της COSCO, σε περίπτωση που η κυβέρνηση συνεχίσει, την αμφισβήτηση της σύμβασης και εμποδίζει την υλοποίησή της.
Τα οικονομικά στοιχεία που έγιναν γνωστά κατά την συζήτηση στη Βουλή, πιστοποιούν ότι η σύμβαση είναι πολύ συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο. Πέραν από τα έσοδα, διατηρούνται οι θέσεις εργασίας στον Ο.Λ.Π., που θα συνεχίζει να εκμεταλλεύεται τον καινούργιο προβλήτα Ι αντί του ΙΙ, ενώ δημιουργούνται παράλληλα 1.000 νέες θέσεις εργασίας στον προβλήτα ΙΙ.
Η κυβέρνηση πρέπει να μας πει, ποια ακριβώς εργασιακά δικαιώματα υπερασπίζεται και προστατεύει, άγνωστα σε μας, γιατί όλα τα δικαιώματα που προβλέπονται τόσο στο νόμο, όσο και η Επιχειρησιακή Σύμβαση η οποία υπογράφηκε, σε συμφωνία με τους εργαζομένους πολύ πρόσφατα, είναι απόλυτα κατοχυρωμένα, αφού με διάταξη που ψήφισε η Κυβέρνηση της Ν.Δ., οι εργαζόμενοι στον Ο.Λ.Π. είναι μόνιμοι υπάλληλοι. Δυστυχώς, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μετά την κατάργηση του υπουργείου Ναυτιλίας και τον κατακερματισμό των υπηρεσιών του, άρχισε να θερίζει πολύ νωρίς τα πρώτα δείγματα επικίνδυνης ανευθυνότητας».
Δημοσίευση σχολίου