
Ένας κορυφαίος Ισραηλινός ειδικός στα ισλαμικά λαϊκά κινήματα υπογράμμισε ότι για να κατανοήσουμε τη Χαμάς, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από τα σύνορα της Γάζας.
Η κατανόηση της Χαμάς απαιτεί μια ματιά που ξεπερνά τα όρια της Λωρίδας της Γάζας, σύμφωνα με τη Δρ. Νέσυα Σέμερ, κορυφαία ειδικό σε ισλαμικές σπουδές και κινήματα πολιτικού Ισλάμ από το Τμήμα Μεσανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μπαρ Ιλάν.
Σε πρόσφατη συνέντευξή της, η Δρ. Σέμερ εξήγησε πώς η Χαμάς λειτουργεί ως μέρος μιας πολύ ευρύτερης, παγκόσμιας εκστρατείας πληροφοριακού πολέμου, που εκτείνεται πολύ πέρα από τα γεωγραφικά όρια της Γάζας.
«Η Χαμάς δεν είναι απλώς μια οργάνωση μερικών χιλιάδων μαχητών που παραμένουν στη Γάζα», τόνισε η Σέμερ.
«Η Χαμάς αποτελεί μέρος του παγκόσμιου κινήματος της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, το οποίο διαθέτει παραρτήματα σε όλο τον κόσμο και είναι ιδιαίτερα καλά οργανωμένο στη Δύση».
Κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια επιρροή της Χαμάς, υποστηρίζει η Σέμερ, παίζει το τηλεοπτικό δίκτυο του Αλ Τζαζίρα, το οποίο ανήκει στο Κατάρ, έναν από τους κύριους υποστηρικτές της Μουσουλμανικής Αδελφότητας.
Η Σέμερ περιέγραψε το τηλεοπτικό δίκτυο του Κατάρ ως «κεντρικό παράγοντα στη διαμόρφωση της αραβικής κοινής γνώμης».
Σημείωσε ότι το Αλ Τζαζίρα εκπέμπει σε πολλές γλώσσες, όπως αραβικά, αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, κινεζικά και βοςνιακά/σερβικά/κροατικά, ενώ διατηρεί ισχυρή ψηφιακή παρουσία σε πλατφόρμες όπως Twitter, Facebook, Instagram, YouTube και TikTok, συμπεριλαμβανομένου ενός ειδικού καναλιού για νέους, του AJ+.
Η Σέμερ εξήγησε ότι η Χαμάς λαμβάνει επίσης θρησκευτική υποστήριξη από διεθνείς οργανισμούς μουσουλμάνων λογίων, κυρίως από τη Διεθνή Ένωση Μουσουλμάνων Λογίων (IUMS), που ιδρύθηκε από τον γνωστό Σεΐχη Γιουσούφ αλ-Καραντάουι, τον ίδιο ιεροκήρυκα με έδρα το Κατάρ που υποστήριξε και προώθησε τις επιθέσεις αυτοκτονίας της Χαμάς.
«Εκατοντάδες χιλιάδες μουσουλμάνοι θρησκευτικοί ηγέτες από όλο τον κόσμο είναι μέλη αυτής της οργάνωσης», είπε, προσθέτοντας ότι αυτοί οι ηγέτες είναι επίσης ενεργοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με εκατομμύρια ακολούθους.
Το αφήγημα της Χαμάς που προωθείται από το Αλ Τζαζίρα
Το κεντρικό αφήγημα που προωθεί η Χαμάς, σύμφωνα με τη Σέμερ, επικεντρώνεται σε δύο δαιμονοποιητικούς ισχυρισμούς: ότι το Ισραήλ διαπράττει «γενοκτονία» στη Γάζα και ότι εξαναγκάζει τους επιζώντες σε εξορία.
Επισήμανε ότι αυτή η αφήγηση έχει αξιοποιήσει δηλώσεις τόσο του Προέδρου Τραμπ για τη δημιουργία μιας «Ριβιέρας» στη Γάζα όσο και απρόσεκτες δηλώσεις Ισραηλινών αξιωματούχων για την ίδρυση οικισμών στη Γάζα ή τη διάπραξη εγκλημάτων πολέμου.
«Πολλοί δεν κατανοούν ότι στις δημοκρατίες, οι δηλώσεις μοιάζουν περισσότερο με ρητορικές μάχες και δεν έχουν πραγματικό αντίκτυπο στις πολιτικές που εφαρμόζονται», συνέχισε η Σέμερ.
«Στην πράξη, ούτε οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ούτε η πλειοψηφία του ισραηλινού κοινού μάχονται για αυτούς τους στόχους ή είναι διατεθειμένοι να χρησιμοποιήσουν πρακτικές που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο.
»Αντιθέτως, ενδιαφέρονται για την ήττα της Χαμάς, την απομάκρυνσή της από οποιαδήποτε θέση εξουσίας στη Λωρίδα της Γάζας και την επιστροφή των ομήρων».
