Η Ρωσία επενδύει στην κατασκευή οδών μεταφοράς για να συνδέσει τη χώρα με σημαντικούς εμπορικούς εταίρους στην Ασία και τη Μέση Ανατολή
ΟΒλαντιμίρ Πούτιν ξοδεύει πολλά για τον πόλεμό του στην Ουκρανία. Ο Ρώσος πρόεδρος έχει εκταμιεύσει πάνω από 200 δισεκατομμύρια δολάρια, ή το 10% του ΑΕΠ, για την εισβολή, σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας της Αμερικής, αναφέρει ο Economist.
Τώρα σχεδιάζει να επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε υποδομές που θα επιτρέψουν στην οικονομία της χώρας του να ανθίσει ακόμη και όταν είναι αποκομμένη από τη Δύση. Κατά την επόμενη δεκαετία, το ρωσικό κράτος αναμένει να διοχετεύσει 70 δισεκατομμύρια δολάρια στην κατασκευή οδών μεταφοράς για να συνδέσει τη χώρα με σημαντικούς εμπορικούς εταίρους στην Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Η Άπω Ανατολή και ο απώτατος βορράς της Ρωσίας θα λάβουν τη μερίδα του λέοντος. Ένα μικρότερο ποσό θα διατεθεί για τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC), ένα έργο που έχει σχεδιαστεί για να συνδέσει τη Ρωσία και τον Ινδικό Ωκεανό μέσω του Ιράν. Οι αξιωματούχοι υπόσχονται αύξηση της κυκλοφορίας κατά μήκος όλων των μη δυτικών εμπορικών οδών.
Νέες εμπορικές δίοδοι
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ήδη εκτρέψει τη ροή των ρωσικών προϊόντων. Οι χώρες που δεν έχουν υπογράψει τις δυτικές κυρώσεις, με επικεφαλής την Κίνα και την Ινδία, έχουν αντικαταστήσει το χαμένο εμπόριο με τη Δύση. Καθώς οι αποσπασματικές υποδομές στα ανατολικά της χώρας περιορίζουν τις εξαγωγές προς την Ασία, τα εμπορεύματα συχνά πρέπει να περάσουν από μια κυκλική διαδρομή, μέσω των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής και μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Ρώσοι αξιωματούχοι ανησυχούν για μπλοκαρίσματα κατά μήκος της διαδρομής και ότι η επιρροή του ΝΑΤΟ σε κρίσιμες αρτηρίες, όπως ο Βόσπορος, θα μπορούσε να επιτρέψει επιπλέον περιορισμούς.
Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τις εξαγωγές και να προστατεύσει τους εμπορικούς δεσμούς από παρεμβολές, η Ρωσία επενδύει έτσι σε συνδέσεις με πιο φιλικές χώρες. «Ο διάδρομος μεταφορών Βορρά-Νότου θα πρέπει να γίνει παράδειγμα της ευρύτερης διεθνούς συνεργασίας», δήλωσε ο Πούτιν.
Αυτό αντιπροσωπεύει μια εντυπωσιακή αλλαγή προσέγγισης. Οι Ρώσοι αξιωματούχοι κάποτε απέφευγαν να δημιουργήσουν συνδέσεις υποδομών με την Κίνα και το Ιράν, δεδομένου ότι το ευρωπαϊκό εμπόριο ήταν αρκετά προσοδοφόρο. Οι μεταβαλλόμενες εμπορικές τάσεις έχουν αλλάξει τους υπολογισμούς τους. Το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Κίνας -ενισχυμένο από την κινεζική ζήτηση για ρωσικό πετρέλαιο- έφτασε στο ρεκόρ των 240 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, αυξημένο κατά τα δύο τρίτα από το 2021. Η πρώτη σιδηροδρομική γέφυρα στον ποταμό Amur, το φυσικό σύνορο της Ρωσίας με την Κίνα, άνοιξε το 2022. Ένας άλλος έλαβε το πράσινο φως πέρυσι. Η Ρωσία θέλει να αυξήσει τον όγκο φορτίου στη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, μια ναυτιλιακή λωρίδα που εκτείνεται κατά μήκος της ακτογραμμής της Αρκτικής προς την ανατολική Κίνα, από 36 εκατομμύρια σε 200 εκατομμύρια τόνους έως το 2030.
