Προχωρημένες διαπραγματεύσεις για μια Μοίρα 18 αεροσκαφών στην ΠΑ
Θα ξεκινήσουμε το σημερινό μας άρθρο με λίγη ιστορία. Όταν η Γαλλία έμπαινε στον “αστερισμό” του Rafale, η Πολεμική μας Αεροπορία αγόραζε μαχητικά Mirage 2000-5Mk2. Λίγο αργότερα, το 2003, όταν η Γαλλία απεγνωσμένα έψαχνε πελάτες για το Rafale, η Ελλάδα ήρθε να “συνταχτεί” με τους Γερμανούς και δεσμεύτηκε στην αγορά 60+30 μαχητικών Eurofighter Typhoon. Ήταν η εποχή που οτιδήποτε σχεδόν αγόραζε η χώρα ήταν γερμανικό. Η δέσμευση της χώρας μας στο Eurofighter, μας κράτησε μακρυά από το F-35 και το consortium του JSF (που έξυπνα μπήκε η Τουρκία διαβλέποντας το μέλλον του μαχητικού), ενώ ταυτόχρονα η ίδια δέσμευση, έκανε το Rafale να δείχνει μια μακρινή επιλογή, αντίστοιχη με αυτή του Gripen, του F/A-18E/F ή ακόμη και αυτή της οικογένειας του Su-27/35.Βέβαια, αγοράσαμε έναν μικρό αριθμό Mirage 2000-5, τη στιγμή που η Γαλλία έμπαινε στο Rafale. Για πολλά χρόνια τα Mirage 2000-5Mk2 σε ελληνική υπηρεσία έκαναν πράγματα που κανένα άλλο μαχητικό δεν μπορεί να κάνει. Με την βοήθεια του προηγμένου υπολογιστή του Rafale που είναι εξοπλισμένα, μπορούν να βάλουν “αθόρυβα” με τους MICA IR, αλλά και να πλήξουν στόχους βαθιά στην εχθρική ενδοχώρα με τους SCALP EG. Μια δυνατότητα που οι Τούρκοι ακόμη προσπαθούν να αποκτήσουν με τους εγχώριους SOM.
Όλα αυτά βέβαια, μέχρι να έρθει ένας υπουργός μαλωμένος με οτιδήποτε γαλλικό, που άφησε στο έδαφος καθηλωμένα τα ΝΗ-90, αλλά οδήγησε και στην απαξίωση τα Mirage 2000EGM/BGM/-5Mk2. Βέβαια, και μόνο ότι τα Mirage 2000 είχαν καθηλωθεί από έλλειψη… τακακίων, έπρεπε να είχε οδηγήσει πολλούς σε παραιτήσεις. Όχι μόνο πολιτικούς, αλλά και στρατιωτικούς. Γιατί είναι εύκολο να τα ρίχνουμε όλα στους “κακούς” Γάλλους.
Με την ΠΑ στον “αστερισμό” του F-16V, και έναν εκσυγχρονισμό που με το ζόρι έφτασε τα 84 αεροσκάφη, και την ίδια στιγμή, όλο το ΓΕΑ και ΓΕΕΘΑ να επιθυμεί το F-35 (A/B, δεν έχει σημασία), και μόνο η σκέψη γαλλικών Rafale στην ΠΑ φέρνει σε πολλούς αναγνώστες μας… μειδίαμα. Η σκέψη, απλή, “καλά, εξαιρετικά αεροσκάφη τα γαλλικά, αλλά οι προτεραιότητες είναι αλλού…”. Ίσως για λίγο σαν χώρα και σαν ΓΕΕΘΑ “παλέψαμε” την ιδέα για να εκσυγχρονίσουμε τα Mirage 2000EGM/BGM σε -Mk3, αλλά και πάλι θα είχαμε ένα νέο τύπο μαχητικού στην ΠΑ, αφού πολλά έχουν αλλάξει από το πρότυπο -Mk2. Και το χειρότερο, το κόστος για 17 μαχητικά Mirage 2000-5Mk3 έβγαινε κοντά στο 1 δις ευρώ…
Από την συνάντηση Μητσοτάκη-Μακρόν τον Αύγουστο του 2019 γνωρίζουμε πως ο Γάλλος πρόεδρος είχε θέσει κατά κύριο λόγο θέμα την πώληση των ψηφιακών φρεγατών Belh@rra, καθώς αυτό ήταν το αμυντικό προϊόν που οι Γάλλοι θεωρούσαν πως χρειαζόμαστε κατά κύριο λόγο, με τις S να έχουν κλείσει τα 40 έτη οι περισσότερες. Μετά από αυτή τη συνάντηση αυτή, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας για τις Belh@rra πήγαν “σφαίρα”, και 10 μήνες μετά είχαν οδηγήσει σε πλοίο (ελληνικό), προδιαγραφές, επιπλέον οπλισμό αλλά δυστυχώς, όχι τρόπο πληρωμής ή έστω διευκόλυνσης.
Τελικά σταμάτησαν πριν 1,5 μήνες, με τον τρόπο που όλοι ξέρουμε, αλλά αυτό δεν σήμαινε πως σταμάτησε και η ελληνογαλλική στρατιωτική προσέγγιση. Αν γυρίσουμε πίσω σε εκείνο τον Αύγουστο του 2019, ο Μακρόν, ίσως απαντώντας σε αίτημα για μεταχειρισμένα μαχητικά Mirage 2000-5F, προσέφερε αντί αυτών μεταχειρισμένα ή ελαφρώς μεταχειρισμένα Rafale. Ξέρουμε ότι το “Rafale” έπεσε επίσημα στο τραπέζι των συνομιλιών, αλλά δεν γνωρίζουμε τι άλλο ειπώθηκε, ή τις λεπτομέρειες. Η ιδέα όμως τελικά δεν “αγνοήθηκε” από ελληνικής πλευράς.
Συνεπώς, από τότε πρέπει να υπάρχουν συζητήσεις παράλληλες των Belh@rra, για την παραχώρηση μεταχειρισμένων αεροσκαφών Rafale, από την γαλλική κυβέρνηση στην ελληνική, μέσω κάποιας G2G συμφωνίας, οι λεπτομέρειες της οποίας έχουν παραμείνει κρυφές από πολλούς. Το σχέδιο που δουλεύτηκε για την Ελλάδα, πιστεύουμε πως οδήγησε μάλιστα στην πρόταση για μεταχειρισμένα μαχητικά Rafale στην Κροατία, σε καλές τιμές για τους Κροάτες όπως φαίνεται. Τα μαχητικά που θα παραχωρούνταν, θα αντικαθισταθούν σε γαλλική υπηρεσία με νέας κατασκευής, σε μια win-win συμφωνία (κερδίζουν οι Κροάτες, οι Γάλλοι και η κατασκευάστρια εταιρεία). Το ίδιο προφανώς έχει σχεδιαστεί για την Ελλάδα.
Φαίνεται πως η Ελληνική Κυβέρνηση δουλεύει σε μια παράλληλη λύση εδώ και πολύ καιρό τελείως μυστικά. Η λογική είναι απλή, αν είναι να δώσουμε 1 δις ευρώ για 17 μαχητικά Mirage 2000-Mk3, πόσα θα πρέπει να δώσουμε για μια Μοίρα 12, 15 ή 18 μαχητικών Rafale; Μεταχειρισμένα τα μεν, λιγότερο μεταχειρισμένα ή και καινούργια τα δε. Τακτικά μαχητικά τα μεν, υποστρατηγικής κρούσης και αεροπορικής υπεροχής τα δε. Ακόμη και 12 μόλις Rafale, μπορούν να εκτοξεύσουν 24 SCALP EG, 8 περισσότερους από όσους θα μεταφέρουν 2 φρεγάτες Belh@rra/FREMM. Αναλογικά, τι μπορούν να κάνουν 15 ή και 18 αεροσκάφη;
Οι πληροφορίες δεν είναι ξεκάθαρες, καθώς οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν κλείσει. Η Ελλάδα θα επιστρέψει τα 15 Mirage 2000EGM (τα Mirage 2000BGM μάλλον θα μείνουν σε ελληνική υπηρεσία) και θα παραλάβει 12 Rafale, το πιθανότερο αναβαθμισμένα στο λογισμικό F3, με δυνατότητες μεταφοράς AM39/SCALP EG/MICA. Δεν γνωρίζουμε αν το ραντάρ θα είναι PESA ή AESA (αν και στα περισσότερα έχει τοποθετηθεί AESA), αλλά θα έχουν σκοπευτικό επί κράνους και σύστημα IRST (OSF) με δυνατότητα εντοπισμού εχθρικού αεροσκάφους σε αποστάσεις μέχρι 100 χιλιομέτρων, τελείως παθητικά. Η παράδοση των αεροσκαφών μπορεί να γίνει άμεσα, από τα γαλλικά αποθέματα, και το 2021 να δούμε Rafale με ελληνικά εθνόσημα στην Τανάγρα.
Η παραγγελία αυτή θα συμπληρωθεί με 6 Rafale F-3R νέας κατασκευής, που θα έρθουν αργότερα, και θα συμπληρώσουν τη Μοίρα των μαχητικών σε ελληνική υπηρεσία, σε συνολικά 18 μαχητικά. Θεωρούμε πως τα τελευταία 6 μαχητικά θα είναι κυρίως διθέσια αεροσκάφη, με εξελιγμένες δυνατότητες κρούσης, missionized μαχητικά αντίστοιχα ή και ανώτερα (σε πολλούς τομείς) του F-15E. Τελικά η ΠΑ παραλαμβάνει μαχητικά αντίστοιχα των F-15H με μια 20ετία καθυστέρηση ίσως… Και ξαναρωτάμε; τι είναι καλύτερο; 3 δις για 2 φρεγάτες Belh@rra που θα έρθουν από το 2025-26 και μετά, ή 18 Rafale με άμεση παράδοση;
Κυκλοφόρησαν πληροφορίες πως ανάμεσα στα προσφερθέντα μεταχειρισμένα αεροσκάφη, θα είναι και κάποια Rafale M, προερχόμενα από τα αποθέματα του Γαλλικού Ναυτικού. Αυτό, αν επιβεβαιωθεί (δεν έχουμε τέτοια πληροφορία) σημαίνει πως για πρώτη φορά η ΠΑ θα αποκτήσει μαχητικά αεροσκάφη με δυνατότητα αποπροσνήωσης, με ότι σημαίνει αυτό για τη συνεργασία της με το γαλλικό αεροπλανοφόρο, αλλά κι τα υπόλοιπα αμερικανικά αεροπλανοφόρα. Με αυτό τον τρόπο ίσως να δούμε και για πρώτη φορά ελληνικά αεροσκάφη σε αποστολές μακρυά από τη χώρα μας, πάνω στο Charles De Gaulle, κάνοντας πραγματικότητα την έννοια του “Ελλάς-Γαλλία Συμμαχία”. Βέβαια, ας είμαστε ρεαλιστές, η πιστοποίηση πιλότων σε επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρα μπορεί να σημαίνει συνεχή παρουσία Ελλήνων χειριστών στη Γαλλία. Κοινώς, οι πιθανότητες που δίνουμε να το δούμε όλο αυτό, ναυτικά Rafale στην Ελλάδα, είναι λίγες.
To “ταβάνι” της ελληνικής οικονομικής συμμετοχής για τα 18 Rafale είναι το 1,5 δις ευρώ, και η επιστροφή των Mirage 2000EGM στους Γάλλους, που θα γίνει as is where is. Το θέμα παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, αεροπορικά και αμυντικά, και θα το παρακολουθήσουμε στενά. Τυχόν αγορά των γαλλικών μαχητικών θεωρούμε πως δεν θα είχε επίπτωση στο πρόγραμμα αγοράς αμερικανικών μαχητικών F-35 στο μέλλον. Η Γαλλία θα συνεχίσει να έχει το δικό της “πάτημα” εντός της ΠΑ ενώ θα μπορέσει με αυτό τον τρόπο να δούμε στην πράξη και τα γαλλικά FMS (η συμφωνία) αλλά και FMF (πιστώσεις ή και αμυντική βοήθεια). Και όταν αύριο έρθει το πλήρωμα του χρόνου και για τα Mirage 2000-5Mk2, τότε πιθανότατα θα δούμε και περισσότερα Rafale, ίσως ακόμη και F4 σε ελληνική υπηρεσία. Πάντως, την ιδέα την είχαμε ρίξει πριν λίγο καιρό, το θυμούνται οι αναγνώστες μας…
Τα αεροσκάφη, όπως έχουμε πει, θα μπορούν να κάνουν χρήση όλων των υπαρχόντων όπλων, MICA IR/EM, AM39 Exocet, SCALP-EG, ενώ, ασχέτως του hardware, όλα τα αεροσκάφη θα έχουν λογισμικό F3 που σημαίνει δυνατότητα χρήσης και άλλων όπλων, και ατρακτιδίων. Δεν γνωρίζουμε αν θα συμπεριλαμβάνονται στις αρχικές παραγγελίες, αλλά ναι, μπορούμε να “ονειρευόμαστε” πυραύλους Meteor. Όχι βέβαια για να κάνουμε απαγόρευση μέχρι την Άγκυρα, αλλά για μπορεί η ΠΑ να προσβάλει εναέριους στόχους υψηλής αξίας, όπως τα E-7T Wedgetail, τα KC-135R ή κάποια CN-235ASW που πιθανότατα να βρίσκονται σε σημείο που απειλούν κρυμμένα υποβρύχια του ΠΝ. Θα πρέπει να σκεφτούμε επίσης πως ίσως ένας Meteor θα προσφέρει καλύτερη κάλυψη στην Ανατολική Μεσόγειο από μερικούς ASTER 30 ή SM-2MR Standard στο Στόλο.
Αυτό που έχει “κεντρίσει” το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης και του ΓΕΕΘΑ, είναι η αμεσότητα της προμήθειας. Τα 12 μεταχειρισμένα Rafale μπορούν να έρθουν το συντομότερο στην Ελλάδα, και μάλιστα να είναι και πιλότος-προμήθεια για αντίστοιχες προμήθειες από άλλα κράτη. Προφανώς, η Γαλλία, για μια ακόμη φορά θα προσφέρει μαχητικά άμεσα (το έκανε και το 1975), προκειμένου να καλύψει τις άμεσες και πιεστικές ανάγκες της Ελλάδος, προσφέρει μαχητικά από το απόθεμά της. Φυσικά, τα μαχητικά θα έχουν ώρες πτήσης, αλλά θα είναι και υπερσύγχρονα, με δυνατότητα supercruise και προηγμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.
Το τι θα γίνει τελικά δεν το γνωρίζουμε, αλλά οι εξελίξεις θα έρθουν μετά από τον επόμενο μήνα, Σεπτέμβριο. Η συμφωνία θα είναι Government To Government (G2G), με υπογραφή ανάμεσα στη Γαλλική και Ελληνική Κυβέρνηση, δεν θα υπάρχουν μεσάζοντες, και υπεύθυνη για την ορθή υλοποίηση του προγράμματος θα είναι η Γαλλική Κυβέρνηση. Το κόστος, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, φτάνει οριακά το 1,5 δις ευρώ, και είναι το σύνολο για 12 μεταχειρισμένα μαχητικά Rafale, 6 Rafale νέας κατασκευής, FOS για πολλά χρόνια, εκπαίδευση του προσωπικού (ιπτάμενοι και μηχανικοί) αλλά και μηχανήματα και υλικά υποστήριξης.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Συνεπώς, από τότε πρέπει να υπάρχουν συζητήσεις παράλληλες των Belh@rra, για την παραχώρηση μεταχειρισμένων αεροσκαφών Rafale, από την γαλλική κυβέρνηση στην ελληνική, μέσω κάποιας G2G συμφωνίας, οι λεπτομέρειες της οποίας έχουν παραμείνει κρυφές από πολλούς. Το σχέδιο που δουλεύτηκε για την Ελλάδα, πιστεύουμε πως οδήγησε μάλιστα στην πρόταση για μεταχειρισμένα μαχητικά Rafale στην Κροατία, σε καλές τιμές για τους Κροάτες όπως φαίνεται. Τα μαχητικά που θα παραχωρούνταν, θα αντικαθισταθούν σε γαλλική υπηρεσία με νέας κατασκευής, σε μια win-win συμφωνία (κερδίζουν οι Κροάτες, οι Γάλλοι και η κατασκευάστρια εταιρεία). Το ίδιο προφανώς έχει σχεδιαστεί για την Ελλάδα.
Φαίνεται πως η Ελληνική Κυβέρνηση δουλεύει σε μια παράλληλη λύση εδώ και πολύ καιρό τελείως μυστικά. Η λογική είναι απλή, αν είναι να δώσουμε 1 δις ευρώ για 17 μαχητικά Mirage 2000-Mk3, πόσα θα πρέπει να δώσουμε για μια Μοίρα 12, 15 ή 18 μαχητικών Rafale; Μεταχειρισμένα τα μεν, λιγότερο μεταχειρισμένα ή και καινούργια τα δε. Τακτικά μαχητικά τα μεν, υποστρατηγικής κρούσης και αεροπορικής υπεροχής τα δε. Ακόμη και 12 μόλις Rafale, μπορούν να εκτοξεύσουν 24 SCALP EG, 8 περισσότερους από όσους θα μεταφέρουν 2 φρεγάτες Belh@rra/FREMM. Αναλογικά, τι μπορούν να κάνουν 15 ή και 18 αεροσκάφη;
Οι πληροφορίες δεν είναι ξεκάθαρες, καθώς οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν κλείσει. Η Ελλάδα θα επιστρέψει τα 15 Mirage 2000EGM (τα Mirage 2000BGM μάλλον θα μείνουν σε ελληνική υπηρεσία) και θα παραλάβει 12 Rafale, το πιθανότερο αναβαθμισμένα στο λογισμικό F3, με δυνατότητες μεταφοράς AM39/SCALP EG/MICA. Δεν γνωρίζουμε αν το ραντάρ θα είναι PESA ή AESA (αν και στα περισσότερα έχει τοποθετηθεί AESA), αλλά θα έχουν σκοπευτικό επί κράνους και σύστημα IRST (OSF) με δυνατότητα εντοπισμού εχθρικού αεροσκάφους σε αποστάσεις μέχρι 100 χιλιομέτρων, τελείως παθητικά. Η παράδοση των αεροσκαφών μπορεί να γίνει άμεσα, από τα γαλλικά αποθέματα, και το 2021 να δούμε Rafale με ελληνικά εθνόσημα στην Τανάγρα.
Η παραγγελία αυτή θα συμπληρωθεί με 6 Rafale F-3R νέας κατασκευής, που θα έρθουν αργότερα, και θα συμπληρώσουν τη Μοίρα των μαχητικών σε ελληνική υπηρεσία, σε συνολικά 18 μαχητικά. Θεωρούμε πως τα τελευταία 6 μαχητικά θα είναι κυρίως διθέσια αεροσκάφη, με εξελιγμένες δυνατότητες κρούσης, missionized μαχητικά αντίστοιχα ή και ανώτερα (σε πολλούς τομείς) του F-15E. Τελικά η ΠΑ παραλαμβάνει μαχητικά αντίστοιχα των F-15H με μια 20ετία καθυστέρηση ίσως… Και ξαναρωτάμε; τι είναι καλύτερο; 3 δις για 2 φρεγάτες Belh@rra που θα έρθουν από το 2025-26 και μετά, ή 18 Rafale με άμεση παράδοση;
Κυκλοφόρησαν πληροφορίες πως ανάμεσα στα προσφερθέντα μεταχειρισμένα αεροσκάφη, θα είναι και κάποια Rafale M, προερχόμενα από τα αποθέματα του Γαλλικού Ναυτικού. Αυτό, αν επιβεβαιωθεί (δεν έχουμε τέτοια πληροφορία) σημαίνει πως για πρώτη φορά η ΠΑ θα αποκτήσει μαχητικά αεροσκάφη με δυνατότητα αποπροσνήωσης, με ότι σημαίνει αυτό για τη συνεργασία της με το γαλλικό αεροπλανοφόρο, αλλά κι τα υπόλοιπα αμερικανικά αεροπλανοφόρα. Με αυτό τον τρόπο ίσως να δούμε και για πρώτη φορά ελληνικά αεροσκάφη σε αποστολές μακρυά από τη χώρα μας, πάνω στο Charles De Gaulle, κάνοντας πραγματικότητα την έννοια του “Ελλάς-Γαλλία Συμμαχία”. Βέβαια, ας είμαστε ρεαλιστές, η πιστοποίηση πιλότων σε επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρα μπορεί να σημαίνει συνεχή παρουσία Ελλήνων χειριστών στη Γαλλία. Κοινώς, οι πιθανότητες που δίνουμε να το δούμε όλο αυτό, ναυτικά Rafale στην Ελλάδα, είναι λίγες.
To “ταβάνι” της ελληνικής οικονομικής συμμετοχής για τα 18 Rafale είναι το 1,5 δις ευρώ, και η επιστροφή των Mirage 2000EGM στους Γάλλους, που θα γίνει as is where is. Το θέμα παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, αεροπορικά και αμυντικά, και θα το παρακολουθήσουμε στενά. Τυχόν αγορά των γαλλικών μαχητικών θεωρούμε πως δεν θα είχε επίπτωση στο πρόγραμμα αγοράς αμερικανικών μαχητικών F-35 στο μέλλον. Η Γαλλία θα συνεχίσει να έχει το δικό της “πάτημα” εντός της ΠΑ ενώ θα μπορέσει με αυτό τον τρόπο να δούμε στην πράξη και τα γαλλικά FMS (η συμφωνία) αλλά και FMF (πιστώσεις ή και αμυντική βοήθεια). Και όταν αύριο έρθει το πλήρωμα του χρόνου και για τα Mirage 2000-5Mk2, τότε πιθανότατα θα δούμε και περισσότερα Rafale, ίσως ακόμη και F4 σε ελληνική υπηρεσία. Πάντως, την ιδέα την είχαμε ρίξει πριν λίγο καιρό, το θυμούνται οι αναγνώστες μας…
Τα αεροσκάφη, όπως έχουμε πει, θα μπορούν να κάνουν χρήση όλων των υπαρχόντων όπλων, MICA IR/EM, AM39 Exocet, SCALP-EG, ενώ, ασχέτως του hardware, όλα τα αεροσκάφη θα έχουν λογισμικό F3 που σημαίνει δυνατότητα χρήσης και άλλων όπλων, και ατρακτιδίων. Δεν γνωρίζουμε αν θα συμπεριλαμβάνονται στις αρχικές παραγγελίες, αλλά ναι, μπορούμε να “ονειρευόμαστε” πυραύλους Meteor. Όχι βέβαια για να κάνουμε απαγόρευση μέχρι την Άγκυρα, αλλά για μπορεί η ΠΑ να προσβάλει εναέριους στόχους υψηλής αξίας, όπως τα E-7T Wedgetail, τα KC-135R ή κάποια CN-235ASW που πιθανότατα να βρίσκονται σε σημείο που απειλούν κρυμμένα υποβρύχια του ΠΝ. Θα πρέπει να σκεφτούμε επίσης πως ίσως ένας Meteor θα προσφέρει καλύτερη κάλυψη στην Ανατολική Μεσόγειο από μερικούς ASTER 30 ή SM-2MR Standard στο Στόλο.
Αυτό που έχει “κεντρίσει” το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης και του ΓΕΕΘΑ, είναι η αμεσότητα της προμήθειας. Τα 12 μεταχειρισμένα Rafale μπορούν να έρθουν το συντομότερο στην Ελλάδα, και μάλιστα να είναι και πιλότος-προμήθεια για αντίστοιχες προμήθειες από άλλα κράτη. Προφανώς, η Γαλλία, για μια ακόμη φορά θα προσφέρει μαχητικά άμεσα (το έκανε και το 1975), προκειμένου να καλύψει τις άμεσες και πιεστικές ανάγκες της Ελλάδος, προσφέρει μαχητικά από το απόθεμά της. Φυσικά, τα μαχητικά θα έχουν ώρες πτήσης, αλλά θα είναι και υπερσύγχρονα, με δυνατότητα supercruise και προηγμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.
Το τι θα γίνει τελικά δεν το γνωρίζουμε, αλλά οι εξελίξεις θα έρθουν μετά από τον επόμενο μήνα, Σεπτέμβριο. Η συμφωνία θα είναι Government To Government (G2G), με υπογραφή ανάμεσα στη Γαλλική και Ελληνική Κυβέρνηση, δεν θα υπάρχουν μεσάζοντες, και υπεύθυνη για την ορθή υλοποίηση του προγράμματος θα είναι η Γαλλική Κυβέρνηση. Το κόστος, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, φτάνει οριακά το 1,5 δις ευρώ, και είναι το σύνολο για 12 μεταχειρισμένα μαχητικά Rafale, 6 Rafale νέας κατασκευής, FOS για πολλά χρόνια, εκπαίδευση του προσωπικού (ιπτάμενοι και μηχανικοί) αλλά και μηχανήματα και υλικά υποστήριξης.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου