
Το Yak-141 εμφανίζεται ξανά σαν φάντασμα από το παρελθόν, έτοιμο να πάρει εκδίκηση...
Η Δύση το φοβάται, οι Αμερικανοί το αντέγραψαν, και τώρα η Ρωσία σκέφτεται να το ξαναφέρει στη ζωή...
Ο λόγος για το θρυλικό Yak-141, το σοβιετικό μαχητικό κάθετης απογείωσης που χάρισε στους Αμερικανούς την τεχνογνωσία για το F-35B.
Σήμερα, ενώ η Μόσχα αναζητά το μέλλον του ναυτικού της αεροπορίας, το ερώτημα επιστρέφει καυτό: Μπορεί το Yak να γίνει το ρωσικό “όπλο-παγίδα” της 5ης γενιάς;
Μετά το τέλος εποχής του γερασμένου Admiral Kuznetsov, οι Ρώσοι σχεδιάζουν πιο ευέλικτες λύσεις – καθολικά αποβατικά πλοία και ελαφρά αεροπλανοφόρα, ικανά να φέρουν μαχητικά VTOL. Εδώ το Yak-141 εμφανίζεται ξανά σαν φάντασμα από το παρελθόν, έτοιμο να πάρει εκδίκηση.
Η Δύση το φοβάται, οι Αμερικανοί το αντέγραψαν, και τώρα η Ρωσία σκέφτεται να το ξαναφέρει στη ζωή...
Ο λόγος για το θρυλικό Yak-141, το σοβιετικό μαχητικό κάθετης απογείωσης που χάρισε στους Αμερικανούς την τεχνογνωσία για το F-35B.
Σήμερα, ενώ η Μόσχα αναζητά το μέλλον του ναυτικού της αεροπορίας, το ερώτημα επιστρέφει καυτό: Μπορεί το Yak να γίνει το ρωσικό “όπλο-παγίδα” της 5ης γενιάς;
Μετά το τέλος εποχής του γερασμένου Admiral Kuznetsov, οι Ρώσοι σχεδιάζουν πιο ευέλικτες λύσεις – καθολικά αποβατικά πλοία και ελαφρά αεροπλανοφόρα, ικανά να φέρουν μαχητικά VTOL. Εδώ το Yak-141 εμφανίζεται ξανά σαν φάντασμα από το παρελθόν, έτοιμο να πάρει εκδίκηση.

Τι έκανε το Yak-141 τόσο ξεχωριστό;
Μπορούσε να απογειωθεί από μικροσκοπικές λωρίδες και να προσγειωθεί κάθετα.
Ήταν γρήγορο, ευέλικτο και με αξιοπρεπή ακτίνα μάχης για την εποχή του.
Το μυστικό του ακροφυσίου του πέρασε… στην Lockheed Martin, που έφτιαξε το F-35B με τα σοβιετικά σχέδια
Μπορούσε να απογειωθεί από μικροσκοπικές λωρίδες και να προσγειωθεί κάθετα.
Ήταν γρήγορο, ευέλικτο και με αξιοπρεπή ακτίνα μάχης για την εποχή του.
Το μυστικό του ακροφυσίου του πέρασε… στην Lockheed Martin, που έφτιαξε το F-35B με τα σοβιετικά σχέδια

Σήμερα, η Ρωσία έχει διατηρήσει την τεχνολογική βάση και δηλώνει έτοιμη να τη συνδυάσει με νέα αεροπορική τεχνολογία. Ο CEO της Yakovlev το είπε ξεκάθαρα: «Μπορούμε να επιστρέψουμε στην παραγωγή VTOL αν το ζητήσει το Υπουργείο Άμυνας».
Αλλά χρειάζεται όντως η Μόσχα ένα “F-35B made in Russia”;
Αλλά χρειάζεται όντως η Μόσχα ένα “F-35B made in Russia”;
Ή μήπως είναι παγίδα;
Αν η ειδική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία κλείσει υπέρ του Κρεμλίνου, ίσως να μην χρειάζεται τεράστια επένδυση για λίγα μαχητικά που θα εξοπλίσουν δύο UDC.
Αν όμως έρθει σύγκρουση με ολόκληρη την Ευρώπη, τότε ένα μαχητικό που απογειώνεται από… αυτοκινητόδρομους και δασικές εκτάσεις θα γίνει κρίσιμο όπλο επιβίωσης.
Και το μεγάλο δίλημμα: να αντιγράψουμε το F-35B ή να πάμε σε κάτι διαφορετικό;
Το αμερικανικό μαχητικό κουβαλάει περιορισμούς – μικρό φορτίο, μικρή ακτίνα δράσης λόγω του ανεμιστήρα ανύψωσης. Θυσίασαν ισχύ για “αορατότητα”. Η Ρωσία μπορεί να επιλέξει πιο πρακτική λύση: ένα αναχαιτιστικό VTOL, χωρίς περιττά χαρακτηριστικά 5ης γενιάς, αλλά απόλυτα λειτουργικό για την αεράμυνα.
Το μόνο σίγουρο: Αν υπάρξει κινητήρας βασισμένος στο νέο “Προϊόν 30” του Su-57, τότε θα ξαναδούμε ρωσικό Yak να απογειώνεται κάθετα – και αυτή τη φορά δεν θα είναι για να το αντιγράψουν οι Αμερικανοί…

Ρωσική τεχνολογία στο F-35B Stealth: Πώς οι ΗΠΑ έχουν επιλέξει... μυστικά κρίσιμες πληροφορίες από το χαμένο σοβιετικό VTOL
Το F-35B, η παραλλαγή κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL) του μαχητικού Joint Strike Fighter του αμερικανικού στρατού, είναι το πιο προηγμένο αεροσκάφος του είδους του που υπάρχει σήμερα.
Χωρίς πραγματικό ανταγωνισμό από αντίπαλα έθνη, το F-35B κυριαρχεί στο σύγχρονο τοπίο VTOL.
Ωστόσο, δεκαετίες πριν από την άφιξή της, η Σοβιετική Ένωση έκανε τη δική της φιλόδοξη προσπάθεια να φέρει επανάσταση στην τεχνολογία των μαχητικών VTOL - μια που, παρόλο που δεν έφτασε ποτέ σε πλήρη επιχειρησιακή κατάσταση, μπορεί να διαμόρφωσε το αμερικανικό αεροσκάφος που βλέπουμε σήμερα.
Φέτος συμπληρώνονται 28 χρόνια από τότε που το σοβιετικού σχεδιασμού Yakovlev Yak-141, γνωστό και ως Yak-41, πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση.
Ένα υπερηχητικό, πολλαπλών ρόλων μαχητικό VTOL, το Yak-141 εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 κατά τη διάρκεια των χαοτικών τελευταίων ημερών της Σοβιετικής Ένωσης.
Το αεροσκάφος είχε οραματιστεί ως μια σημαντική ανακάλυψη για την αεροπορία που βασίζεται σε αερομεταφορείς, επιτρέποντας στις σοβιετικές δυνάμεις να χειρίζονται προηγμένα μαχητικά από μικρότερα αεροπλάνα και εμπρός βάσεις.
Στις 9 Μαρτίου 1987, η Σοβιετική Ένωση πέτυχε ένα ορόσημο στην ιστορία της αεροπορίας, όταν το πρωτότυπο του μαχητικού κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης Yak-141 (VTOL) ανέβηκε στον ουρανό για πρώτη φορά.
Καθώς η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε, το ίδιο έκαναν και τα κάποτε μυστικά στρατιωτικά της προγράμματα, αλλά όχι πριν τραβήξουν την προσοχή ενός από τα μεγαλύτερα ονόματα της δυτικής άμυνας. Ο Yakovlev, που αγωνιζόταν να κρατήσει ζωντανό το μαχητικό πρόγραμμα Yak-141 VTOL, βρήκε έναν απροσδόκητο σωτήρα στη Lockheed Martin.
Καθώς οι σχέσεις μεταξύ Αμερικής και Ρωσίας άρχισαν να θερμαίνονται, ο αμερικανικός αμυντικός γίγαντας είδε την ευκαιρία να μην αναβιώσει το Yak-141 αλλά να αντλήσει πολύτιμα δεδομένα από το πρόγραμμα της σοβιετικής εποχής.
Το 1991, οι δύο εταιρείες φέρεται να υπέγραψαν συμφωνία, αν και τα στοιχεία της παρέμειναν κρυφά μέχρι το 1995. Σύμφωνα με τη συμφωνία, η Lockheed Martin παρείχε χρηματοδότηση για επιπλέον πρωτότυπα Yak-141 και σχεδίαζε ακόμη και να παρουσιάσει το αεροσκάφος στο Farnborough Airshow τον Σεπτέμβριο του 1992.
