Το Μητρώο Εργοληπτικών Εταιρειών ήταν «παγωμένο» μία ολόκληρη τετραετία χωρίς έλεγχο των εταιρειών, λόγω της αδράνειας του παραιτηθέντος Υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
Τέσσερα χρόνια δεν ενεργοποίησε ο παραιτηθείς υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ούτε αναμόρφωσε το ΠΔ 71/19 του Χρήστου Σπίρτζη (που αξίζει να επισημανθεί ότι είχε δημοσιευτεί τέσσερις μέρες πριν τις εκλογές του 2019) για τα πτυχία των εργοληπτικών και μελετητικών εταιρειών.Το Μητρώο Εργοληπτικών Εταιρειών, ήταν «παγωμένο» μία ολόκληρη τετραετία χωρίς έλεγχο των εταιρειών.
Η πολύχρονη καθυστέρηση δημιούργησε στρεβλώσεις στο χώρο των κατασκευών δημοσίων έργων.
Η αναμόρφωση των δημοσίων συμβάσεων ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση των Προεδρικών Διαταγμάτων και όσο δεν ολοκληρώνεται η σύνταξη του Π.Δ. και η δημοσίευσή του σε ΦΕΚ, δεν ισχύει ούτε το προηγούμενο και δίνονται διαρκώς παρατάσεις στην ισχύ των πτυχίων.
Υπάρχουν εταιρείες που έχουν να κριθούν από το 2016.
Η ολιγωρία του απερχόμενου υπουργού επί τέσσερα ολόκληρα χρόνια δημιουργεί δύο βασικά προβλήματα στον κατασκευαστικό κλάδο.
Αρχικά με τα Μητρώα των Εργοληπτικών Εταιρειών και κυρίως με το ποιες είναι ικανές να συμμετέχουν σε δημόσια έργα και είναι ικανές να τα εκτελέσουν.
Παράλληλα η ελληνική «εφεύρεση» του ανεκτέλεστου εμποδίζει τις μικρότερες εταιρείες να αναπτυχθούν προς όφελος των μεγάλων εταιρειών 7ης τάξης που εξαιρούνται.
Για το μέσο πολίτη το Μητρώο όπως και το ύψος του ανεκτέλεστων έργων μιας εταιρείας είναι ψιλά γράμματα.
Όμως για τους εξειδικευμένους του κατασκευαστικού κλάδου λέει πολλά έως πάρα πολλά, μια και φρενάρει την ανάπτυξη των πραγματικών εταιρειών.
Η κα Κατερίνα Αλαφογιάννη που συμμετέχει στη Διοικούσα Επιτροπή της ΠΕΔΜΕΔΕ ανέφερε ότι η αναμόρφωση του Π Δ 71 είναι το άλφα και το ωμέγα για ένα κατασκευαστικό κλάδο με ξεκάθαρους κανόνες και κριτήρια και με τακτική αξιολόγηση, που να ισχύει για όλους.
«Κουφάρια» εταιρειών διαθέτει ο κατασκευαστικός κλάδος
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι όλες οι εταιρείες δουλεύουν με παρατάσεις των πτυχίων. Η πιο πρόσφατη που δόθηκε λήγει τον Δεκέμβριο του 2023.
Από το 2019 μέχρι τα τέλη του 2023 πολλές εταιρείες δεν ξέρουμε εάν πληρούν τα κριτήρια της τεχνικής κι επαγγελματικής ικανότητας και της οικονομικής επάρκειας για τη συμμετοχή τους σε μία δημόσια σύμβαση.
Ο κλάδος τα τελευταία χρόνια μπορεί να έχει γεμίσει με «κουφάρια» εταιρειών, όπως λέει χαρακτηριστικά η κα Αλαφογιάννη, που αναλαμβάνουν έργα που δεν ξέρουμε εάν μπορούν να τα εκτελέσουν.
Επιπλέον ο νομοθέτης «φρενάρει» τις ικανές εταιρείες που διαθέτουν πτυχία μικρότερα της 7ης τάξης θέτοντάς τους όριο συμμετοχής σε δημόσια έργα, με το ανεκτέλεστο ύψος εργασιών, παραβιάζοντας το Ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο.
Το κριτήριο αυτό δεν αφορά τις εταιρείες που έλαβαν το πτυχίο της 7ης Τάξης, που έχουν μαζέψει όλα τα έργα και δεν προλαβαίνουν κυριολεκτικά να τα εκτελέσουν, παίρνοντας διαρκώς παρατάσεις.
Ο απερχόμενος υπουργός Υποδομών άφησε στην …τύχη του ένα κλάδο διότι με την απραξία του εγκλώβισε την πλειονότητα των κατασκευαστικών εταιρειών δίνοντας χρόνο και όχι μόνο στις πέντε μεγάλες εταιρείες που κατέχουν ήδη το πτυχίο της κορυφής της 7ης τάξης.
Βασικός μέτοχος κατασκευαστικής εταιρείας με πτυχίο 6ης τάξης για να ανέβει στο επόμενο σκαλοπάτι θα πρέπει να έχει εμπειρία από έργα που αναλαμβάνει η επόμενη κατηγορία, η οποία τα κρατάει για το δικό της χαρτοφυλάκιο.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου