Στο «παρασκήνιο» της συμφωνίας της Ελλάδας και της Γαλλίας αναφέρεται ο δημοσιογράφος της La Tribune, Michel Cabirol, σημειώνοντας, ότι στη Naval Group, πριν από την απότομη εγκατάλειψη του προγράμματος των αυστραλιανών υποβρυχίων, σχεδόν κανείς δεν πίστευε σε αίσιο τέλος στην Ελλάδα.
Πόσο μάλλον, που η πρόθεση της να παραγγείλει έξι επιπλέον Rafale είχε προκαλέσει την αντίδραση των ΗΠΑ, οι οποίες, όπως αναφέρει, «τράβηξαν τότε τα σχοινιά στην Αθήνα, η οποία νομίμως χρειάζεται αμερικανική δύναμη για να διαιτητεύσει τις πολυάριθμες συγκρούσεις μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας στην ανατολική Μεσόγειο ειδικότερα».
Επισημαίνοντας το ρόλο του «διαιτητή» που έπαιξε η Ουάσινγκτον στην περιοχή σε βάρος της Γαλλίας, αναφέρει, ότι σύμφωνα με πληροφορίες του, η Ουάσινγκτον εκτροχίασε μια σύμβαση αμοιβαίας συμφωνίας μεταξύ της Naval Group και της Αθήνας, τον Ιούλιο του 2020, καθώς, τρεις ημέρες πριν από την υπογραφή σύμβασης για δύο IDF οπλισμένους με πυραύλους κρουζ MdCN, οι Ηνωμένες Πολιτείες απαγόρευσαν αυτήν την εξαγορά από την Ελλάδα και προσπάθησαν να επιβάλουν τη Lockheed Martin.
Κατά τον ίδιον, «για τις ΗΠΑ δεν ετίθετο ζήτημα οι Έλληνες να διαθέτουν πολύ υψηλότερο οπλισμό (MdCN) από αυτόν του τουρκικού στρατού, σε μια τέτοια περιοχή συγκρούσεων», με αποτέλεσμα η Γαλλία να χάσει το ασυναγώνιστο πλεονέκτημά της για τους Έλληνες, ειδικά αφού οι FDI παραμένουν ακριβές, εξ ου και οι Έλληνες, για να ξεφύγουν από αυτό το χάος, διαδίδουν επίσης στον τοπικό Τύπο, ότι όντως ήταν πολύ ακριβές.
Ως αποζημίωση αυτού, η Αθήνα εξέφρασε γρήγορα την επιθυμία της να αγοράσει Rafale (18, συμπεριλαμβανομένων 12 μεταχειρισμένων), αλλά προκήρυξε και διεθνή πρόσκληση υποβολής προσφορών για τον εκσυγχρονισμό του πολεμικού στόλου τους, για να βάλλει στο παιχνίδι τους Αμερικανούς βιομήχανους, σημειώνει ο δημοσιογράφος, τονίζοντας, ότι η Lockheed Martin, πολύ καλά εγκατεστημένη στην Αθήνα, που είναι φωλιά Αμερικανών κατασκόπων, συμμετέχει σε αυτήν προσφέροντας μια φρεγάτα που προέρχεται από το LCS (Littoral Combat Ship) του Πολεμικού Ναυτικού.
Στις διάφορες προσφορές της, η Γαλλία δεν προσέφερε ποτέ ξανά στην Ελλάδα το MdCN, ενώ στο μνημόνιο συνεννόησης που υπογράφηκε την Τρίτη, οι Έλληνες θα οπλιστούν επίσης με 18 αντιαεροπορικούς και αντιβαλλιστικούς πυραύλους Aster και πυραύλους θαλάσσιας θάλασσας Exocet MM40 Block 3c.
Αναφέρει, ότι πριν από την αυστραλιανή κρίση, όλα έμοιαζαν να λειτουργούν για τους Αμερικανούς, ακόμη και αν οι προδιαγραφές της ελληνικής πρόσκλησης υποβολής προσφορών δεν τους ευνοούσαν, ιδίως το αίτημα από την Ελλάδα να έχουν γρήγορα «πλήρωση κενών», ενώ περιμένουν νέα πλοία και κυρίως με βαρύ εξοπλισμό, διερωτώμενος ταυτόχρονα, αν όντως ήταν πραγματικά πρόβλημα για τις Ηνωμένες Πολιτείες να βοηθήσουν μια χώρα, η οποία χρειάζεται την προστασία της;
Κατά τον ίδιον, για τη Γαλλία, όλα επιταχύνονται μετά το τηλεφώνημα της 22ας Σεπτεμβρίου, μεταξύ του Emmanuel Macron και Joe Biden, όπου οι δύο ηγέτες ανακοίνωσαν «δεσμεύσεις» για την αποκατάσταση της πληγείσας εμπιστοσύνης.
Όπως σημειώνει, για τις ΗΠΑ είναι δύσκολο να τορπιλίσουν ξανά μια προσφορά από το Παρίσι, η οποία είναι σημαντική για έναν βιομηχανικό εγγυητή της γαλλικής κυριαρχίας και επομένως, το περιβάλλον είναι ιδανικά ευνοϊκό για την ανάκαμψη του Παρισιού στην Ελλάδα και η ευκαιρία είναι πολύ καλή για την Αθήνα, η οποία παραμένει επιφυλακτική ως προς την ποιότητα της αμερικανικής προσφοράς.
«Ο Emmanuel Macron αντιδρά γρήγορα. To αν είχε τη σύμφωνη γνώμη του συμφωνία του Joe Biden ή άδραξε την ευκαιρία, δεν έχει σημασία. Ο αρχηγός του κράτους πιστεύει, ότι πρέπει να ενεργήσει γρήγορα, πολύ γρήγορα, διαφορετικά η πόρτα κινδυνεύει να κλείσει γρήγορα στην Ελλάδα», αναφέρει ο Cabirol.
Πρόσθεσε ότι σύμφωνα με πληροφορίες του, ο Γάλλος πρόεδρο τηλεφώνησε αμέσως μετά (Πέμπτη;) στους CEOs της Naval Group και της MBDA, Pierre Eric Pommellet και Eric Béranger, για να τους ζητήσει να κάνουν προσπάθειες για βελτίωση της εμπορικής τους προσφοράς στην Ελλάδα, ώστε να περιορισθεί η ελληνική απροθυμία.
Η έκπτωση θα μπορούσε να προσεγγίσει το 20%, όπως αναφέρθηκε στη La Tribune, το οποίο είναι πολύ ουσιαστικό και προφανώς θα έκανε την Αθήνα ευτυχισμένη. Όπως αναφέρεται, η Naval Group (το 62,25% του κεφαλαίου ανήκει στο Δημόσιο) εκτελεί την έκπτωση, ενώ η MBDA πρέπει να ζητήσει άδεια από τους μετόχους της (Airbus, BAE Systems και Leonardo).
«Στη συνέχεια, το Σαββατοκύριακο 25/26 Σεπτεμβρίου, Έλληνες και Γάλλοι συναντιούνται κρυφά στο Παρίσι, για να διαπραγματευτούν κάτω από την πίεση του Μεγάρου των Ηλυσίων, που θέλει πολύ γρήγορα αποτέλεσμα», σημειώνει ο δ/φος, αναφερόμενος στη συνέχεια στην υποδοχή του Ελληνα πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στις 27 Σεπτεμβρίου, για τα εγκαίνια της έκθεση “Παρίσι-Αθήνα. Γέννηση της Νεότερης Ελλάδας”, στο Μουσείο του Λούβρου και στο δείπνο εργασίας στα Ηλύσια.
Σύμφωνα με τον ίδιον, κατά την έναρξη των διαπραγματεύσεων, η συζήτηση αφορούσε σε τρεις FDI (συν μία προαιρετική) και τρεις κορβέτες Gowind (συν μία προαιρετική), ενώ οι διαπραγματεύσεις για τις κορβέτες ήταν πολύ ανώριμες, ώστε να έχουν αίσιο τέλος και να συμπεριληφθούν στο Μνημόνιο, ειδικά αφού η Αθήνα θέλει να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία.
Μία πολύ περίπλοκη διαπραγμάτευση για τόσο γρήγορα, η οποία απαλείφεται, αλλά το έργο δεν θάβεται, ενώ παραμένουν οι τρεις Στρατιωτικοί, οι οποίοι πρέπει να εισέλθουν σε φάκελο 3 δισ. Ευρώ.
«Την Δευτέρα, στο τέλος της ημέρας, η συμφωνία είναι δεμένη και αρχίζουν να εμφανίζονται οι πρώτες διαρροές στον ελληνικό Τύπο, πάντα πολύ καλά ενημερωμένος στους διαδρόμους του ελληνικού υπουργείου Άμυνας», σημειώνει ο δ/φος, υπογραμμίζοντας, ότι η συμφωνία ολοκληρώθηκε ή σχεδόν, δεκαπέντε χρόνια μετά τις πρώτες διαπραγματεύσεις μεταξύ της Naval Group (τότε DCNS) και της Ελλάδας για την πώληση 4 έως 6 φρεγατών FREMM, διότι το Παρίσι και η Αθήνα έχουν προθεσμία τριών μηνών για να ενισχύσουν το Μνημόνιο Συνεργασίας και επομένως να υπογράψουν σταθερή σύμβαση. Κατ ‘αρχήν…
Δημοσίευση σχολίου