Την περασμένη εβδομάδα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας Κ. Καραμανλής βρέθηκε στη Βουλγαρία όπου συναντήθηκε με τον Υπουργό Επικοινωνιών της Βουλγαρίας Χρίστο Αλέξιεφ, τον υπουργό Οικονομίας και Βιομηχανίας Νικόλα Στογιάνοφ, τον υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας Ρόσεν Χριστόφ και τον πρέσβη της Βουλγαρίας, Βαλεντίν Ποριάζοφ...
Ο λόγος της συνάντησης ήταν ο σιδηροδρομικός άξονας Θεσσαλονίκη-Kαβάλα-Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε, ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα βελτιώσει τις μεταφορικές διασυνδέσεις και θα διευρύνει τις οικονομικές δυνατότητες, συνεισφέροντας στη διεύρυνση της συνδεσιμότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κάποιος πως ο διάδρομος αυτός θα είναι μια εναλλακτική χερσαία διαδρομή σύνδεσης μεταξύ Αιγαίου - Μαύρης Θάλασσας και Δούναβη, η οποία διευρύνει την παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου.
Ήδη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εξασφαλίζει την πρόσβαση της δυτικής επιρροής στις χώρες της ευρύτερης περιοχής, σπάζοντας το μονοπώλιο ισχύος που εξασφάλιζαν τα στενά για δεκαετίες στην Τουρκία.
Η επιδίωξη διχοτόμησης του Αιγαίου περί τον 25ο παράλληλο μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας που επιδιώκει η Τουρκία, αποσκοπεί κυρίως στον έλεγχο της πρόσβασης των χωρών της Μαύρης Θάλασσας με τη Δύση.
Το λιμάνι και ο σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης σε συνδυασμό με τον ενεργειακό αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας και τώρα με τη βελτίωση της σιδηροδρομικής διασύνδεσης, έχει ακυρώσει αυτές τις φιλοδοξίες.
Αν προσθέσει κάποιος και τους αγωγούς ηλεκτρικής διασύνδεσης με Αίγυπτο και Ισραήλ μπορεί να αντιληφθεί την ευρύτερη εικόνα που ακυρώνει τα σχέδια της Γαλάζιας Πατρίδας...
Επιπλέον την εβδομάδα που πέρασε ο επικεφαλής της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου της Λιβύης προανήγγειλε την ενεργειακή διασύνδεση Ελλάδας - Λιβύης σε αντίθεση με τα σχέδια του προσωρινού πρωθυπουργού στα πλαίσια του τουρκολιβυκού μνημονίου. Η προαναγγελία αυτή αποτελεί μια επιτυχία της ελληνικής διπλωματίας.
Μια μέρα αργότερα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά με το ενδεχόμενο της δημιουργίας ενός αγωγού που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Λιβύη ουσιαστικά υιοθέτησε την πρόταση.
"Γενικά, εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε ενεργειακά έργα που θα διασυνδέσουν φυσικά ζωτικές ενεργειακές αγορές, όπως η Ανατολική Μεσόγειος και η Βόρεια Αφρική, με την Ευρώπη, και ιδιαίτερα τις διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας που βοηθούν στην προετοιμασία για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια που ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και βιωσιμότητα…" ανέφερε ο εκπρόσωπος του αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών.
Επίσης την περασμένη εβδομάδα η Αίγυπτος διέκοψε τις διαδικασίες επαναπροσέγγισης με την Τουρκία λόγω της παρουσίας της τελευταίας στη Λιβύη. Τούτο ενδεχομένως να επιταχύνει τη διαδικασία διεύρυνσης του τμήματος της οριοθετημένης ΑΟΖ μεταξύ των δυο χώρων...
Τέλος, η επάνοδος Νετανιάχου στην εξουσία στο Ισραήλ αναμένεται να δυσκολέψει την προσπάθεια επαναπροσέγγισης των δυο χωρών.
Οι Belharra, τα Ραφάλ και τα υποβρύχια προς το παρόν εξασφαλίζουν την υπεροχή στο Αιγαίο για κάποια χρόνια, οι διασυνδέσεις όμως μεταξύ των χωρών της Βόρειας Αφρικής με τις χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης συνιστά συντριπτικό πλήγμα έναντι της Τουρκίας...
Η ευκαιρία ισχυροποίησης της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή και εντός της Ε.Ε. είναι η μεγαλύτερη από την εποχή που φιλοδοξούσε να γίνει η χώρα των δυο ηπείρων και των πέντε θαλασσών...
Η Τουρκία το αντιλαμβάνεται και αντιδρά...
Δημοσίευση σχολίου