Το έπαθλο της Ινδίας
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, οι ρωσικές επιχειρήσεις απέφευγαν επίσης το Ιράν φοβούμενες τις δυτικές κυρώσεις. Πέρυσι η Ρωσία συμφώνησε να χρηματοδοτήσει τον σιδηρόδρομο Rasht-Astara του Ιράν, ένα χαμένο σκέλος 162 χιλιομέτρων του δυτικού άξονα του διαδρόμου, η κατασκευή του οποίου είχε σταματήσει παρά το γεγονός ότι είχε εγκριθεί πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες.
Ο Πούτιν λέει ότι, μόλις ολοκληρωθεί, το INSTC θα «διαφοροποιήσει σημαντικά τις παγκόσμιες ροές κυκλοφορίας» μετατρέποντας το Ιράν σε διέξοδο για ρωσικά προϊόντα που κατευθύνονται προς τη Μέση Ανατολή, την Ασία και πιο μακριά. Η Ινδία είναι το απόλυτο έπαθλο. Σε αντίθεση με την Κίνα, η ζήτησή της για άνθρακα και πετρέλαιο προβλέπεται να παραμείνει ισχυρή τουλάχιστον μέχρι το 2030.
Τα εμπόδια
Ωστόσο, τα σχέδια του κ. Πούτιν αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια. Κατ’ αρχάς, αν και το εμπόριο κατά μήκος των νέων οδών αυξάνεται, εξακολουθεί να είναι πενιχρό. Η παγοκάλυψη θα περιορίσει τη χρήση της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας όλο το χρόνο τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του αιώνα, όταν οι επιστήμονες αναμένουν τον πρώτο χειμώνα χωρίς πάγο. Μόλις 8 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων μεταφέρθηκαν μέσω του INSTC σιδηροδρομικώς το 2022, πολύ κάτω από τη συνολική χωρητικότητά του των 14 εκατομμυρίων τόνων.
Η διαδρομή εξαρτάται από φορτηγά, γεγονός που περιορίζει την απόδοση. Παρά την αύξηση του εμπορίου με την Κίνα, οι ανατολικοί σιδηρόδρομοι της Ρωσίας χειρίστηκαν 13% λιγότερα αγαθά από τη δηλωμένη χωρητικότητά τους πέρυσι. Ένας από αυτούς, ο σιδηρόδρομος Baikal-Amur, είναι ως επί το πλείστον μονής τροχιάς και μόνο εν μέρει ηλεκτροδοτημένος. Δεκαετίες παραμέλησης έχουν αφήσει τα λιμάνια και τους σιδηροδρόμους στην ανατολική Ρωσία σε απελπιστική ανάγκη επισκευής.
Η πρόκληση
Ακόμη και αν οι Ρώσοι αξιωματούχοι αυξήσουν τη χωρητικότητα στις νέες διαδρομές, η ζήτηση για αγαθά δεν είναι βέβαιη. Περίπου 150.000 εμπορευματοκιβώτια έχουν συσσωρευτεί στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας λόγω της ανισορροπίας στο εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ρωσίας. Το INSTC θα μπορούσε να αυξήσει τον ανταγωνισμό μεταξύ της Ρωσίας και του Ιράν, οι οποίες επί του παρόντος εξάγουν παρόμοια προϊόντα σε ξεχωριστές αγορές. Οι χώρες που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις θα είναι σε θέση να κάνουν σκληρές διαπραγματεύσεις, εκμεταλλευόμενες τις περιορισμένες εναλλακτικές λύσεις της Ρωσίας.
Οι διαπραγματεύσεις για το έργο Power of Siberia 2, έναν προτεινόμενο αγωγό μεταξύ της Σιβηρίας και της βορειοανατολικής Κίνας, έχουν σταματήσει λόγω των κινεζικών απαιτήσεων για επιδοτήσεις. Τελικά, η Κίνα και η Ινδία θα τροφοδοτήσουν τη ρωσική οικονομική ανάπτυξη μόνο εάν η τιμή είναι σωστή – και αυτό είναι ένα πρόβλημα για τον Πούτιν.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου