
Την επέκταση του στόλου των Rafale με τις πιο προηγμένες εκδόσεις F4 και F5, εξετάζει η Ελλάδα, μετά την αγορά 20 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon από την Τουρκία.
Μετά από μια παρατεταμένη προσπάθεια αναβάθμισης της παρωχημένης Πολεμικής της Αεροπορίας, η Τουρκία υπέγραψε συμφωνία ύψους 10,66 δισεκατομμυρίων δολαρίων για 20 Eurofighter Typhoon στις 27 Οκτωβρίου, με οψιόν για την αγορά περισσότερων αργότερα. Η συμφωνία περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πακέτο όπλων, συμπεριλαμβανομένου του φονικού πυραύλου αέρος-αέρος MBDA Meteor και του πυραύλου κρούσης εδάφους Brimstone, όπως ανέφερε το Reuters, επικαλούμενο ενημερωμένες πηγές. Το πρώτο από αυτά τα ευρωπαϊκά αεροσκάφη αιχμής αναμένεται να φτάσει στην Τουρκία μέχρι το 2030.
Εκτός από τα ολοκαίνουργια μαχητικά, η Τουρκία βρίσκεται σε συζητήσεις για την προμήθεια 24 Eurofighter Typhoon Tranche 3A από το Κατάρ και το Ομάν. Αυτά τα παλαιότερα αεροσκάφη θα χρησιμεύσουν ως ενδιάμεση λύση μέχρι να φτάσει η πιο προηγμένη έκδοση του Eurofighter Typhoon.
Η Ελλάδα απαντά με… περισσότερα Rafale
Ανησυχώντας για τη συγκέντρωση ενός στόλου 44 μαχητικών Typhoon από την Τουρκία, η Ελλάδα εξετάζει τώρα την επιλογή αγοράς επιπλέον μαχητικών Rafale από τη Γαλλία στην τελευταία διαμόρφωση F4 ή στη μελλοντική F5. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι απόκτηση των 20 Eurofighters από την Τουρκία δεν θα άλλαζε την ισορροπία στο Αιγαίο, καθώς η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) διατηρεί την τεχνολογική και επιχειρησιακή κυριαρχία με τους υφιστάμενους στόλους της από F-16 Viper και Rafale, καθώς και με την προγραμματισμένη απόκτηση των αεροσκαφών stealth F-35.
Ωστόσο, ότι η Αθήνα παρακολουθεί στενά την απόκτηση από την Τουρκία του μαχητικού πολλαπλών ρόλων 4,5ης γενιάς, εξοπλισμένου με ικανότητες Πέραν του Οπτικού Ορίζοντα (BVR), όπως οι πύραυλοι Meteor.
Rafale vs Eurofighter
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τόσο το Eurofighter Typhoon όσο και το Rafale είναι δικινητήρια μαχητικά πολλαπλών ρόλων 4,5ης γενιάς, με διάταξη δέλτα-πτερύγιο canard, εξαιρετική ευελιξία, ραντάρ AESA και πυραύλους Meteor BVR. Γεννήθηκαν από το ίδιο ευρωπαϊκό έργο της δεκαετίας του 1980—η Γαλλία αποχώρησε για να κατασκευάσει το Rafale, και τα υπόλοιπα μέλη δημιούργησαν το Typhoon.
Επί του παρόντος, το Rafale F4 βρίσκεται σε πλήρη παραγωγή, το F5 έχει συμβόλαιο για παραγωγή τη δεκαετία του 2030, και το Tranche 5 Typhoon μόλις εισέρχεται στην παραγωγή.
Το γαλλικό F4 είναι μια εξέλιξη του Rafale F3R και διαθέτει ανώτερες δυνατότητες, συμπεριλαμβανομένων του λογισμικού ραδιοφώνου Thales, δορυφορικών επικοινωνιών και άλλων βελτιώσεων στο ραντάρ RBE2 AESA, στον ατρακτίδιο σκόπευσης Talios, στο σύστημα οπτρονικής εμπρόσθιου τομέα, και στις δυνατότητες της οθόνης κράνους. Διαθέτει επίσης έναν νέο ψηφιακό παρεμβολέα για τη σουίτα αυτοάμυνας/ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA.
Οπλίζεται με τον πύραυλο αέρος-αέρος MICA NG (Next-Generation) της MBDA και την έκδοση των 1.000 κιλών του AASM “Hammer” της Safran (πυρομαχικό καθοδηγούμενο ακριβείας). Η έκδοση των 1.000 κιλών παρέχει στο Rafale ενισχυμένη ικανότητα κρούσης. Το αεροσκάφος μπορεί πλέον να μεταφέρει τρεις από αυτές τις βόμβες.
Ένα νέο ενσωματωμένο σύστημα πρόωσης στις βόμβες επεκτείνει το εύρος προσβολής από απόσταση ασφαλείας. Επιπλέον, η έκδοση F4 διαθέτει επίσης μια έκδοση AASM με καθοδήγηση λέιζερ, ιδιαίτερα κατάλληλη για την καταστροφή κινούμενων στόχων σε αποστάσεις αρκετών χιλιομέτρων με υψηλή ακρίβεια. Είναι επίσης δυνατός ο έλεγχος του χρόνου πτήσης του πυρομαχικού, του φωτισμού λέιζερ και των ρυθμίσεων όπλου εν πτήσει για τα τερματικά καθοδηγούμενα με λέιζερ AASM.
Η έκδοση Rafale F5, που αποκαλείται επίσης «Super Rafale», βρίσκεται επί του παρόντος υπό ανάπτυξη και θεωρείται η πιο προηγμένη έκδοση του αεροσκάφους που έχει σχεδιαστεί μέχρι σήμερα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault Aviation, Eric Trappier, δήλωσε νωρίτερα φέτος ότι η «έκδοση F5 του Rafale θα έχει πιο ισχυρούς κινητήρες, βελτιωμένη επιβιωσιμότητα και συνδέσεις δεδομένων, και θα συνοδεύεται από ένα μη επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος (UCAV) βάρους άνω των 10 τόνων».
Το Rafale F5 αναπτύσσεται για να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση μέχρι οι Γαλλικές Ένοπλες και Διαστημικές Δυνάμεις να κατασκευάσουν το μαχητικό επόμενης γενιάς. Συχνά θεωρείται ως ένας τακτικός ιπτάμενος θάλαμος διοίκησης για αισθητήρες, σύντηξη δεδομένων και επεξεργασία. Αυτό είναι παρόμοιο με τις δυνατότητες του F-35, το οποίο διαθέτει πρωτοποριακή, σχεδόν απαράμιλλη τεχνολογία σύντηξης αισθητήρων.
Το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων κατέθεσε μια τροπολογία τον Μάιο του 2023 για να παρέχει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις επερχόμενες προσπάθειες του προγράμματος Rafale. Δήλωσε ότι δύο νέες δυνατότητες επρόκειτο να εισαχθούν στο Rafale F5: ένα drone-«πιστός φτερού» (όπως συζητήθηκε παραπάνω) και η καταστολή των εχθρικών αεράμυνων (SEAD). Αναγνωρίστηκε ότι ήταν πλέον απαραίτητο να εξοπλιστεί το Rafale στις μελλοντικές του εκδόσεις με την ικανότητα καταστολής των εχθρικών αντιαεροπορικών αμυνών.
