GuidePedia

0


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΕΡΟΓΛΗΣ

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΡΧΥΤΑΣ, ΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ UAV ΚΑΙ ΟΙ ΣΚΛΗΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ...

Είδα την πρόσφατη συνέντευξη του νυν Προέδρου και Διευθ. Συμβούλου της ΕΑΒ (και πρώην Εθνικού Συμβούλου Ναυάρχου Αλ. Διακόπουλου), σχετικά με το πρόγραμμα κατασκευής και παραγωγής εθνικού μη επανδρωμένου αεροοχήματος και δυστυχώς – για άλλη μια φορά χρησιμοποιώ τη λέξη δυστυχώς – , και αυτονοήτως, μόνο θλίψη μπορεί να νιώσει όποιος αγαπά τον τόπο αυτό…

Πάνε σχεδόν τέσσερα χρόνια , από όταν η κυβέρνηση εν μέσω τυμπανοκρουσιών και μπόλικης φανφάρας, ανακοίνωσε τις προθέσεις της για δημιουργία και παραγωγή, εθνικού αεροοχήματος, εθνικού τυφεκίου, εθνικού οχήματος…
Στο “ΕΘΝΙΚΟ ΟΧΗΜΑ”, οι ενέργειες που έγιναν ήταν πλήρως αντίθετες σε σχέση με το εκπεμπόμενο επικοινωνιακό αφήγημα, αφού η ΕΛΒΟ στη Σίνδο, τον Σεπ 2020 ξεπουλήθηκε ξανά, σε ξένους πλέον (Ισραηλινούς) , κατά ποσοστό 79%, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει πάρει “μπροστά” και χωρίς να παράγει κάτι .

Τα εκατοντάδες αστικά λεωφορεία που παραγγέλονται στις μέρες μας αφειδώς, θα ήταν άνετα εντός των παραγωγικών δυνατοτήτων της ΕΛΒΟ, αφού στο παρελθόν είχε έντονη εμπειρία με αντίστοιχη κατασκευή αμαξωμάτων, ή έστω συναρμολόγηση…

Πλέον όμως, οι εισαγωγές μεταχειρισμένων λεωφορείων από Γερμανία, και καινουργών από Κίνα και Τουρκία, με τις ευλογίες της Ε.Ε., έχουν γίνει μονόδρομος…και παρουσιάζονται…ως ανάπτυξη…

Τι και αν επιβαρύνουν υπέρμετρα το ισοζύγιο εισαγωγών-εξαγωγών, τι και αν η εγχώρια παραγωγή -έστω και συναρμολόγηση αρχικά- θα μπορούσε να δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, προστιθέμενη αξία και μόχλευση κεφαλαίων…

Οπότε “εθνικό όχημα” ΜΗΔΕΝ …”εις το πηλίκιον” (κατα ΓΑΠ, άλλος ελληνόφωνος “εθνικός σωτήρας” και αυτός..).
Στο “ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΦΕΚΙΟ”, πήραμε και εκεί άλλο ένα τεράστιο ΜΗΔΕΝΙΚΟ…όπου ο ΕΣ, συνεχίζει ακάθεκτος με το τυφέκιο G3A3-A4, το οποίο, τεχνολογίας του 1960, κλείνει σε υπηρεσία μισό αιώνα στις ΕΔ…

Και ένας έρμος οπλουργός από τη Λάρισα, που τόλμησε να φτιάξει τρία πρωτότυπα τυφέκια, βρέθηκε στη φυλακή με τα όπλα κατασχεμένα, λίγο πριν τη συμμετοχή του στο “διαγωνισμό”…
Ακούς εκεί, να τα έχεις όλα έτοιμα, και να εμφανίζεται κάποιος από το πουθενά, τελευταία στιγμή, να σου χαλάει τη σούπα…
Επελήφθη λοιπόν η δικαιοσύνη και το φτιάξαμε και αυτό…
Οπότε μείναμε με κάτι “καστομιές” επί του G3, να παρουσιάζονται στα τσάνελα ως “εκσυγχρονισμός”, κυρίως από πρωτοβουλίες ρομαντικών στελεχών και βάζοντας παράλληλα προσωπικά, το χέρι βαθειά στην τσέπη…

Όμως μας έμεινε τουλάχιστον το “ΕΘΝΙΚΟ DRONE”…

Πιθανόν “θορυβημένη” η κυβέρνηση, από τις επιτυχίες του τουρκικού BAYRAKTAR στη σύγκρουση Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε προ 4ετίας, μια σοβαρή και συγκροτημένη προσπάθεια (έτσι νομίζαμε τότε) ,για κατασκευή και παραγωγή εθνικού drone…
Πιθανόν, να μην είχε ακόμη εγκριθεί η “δορυφοριοποίηση”, οπότε κάτι έπρεπε να γίνει…

Και εγένετο ο …ΑΡΧΥΤΑΣ!!..
Θυμάμαι πριν 3-4 χρόνια, την τελετή εγκαινίων του προγράμματος στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας , με τη συμμετοχή της Εκκλησίας, των Αστυνομικών Αρχών, Πρυτάνεων και εκπροσώπων της κυβέρνησης…αλλά δεν είχα δει πουθενά, μια εκπροσώπηση του ΥΠΕΘΑ, ή του ΓΕΕΘΑ έστω…
Δείχνοντας ότι δεν έχουμε ξεφύγει από νοοτροπίες του παρελθόντος, με το δήμαρχο, το δάσκαλο, τον παππά και το νωματάρχη…Όλοι λοιπόν ήταν εκεί…αλλά ο στρατός ..άφαντος…
Παρότι, έστω και υποθετικά, το πρόγραμμα εκκινούσε για τις ΕΕΔ (Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις) και την εθνική άμυνα και ασφάλεια , έναντι του γνωστού αντιπάλου και της πρωτοπορείας του στο χώρο..

Οι βαρύγδουπές ανακοινώσεις για το πρόγραμμα , – υπερφύαλες θα τις χαρακτήριζα-, μου θύμιζαν το φιάσκο με τα NH-90, όπου προ εικοσαετίας, εμπλακήκαμε σε ένα πρόγραμμα προμήθειας Ε/Π, το οποίο δεν υπήρχε παρά μόνο στα χαρτιά-σχέδια και το οποίο υποσχόταν εξωπραγματικά για την εποχή του δεδομένα…
Και δεν έφτανε αυτό…στα εξωπραγματικά της εποχής, ζητήσαμε και ακόμη περισσότερα, στα οποία οι μελλοντικοί κατασκευαστές μας έλεγαν σε όλα “ναι”…
Είκοσι πέντε χρόνια μετά, ξέρετε όλοι τι πήραμε…
Και πως τα πήραμε …και πότε τα πήραμε…

Τι και αν τα περισσότερα εξ αυτών συνεχίζουν να σαπίζουν σε κάποια τάρμακ, εντός και εκτός υποστέγων…τι και αν τα περισσότερα εξ αυτών δεν πέταξαν ποτέ…αφού ποτέ δεν χαρακτηρίστηκαν FOC…
Όταν έχεις πληρώσει το 85% μπροστά, αυτά παθαίνεις…και παράλληλα “έχεις φροντίσει” να μη βάλεις και σοβαρές οικονομικές-ποινικές ρήτρες…
Και ουδέποτε πήγε φυλακή κανείς βέβαια, για αυτό και τα stories , επαναλαμβάνονται…π.χ. προμήθεια για εκσυγχρονισμό P3-B Orion….
Πιστεύω να είναι αυτονόητη και η εξήγηση για το πως υπουργοί και βουλευτές, τη μια χρονιά, βρίσκονται με 15 ακίνητα, την επόμενη με 27 και τη μεθεπόμενη με ..45…!!!..

Και βέβαια οι νομοθετικές πρωτοβουλίες, δεν αναλώνονται για το πως θα φτιάξουμε ένα νομικό πλαίσιο , ώστε να μην υπάρχει διαφθορά στις συμβάσεις αμυντικών προμηθειών, αλλά εφευρίσκουν νέους τρόπους, ώστε η παραγραφή αδικημάτων “πόθεν έσχες”, να πέσει στην πενταετία και η υποχρέωση υποβολής δήλωσης στην τριετία…

Όχι για σένα βρε κουτέ…αυτά δεν ισχύον για σένα…μόνο για υπουργούς και βουλευτές είναι…αφού είπαμε…ισονομία-ισοπολιτεία…
Όπως το λέει και το Σύνταγμα…με τις εξαιρέσεις του!!!…για βουλευτική ασυλία και περί ευθύνης υπουργών…
ΟΜΩΣ ΑΡΚΕΤΑ ΞΕΦΥΓΑΜΕ…

ΝΑ ΓΥΡΙΣΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΥΤΑ και στον κ. Διακόπουλο…

Project ΑΡΧΥΤΑΣ λοιπόν…

Το αρχικό πρόγραμμα προέβλεπε την κατασκευή ενός ιδιαίτερα σύγχρονου UAV (Unmanned Aerial Vehicle), με MALE χαρακτηριστικά ( Medium Altitude Long Endurance) , VTOL type (vertical take off and landing).

