Γιάννης Νικήτας
Το θέμα αυτό μας είχε απασχολήσει σε προγενέστερο μας άρθρο. Όμως το παρακάτω δημοσίευμα από την ιστοσελίδα defenseindustrydaily.com φέρνει ξανά το θέμα στο προσκήνιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του defenseindustrydaily.com (εδώ το δημοσίευμα) η Ταϊβάν στοχεύει να αποσύρει τα 55 Mirage 2000-5 εντός του 2020. Η Ελληνική πλευρά πρέπει να κινηθεί ταχύτατα ώστε να μην χαθεί αυτή η ευκαιρία απόκτησης του μεταχειρισμένου υλικού, αεροσκαφών ηλικίας μόλις περίπου 20 ετών.
Αντικειμενικός σκοπός του παρόντος κειμένου δεν είναι άλλος από το να συνεγείρει την ελληνική πλευρά και να κινηθεί για μια διερευνητική επαφή με τη κυβέρνηση της Ταϊβάν ώστε η ΠΑ να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο απόκτησης ενός μέρους των μαχητικών Mirage συμπληρώνοντας την υφιστάμενη οροφή αεροσκαφών και αντιμετωπίζοντας τις πολλαπλές προκλήσεις του μέλλοντος που δεν είναι άλλες από τη συρρίκνωση της ΠΑ.
Με δηλωμένη τη πρόθεση της Αεροπορίας της Ταϊβάν να πουλήσει τα αεροσκάφη, σε πρώτη φάση επιβάλλεται το ΓΕΑ να αξιολογήσει τα εν λόγω αεροσκάφη με την αποστολή κλιμακίου που στόχο θα έχει να καταγράψει αναλυτικώς την τεχνική κατάσταση των αεροσκαφών Mirage 2000-5.
Η Αεροπορία της Ταϊβάν διαθέτει 55 Mirage 2000-5. Τα αεροσκάφη παραδόθηκαν μεταξύ Μάϊου 1997 και Νοεμβρίου 1998 και οι ηλικίες τους, είναι μεταξύ 22 και 23 ετών.
Η ΠΑ βρίσκεται προ των πυλών μιας μεγάλης μείωσης της οροφής της. Ήδη αποσύρθηκαν τα Α-7, τα F-4 είναι στο τελικό στάδιο του επιχειρησιακού τους βίου ενώ τα Mirage 2000 EGM/ EGM με γνώμονα να υπογραφθεί η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης έχουν το πολύ άλλα 10 χρόνια ζωής. Δεν τίθεται ζήτημα πως η πιθανή έλευση των Mirage 2000-5 θα έκανε αμεσότερη την απόσυρση τόσο των F-4 όσο και των Mirage 2000 EGM/ EGM. Ένας πυρήνας 40 αεροσκαφών θα προσέδιδε στη ΠΑ σημαντικές ανάσες, κερδίζοντας χρόνο ως την έλευση του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους εξασφαλίζοντας ένα αεροσκάφος με άριστες επιδόσεις στην αναχαίτηση ανώτερες των F-16 της Τουρκικής Αεροπορίας. Το μειονέκτημα της έλλειψης τακτικής ζεύξης Link 16 θα μπορούσε να καλυφθεί με την εγκατάσταση των ανάλογων τερματικών ώστε τα Mirage να απολαμβάνουν ανάλογης τακτικής εικόνας με τα F-16.
Έχοντας ως δεδομένο πως το Mirage 2000-5 αποτελεί μια εξαιρετική πλατφόρμα με ένα πραγματικά πολύ καλό ραντάρ, ένα πανίσχυρο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (ICMS MK2) ανώτερο του ASPIS II και δυνατότητα να εμπλέκει ταυτοχρόνως περισσότερους στόχους με τα F-16 (που υπηρετούν αυτή τη στιγμή στο ελληνοτουρκικό αεροπορικό ισοζύγιο), με τα βλήματα Mica IR/ RF, η λύση των Mirage 2000-5 πρέπει να μας απασχολήσει πολύ σοβαρά.
