Οι δύο φρεγάτες εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2013 και άρα σε μερικά χρόνια πλησιάζουν την ιδανική περίοδο για την εφαρμογή προγράμματος εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (ΕΜΖ) ώστε να διατηρηθούν επιχειρησιακά επίκαιρες. Πιθανά η τρίτη (Carlo Margottini F592) και η τέταρτη φρεγάτα (Carabiniere F593) του τύπου, που ανήκουν και οι δύο στη διαμόρφωση «ανθυποβρυχιακού πολέμου» και οι οποίες εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2014 και το 2015 αντίστοιχα, να αποτελέσουν το αντικείμενο του δικαιώματος προαίρεσης.
Ας επισημανθεί ότι όπως και οι δύο πρώτες φρεγάτες του τύπου μόλις εισέλθουν σε ελληνική υπηρεσία θα απαιτηθεί να υποβληθούν σε πρόγραμμα ΕΜΖ, ώστε να διατηρηθούν επιχειρησιακά επίκαιρες. Παρά το ότι η επιχειρησιακή υπεροχή των φρεγατών τύπου Bergamini είναι αδιαμφισβήτητη σε σύγκριση με τις φρεγάτες που ήδη βρίσκονται σε υπηρεσία με το ΠΝ ή διατίθενται στη δευτερογενή αγορά ως εναλλακτική επιλογή, πρόκειται για σχεδίαση της δεκαετίας του 2000 με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη δυνατότητα αναβάθμισης και υποστήριξης σε βάθος χρόνου.
Όλες οι ενδείξεις συντείνουν ότι η προμήθεια των φρεγατών του τύπου δεν έχει βασισθεί σε αναλυτική μελέτη του Κόστους Κύκλου Ζωής (ΚΚΖ), ούτε έστω του λειτουργικού κόστους αλλά στην… απελπισία ταχείας εξεύρεσης λύσης, οικονομικά ανεκτού κόστους για την αντικατάσταση των υπέργηρων φρεγατών τύπου Standard.
Ουδέν καλόν αμιγές κακού
Πάντως πρέπει να επισημανθεί η εύκολα διακριτή τάση αύξησης του εκτοπίσματος στις επιλογές του Πολεμικού Ναυτικού (αλλά και παγκοσμίως): από το εκτόπισμα των 3.350 τόνων των φρεγατών τύπου MEKO-200HN – «Ύδρα» και των 3.630 τόνων των τύπου Standard – «Έλλη», έχουμε ήδη μεταβεί στο εκτόπισμα των 4.460 τόνων των τύπου FDI-HN – «ΚΙΜΩΝ» και κατευθυνόμαστε προς τους 6.890 τόνους (πλήρες) των τύπου Bergamini.
Δηλαδή, στον διπλασιασμό περίπου του εκτοπίσματος των νέων φρεγατών σε σχέση με τις MEKO-200HN και Standard και την αύξηση του εκτοπίσματος τους κατά 50% σε σχέση με τις FDI-HN με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο λειτουργικό κόστος και το ΚΚΖ. Όμως αργότερα ή γρηγορότερα θα αναγκαστούμε να καθορίσουμε τη βέλτιστη σχέση μεταξύ εκτοπίσματος, κόστους κύκλου ζωής και ισχύος πυρός με βάση τα δεδομένα του θεάτρου επιχειρήσεων όπου θα κληθεί να επιχειρήσει το ΠΝ.
Εν κατακλείδι το ΠΝ από τις 18 μείζονες μονάδες επιφανείας (12 φρεγάτες και έξι κορβέτες) της Δομής Δυνάμεων (ΔΔ) 2021-2034 θα περιοριστεί σε 10 φρεγάτες στη ΔΔ 2024-2035, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Εφόσον δηλαδή ευοδωθούν οι σχεδιασμοί Δένδια.
Επίσης η εμφανής τάση συνεχούς αύξηση του μεγέθους (εκτοπίσματος) των μειζόνων μονάδων επιφανείας, η οποία συνεπάγεται αυξημένα κόστη προμήθειας, λειτουργίας και υποστήριξης χωρίς κατ’ ανάγκη ανάλογη αύξηση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας, δεν φαίνεται να αποτελεί σημαντική παράμετρο στους σχεδιασμούς για το μέλλον του Κλάδου. Ούτε η αύξηση της πολυτυπίας που συνεπάγεται αυξημένα κόστη λειτουργίας, εκπαίδευσης και δημιουργίας των αντίστοιχων υποδομών.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Bergamini
Εκπόπισμα 6,700 tons
Μήκος 144.6 m (474.4 ft)
Πλάτος 19.7 m (64.6 ft)
Βύθισμα 8.7 m (28.5 ft)
Πρόωση CODLAG
Μέγιστη ταχύτητα 27 knots
Αυτονομία 10.612,600 χλμ
Πλήρωμα 199
Ραντάρ- Ηλεκτρονικά
Ραντάρ Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA) Active electronically scanned array radar
CAPTAS-4 towed-array sonar
UMS 4110 CL hull-mounted sonar
Οπλισμός
16 κάθετα κελιά MBDA SYLVER A50 VLS για πυραύλουςAster 15 και 30
1 πυροβόλο Leonardo Otobreda 127/64 Vulcano
1 πυροβόλο Leonardo OTO Melara 76/62 mm
2 σταθμούς οπλισμού Leonardo Oto Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm
8 × MBDA Teseo\Otomat Mk-2/A anti-ship and land attack missiles
2 x triple Leonardo (WASS) B-515/3 launcher for MU 90 torpedoes
2 x SITEP MASS CS-424 acoustic guns
2 ελικόπτερα
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου