Ανάλυση του Λ.ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
Η υψηλότερη αποτελεσματικότητα και απόδοσή του, ως αγωγού, η συντομότερη διαδρομή, το μικρότερο κόστος κατασκευής και η διέλευση από λιγότερες χώρες είναι τα 4 βασικότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα του αγωγού φυσικού αερίου TAP έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West, που διεκδικεί το έργο μεταφοράς του αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz II στο Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη.
Η υπογραφή της Τριμερούς Διακυβερνητικής Συμφωνίας Ελλάδας-Αλβανίας-Ιταλίας για την κατασκευή του αγωγού TAΡ πραγματοποιήθηκε χθες Τετάρτη στο Υπουργείο Εξωτερικών και η παρουσία αξιωματούχων από ΗΠΑ και ΕΕ δείχνει - εμμέσως πλην σαφώς - και την στήριξη των δύο στο σχέδιο του δια-Αδριατικού αγωγού.
Η κοινοπραξία Shah Deniz II που εκμεταλλεύεται το ομώνυμο κοίτασμα στο Αζερμπαϊτζάν αναμένεται φέτος το καλοκαίρι να επιλέξει το αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο στην Ευρώπη, οπότε η στήριξη αυτή έχει την σημασία της.
H επιλογή θα γίνει στο πλαίσιο της υλοποίησης του Νοτίου Διαδρόμου Αερίου, ο οποίος προορίζεται για την μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία προς την ευρωπαϊκή αγορά, το 2017 ή 2018. Από τον Νότιο Διάδρομο Αερίου αναμένεται να μεταφερθούν με έναν αγωγό - ΤΑΡ ή Nabucco West - σταδιακά, 10 δις κ.μ. αζέρικου φυσικού αερίου.
Τα πολιτικά πλεονεκτήματα για την Ελλάδα
Παρόλο που οι σχετικές διαδικασίες έχουν αρχίσει πολύ νωρίτερα, από τα μέσα του 2012 η Ελλάδα, από κοινού με την Ιταλία και Αλβανία, στηρίζει το επιχειρηματικό σχέδιο του αγωγού TAP για τη μεταφορά του αερίου αυτού στην Ευρώπη, ένεκα των προφανών πολιτικών, διπλωματικών και οικονομικών πλεονεκτημάτων από την άμεση αυτή ξένη επένδυση στην απασχόληση και την ανάπτυξη, και της ενίσχυσης της ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, γεγονότα τα οποία αναβαθμίζουν τη χώρα ως ενεργειακό κόμβο στην Ν.Α. Ευρώπη.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές η Διακρατική Συμφωνία μεταξύ Ελλάδος, Ιταλίας και Αλβανίας, που υπογράφτηκε θεωρείται σημαντική τόσο από πολιτικής σκοπιάς για τη στήριξη του έργου όσο και για την πρακτική και νομική κατοχύρωσή του.
Η πολιτική σημασία του αγωγού TAP έγκειται, αναφέρεται σχετικά, στο γεγονός ότι τα 478 χλμ. από το συνολικό μήκος των 800 χλμ., διατρέχουν τις βόρειες περιοχές της ελληνικής επικράτειας με όλα τα θετικά αποτελέσματα για τη χώρα μας που έχει μία σημαντική επένδυση, η οποία ταυτόχρονα προβάλει και θετικά πολιτικά μηνύματα, τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη, για τη σημασία της Ελλάδας στην ενεργειακή στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο αγωγός ΤΑΡ,σχεδιάστηκε για να μεταφέρει, αρχικά, 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, από το κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν στις ευρωπαϊκές αγορές. Ο αγωγός θα ξεκινά από την Κασπία Θάλασσα, και μέσω Τουρκίας, θα διασχίζει τη βόρεια Ελλάδα, θα εισέρχεται στην Αλβανία και με υποθαλάσσιο αγωγό θα καταλήγει στη γειτονική Ιταλία.
Στον προς υλοποίηση αγωγό συμμετέχουν σημαντικές ευρωπαϊκές εταιρείες (νορβηγική Statoil με 42,5%, ελβετική AXPO με 42,5% και γερμανική EON με 15%) καθώς επίσης και η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Shah Deniz IΙ, η οποία έχει δικαίωμα προαίρεσης να αποκτήσει ποσοστό έως και 50% του TAP. Η συνεύρεση σε αυτό το διεθνές ενεργειακό πρόγραμμα πολλών συντελεστών της διεθνούς αγοράς ενέργειας αποδεικνύει όχι μόνο το μέγεθος του επενδυτικού ενδιαφέροντος αλλά και την πολιτική σημασία της εξασφάλισης του Νοτίου Διαδρόμου Αερίου για θέματα ενέργειας, επισημαίνουν πηγές του Υπ. Εξωτερικών,.
Το αναπτυξιακό σκέλος
Παράλληλα όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Εξωτερικών η Ελλάδα αποφάσισε την στήριξη του συγκεκριμένου έργου υπό το φως των προφανών πλεονεκτημάτων από την άμεση αυτή ξένη επένδυση στην απασχόληση και την ανάπτυξη, στην διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, που θα αναβαθμίσουν την Ελλάδα ως ενεργειακό κόμβο στη Ν.Α. Ευρώπη.
Από την ελληνική πλευρά συνεκτιμάται και το άμεσο οικονομικό όφελος στα θέματα ανάπτυξης : Και αυτό καθώς η άμεση αυτή επένδυση στην ελληνική επικράτεια ανέρχεται σε 1,5 δις ευρώ και αναμένεται να δημιουργήσει 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στην ελληνική αγορά.
Επιπρόσθετα, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας η εξασφάλιση προμήθειας Φυσικού Αερίου από τον αγωγό TAP για την ελληνική αγορά, καθώς επίσης και η επίτευξη συμμετοχής ελληνικής εταιρείας στο εταιρικό σχήμα του αγωγού.
Ο Μαραθώνιος των διαβουλεύσεων
Η όλη διαδικασία της ελληνικής συμμετοχής έχει προεργασία ετών.Π.χ. στις 28-9-2011 ο TAP υποβάλλει Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ) στις ελληνικές Αρχές που ήταν ένα βήμα πιο κοντά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας Μελέτης . Στις 15-9-2011 ο TAP υποβάλλει αίτηση για άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
Για την μεταφορά του Αζερικού αερίου στην Ευρώπη είχαν υποβληθεί (Σεπτέμβριος 2011) στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται το κοίτασμα Shah Deniz ΙΙ τέσσερα επενδυτικά σχέδια από τα οποία δύο με κατεύθυνση προς την Ιταλία μέσω Ελλάδος (ITGI και TAP) και δύο προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας (Nabucco West και Seep).
Η κοινοπραξία Shah Deniz ΙΙ τον Φεβρουάριο του 2012 επέλεξε, για την όδευση προς την Ιταλία, να συνεχίσει διαπραγματεύσεις με τον TAP. Σε συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας και Ιταλίας, στην Ρώμη (Ιούλιος 2012), οδήγησε στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας που ήταν η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας από τους Υπουργούς Εξωτερικών των τριών χωρών, στη Νέα Υόρκη, στις 27.9.2012, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών.
Εν συνεχεία, και κατόπιν της συνάντησης του κ. Αβραμόπουλου με τον Υπουργό Εξωτερικών του Αζερμπαϊτζάν, στο πλαίσιο της 49ης Διάσκεψης Ασφαλείας στο Μόναχο, και επαφών με τους ομολόγους του από Ιταλία και Αλβανία, ο Υπουργός Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι η υπογραφή της τριμερούς διακυβερνητικής συμφωνίας θα ελάμβανε χώρα στην Αθήνα, στις 13 Φεβρουαρίου.
Το επόμενο στάδιο του σημαντικού αυτού πολιτικού και οικονομικού εγχειρήματος είναι η υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσης Χώρας (Host Government Agreement) με την κοινοπραξία του TAP, στην οποία θα περιλαμβάνονται και οι τεχνικές και οικονομικές πτυχές του έργου.
Τον Ιούνιο του 2013 αναμένεται η οριστικοποίηση της επιλογής του αγωγού που θα μεταφέρει τα 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου προς την ευρωπαϊκή αγορά.
Η Διακρατική Συμφωνία Ελλάδος, Αλβανίας, Ιταλίας για τον ΤΑΡ υπογράφτηκε σήμερα, 13/2/2013, στην Αθήνα από τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, τον Υπουργό Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας, κ. Riccardo Passera, και τον Αντιπρόεδρο της Αλβανικής Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομίας - Εμπορίου – Ενέργειας, κ. Edmond Haxhinasto. Στην τελετή υπογραφής παρέστησαν εκπρόσωποι της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν, της Κοινοπραξίας του TAP και των τριών εταιρειών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία, των εταιριών που συμμετέχουν στο Consortium Shah Deniz II καθώς και υψηλοί αξιωματούχοι τρίτων χωρών
πηγή
Δημοσίευση σχολίου