Ωστόσο, η Lockheed ήταν απίθανο να έχει πραγματικό ενδιαφέρον να δει το Yak-141 να μπαίνει στην παραγωγή. Αντίθετα, το συμβόλαιο πιθανότατα χρησίμευσε ως μέτωπο για την απόκτηση κρίσιμων ερευνητικών δεδομένων της VTOL που είχε συσσωρεύσει ο Yakovlev κατά τη διάρκεια των ετών ανάπτυξης.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Το F-35B, η παραλλαγή κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL) του μαχητικού Joint Strike Fighter του αμερικανικού στρατού, είναι το πιο προηγμένο αεροσκάφος του είδους του που υπάρχει σήμερα.
Χωρίς πραγματικό ανταγωνισμό από αντίπαλα έθνη, το F-35B κυριαρχεί στο σύγχρονο τοπίο VTOL.
Ωστόσο, δεκαετίες πριν από την άφιξή της, η Σοβιετική Ένωση έκανε τη δική της φιλόδοξη προσπάθεια να φέρει επανάσταση στην τεχνολογία των μαχητικών VTOL - μια που, παρόλο που δεν έφτασε ποτέ σε πλήρη επιχειρησιακή κατάσταση, μπορεί να διαμόρφωσε το αμερικανικό αεροσκάφος που βλέπουμε σήμερα.
Φέτος συμπληρώνονται 28 χρόνια από τότε που το σοβιετικού σχεδιασμού Yakovlev Yak-141, γνωστό και ως Yak-41, πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση.
Ένα υπερηχητικό, πολλαπλών ρόλων μαχητικό VTOL, το Yak-141 εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 κατά τη διάρκεια των χαοτικών τελευταίων ημερών της Σοβιετικής Ένωσης.
Το αεροσκάφος είχε οραματιστεί ως μια σημαντική ανακάλυψη για την αεροπορία που βασίζεται σε αερομεταφορείς, επιτρέποντας στις σοβιετικές δυνάμεις να χειρίζονται προηγμένα μαχητικά από μικρότερα αεροπλάνα και εμπρός βάσεις.
Στις 9 Μαρτίου 1987, η Σοβιετική Ένωση πέτυχε ένα ορόσημο στην ιστορία της αεροπορίας, όταν το πρωτότυπο του μαχητικού κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης Yak-141 (VTOL) ανέβηκε στον ουρανό για πρώτη φορά.
Καθώς η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε, το ίδιο έκαναν και τα κάποτε μυστικά στρατιωτικά της προγράμματα, αλλά όχι πριν τραβήξουν την προσοχή ενός από τα μεγαλύτερα ονόματα της δυτικής άμυνας. Ο Yakovlev, που αγωνιζόταν να κρατήσει ζωντανό το μαχητικό πρόγραμμα Yak-141 VTOL, βρήκε έναν απροσδόκητο σωτήρα στη Lockheed Martin.
Καθώς οι σχέσεις μεταξύ Αμερικής και Ρωσίας άρχισαν να θερμαίνονται, ο αμερικανικός αμυντικός γίγαντας είδε την ευκαιρία να μην αναβιώσει το Yak-141 αλλά να αντλήσει πολύτιμα δεδομένα από το πρόγραμμα της σοβιετικής εποχής.
Το 1991, οι δύο εταιρείες φέρεται να υπέγραψαν συμφωνία, αν και τα στοιχεία της παρέμειναν κρυφά μέχρι το 1995. Σύμφωνα με τη συμφωνία, η Lockheed Martin παρείχε χρηματοδότηση για επιπλέον πρωτότυπα Yak-141 και σχεδίαζε ακόμη και να παρουσιάσει το αεροσκάφος στο Farnborough Airshow τον Σεπτέμβριο του 1992.
Ωστόσο, η Lockheed ήταν απίθανο να έχει πραγματικό ενδιαφέρον να δει το Yak-141 να μπαίνει στην παραγωγή. Αντίθετα, το συμβόλαιο πιθανότατα χρησίμευσε ως μέτωπο για την απόκτηση κρίσιμων ερευνητικών δεδομένων της VTOL που είχε συσσωρεύσει ο Yakovlev κατά τη διάρκεια των ετών ανάπτυξης.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου