Με μια σημαντική συμφωνία αμυντικής βιομηχανικής συνεργασίας η οποία αναμένεται να αποτυπωθεί τις επόμενες ημέρες στις επαφές του με τον υπουργό Άμυνας του Ισραήλ Εχούντ Μπάρακ και εκπροσώπους της κρατικής ισραηλινής βιομηχανίας, θα επιστρέψει από το Ισραήλ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος συναντήθηκε και είχε συνομιλίες με τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μ.Νετανιάχου.
Αυτή την φορά όλα δείχνουν ότι η αμυντική συνεργασία δεν θα είναι ετεροβαρής με σχέση "πωλητή-αγοραστή": Ελληνικές κρατικές και ιδιωτικές εταιρείες κατασκευής αμυντικού υλικού θα συνεργαστούν γιατην συμπαραγωγή σειράς οπλικών συστημάτων που είτε ενδιαφέρουν των ΕΕΔ, είτε πρόκειται να διατεθούν από κοινού στην διεθνή αγορά.
Πολλές ελληνικές εταιρείες ήδη έχουν έρθει σε επαφή με ισραηλινές και προχωρούν σε συμφωνίες για παροχή μιας σειρά συστημάτων που αθόρυβα έχουν αναπτυχθεί από ελληνικής πλευράς, όχι βέβαια ανάλογου οικονομικού ύψους, αλλά οπωσδήποτε σημαντικές.
Σε ότι αφορά τα προγράμματα, οκτώ είναι αυτά που ενδιαφέρουν άμεσα τους Ισραηλινούς, όπως αναφέρουν απόλυτα έγκυρες πηγές του ΥΠΕΘΑ στο defencenet.gr:
Το πρώτο πρόγραμμα, το οποίο «γράφει» ήδη καθυστέρηση τεσσάρων ετών στην υλοποίησή του, είναι η προμήθεια συλλογών βομβών αεροσκαφών SPICE 1000 & 2000 οι οποίες θα βάλουν την Π.Α. σε άλλη εποχή σε ότι αφορά τις δυνατότητες εναέριας κρούσης. Είναι σύστημα κατασκευής της ισραηλινής Rafael. Το πρόγραμμα αντιμετωπίζει καποια προβλήματα υπέρβασης κόστους (από τα αχικά 65 εκατ. ευρώ έφτασε τα 101 εκατ.) και ποσοστού βιομηχανικής συμπαραγωγής (μετά βίας έχει φτάσει στο 20%) Πρόκειται για σύνολο καθοδήγησης και πτερύγων ανεμοπορίας, το οποίο τοποθετείται σε βόμβα γενικής χρήσης Mk83 βάρους 1.000lb (454kg) ή Mk84 των 2.000lb (907kg). Το σύνολο SPICE 2000 βάρους 150kg προκαλεί θεαματική μεταβολή στο σχήμα και στο μέγεθος της βόμβας Mk84, κατά προσέγγιση διπλασιάζοντας το μήκος της σε 4,2m. Το μακρύ ρύγχος περιλαμβάνει 4 στατικά πτερύγια σταθεροποίησης, σταθερής χορδής και εκπετάσματος 60cm.
Για τον περιορισμό του κόστους, οι μηχανισμοί ενεργοποίησης προέρχονται από το ναυτικό βλήμα αντιαεροπορικής άμυνας σημείου Barak της Rafael. Το SPICE 2000 είναι βελτιστοποιημένο για άφεση από μεγάλο ύψος, οπότε επιτυγχάνεται η μέγιστη ακτίνα του. Για άφεση από 42.000ft (12.802m) με υψηλή υποηχητική ταχύτητα, η ακτίνα ανεμοπορίας υπερβαίνει τα 60km. Το σύστημα δεν εκτελεί άνοδο προ της τερματικής βύθισης, οπότε δεν είναι κατάλληλο για άφεση από περιορισμένο ύψος.
Αρχικό κόστος προμήθειας 65 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο πρόγραμμα είναι των πυρομαχικών αρμάτων των 120 χλστ. με προτεινόμενο το προηγμένο πυρομαχικό Μ339. Το Μ339 προβλέπεται να αποτελέσει μία μικρή επανάσταση στο χώρο των πυρομαχικών μάχης, αφού έχει το χαρακτηριστικό της ρύθμισης μέσα στην κάννη αυτόματα για την περίπτωση που θα αντιμετωπίσει ελικόπτερο ή ομάδα πεζικού!
Οι Ισραηλινοί έχουν καταθέσει μια εντυπωσιακή προσφορά, ακόμα και για την αρχική παρτίδα των 9.000 βλημάτων, έστω και αν δεν φαίνεται να υπάρχουν σημαντικές ελπίδες σε αυτό το στάδιο, αφού ήδη η σχετική RfP ταξίδευσε στην Γερμανία. Πάντως έχουν βάλει «ισχυρά θεμέλια» γα τον διαγωνισμό ο οποίος πάντως δεν αναμένεται να «βγει» πριν από το 2012, εκτός και αν υπάρξουν εξελίξεις στην υπόθεση των ΕΑΣ, δηλαδή δωθεί το πρόγραμμα «προίκα» σε αυτόν που θα αγοράσει τα ΕΑΣ. Και η ΙΜΙ έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για τα ΕΑΣ.
Σε ότι αφορά την πιστοποίηση οι Ισραηλινοί προτείνουν την διαδικασία homogenization («ομογενοποίησης») για 50-60 βλήματα που δίνουν οι ίδιοι δωρεάν, προκειμένου να αποφύγουν την σκόπελο της πιστοποίησης. Άλλωστε και οι Αμερικανοί της ΑΤΚ αυτή την διαδικασία ακολούθησαν με δανικά Leopard-2 για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στον ελληνικό διαγωνισμό το 2006 (τότε δεν είχαν παραληφθεί ακόμα τα LEO2HEL). Οι Ισραηλινοί είναι σαφώς πιο οικονομικοί από Γερμανούς και Αμερικανούς (μέχρι και 50%), προσφέρουν μεγάλο πακέτο συμπαραγωγής και συνεργάζονται επί πολλά χρόνια με τα ΕΑΣ.
Το τρίτο πρόγραμμα που ενδιαφέρει σφόδρα την ισραηλινή ΙΜΙ, είναι τα πυρομαχικά των 155 χλστ. για το πυροβολικό, το οποίο είναι εξίσου κατεπείγον με αυτό των πυρομαχικών των αρμάτων μάχης. Ήδη προϋπήρχε εδώ και επτά χρόνια με κονδύλι 100 εκατ. ευρώ, το οποίο στο μεταξύ μειώθηκε στα 40 εκατ. ευρώ, αλλά οι ανάγκες γιγαντώθηκαν: Τα 223 Α/Κ πυροβόλα Μ109 που παραλάβαμε πρόσφατα από την Γερμανία, πρακτικά στερούνται και αυτά επαρκών βλημάτων, αφού στην ήδη υπάρχουσα έλλειψη προστέθηκε η ανάγκη 223 καννών επιπλέον! Επίσης προσφέρουν συμπαραγωγή και ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ένα ακόμα πρόγραμμα για την Αεροπορία είναι το ατρακτίδιο αναγνώρισης-στοχοποίησης Litening III για τα F-16. Οι επιδόσεις του Litening II στα F-4E Peace Icarus, έχουν εντυπωσιάσει την Πολεμική Αεροπορία και το κόστος της έκδοσης «ΙΙΙ» είναι το χαμηλότερο του ανταγωνισμού.
Μία πέμπτη πρόταση για την Π.Α. είναι το βλήμα αέρος-αέρος Python 5, με ακτίνα δράσης 22 χλμ, ταχύτητα Mach 4 και spherical aspect 200 μοίρες! Το βλήμα είναι πιστοποιημένο στα ισραηλινά F-16, ενώ οι Αμερικανοί αγόρασαν το 2006 20 βλήματα για να τα δοκιμάσουν εντυπωσιασμένοι από τις προδιαγραφές του.
Σε ότι αφορά το Πολεμικό Ναυτικό το πρόγραμμα των FREMM έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον τους και προσφέρουν ένα ειδικό σκάφος, το Protector, το οποίο εκπέμπεται από το κύριο μητρικό σκάφος και δρα περιμετρικά ως σκάφος προστασίας στις περιοχές ελλιμενισμού.
Ενδιαφέρονται επίσης για το πυροβόλο των 20 χλστ, που έχει αποφασίσει το ΑΝΣ να εγκαταστήσει στις FREMM σε αντικατάσταση του πολύβόλου των 12,7 χλστ. Προσφέρουν ένα πυροβόλο κατασκευής Rafael, τηλεχειριζόμενος και με πολύ καλές επιδόσεις και αισθητήρες.
Tελευταίο πρόγραμμα είναι το ατρακτίδιο αναγνώρισης EL/M-2060P. Το ατρακτίδιο πρϊόν της ισραηλινής εταιρείας IAI/ELTA αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα της κατηγορίας του διεθνώς. Το ατρακτίδιο βάρους 590 κιλών διαθέτει Ραντάρ Συνθετικού Διαφράγματος (SAR, ζώνη C, X ή Ku) και Ενδείκτη Κινούμενου Στόχου (GMTI), μπορεί να παράγει εικόνες οι οποίες σε ποιότητα πλησιάζουν αυτή μίας φωτογραφίας, ενώ δεν εμποδίζεται από καιρικά φαινόμενα όπως ομίχλη, βροχή, από καπνούς και από νεφώσεις.
Η εικόνα παράγεται στο ατρακτίδιο και μεταδίδεται μέσω ραδιοζεύξης στο σταθμό εδάφους. Η εμβέλεια του συστήματος είναι 250 ναυτικά μίλια εξαρτώμενη από το γεωγραφικό ανάγλυφο και την θέση του αεροσκάφους από το σταθμό. . Σαφώς και στην παρούσα φάση υπάρχει οικονομική αδυναμία, αλλά αυτό οι Ισραηλινοί θεωρούν οτι είναι προσωρινό και "σύντομα η Ελλάδα θα ξανασταθεί στα πόδια της", όπως μας ανέφερε Ισραηλινός αξιωματούχος...
πηγή
Δημοσίευση σχολίου