Παράλληλα, κατά καιρούς, από διάφορα μέσα, είχαν αποδωθεί και χαρακτηριστικά STEALTH (φευ).
Το υπόψη πρόγραμμα είχε αναληφθεί από την ΕΑΒ, με τη συνεργασία πανεπιστημίων Θεσσαλίας, Δημοκρίτειου Θράκης και Αριστοτέλειου Θεσσαλονίκης.

Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για κατασκευή ΕΘΝΙΚΟΥ DRONE,που φέρεται να μην έχει μέλλον, όπως προκύπτει από τη συνέντευξη του “μαρτυριάρη” κ.Διακόπουλου (νυν Προέδρου της ΕΑΒ), και να έχει και αυτό την κατάληξη των ανωτέρω “εθνικού τυφεκίου” και “εθνικού οχήματος”.
Πολλά και θλιβερά αυτά που ακούσαμε από τον πρώην εθνικό σύμβουλο…

Και όπως και τότε, με τις έρευνες του Oruc Reiss τον Αυγ 2020, μάθαμε από τον κ. Διακόπουλο, ότι έγιναν τελικά τουρκικές έρευνες, εντός ελληνικών δυνητικών θαλασσίων ζωνών, έτσι και τώρα, μαθαίνουμε για την θλιβερή πρόοδο, και τα χαρακτηριστικά του προγράμματος ΑΡΧΥΤΑΣ..
Και μάλιστα είπε τόσα πολλά για ένα τόσο ευαίσθητο εθνικό πρόγραμμα, που προσωπικά αναρωτιέμαι αν όλα αυτά που ακούστηκαν εμπίπτουν στους περιορισμούς για ευαίσθητες πληροφορίες που άπτονται των εθνικών συμφερόντων….

Τι μάθαμε λοιπόν…
1. Τέσσερα χρόνια μετά, δεν έχει πετάξει ακόμη το πρωτότυπο.
2. Το βασικό ομοίωμα (iron bird), έχει ιπταθεί μόνο σε κάθετη αποπροσγείωση-προσγείωση.
3. Το εκπέτασμα των πτερύγων, είναι 6 μέτρα.
4. Φέρει οκτώ κινητήρες, ανά ζεύγη αντίθετης ροής, με ίδιο αριθμό προπελλών.
5. Το ωφέλιμο φορτίο του, είναι μόλις 15 κιλά.
6. Ο μέγιστος χρόνος πτήσης του, είναι μόλις 9 ώρες.
7. Ο χαρακτήρας του είναι ISR (Intelligence-Surveillace-Reconnaisanse).
8. Οι αιθητήρες του είναι on board με χρήση gimbal.
9. Το πρόγραμμα τρέχει υπό τη στήριξη του Υπ. Οικονομικών και το ΥΠΕΘΑ, δεν έχει καμία εμπλοκή.
10. Το πρωτοπόρο πρόγραμμα ΠΗΓΑΣΟΣ, της ΠΑ , από τη δεκαετία του 80-90, δεν έχει καμία συμμετοχή, και δεν ελήφθει υπόψη σε καμία φάση του project.
11. Είμαστε πολύ μακριά, από τις πτητικές δοκιμές του πρωτοτύπου, πόσο δε μάλλον από την όποια παραγωγή του.
12. Το κόστος πιθανόν να ανέλθει έως και 300 φορές επάνω, σε σχέση με το εκτιμώμενο αρχικό

Από τα υπόψη λεγόμενα, ευκόλως συνάγονται τα εξής :
1. Είμαστε πολύ μακριά ακόμη από επιτυχείς ολοκληρωμένες πτητικές δοκιμές και ακόμα μακρύτερα, από πιθανή παραγωγή του, παρότι ο κ. Διακόπουλος μίλησε για μετά από εξάμηνο με ένα χρόνο.
2. Παρότι ο κ. Διακόπουλος, έκανε παραπομπή (άστοχη) με τα drones-παιχνίδια γνωστής αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών, τα χαρακτηριστικά του, υπολείπονται κατά πολύ του ανταγωνισμού, ιδιαίτερα σε ωφέλιμο φορτίο και διάρκεια πτήσης. Στην ίδια κατεύθνση και οι ηλεκτροκινητήρες, οι αισθητήρες on board , gimbal, κ.λπ, που παραπέμπουν περισσότερο σε drone εμπορίου και όχι σε UAV για στρατιωτική χρήση και εφαρμογή…Για MALE , ούτε λόγος βέβαια..
3. Οι 8 κινητήρες, προφανώς και παραπέμπουν σε ηλεκτροκινητήρες και όχι σε αεροπορικό κινητήρα/ες, με αντίστοιχες περιορισμένες δυνατότητες-προδιαγραφές.
4. Η απάντησή του, σχετικά με το πότε θα βγεί σε παραγωγή, ήταν καθηλωτική : Το drone ΟΤΑΝ ΒΓΕΙ, ΑΜΑ ΒΓΕΙ ΣΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗ, θα έιναι ένα πολύ καλό drone…
5. Γενικότερα, εν μέσω των άλλων, παράλληλα με τις (κακώς κατ’ εμέ) μεταδιδόμενες τεχνικές πληροφορίες, ακούστηκαν πολλές δικαιολογίες για την καθυστέρηση, πολλές λαβές για υπέρβαση του κόστους, αλλά ήταν εμφανής και η έλλειψη πάθους από τον ομιλούντα , να τρέξει και να επιταχύνει το πρόγραμμα…
6. Το ΥΠΕΘΑ, και οι ΕΕΔ, δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από το πρόγραμμα του ΑΡΧΥΤΑ επί του παρόντος και για το βραχυ-μεσοπρόθεσμο μέλλον… Η σύγχυση που απ’ ότι φαίνεται επικρατεί για το χαρακτήρα και το ρόλο του αεροοχήματος είναι εμφανής, με παραπομπές για χρήση από πολιτική προστασία, από ΣΑ για επιτήρηση, κ.λπ..

Θλίψη, απογοήτευση, προβληματισμός….αναμενόμενα μεν, αλλά όταν τα ακούς και ως επιβεβαίωση , είναι ακόμη πιο δύσκολα…
Υ.Γ.1: Ο κ. Διακόπουλος μας ξεκαθάρισε με πολλαπλές αναφορές του ότι η ΕΑΒ , είναι μια ΑΕ (ανώνυμη εταιρεία) …του δημοσίου μεν, αλλά ΑΕ δε..με πιθανό πελάτη τις ΕΕΔ …

Γνωστό το γεγονός, για την ΕΑΒ και το πως έφτασε εκεί που έφτασε, ως φάντασμα και αυτή του πάλαι ποτέ καλού εαυτού της…κατά τ’ άλλα φανταζόμαστε αεροπoρική ισχύ και υπεροπλία με F-35, αλλά χωρίς σαφή υποστήριξη από την ΕΑΒ….
Όπως γνωστή και η συνταγή ξεπουλήματος κάθε δημόσιου φορέα που θα μπορούσε να αποφέρει πλούτο και ισχύ, στο κράτος, στο έθνος και στους πολίτες του, όπως έγινε με την ΟΑ, τις ΔΕΚΟ, τη ΛΑΡΚΟ , την ΕΛΒΟ, την ΕΒΟ και τόσες άλλες εταιρείες του δημοσίου …
Πρώτα την απαξιώνεις, με τις κατάλληλες δοτές διοικήσεις, μετά την καθιστάς προβληματική και στο τέλος την ξεπουλάς για ένα κομμάτι ψωμί σε “ημέτερους”, μαζί με τα υπόλοιπα “ασημικά” (π.χ. λιμάνια, αεροδρόμια, κ.λπ.)…Λέτε τα παραπάνω, να σχετίζονται με τον τρόπο που τη μια χρονιά ο ένας υπουργός έχει 15 σπίτια, την επόμενη 27 και τη μεθεπόμενη 45…μπα δεν το νομίζω…
Εξαλλου τι πιο λογικό, από έναν ναύαρχο στο τιμόνι της ελληνικής αεροπορικής βιομηχανίας!!!..
Υ.Γ.2: Με το τουρκικό VTOL UAV KALKAN, να βρίσκεται στην 41η πτητική δοκιμή του, και ακούγοντας το ναύαρχο να μιλά, εν μέσω πολλών αγγλικών όρων, για RandD (Αρ εντ ντι / Research and Development), εμένα μου ακούστηκε περισσότερο για RnB (Αρ εντ μπι), κύριε ναύαρχε…Rhythm and Blues……Rhythm and Blues……ταιριάζει καλύτερα και με την αποκοίμηση-αποχαύνωση του κόσμου…
Διαφορετικά, αν ήταν ξύπνιοι, θα τους είχαν πάρει όλους τους καρεκλοκένταυρους με τις κλ@τσιές…

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top