Σταύρος Τζίμας
Κάθε απόγευμα το καραβάνι του βουλευτή και υποψηφίου (ΠΑΣΟΚ) Ιλχάν Αχμέτ ξεκινάει από την Κομοτηνή για τον ορεινό όγκο της Ροδόπης.
Μερικά αυτοκίνητα με φίλους και συνεργάτες του, κάποιοι εκ των οποίων εθελοντές χριστιανοί και επικεφαλής τον ίδιο, ανηφορίζουν προτού δύσει ο ήλιος στα Πομακοχώρια για να μιλήσει στους ομοθρήσκους του.
Τους ακολουθεί σε ξεχωριστό αυτοκίνητο η γυναικεία ομάδα «κρούσης», με επικεφαλής τη σύζυγό του Μπελγκίν. Εχει επιστρατευθεί και εκείνη για να μεταφέρει από σπίτι σε σπίτι το μήνυμα του συζύγου της στις μουσουλμάνες, μια και η πρόσβαση (ξένου) άνδρα σε σπίτια παρουσία γυναικών δεν είναι αποδεκτή από την παράδοση. Περιθώριο για επισκέψεις, επαφές και συζητήσεις έχουν έως τις δέκα το βράδυ, περίπου. Είναι η ώρα που οι άνδρες έχουν σχολάσει από τα καπνά και συγκεντρώνονται στα καφενεία για τσάι και κουβέντα, οι δε γυναίκες στα σπίτια δεν έχουν αμπαρώσει ακόμη τις πόρτες.
Ολα αυτά μέχρι το σκοτάδι να τυλίξει για τα καλά τις πευκόφυτες βουνοπλαγιές και τις απομονωμένες τοπικές κοινωνίες, οπότε κάθε δραστηριότητα, δημόσια τουλάχιστον, σταματάει. Οι άνθρωποι καθηλώνονται στα σπίτια και με το «πιάτο» (μονίμως) στραμμένο προς ανατολάς παρακολουθούν τούτες τις μέρες με αγωνία στα τουρκικά κανάλια τις εξελίξεις γύρω από τις εκλογές στη «μητέρα πατρίδα». Το ενδιαφέρον για την τύχη του Ερντογάν είναι στη μειονότητα πιο ζωηρό σε σχέση με το ποιος θα εκλεγεί την άλλη Κυριακή πρωθυπουργός στην Ελλάδα, όπου ζουν.
Κατά τις δέκα το «κονβόι» του Αχμέτ παίρνει τον δρόμο της επιστροφής και την επομένη ξανά πίσω – μέχρι την ημέρα της κάλπης. Οργάνη, Κέχρος, Χλόη, Κάρδαμος, Εσοχή είναι μερικά από τα σαράντα πέντε Πομακοχώρια στη Ροδόπη στα οποία μεταφέρει το μήνυμά του. Θα πάει όπου μπορεί, γιατί δεν έχει άλλη επιλογή από το «τρεχάτε ποδαράκια μου» στους μαχαλάδες και τα χωριά, αν θέλει να διαδώσει το μήνυμά του στους μουσουλμάνους ψηφοφόρους και να έχει τύχη στις εκλογές. Το «σύστημα», όπως ο ίδιος αποκαλεί τους ελεγχόμενους από το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής πανίσχυρους μηχανισμούς της μειονότητας, του έχει κλείσει όλα τα άλλα κανάλια επικοινωνίας με τους ομοθρήσκους του.
Επιφανής δικηγόρος και τρεις φορές βουλευτής, ο Αχμέτ βρίσκεται εδώ και καιρό σε τροχιά σύγκρουσης με το τουρκικό προξενείο και τις δομές της μειονότητας και στις επικείμενες εκλογές δίνει τη «μητέρα όλων των μαχών». Ο λόγος της ρήξης; Αμφισβητεί ανοιχτά και δημόσια την υπόγεια τακτική του προξενείου να χειραγωγεί τη μειονότητα. «Ψήφος σ’ εμένα για κοινωνική χειραφέτηση και ανάσα ελευθερίας», είναι το σύνθημα με το οποίο κατεβαίνει στις εκλογές.
Σύγκρουση δύο κόσμων
Ο Αχμέτ εμφανίζεται να ενσαρκώνει τον φιλελεύθερο φιλοευρωπαϊκό κόσμο της μειονότητας, που θέλει, χωρίς ωστόσο και να το διεκδικεί ενεργά, τη ζωή του και των παιδιών του έξω από τα ασφυκτικά κοινωνικά καλούπια και πολιτικά «δεσμά». Η επανεκλογή του δεν θα είχε γενικότερο ενδιαφέρον, αν στην κάλπη της Ροδόπης δεν συγκρούονταν δύο κόσμοι.
Αν ο Αχμέτ επανεκλεγεί θα έχει καταγάγει μια προσωπική νίκη, που θα εκληφθεί και ως δημόσια αποδοκιμασία από ένα κομμάτι της μουσουλμανικής κοινωνίας, των άγαρμπων και καταπιεστικών μεθοδεύσεων χειραγώγησής της από το τοπικό προξενείο.
O υποψήφιος του ΠΑΣΟΚ έχει αμφισβητήσει δημοσίως την υπόγεια τακτική του τουρκικού προξε- νείου να χειραγωγεί τη μειονότητα.
Ενδεχόμενη ήττα του θα στείλει στη μειονότητα το μήνυμα ότι «το πρόβατο όταν βγει από το μαντρί (τους σχεδιασμούς του προξενείου δηλαδή), το τρώει ο λύκος». Οπως λένε συνεργάτες και φίλοι του Αχμέτ, αφορμή για την ολομέτωπη επιχείρηση εξοστρακισμού του, ήταν η από μέρους του δημόσια αμφισβήτηση με συνέντευξή του σε τοπικό ραδιόφωνο, το περασμένο φθινόπωρο, του δικαιώματος του προξένου να παρεμβαίνει στα εσωτερικά της μειονότητας.
Δεν ήταν βεβαίως η πρώτη φορά που ο εν λόγω βουλευτής εξέφρασε τη δυσφορία του για τον παρεμβατικό ρόλο του προξενείου στην καθημερινότητα και τις δράσεις της κοινότητας. Ομως, ο Ιλχάν με τη δήλωσή του αυτή βγήκε από το «μαντρί» και έπρεπε να αναλάβει δράση ο «λύκος της Ροδόπης».
Διαγραφή με «φετφά»
Με υπόγειο «φετφά» του προξένου ο Αχμέτ διαγράφτηκε από την άτυπη Συμβουλευτική Επιτροπή Μειονότητας, στην οποία συμμετέχουν οι εκλεγμένοι παράγοντές της (βουλευτές, δημοτικοί άρχοντες, ψευδομουφτήδες, κ.ά.), καθώς, όπως αναφερόταν στη σχετική ανακοίνωση, «έχει χάσει κάθε συναισθηματικό δεσμό με τη μειονότητα και η ταυτότητα, το παρόν και το μέλλον μας δεν είναι πλέον πολύτιμα γι’ αυτόν». Ακολούθησε καταιγισμός δημοσιευμάτων στον κατευθυνόμενο από το προξενείο μειονοτικό Τύπο, που καλούσε τους μουσουλμάνους να ρίξουν στην πυρά τον Αχμέτ ο οποίος, κατά τους ισχυρισμούς τους, «πέρασε πλέον στην πλευρά των χριστιανών».
Κατόπιν αυτού οι επίσημες πόρτες άρχισαν να κλείνουν η μία μετά την άλλη για τον δημοφιλή βουλευτή, που όμως διαθέτει υψηλό επικοινωνιακό χάρισμα και έχει χτίσει μια γερή σχέση εμπιστοσύνης με απλούς μουσουλμάνους, ειδικά με την εκσυγχρονιστική και φιλοευρωπαϊκή πτέρυγα της μειονότητας. Τώρα η επιχείρηση πολιτικής εξόντωσης κορυφώνεται. Αν δεν εκλεγεί, τον «τελειώνουν» πολιτικά και δεν θα αποτολμήσει κανένας άλλος να «ξεστρατίσει». Διαφορετικά, η ήττα θα είναι βαριά για το προξενείο και τους σκληροπυρηνικούς.
Ο Αχμέτ είναι σε αυτές τις εκλογές ο μόνος υποψήφιος στον οποίο, με οδηγία του προξενείου, έχει επιβληθεί εμπάργκο από τον προεκλογικό διάλογο και τις θρησκευτικές και κοινωνικές συναθροίσεις της μειονότητας. Δεδομένου ότι στον δρόμο προς την κάλπη οι όποιες δραστηριότητες στη μουσουλμανική κοινωνία διεξάγονται κυρίως στο Διαδίκτυο, τα ελεγχόμενα από το προξενείο ΜΜΕ και τα τζαμιά, ο Αχμέτ βρίσκεται σε δύσκολη επικοινωνιακά θέση.
Οι δίαυλοι με το μουσουλμανικό εκλογικό σώμα έχουν φράξει και δεν του έχουν απομείνει παρά μόνον οι –«πόρτα πόρτα»– ομιλίες στα σπίτια, στους μαχαλάδες και τα χωριά, όπου όμως και εκεί ο φόβος υποβόσκει. Το άγρυπνο μάτι των μηχανισμών του προξενείου παρακο-λουθεί τα πάντα…
Με «άνωθεν» εντολή απαγορεύθηκε στους μουσουλμάνους αυτοδιοικητικούς παράγοντες να φωτογραφίζονται μαζί του. Στα μειονοτικά ραδιόφωνα, εφημερίδες, ιστοσελίδες δεν επιτρέπεται ούτε καν η αναφορά του ονόματός του και στα τζαμιά οι ιμάμηδες δίνουν τον λόγο και το μικρόφωνο μόνο στους άλλους υποψηφίους για να εκφωνούν, από άμβωνος μάλιστα, ομιλίες.
Απρόσκλητος στο Ιφτάρ
Ούτε καν στις δημόσιες συγκεντρώσεις του Ιφτάρ (θρησκευτικά τραπέζια με τη δύση του ηλίου την περίοδο του Ραμαζανιού, που τελείωσε πριν από μερικές μέρες) στα χωριά δεν ήταν επιθυμητός για το «σύστημα». Και για να τον αποκλείσουν δεν τον συμπεριέλαβαν στα «πρωτόκολλα των επισήμων» προσκεκλημένων. Ο ίδιος δεν έκανε και δεν κάνει πίσω. Πήγαινε στα «Ιφτάρια» και απλώς συνέτρωγε με τους απλούς ομοθρήσκους του. Σε μια περίπτωση στο Ιφτάρ του Ιάσμου, όταν έγινε γνωστό ότι θα πάει απρόσκλητος ο Αχμέτ, δεν παρέστη ο Τούρκος πρόξενος!
Για 45.000 ψήφους
Οι 25.000 μουσουλμάνοι ψηφοφόροι στη Ροδόπη και οι 20.000 στην Ξάνθη καλούνται να σταυρώσουν, σχεδόν αποκλειστικά, ομοθρήσκους τους και πολύ δύσκολα κάποιον χριστιανό.
Με δεδομένο ότι το αμιγώς μειονοτικό κόμμα ΚΙΦΙ δεν κατεβαίνει στις εκλογές, δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι ως προς την παρουσία των μειονοτικών στη νέα Βουλή. Οι μουσουλμάνοι υποψήφιοι κατέρχονται στις λίστες των άλλων γνωστών κομμάτων, με τις οποίες στις εκλογές του 2019 είχαν εκλεγεί τρεις, δύο στην Ξανθη (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ) και ένας στη Ροδόπη (ΚΙΝΑΛ), ο Ιλχάν Αχμέτ. Ο ίδιος πάντως δεν διεκδικεί αποκλειστικά την ψήφο των ομοθρήσκων του. Είναι ο μόνος από τους μουσουλμάνους υποψηφίους που έχει εκτυπώσει προεκλογικό υλικό σε δύο γλώσσες, σε αντίθεση με τους άλλους που κυκλοφορούν φυλλάδια μόνο στην τουρκική γλώσσα, ενώ περιοδεύει και σε μεικτά ή και σε αμιγώς χριστιανικά χωριά.
Δημοσίευση σχολίου