Δυστυχώς για τη χώρα μας, η πρακτική αποτελεσματικότητα της αμερικανικής θέσης επί του ζητήματος του ελληνικού χρέους είναι μάλλον μικρή. Μάλιστα ένας κυνικός θα μπορούσε να παρατηρήσει ότι οι ΗΠΑ στο συγκεκριμένο ζήτημα κάνουν «κηδεία με ξένα κόλλυβα», αφού είναι γνωστό ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος βρίσκεται στα χέρια των ευρωπαϊκών χωρών, εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όμως, η τροπή που έχουν λάβει οι εξελίξεις στην Τουρκία μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου, και ιδιαίτερα η διαφαινόμενη δραματική γεωπολιτική επανατοποθέτηση του τουρκικού καθεστώτος, αποτελεί ένα νέο κρίσιμο παράγοντα που λειτουργεί υπέρ της χώρας μας.
Εκ των πραγμάτων η Ελλάδα καθίσταται πλέον το προπύργιο της Δύσης, Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΝΑΤΟ, στην ευρύτερη περιοχή. Και εξ ορισμού για να είναι αξιόπιστη ως προπύργιο απαιτείται να είναι ισχυρή και σταθερή. Ισχυρή και σταθερή σε στρατιωτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, είναι εύκολα αντιληπτό ότι δεν μπορούν άμεσα να συμβάλλουν στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέος. Όμως άμεσα μπορούν να ενισχύσουν και μάλιστα σε σημαντικό βαθμό την εθνική αμυντική ικανότητα. Η δε ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής ικανότητας θωρακίζει και τα γεωπολιτικά τους συμφέροντα στις απρόβλεπτες ενέργειες ενός ιδιότυπου αυταρχικού κράτους που οικοδομείται με ταχύτατους ρυθμούς και του οποίου οι κινήσεις καθορίζονται από την αίσθηση προσωπικής παντοδυναμίας του Ερντογκάν.
Με βάση τις υπάρχουσες συνθήκες η σύγκρουση μεταξύ ΗΠΑ – Τουρκίας είναι ζήτημα χρόνου του πότε θα εκδηλωθεί και η σφοδρότητα της θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιη. Όπως δε ισχύει και στην περίπτωση των ασθενειών το «προλαμβάνειν» αποτελεί επιλογή ασύγκριτα χαμηλότερου κόστους και υψηλότερης αποτελεσματικότητας σε σχέση με την αντιμετώπιση, το «θεραπεύειν».
Στο παρόν σημείωμα δεν θα υπεισέλθουμε σε τι είδους οπλικά συστήματα και υπηρεσίες θα μπορούσαν να διατεθούν ως πλεονάζον στρατιωτικό υλικό (EDA: Excess Defense Article) ή επί δανεισμώ (οι συνημμένες φωτογραφίες απεικονίζουν συστήματα που τα τελευταία χρόνια έχουν προσφερθεί ή ζητηθεί για παραχώρηση από τις ΗΠΑ).
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ειδικότερα τα Γενικά Επιτελεία έχουν ήδη καταγράψει τις ανάγκες και είναι βέβαιο ότι αυτές έχουν γνωστοποιηθεί στις αρμόδιες αμερικανικές κυβερνητικές υπηρεσίες. Ακόμη και η παραχώρηση ανταλλακτικών, πυρομαχικών και υλικών συντήρησης – υποστήριξης από τα αποθέματα των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ για οπλικά συστήματα που βρίσκονται σε υπηρεσία και με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αποτελεί τονωτική ένεση.
Αυτό που απαιτείται σήμερα και μάλιστα στο συντομότερο δυνατό χρόνο, είναι η εκ νέου διατύπωση των αιτημάτων σε πολιτικό επίπεδο στο γεωπολιτικό πλαίσιο που διαμορφώνεται. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα πρέπει πλέον να εγκαταλείψει τη σφαίρα του θεωρητικού και να προχωρήσει στις πράξεις. Το ευτύχημα είναι ότι εφόσον ληφθεί η πολιτική απόφαση, οι αμερικανικές υπηρεσίες έχουν αποδείξει τη δυνατότητα ταχείας υλοποίησης.
Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μπορεί η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους να συνδέεται με δημοσιονομικούς και λοιπούς όρους αλλά η υποβοήθηση της ελληνικής αμυντικής ικανότητας μπορεί να γίνει άμεσα και αποτελεί επένδυση υψηλής ανταποδοτικότητας.
Καλώς ή κακώς, για άλλη μία φορά η χώρα μας λόγω της θέσης της βρίσκεται στο επίκεντρο των γεωπολιτικών εξελίξεων. Ευτυχώς για εμάς, στο πλαίσιο που διαμορφώνεται τόσο τα ευρωπαϊκά όσο και τα αμερικανικά γεωπολιτικά συμφέροντα συμπίπτουν με τα ελληνικά.
Όμως η Ελλάδα δεν μπορεί να αποτελέσει το ισχυρό σημείο σταθερότητας, χωρίς την υποστήριξη όλων εκείνων που η προάσπιση των ελληνικών συμφερόντων εξυπηρετεί και τα δικά τους γεωπολιτικά συμφέροντα. Αυτό θα πρέπει να εξηγηθεί σε όλα τα ενδιαφερόμενα / εμπλεκόμενα μέρη με σαφήνεια και να τεθεί επιτακτικά με ιδιαίτερη έμφαση στην παράμετρο του χρόνου.
Διαφορετικά, η όποια σοβαρή ή ακόμη χειρότερα ανήκεστη βλάβη υποστεί η Ελλάδα θα είναι ταυτόχρονα και σοβαρή / ανήκεστη βλάβη της Δύσης.
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου