Της ΛΙΑΝΑΣ ΜΥΣΤΑΚΙΔΟΥ
Ο σουλτάνος εμφανίστηκε στην πολιτική σκηνή ως ισλαμιστής κι επιβλήθηκε στην χώρα του , χάρη στην θρησκευτική πίστη των πολιτών. Ο Οζγκιουρ Σεν σε ένα αποκαλυπτικό άρθρο του που δημοσιεύτηκε στην Ιστοσελίδα Solportal, αναλύει τον ρόλο που παίζουν τα τεμένη στην τουρκική προπαγάνδα. Ο κ. Σεν με τίτλο “Τα τζαμιά του Ερντογάν στο εξωτερικό”, γράφει μεταξύ άλλων, τα εξής:
“Γνωρίζεται ότι το Türkiye Diyanet Vakfı, που υπάγεται στην Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων (Diyanet Başkanlığı), δραστηριοποιείται με χίλια παραρτήματά του σε 140 χώρες; Μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο δίκτυο. Είναι γνωστό ότι το κυβερνών κόμμα ΑΚΡ υπερβάλει πολλές φορές για αυτά που κάνει. Όταν, όμως, εξεταστούν οι δραστηριότητες που γίνονται μέσω αυτού του φορέα στο εξωτερικό, δεν υπερβάλουν καθόλου και μάλιστα λένε λιγότερα από όσα κάνουν.
Η σημαντικότερη δραστηριότητα του Diyanet Vakfı στο εξωτερικό είναι η κατασκευή και λειτουργία τζαμιών. Φυσικά , εμείς δεν μπορούμε να λέμε, κτίζουν τζαμιά , κακό είναι αυτό;
Τα τεμένη ουδέποτε υπήρξαν μόνο χώροι όπου συγκεντρώνονταν οι πιστοί για να προσευχηθούν. Αυτές οι τακτικές συναντήσεις αποτελούσαν πάντα τον κατάλληλο τόπο για πολιτικές και κοινωνικές διεργασίες. Επιπλέον οι ιμάμηδες ασκούν μια έντονη φυσική επιρροή στους πιστούς.
Οι ιμάμηδες είχαν κι έχουν τη δύναμη να καθοδηγούν τους ανθρώπους προς συγκεκριμένες πολιτικές και κοινωνικές κατευθύνσεις. Αυτό επιτυγχάνεται τόσο με τα κηρύγματα που αποτελούν κομμάτι της θρησκείας, όσο και με τις προσωπικές επαφές τους πέρα από τα καθήκοντα τους.
Τα περισσότερα τζαμιά κατασκευάζονται για αυτό το σκοπό. Τα διάφορα κοινωφελή και πολιτιστικά στέκια που λειτουργούν δίπλα στα τζαμιά αποσκοπούν στην παραμονή των πιστών όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο στον χώρο αυτό, ώστε να διευρύνονται οι κοινωνικές και πολιτικές συναναστροφές τους.
Τα τζαμιά που κατασκευάζονται και λειτουργούν στο εξωτερικό από το Diyanet Vakfı δεν φτιάχνονται με μοναδικό σκοπό την αντιμετώπιση των θρησκευτικών αναγκών των Μουσουλμάνων που ζουν στις χώρες αυτές.
Φυσικά , το Ίδρυμα δεν περιορίζεται μόνο στην κατασκευή τζαμιών, αλλά ενισχύει οικονομικά διαρκώς τους ιμάμηδες για την τέλεση των καθηκόντων τους.
Το ΑΚΡ χρησιμοποιεί τα τζαμιά για να αυξήσει την επιρροή του στο εξωτερικό.
Στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος παρουσιάζεται μακρύς κατάλογος των τζαμιών που λειτουργούν στο εξωτερικό: Σκόπια, Λίβανο, Αγγλία, ΗΠΑ, Κιργισία, Αϊτή, Κόσσοβο, Αλβανία, Σομαλία, Ρωσία, Παλαιστίνη, Τζιμπουτί, Λευκορωσία….
Σε όλες αυτές τις χώρες ή λειτουργούν τεμένη ή βρίσκονται στο στάδιο κατασκευής τους. Σε ορισμένες μάλιστα από αυτές τις χώρες υπάρχουν περισσότερα του ενός τεμένη. Στον κατάλογο δεν αναφέρονται τα τζαμιά που κατασκευάστηκαν πριν από το ΑΚΡ. Για παράδειγμα δεν καταγράφονται τα τζαμιά που υπάρχουν στη Γερμανία και γενικότερα στις χώρες της Ευρώπης.
Τα τζαμιά στο εξωτερικό αποτελούν μηχανισμούς προπαγάνδας του ΑΚΡ για να αυξήσει τη δύναμη και την επιρροή του.
Ο Ερντογάν δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για αυτό το θέμα. Σε όλες τις χώρες που επισκέπτεται προσπαθεί να καλλιεργήσει το πεδίο για την ικανοποίηση του στόχου του, κάτι που ασφαλώς ενοχλεί τους συνομιλητές του.
Η χώρα που αντιδρά έντονα για την εκμετάλλευση των τζαμιών από το ΑΚΡ είναι η Γερμανία. Προσπαθεί να σταματήσει τη ροή χρημάτων από την Τουρκία σε αυτά τα τεμένη.
Επίσης, στην Αμερική είναι γνωστό ότι τα τζαμιά λειτουργούν ως κέντρα ανταγωνισμού Ερντογάν-Φεττουλλάχ Γκιουλέν.
Τα τζαμιά στην Αλβανία και το Κόσσοβο μονοπωλούν πολλές φορές τον Τύπο με τις ενέργειες που κάνουν για να εκπληρώσουν τους στόχους του Ερντογάν στην περιοχή.
Τα παραδείγματα είναι πολλά. Τα τζαμιά στο εξωτερικό , όπως ακριβώς συμβαίνει και στο εσωτερικό της Τουρκίας, είναι χώροι που χρησιμοποιούνται προς όφελος των στόχων του Ερντογάν και του ΑΚΡ.”
Οι προσπάθειες της Άγκυρας στον πολιτικό και στρατιωτικό τομέα γίνονται εύκολα αντιληπτές. Ο ρόλος της θρησκείας πολλές φορές είναι δυσδιάκριτος . Είναι όμως υπαρκτός και επικίνδυνος. Οι ιμάμηδες έχουν πάντα τη δύναμη να χειραγωγούν τους πολίτες.
Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι ο όχλος που διενήργησε το Πογκρόμ εναντίον των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης, οργανώθηκε και εξοπλίστηκε από την ΜΙΤ μέσα στα τζαμιά.
Αλλά και παλαιότερα , όπως μας αποκαλύπτει ο καθηγητής Σπύρος Βρυώνης, στο έργο του “Η παρακμή του Μεσαιωνικού Ελληνισμού στην Μικρά Ασία και η διαδικασία του Εξισλαμισμού (11ος-15ος αιώνας”, οι Οθωμανοί χρησιμοποιούσαν τους δερβίσηδες για να εξισλαμίσουν τους γηγενείς Χριστιανούς.
Από όλα αυτά προκύπτει ότι η εκμετάλλευση της θρησκευτικής πίστης για την επίτευξη των επεκτατικών στόχων των Τούρκων είναι μια συνηθισμένη πρακτική, την οποία κάποιοι ανακαλύπτουν τώρα. Για αυτό θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτική όταν συνομιλούμε με τον σουλτάνο που επιθυμεί διακαώς να αποκτήσει τζαμί στην Αθήνα….
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου