GuidePedia

0

Σε πρόσφατο δημοσίευμα, είχαμε αποκαλύψει τους λόγους του ειδικού τουρκικού ενδιαφέροντος για το “οικόπεδο 7” της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ). Έρχεται σήμερα το τουρκικό γεωτρύπανο Yavuz να επιβεβαιώσει όσα είχαν γραφτεί και αφορούσαν τις εκτιμήσεις ειδικών του τομέα των υδρογονανθράκων, καθώς σύμφωνα με νέα στοιχεία (που επιβεβαιώνει ο Δρ. Ηλίας Κονοφάγος) έχει “κάτσει πάνω” στο εκτιμώμενο ως κολοσσιαίο κοίτασμα που μπορεί να ισούται σε περιεκτικότητα, ακόμα και με πέντε φορές το αιγυπτιακό ZOHR, εκτιμώμενης αξίας μέχρι και 1 τρισεκατομμυρίου ευρώ (200 δισ. ευρώ η αξία του ZOHR)…

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το βάθος της θάλασσας στην περιοχή είναι στα 2.600 μέτρα, με το Yavuz οριακά να έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει τη γεώτρηση. Εάν έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν τη συνδρομή “υπεργολάβων”, έστω και τρίτης κατηγορίας από το Αζερμπαϊτζάν, τότε ίσως να μπορέσει να κάνει… μια τρύπα στην περιοχή που εκτιμάται ότι υπάρχει το κοίτασμα.

Αυτό όμως δεν είναι αρκετό. Η Τουρκία χρειάζεται τη συνδρομή δυτικών εταιριών για να μπορέσει να εκμεταλλευτεί το κοίτασμα. Όμως, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, ο τουρκικός στόχος δεν είναι τόσο οι γεωτρήσεις και η εκμετάλλευση, αλλά ο συμβολισμός και η έμπρακτη αμφισβήτηση των δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ, όπως προβλέπει το διεθνές δίκαιο της θάλασσας.

Ένα διεθνές δίκαιο το οποίο από τη στιγμή που δεν εξυπηρετεί τα τουρκικά συμφέροντα… απλά δεν ισχύει! Η Τουρκία έχει κατασκευάσει μια ερμηνεία προσαρμοσμένη στις διεκδικήσεις της και απαιτεί από τη διεθνή κοινότητα να την αποδεχθεί. Έχει δε πέσει σε μια ευτυχή γι’ αυτήν χρονική περίοδο, όπου τα “αντανακλαστικά αυτοσεβασμού και αξιοπρέπειας” της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών είναι καταφανώς μειωμένα.



Η Τουρκία μάλιστα ποντάρει στο να μην αντιδράσει δυναμικά η Γαλλία του Εμανουέλ Μακρόν, έχοντας εγκαίρως επιχειρήσει να ελέγξουν τις αντιδράσεις, μέσω της τοποθέτησης παραγγελίας αρκετών δισεκατομμυρίων για μεταφορικά αεροσκάφη Airbus από την Turkish Airlines.

Εδώ βέβαια τα συμφέροντα είναι άλλης τάξης, οπότε ας περιμένουμε. Θα πρέπει να τονιστεί όμως, ότι ακόμα και το ενδεχόμενο αποστολής πολεμικών πλοίων του γαλλικού ναυτικού δεν είναι απαραίτητα μια αρνητική εξέλιξη για την Τουρκία. Πάντα στόχος των Τούρκων ήταν να “βραχυκυκλώσουν” τη διαδικασία αξιοποίησης των κοιτασμάτων, έως ότου καταφέρουν να αποσπάσουν το 50% στην καλύτερη περίπτωση. Από εκεί και πέρα είναι θέμα διαπραγμάτευσης και φυσικά όχι με την Κύπρο, αλλά με τους ισχυρούς…

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του Μεβλούτ Τσαβούσογλου για την εξέλιξη με το Yavuz… Οι ισορροπίες άλλαξαν όταν πήγαν τα τουρκικά γεωτρύπανα στην ανατολική Μεσόγειο και θα αλλάξουν ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα, δήλωσε σύμφωνα με το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Σε συνέντευξή του στην τουρκική εφημερίδα “Σαμπάχ”, δήλωσε ότι “δεν διαπραγματευόμαστε τις δραστηριότητές μας που συνεχίζουμε στην υφαλοκρηπίδα μας, δεν διαπραγματευόμαστε τα θέματα που άπτονται της εθνικής μας κυριαρχίας”.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top