Εν τω μεταξύ, το νέο Eurofighter Tranche 5 (που έχει παραγγελθεί μόνο από τη Γερμανία μέχρι στιγμής) θα εξοπλιστεί με τους πιο πρόσφατους αισθητήρες. Το νέο ηλεκτρονικό ραντάρ E-Scan, που μερικές φορές ονομάζεται ραντάρ ECRS (European Common Radar System) Mk 1 AESA (Ενεργής Ηλεκτρονικής Σάρωσης Συστοιχία), σημειώνεται ιδιαίτερα μεταξύ αυτών. Ταυτόχρονα, η Airbus ισχυρίζεται ότι θα ενσωματώσει τη σουίτα αισθητήρων Saab Arexis τόσο σε νέα όσο και σε υπάρχοντα αεροσκάφη για να προσθέσει ικανότητες ηλεκτρονικού πολέμου (EW). Επιπλέον, ένα καλύτερο περιβάλλον εργασίας πιλοτηρίου και αυξημένη Διαλειτουργικότητα Ραδιοσυχνοτήτων (RFIO) φέρονται να περιλαμβάνονται στο πακέτο, αυξάνοντας έτσι τη φονικότητα και την επιβιωσιμότητα. Αν και έχει αποκαλυφθεί ότι αναπτύσσεται μια Οθόνη Μεγάλης Περιοχής (Large Area Display) για το Typhoon, προς το παρόν δεν είναι σαφές εάν αυτό θα αποτελέσει μέρος του νέου, βελτιωμένου περιβάλλοντος εργασίας πιλοτηρίου.
Προς το παρόν, δεν είναι σαφές εάν η Τουρκία θα επιλέξει την έκδοση Tranche 5 του Eurofighter ή εάν η Ελλάδα θα αγοράσει μια πιο προηγμένη έκδοση του Rafale.
Το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι
Η Ελλάδα κινήθηκε με αστραπιαία ταχύτητα για να αναβαθμίσει την αεροπορική της ισχύ και να δημιουργήσει ένα ποιοτικό στρατιωτικό πλεονέκτημα στο Αιγαίο, αφότου η Τουρκία αποβλήθηκε από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter (JSF). Η αμυντική της βιομηχανία είχε επιβληθεί κυρώσεις βάσει του νόμου CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act) από τις ΗΠΑ για την αγορά του ρωσικού συστήματος αεράμυνας S-400.
Η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία τον Ιανουάριο του 2021 για την αγορά 12 μεταχειρισμένων και 6 νέων μαχητικών Rafale για να αναβαθμίσει την αεροπορική της ισχύ και να αποτρέψει την Τουρκία. Η συμφωνία αργότερα επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει 6 επιπλέον Rafale, ανεβάζοντας το σύνολο σε 24 από αυτά τα μαχητικά 4,5ης γενιάς.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία ολοκλήρωσε επίσημα την απόκτηση 24 μαχητικών Rafale τον Ιανουάριο του 2025, ένα ορόσημο που χαιρετίστηκε ως κομβικό για τη χώρα. Εκείνη την εποχή, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης δήλωναν με περηφάνια ότι η ΠΑ είχε επιτύχει πλήρη αεροπορική υπεροχή έναντι της Τουρκίας, η οποία εξακολουθούσε να επιχειρεί παλαιότερα μαχητικά F-16 Block 30-50.
Το ορόσημο αποδόθηκε όχι μόνο στο Rafale, αλλά και στον πύραυλο Meteor, ο οποίος θα ενσωματωθεί στο γαλλικό μαχητικό. Ο πύραυλος, γνωστός για την ικανότητά του να εμπλέκει στόχους υψηλής ταχύτητας σε αποστάσεις έως και 200 χιλιόμετρα και ταχύτητες που ξεπερνούν τα Mach 4, είναι ανώτερος από όλους τους πυραύλους αέρος-αέρος στο τουρκικό απόθεμα.
Γι’ αυτόν τον λόγο η Τουρκία, κοιτάζοντας έναν ολοένα και πιο παρωχημένο στόλο, επέκρινε την προμήθεια Rafale από την Ελλάδα, υποστηρίζοντας ότι υπονόμευε την περιφερειακή ειρήνη και σταθερότητα.
Το 2023, ενώ η Τουρκία εξακολουθούσε να αγωνίζεται να εξασφαλίσει την προμήθεια των τελευταίων αεροσκαφών F-16 Viper Block 70/72 από τις ΗΠΑ, ο Διοικητής της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, Στρατηγός Abidin Ünal, προειδοποίησε ότι η Ελλάδα θα είχε ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα στην αεροπορική υπεροχή εάν η Τουρκία αποτύγχανε να εκσυγχρονίσει τον στόλο της.
Από την πλευρά της, η Ελλάδα συνέχισε να αναβαθμίζει τα αεροσκάφη της F-16 Block 52+ στη διαμόρφωση F-16V Viper Block 72 βάσει σύμβασης του 2018 με τη Lockheed. Και τα 84 μαχητικά F-16 θα αναβαθμιστούν έως το 2027.
Με το χάσμα δυνατοτήτων με την Ελλάδα να διευρύνεται, η Τουρκία προώθησε τις εργασίες για το δικό της μαχητικό πέμπτης γενιάς (KAAN) και αποφάσισε να αποκτήσει ένα αεροσκάφος 4+ γενιάς. Τον Νοέμβριο του 2023, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Yasar Gular, ανακοίνωσε ότι η χώρα βρισκόταν σε συνομιλίες με την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά Eurofighter Typhoons.
Τον Φεβρουάριο του 2024, η Τουρκία εξασφάλισε μια σημαντική νίκη όταν οι ΗΠΑ ενέκριναν την πώληση μαχητικών F-16 Block 70/72 με αντάλλαγμα την επικύρωση της ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.
Ωστόσο, η Ελλάδα έβγαλε σύντομα έναν άσο από το μανίκι της τον Ιούλιο του 2024, ανακοινώνοντας ότι θα αποκτήσει μαχητικά F-35 μέσω του προγράμματος Foreign Military Sales (FMS) των ΗΠΑ. Πρόκειται να αποκτήσει 20 αεροσκάφη, με οψιόν να παραγγείλει 20 ακόμη στο μέλλον.
Εν τω μεταξύ, η επιδίωξη της Τουρκίας για το Eurofighter αντιμετώπισε ένα τεράστιο εμπόδιο όταν η Γερμανία αρνήθηκε να επιτρέψει την εξαγωγή των μαχητικών στην Τουρκία, επικαλούμενη τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Άγκυρας. Το βέτο άρθηκε τελικά τον Ιούλιο του 2025.
Η Τουρκία πιέζει επίσης για την επιστροφή της στο πρόγραμμα F-35. Νωρίτερα φέτος, ο Ερντογάν δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι ήταν αισιόδοξος για την πρόοδο στην προσπάθεια να πείσει τον Λευκό Οίκο να άρει τους περιορισμούς που εμποδίζουν την Τουρκία να αποκτήσει μαχητικά F-35. Επιπλέον, η Τουρκία πρόκειται τώρα να επαναλάβει διαπραγματεύσεις υψηλού επιπέδου με τη Lockheed Martin για να τερματίσει ένα παρατεταμένο αδιέξοδο τιμών σχετικά με το πρόγραμμα απόκτησης F-16 ύψους 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αξιωματούχοι Άμυνας και από τις δύο πλευρές θα συναντηθούν τις επόμενες εβδομάδες για να επιλύσουν αυτά τα ζητήματα. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η Τουρκία αναβαθμίζει τον στόλο της F-16 για να αντιμετωπίσει τα ελληνικά F-16, πιέζει για την αγορά F-35 για να αντιμετωπίσει τα ελληνικά F-35, και αποκτά το Eurofighter Typhoon για να ανταγωνιστεί τα ελληνικά Rafale.
Εν τω μεταξύ, η Ελλάδα καταβάλλει κάθε προσπάθεια για να διατηρήσει το ποιοτικό της πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας. Εκτός από την αναβάθμιση της δικής της Πολεμικής Αεροπορίας, έχει ασκήσει πιέσεις στους συμμάχους για να αποτρέψει την Τουρκία από την απόκτηση φονικών πυρομαχικών.
Τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας δήλωσε στη Laurence Auer, τη Γαλλίδα πρέσβειρα στην Ελλάδα, ότι η Γαλλία αντιτίθεται στην πιθανή πώληση πυραύλων Meteor στην Τουρκία από μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και η Γαλλία. «Εξέφρασα στη Γαλλίδα πρέσβειρα την έντονη αντίθεση της Ελλάδας σε μια τέτοια πιθανότητα, η οποία δεν συνάδει με τις εξαιρετικές στρατηγικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών», δήλωσε ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας στη Laurence Auer.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου