Ιωάννης Χάρχαρης
Αυτός είναι ο πλήρης κατάλογος των ατυχημάτων που αφορούν τα F-35! Δεν εκδίδονται επίσημα οι αιτίες πτώσεων, με μια αναφορά μας ότι το υπερσύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος F-35 της Lockheed Martin έχει εμπλακεί σε επτά περιστατικά (συμπεριλαμβανομένου του τελευταίου περιστατικού) τα τελευταία χρόνια.
Το F-35 της Lockheed Martin, το μαχητικό αεροσκάφος που ήδη πετά από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της, παραμένει αμαυρωμένο από 871 ελλείψεις λογισμικού και υλικού που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την ετοιμότητα, τις αποστολές ή τη συντήρηση, σύμφωνα με το γραφείο δοκιμών του Πενταγώνου.
Το F-35 της Lockheed Martin, το μαχητικό αεροσκάφος που ήδη πετά από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της, παραμένει αμαυρωμένο από 871 ελλείψεις λογισμικού και υλικού που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την ετοιμότητα, τις αποστολές ή τη συντήρηση, σύμφωνα με το γραφείο δοκιμών του Πενταγώνου.
Τεχνικά ελαττώματα και χρονοδιάγραμμα αναβάθμισης
Η Lockheed έχει παραδώσει ή είναι υπό σύμβαση για 970 αεροσκάφη από δυνητικά 3.200 ή περισσότερα αεροπλάνα για τις ΗΠΑ και άλλες χώρες. Η αξιολόγηση που σκιαγραφεί τον φαινομενικά δυσεπίλυτο κατάλογο των ελαττωμάτων -είναι μειωμένος κατά μόνο δύο, από τα 873 που αναφέρθηκαν πέρυσι - παρέχει στην κυβέρνηση Μπάιντεν μια αρχή για το πρόγραμμα F-35, 398 δισεκατομμυρίων δολαρίων που διατηρεί ισχυρή υποστήριξη στο Κογκρέσο και από αγοραστές από το εξωτερικό, παρά τα προβλήματά του.
Σύμφωνα με το eurasiantimes, μια αναβάθμιση λογισμικού του Πενταγώνου 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για αεροσκάφη F-35 εγκαθίσταται σε αεροπλάνα που έχουν ήδη αναπτυχθεί, παρόλο που είναι «ανώριμα, ελλιπή και ανεπαρκώς δοκιμασμένα», σύμφωνα με νέα αξιολόγηση του γραφείου δοκιμών του στρατού.
Οι χειριστές αεροσκαφών εντόπισαν ελλείψεις στα όπλα, τη σύντηξη, τις επικοινωνίες και τη πλοήγηση, την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και τις διαδικασίες στόχευσης που απαιτούσαν τροποποίηση λογισμικού και πρόσθετο χρόνο και πόρους, που προκάλεσαν καθυστερήσεις, σύμφωνα με την αξιολόγηση 13 σελίδων, στην ετήσια έκθεση του γραφείου δοκιμών, η οποία σύντομα θα απελευθερωθεί.
Το τμήμα F-35 της ετήσιας έκθεσης, το οποίο κυκλοφόρησε στο Πεντάγωνο για σχολιασμό, είναι ένας συνδυασμός μη διαβαθμισμένων και «ελεγχόμενων, μη διαβαθμισμένων πληροφοριών». Η Λόρα Σιλ, εκπρόσωπος του γραφείου προγράμματος F-35 του Υπουργείου Άμυνας, είπε ότι το γραφείο θα εκδώσει σχόλια μόλις δημοσιοποιηθεί επίσημα η έκθεση!
Παρόλο που το γραφείο προγράμματος σχεδίασε την προσπάθεια αναβάθμισης γύρω από τις έννοιες του εμπορικού «ευέλικτου λογισμικού», «δεν συμμορφώνεται με τις δημοσιευμένες βέλτιστες πρακτικές» και «συνεχώς αποτυγχάνει να προσφέρει τις δυνατότητες που περιέχονται στο κύριο πρόγραμμα του», σύμφωνα με την αξιολόγηση του νέου διευθυντή δοκιμών του Υπουργείου Άμυνας Nickolas Guertin.
Ένας πιθανός τομέας εστίασης είναι σαφής: το λογισμικό
Το Lockheed Martin F-35 ενσωματώνει πάνω από 8 εκατομμύρια γραμμές κώδικα υπολογιστή. Το λογισμικό που απαιτείται για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του, μαστίζεται από ζητήματα από τότε που ξεκίνησαν οι αναβαθμίσεις το 2020. Σύμφωνα με την έκθεση, το γραφείο προγράμματος F-35 του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, έχει υιοθετήσει «βελτιώσεις διαδικασίας για την αντιμετώπιση ζητημάτων ανάπτυξης λογισμικού».
Η ανάπτυξη του F-35 στηρίζεται εδώ και χρόνια, σε μεγάλο βαθμό, σε σταδιακές αναβαθμίσεις λογισμικού, επαναλήψεις ή «πτώσεις» νέας τεχνολογίας που προορίζονται να επεκτείνουν μαζικά την απόδοση των αεροσκαφών.
Κάθε διαδοχική πτώση λογισμικού, εισήγαγε την ικανότητα του F-35 να χειρίζεται περισσότερα όπλα, να βελτιώνει τη λειτουργικότητα επεξεργασίας και να διευρύνει το φάκελο αποστολής του. Η Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό, το Σώμα Πεζοναυτών και η Lockheed εργάζονται τώρα σε αυτό που ονομάζεται πτώση λογισμικού Block IV , μια κίνηση που αποσκοπεί στην περαιτέρω αύξηση της ικανότητας μεταφοράς όπλων και ωφέλιμου φορτίου.
Η αναβάθμιση λογισμικού Block 4 διαθέτει νέο επεξεργαστή για αύξηση της υπολογιστικής ισχύος και της μνήμης του F-35. Η αναβάθμιση προορίζεται επίσης να επιτρέψει στα μαχητικά να μεταφέρουν νέους πυραύλους αέρος-αέρος AIM-9X Block II, πυρομαχικά Small Diameter Bomb II παντός καιρού, πυραύλους AARGM-ER που εξολοθρεύουν ραντάρ, πολλές βόμβες συμμαχικής παραγωγής και την B- 61 πυρηνική βόμβα.
Σύμφωνα με το eurasiantimes, δεν έχει βγει έτσι μέχρι στιγμής. «Αν και έχει σχεδιαστεί για να εισάγει νέες δυνατότητες ή να διορθώνει ελλείψεις, η διαδικασία έχει συχνά εισαγάγει προβλήματα σταθερότητας και/ή επηρεάζει αρνητικά» άλλες λειτουργίες, με επιχειρησιακές δοκιμές, εκπαίδευση και στρατιωτικές μονάδες εν ενεργεία να ανακαλύπτουν ελλείψεις, σύμφωνα με την έκθεση.
Μεταξύ άλλων ευρημάτων, η έκθεση του γραφείου δοκιμών ανέφερε ότι παρόλο που το F-35 παρουσιάζει αυξημένη αξιοπιστία, εξακολουθεί να χρειάζεται πολύς χρόνος από το προσωπικό συντήρησης για την επισκευή αεροσκαφών και ότι οι ευπάθειες στον κυβερνοχώρο που εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια προηγούμενων δοκιμών «δεν έχουν επιλυθεί».
Τι θα γίνει στην Ελλάδα;
Τα πιο πάνω αναφερόμενα, θα πρέπει να προβληματίσουν την Ηγεσία της Ελληνικής Π.Α καθώς έχουμε αναφέρει, ότι είμαστε όλο και πιο κοντά στην αγορά των F-35 καθώς με το νομοσχέδιο Μενέντεζ προετοιμάστηκε το έδαφος για την έγκριση της πώλησης και την επίσπευση της παράδοσης μαχητικών αεροσκαφών F-35, στην περίπτωση που η Ελλάδα αποφασίσει να τα αγοράσει.
Εξάλλου στο πλαίσιο της αποκλειστικής του συνέντευξης στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ο Πτέραρχος (Ι) εα. Κωνσταντίνος Ιατρίδης, Επίτιμος Διοικητής ΔΑΥ και Αμυντικός Αναλυτής ανέλυσε το ζήτημα των F-35, τα υπέρ και τα κατά μιας πιθανής αγοράς, και από την μια επισημαίνει πως πρόκειται για "ένα αεροσκάφος το οποίο αλλάζει πραγματικά τη φιλοσοφία της μάχης λόγω των ιδιοτήτων stealth και δικαίως χαρακτηρίζεται ως φονική μηχανή" ωστόσο τονίζει πως είναι "ένα πολύ ακριβό αεροσκάφος!".
Σε κάθε περίπτωση όμως ,είναι κορυφαίο τεχνολογικά αλλά με εξίσου σημαντικές κορυφώσεις αρχικού κόστους, αργής εξέλιξης και δύσκολης ένταξης. Δεν είναι δηλαδή μια οπλική πλατφόρμα που θα αποδώσει μόλις την αγοράσεις γιατί είναι αμυντικά και γεωπολιτικά απαραίτητο. Αλλά οφείλεις να είσαι προετοιμασμένος να την υποστηρίξεις σθεναρά και σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου, για να σου αποδώσει αυτά που πράγματι μπορεί, καθότι είναι ένα αεροσκάφος με πολύ μεγάλες απαιτήσεις εξυπηρέτησης και εκπαίδευσης και με κόστος ανά ώρα πτήσης που φθάνει τις 30. 000 ευρώ . Είναι δηλ. ένα πολύ ακριβό αεροσκάφος!
Είναι η χώρα μας έτοιμη για αυτό; Υπάρχει σχετική ανάλυση και δέσμευση; Πώς σκοπεύουμε να το εκμεταλλευτούμε; Ή θα αγοραστεί και κατά την Ελληνική νοοτροπία , μετά βλέπουμε τι θα κάνουμε;
Δημοσίευση σχολίου