Η εμπειρία από την επιχειρησιακή αξιοποίηση και των δύο τύπων από την Πολεμική Αεροπορία έχει αποδείξει και επιβεβαιώσει κατ’ επανάληψη ότι το RDY επιτυγχάνει σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις αποκάλυψης και εγκλωβισμού ιπτάμενων στόχων, ανεξαρτήτως επιπέδου πλεύσης… Παράλληλα παρέχει και τη μοναδική δυνατότητα ταυτόχρονης σήμανσης των οκτώ (από σύνολο 24 που μπορεί να έχει εντοπίσει!) πιο επικίνδυνων σε μία εμπλοκή. Από αυτούς τους οκτώ στόχους το σύστημα μπορεί ταυτόχρονα να εγκλωβίσει τους τέσσερις και να καθοδηγήσει –πάντα ταυτόχρονα- εναντίον τους ισάριθμους MICA EM και IR.
Σε περίπτωση επιλογής βολής ομοβροντίας τεσσάρων MICA, αυτοί εκτοξεύονται με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου από τους φορείς οπλισμού του μαχητικού-φορέα, και –είτε διαθέτουν κεφαλή ραντάρ (ElectroMagnetique), είτε αναζήτησης υπέρυθρης ακτινοβολίας (ΙR)- λαμβάνουν στοιχεία καθοδήγησης (ύψος, ταχύτητα, διόπτευση, σχετική ταχύτητα, πορεία) προς το στόχο, εγκλωβίζοντας τον αυτόνομα στην τελική φάση της προσέγγισής τους προς αυτόν. Είναι επίσης επιβεβαιωμένο από Ιπτάμενους της ΠΑ ότι ο MICA παρουσιάζει καλύτερες κινηματικές επιδόσεις και είναι πιο ευέλικτος σε σχέση με τον ΑΙΜ-120 AMRAAM σε αυτή την μέση και τελική φάση της πρόσκτησης του στόχου.
Μελλοντικά, η προοπτική αξιοποίησης των νέων κορυφαίων Mica NG προσδίδει χαρακτήρα μιας μη βραχυπρόθεσμης επένδυσης. Παράλληλα, τα Mirage 2000-5 δύναται να αξιοποιηθούν ως μια ολοκληρωμένη στρατηγική πλατφόρμα με βλήματα Scalp ΕG και AM-39 Exocet εάν κρίνεται ως αξίζει να λάβει χώρα πιστοποίηση. Εδώ θα δούμε και το επίπεδο της ελληνοαμερικανικής στρατηγικής συμμαχίας που δεν θα είναι άλλο από την έγκριση και πώληση όπλων στρατηγικού χαρακτήρα όπως είχαμε γράψει για τα F-16V.
Eίναι γεγονός και κοινώς παραδεκτό πως οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν χάσει στο πρόσφατο παρελθόν πολύ αξιόλογες περιπτώσεις απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού. Αντιλαμβανόμαστε πως οι προτεραιότητες τη δεδομένη στιγμή είναι η αποκατάσταση των διαθεσιμοτήτων σε μια ΠΑ που αντιμετωπίζει εξαιρετικά οριακές και εύθραυστες διαθεσιμότητες. Και δεν είναι μόνον τα Mirage. Είναι ο στόλος των μεταγωγικών, είναι τα εκπαιδευτικά, είναι τα ελικόπτερα.
Όμως η ΠΑ αντιμετωπίζει μια σημαντική πρόκληση ισχύος που δεν είναι άλλη από την μεσοπρόθεσμη συρρίκνωση της. Δεδομένης της απειλής και του επιχειρησιακού έργου που καλείται να φέρει εις πέρας η ΠΑ η οροφή των αεροσκαφών δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 180 – 200 αεροσκάφη και αυτή με διαθεσιμότητες τουλάχιστον 75%.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
55 αεροσκαφη με 10 εκ/ σκαφος= 550 εκ.
ΑπάντησηΔιαγραφή900 mica 20ετίας με 150χιλ/τεμ = 135 εκ.
ΣΥΝΟΛΟ 685 εκ.
Εκτος απο το πρόβλημα που θα βρεθούν, σίγουρα είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερος πολλαπλασιαστής ισχύος από το πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 σε Viper