«Αυτά τα δύο μηνύματα -καταστροφή και εκτοπισμός- είναι τα χειρότερα δυνατά από την οπτική των μουσουλμάνων και της διεθνούς κοινότητας», σχολίασε η Σέμερ.
Περιέγραψε πώς το τηλεοπτικό δίκτυο Αλ Τζαζίρα κατακλύζει τον μουσουλμανικό και διεθνή κόσμο με προσεκτικά επιλεγμένες αρνητικές «λέξεις-κλειδιά» και σκληρές εικόνες από πληγέντες αμάχους στη Γάζα, ιδιαίτερα μητέρες και μικρά παιδιά, προκαλώντας βαθύ συναισθηματικό αντίκτυπο στους μουσουλμάνους παγκοσμίως.
Ωστόσο, η Σέμερ επισήμανε ένα κρίσιμο κενό πληροφόρησης: «Το Αλ Τζαζίρα δεν παρέχει το ευρύτερο πλαίσιο της μάχης κατά της Χαμάς, η οποία χρησιμοποιεί αμάχους ως ανθρώπινες ασπίδες ενώ κρύβεται σε υπόγεια τούνελ, ούτε το γεγονός ότι η ίδια η Χαμάς επιτέθηκε σε αμάχους στις 7 Οκτωβρίου και συνεχίζει να τους κρατά ομήρους».
Η Σέμερ αποκάλυψε το μέγεθος της άγνοιας για βασικά γεγονότα σχετικά με την κατάσταση στο Ισραήλ μεταξύ των παγκόσμιων μουσουλμανικών πληθυσμών.
«Σύμφωνα με έρευνες, οι μουσουλμάνοι σε όλο τον κόσμο γνωρίζουν ελάχιστα βασικά γεγονότα για την κατάσταση στο Ισραήλ», είπε.
«Οι πληροφορίες φτάνουν στη συνείδησή τους σε επίπεδο τίτλων, και μερικές φορές ούτε καν αυτό».
Για να το αποδείξει, μοιράστηκε ένα παράδειγμα από συνομιλίες της με μουσουλμάνους παγκοσμίως:
«Ρώτησα αν ήξεραν ποια είναι η οικογένεια Μπίμπας. Η απάντηση ήταν όχι, παρόλο που το περιστατικό της οικογένειας Μπίμπας ήταν το πιο γνωστό γεγονός σχετικά με το Ισραήλ παγκοσμίως».
Πρόσθεσε ότι ακόμα και για τις 7 Οκτωβρίου, δεν υπάρχει επαρκής πληροφόρηση, ενώ η Χαμάς και το Αλ Τζαζίρα αρνούνται κατηγορηματικά ότι έβλαψαν αμάχους, γνωρίζοντας ότι τέτοιες ενέργειες θεωρούνται παράνομες από τους μουσουλμάνους και τη διεθνή κοινότητα.
Η Σέμερ τόνισε ότι η επιτυχία της Χαμάς στην προώθηση αυτού του αφηγήματος πηγάζει από την έκκλησή της στα ανθρώπινα και μουσουλμανικά συναισθήματα.
Ωστόσο, χαρακτήρισε αυτή την τακτική ως χειραγώγηση, εξηγώντας ότι «η πολιτική και θρησκευτική ηγεσία της Χαμάς δεν εστιάζει καθόλου στον ανθρώπινο πόνο στη Γάζα.
»Αυτόν τον πόνο τον προκάλεσαν οι ίδιοι, αλλά τον δικαιολογούν με τη θρησκευτική ιδεολογία του τζιχάντ για την “απελευθέρωση της Παλαιστίνης”, που ουσιαστικά σημαίνει την εξάλειψη του Ισραήλ».
Η Ισραηλινή ακαδημαϊκός συνέχισε: «Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα ότι η στρατιωτική ηγεσία της Χαμάς κρύβεται σε υπόγεια τούνελ, ενώ η πολιτική και θρησκευτική ηγεσία διαμένει σε ξενοδοχεία πέντε αστέρων σε όλο τον κόσμο».
Αυτές οι εικόνες, εξήγησε, είναι η τακτική που χρησιμοποιεί η Χαμάς για να ασκήσει ισχυρή πολιτική πίεση στο Ισραήλ, μια προσπάθεια που ονομάζεται «Αλ-Τζιχάντ Αλ-Ι’λαμί» ή «πόλεμος των Μέσων».
Παρά την κυριαρχία της Χαμάς και των υποστηρικτών της στο Κατάρ στην αφήγηση, η Σέμερ σημείωσε ότι από τη Γάζα αναδύονται φωνές που εκφράζουν αποστροφή για τη διεφθαρμένη διακυβέρνηση της Χαμάς, την οποία περιέγραψε ως «χρησιμοποιώντας το Ισλάμ ως εργαλείο ενώ νοιάζεται μόνο για τον έλεγχο».
Αναφέρθηκε σε έναν φετφά που εξέδωσε πριν από μήνες ένας θρησκευτικός ηγέτης από τη Γάζα, ο Σαλμάν αλ-Ντίγια, ο οποίος υποστήριξε ότι η Χαμάς έκανε λάθος ξεκινώντας την επίθεση της 7ης Οκτωβρίου, επειδή δεν προέβλεψε τις συνέπειες και όχι μόνο απέτυχε να απελευθερώσει ούτε ένα εκατοστό της Παλαιστίνης, αλλά έφερε καταστροφή στους Παλαιστίνιους.
«Πρέπει να σημειωθεί ότι τα σημάδια αντίστασης στη Χαμάς δεν σημαίνουν απαραίτητα μείωση της υποστήριξης για τον ένοπλο αγώνα κατά του Ισραήλ ως κεντρικό εργαλείο για την επίτευξη παλαιστινιακών στόχων», διευκρίνισε η Σέμερ. «Αυτή η άποψη παραμένει συναινετική».
Η Σέμερ εξήγησε ότι όταν το Ισραήλ ανέλαβε τον έλεγχο της διανομής βοήθειας από τη Χαμάς, αφαίρεσε ουσιαστικά τον έλεγχο της Χαμάς επί του πληθυσμού, τον οποίο η οργάνωση εκμεταλλευόταν ως θύματα.
Περιέγραψε πώς η ανθρωπιστική βοήθεια προηγουμένως πήγαινε στη Χαμάς, η οποία την αποθήκευε στις αποθήκες της και την πωλούσε σε υπερβολικές τιμές που οι φτωχοί κάτοικοι της Γάζας δεν μπορούσαν να αντέξουν – αναφέροντας το παράδειγμα ενός σάκου αλευριού 25 κιλών που κόστιζε 3.000 σέκελ.
«Ακούμε όλο και περισσότερες φωνές από κατοίκους της Γάζας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, των οποίων ο φόβος απέναντι στη Χαμάς έχει σπάσει και μιλούν ανοιχτά εναντίον της», παρατήρησε.
Όσον αφορά τη σημερινή θέση του Ισραήλ στην παγκόσμια αφήγηση, η Σέμερ ήταν ειλικρινής:
«Η κατάσταση του Ισραήλ αυτή τη στιγμή δεν είναι καλή όσον αφορά την αφήγηση στον αραβικό κόσμο».
Ζήτησε τη δημιουργία ενός καλά οργανωμένου φορέα πληροφοριών που θα μπορεί να ανταποκρίνεται σε πραγματικό χρόνο σε κατηγορίες στα παγκόσμια Μέσα Ενημέρωσης και τόνισε τη σημασία του να μην ξεχνάμε τον αραβικό κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των εταίρων ειρήνης Αιγύπτου και Ιορδανίας, καθώς και των χωρών των Συμφωνιών του Αβραάμ.
«Δημιουργείται δημόσια πίεση προς τα καθεστώτα αυτών των χωρών, όταν το κοινό τους προσέρχεται με παράπονα για το πώς ομαλοποίησαν τις σχέσεις με το Ισραήλ ενώ το Ισραήλ παρουσιάζεται ως εγκληματίας», κατέληξε, προειδοποιώντας ότι μια δεκαετία διπλωματικών προσπαθειών για την επίτευξη των Συμφωνιών του Αβραάμ θα μπορούσε να χαθεί.
Ωστόσο, η Σέμερ υποστήριξε ότι δεν είναι όλα χαμένα.
Πρότεινε το Ισραήλ να συνεχίσει και να επεκτείνει τη διανομή βοήθειας, σημειώνοντας ότι οι περιοχές διανομής βοήθειας είναι ασφαλείς ζώνες όπου το Ισραήλ δεν πολεμά.
Πρότεινε τη δημιουργία ενός προστατευμένου, ξεχωριστού συγκροτήματος υπό την επίβλεψη διεθνών ή ισραηλινών Αρχών, όπου ολόκληρος ο άμαχος πληθυσμός θα μπορούσε να μετεγκατασταθεί, παρέχοντας τροφή, ιατρική περίθαλψη και όλα όσα χρειάζεται ο πληθυσμός, ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζεται ότι θα προκύπτουν θετικές εικόνες του Ισραήλ που φροντίζει τον άμαχο πληθυσμό.
«Φροντίστε τον πληθυσμό και εξασφαλίστε ότι θα προκύψουν θετικές εικόνες ενός άμαχου πληθυσμού που το Ισραήλ φροντίζει», πρότεινε η Σέμερ.
«Στο τέλος της ημέρας, είναι το Ισραήλ που καταβάλλει τεράστιες προσπάθειες για να λύσει τον γόρδιο δεσμό που έχει δημιουργήσει η Χαμάς μεταξύ της τρομοκρατικής της δραστηριότητας και του άμαχου πληθυσμού και να διαχωρίσει, στο μέτρο του δυνατού, όσους εμπλέκονται στις μάχες από αυτούς που δεν εμπλέκονται, μέσα σε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο πεδίο».
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου