GuidePedia

0

Το ακριβότερο στρατιωτικό... φιάσκο
Οι ΗΠΑ περικόπτουν απότομα τις αγορές F-35, τι συνέβη με το «ιερό δισκοπότηρο» της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ

Οι Ηνωμένες Πολιτείες μείωσαν στο μισό τις αγορές των μαχητικών αεροσκαφών F-35 για την Πολεμική Αεροπορία στον προϋπολογισμό του 2026.
Δημοσιογράφοι του αμερικανικού στρατιωτικού περιοδικού Military Watch Magazine (MWM) ανέλυσαν τι κρύβεται πίσω από αυτή την απόφαση, οι συνέπειες της οποίας φτάνουν… μέχρι και την Ελλάδα λόγω του ενδιαφέροντος που έχει επιδείξει για την αγορά 20 μαχητικών F-35 που αναμένονται στις αρχές του 2030.
Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που αμφισβητείται η αξιοπιστία του αμερικανικού μαχητικού ενώ ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος και πρώην υπουργός της κυβέρνησης Trump, Elon Musk είχε αποκαλέσει το πρόγραμμα των F-35 το «χειρότερο στρατιωτικό value for money στην ιστορία».
Είναι χαρακτηριστικό πως το αρμόδιο Γραφείο της Κυβέρνησης των ΗΠΑ υπολογίζει ότι το κόστος ζωής του προγράμματος θα ξεπεράσει τα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Η απόφαση

Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ μείωσε το αίτημα για προμήθεια νέων F-35A για την Πολεμική Αεροπορία από 48 σε μόλις 24 αεροσκάφη για το οικονομικό έτος 2026.
Το γεγονός αναφέρθηκε από πολλά αμερικανικά μέσα ενημέρωσης, σημειώνοντας ότι η απόφαση προκαλεί σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον του προγράμματος.
Η μείωση αυτή ακολουθεί μια πολυετή τάση περιορισμού των ετήσιων παραγγελιών F-35A: αρχικά ήταν στα 110, μετά στα 80, 60 και τελικά 48.

Περικοπές

Οι περικοπές γίνονται εν μέσω μιας κρίσης προϋπολογισμού στην Πολεμική Αεροπορία, κυρίως λόγω των τεράστιων δαπανών για την ανάπτυξη, αγορά και υποστήριξη του νέου μαχητικού 6ης γενιάς F-47.
Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι οι δαπάνες αυτές είναι δυσβάστακτες χωρίς περικοπές σε άλλα προγράμματα.
Αναφέρεται ότι εξετάζεται επίσης η μείωση της χρηματοδότησης του F/A-XX του Ναυτικού, ώστε να διοχετευθούν πόροι στο F-47.

Πολύ ακριβή η συντήρησή του

Η περικοπή των αγορών F-35 θα επιτρέψει όχι μόνο την εξοικονόμηση χρημάτων από τις ίδιες τις προμήθειες, αλλά και τη μείωση του κόστους λειτουργίας, καθώς το F-35 είναι πολύ ακριβότερο στη συντήρηση από τα F-16 και A-10 που προορίζεται να αντικαταστήσει.
Μέρος των εξοικονομηθέντων κονδυλίων αναμένεται να επενδυθεί στην ανάπτυξη του F-47.

Η απειλή από την Κίνα

Καθώς η αποτελεσματικότητα του F-35 αμφισβητείται όλο και περισσότερο, ιδιαίτερα στο πλαίσιο ενδεχόμενων συγκρούσεων στην περιοχή του Ειρηνικού – όπου το F-47 είναι θεωρητικά καταλληλότερο – ένας ακόμα βασικός λόγος για τη μείωση των αγορών ήταν η κινεζική απειλή.
Τον Δεκέμβριο του 2024, η Κίνα παρουσίασε δύο νέα μαχητικά 6ης γενιάς, τα οποία βρίσκονται ήδη σε φάση πτητικών δοκιμών.
Αυτό προκάλεσε μεγάλη ανησυχία στις ΗΠΑ σχετικά με τις δυνατότητες διεξαγωγής αεροπορικών επιχειρήσεων στην περιοχή και για την πιθανή τεχνολογική υστέρηση του F-35 έναντι των νέων κινεζικών μαχητικών.
Η παρουσίαση των κινεζικών αεροσκαφών επηρέασε άμεσα και τη μετοχή της Lockheed Martin, του βασικού κατασκευαστή του F-35.

Αβέβαιο μέλλον

Οι σοβαρές περικοπές στις παραδόσεις των F-35A για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ ενδέχεται να διευκολύνουν την ανακατανομή της παραγωγής προς ξένους πελάτες.
Ωστόσο, αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στην ίδια την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία θα πρέπει να συνεχίσει τη χρήση παλαιών αεροσκαφών της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, όπως τα F-15, F-16 και A-10.
Το μέλλον του προγράμματος F-35 παραμένει εξαιρετικά αβέβαιο.
Οι προοπτικές περαιτέρω παραγγελιών εξαρτώνται άμεσα από την πρόοδο των προγραμμάτων 6ης γενιάς τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Κίνα.

Αποστάσεις… ακόμα και από την Ευρώπη

Η αβεβαιότητα στην προμήθεια μαχητικών F-35 5ης γενιάς από τις ΗΠΑ ενθαρρύνει τις ευρωπαϊκές χώρες να συμμετάσχουν ενεργά στα δικά τους προγράμματα για την ανάπτυξη του μαχητικού έκτης γενιάς αναφέρει το περιοδικό Newsweek επικαλούμενο Ευρωπαίο αξιωματούχο που μίλησε υπό καθεστώς ανωνυμίας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ ενδιαφέρονται για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς στρατιωτικών αεροσκαφών και είναι έτοιμες να συμβάλουν στην συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Αυτό οφείλεται στις «αμφιβολίες γύρω από το αμερικανικό F-35», που προκαλούνται, μεταξύ άλλων, από την κριτική του προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump κατά του ΝΑΤΟ.
Η δημιουργία του δικού της μαχητικού έκτης γενιάς θα επιτρέψει στην Ευρώπη να «αποστασιοποιηθεί από την Ουάσινγκτον», σημειώνει το Newsweek.
Η Ευρώπη θέλει να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο την εξάρτησή της από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά δεν επιδιώκει την πλήρη απόρριψη της εισαγωγής αμερικανικών όπλων, πρόσθεσε η πηγή.

Η Ελλάδα θέλει 40 F-35

Βάσει των συμφωνιών που έχει υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση, τα πρώτα τέσσερα μαχητικά F-35 θα περάσουν στην κυριότητα της Ελλάδας το 2028 και τα επόμενα τέσσερα εντός του 2029.
Τα συγκεκριμένα οχτώ αεροσκάφη θα έρθουν στην Ελλάδα το 2030.
Θα έχει προηγηθεί η εκπαίδευση περίπου 70 Ελλήνων πιλότων και τεχνικών στις ΗΠΑ.
Συνολικά η Ελλάδα έχει παραγγείλει 20 F-35 Lightning II ενώ στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών περιλαμβάνεται η απόκτηση επιπλέον 20 stealth μαχητικών.
Το κόστος της πρώτης φάσης εκτιμάται σε περίπου 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια, χωρίς να περιλαμβάνονται τα έξοδα υποστήριξης, υποδομών και εκπαίδευσης.

Κύρτσος: Φιάσκο δισεκατομμυρίων

Στο ζήτημα των F-35 αναφέρθηκε πρόσφατα και ο πρώην ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γ. Κύρτσος, ο οποίος έκανε λόγο για φιάσκο δισεκατομμυρίων.
«Η υπόθεση των F-35 εξελίσσεται σε ένα φιάσκο δισεκατομμυρίων για τη χώρα μας.
Η Πορτογαλία,ο Καναδάς και η Γερμανία αναθεωρούν τις παραγγελίες του αμερικανικού μαχητικού αεροσκάφους F-35 γιατί δεν εμπιστεύονται τον Trump.
Ολο το software του αεροσκάφους παραμένει, για λόγους ασφαλείας, υπό τον έλεγχο των Αμερικανών.
Ελέγχουν το κουμπί που τα κάνει αξιόμαχα.
Επί Biden υπήρχε αμοιβαία εμπιστοσύνη, με τον Trump κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς θα κάνει.
Η προοπτική απώλειας παραγγελιών αυξάνει τις πιθανότητες επανένταξης της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35.
Θα καταλήξουμε με τεράστια οικονομική επιβάρυνση και πλήρη εξάρτηση για το αν και για ποιόν θα πατήσει το κουμπί ο Trump!» επισήμανε σε ανάρτηση του στο Χ ο κ. Κύρτσος.

Διαδοχικά προβλήματα

Έντονο προβληματισμό έχουν προκαλέσει τα διαδοχικά προβλήματα που καταγράφονται στα αμερικανικά F – 35, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις καταλήγουν... στη συντριβή των μαχητικών.
Το τελευταίο περιστατικό ήταν η συντριβή ενός ακόμα F - 35 στα τέλη Ιανουαρίου του 2025 σε αεροπορική βάση στην Αλάσκα κατά τη διάρκεια γυμνασίων, με τον πιλότο πάντως να προλαβαίνει να κάνει έγκαιρα χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματός του.
Αυτή ήταν η τρίτη συντριβή αεροσκάφους F-35 σε διάρκεια ενός έτους.

Το F-35 είναι το πιο ακριβό αεροσκάφος στην ιστορία

Τον Μάρτιο 2024, το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε την πολυαναμενόμενη είδηση: το F-35 τέθηκε επιτέλους στην παραγωγή.
Οι εξαγωγές παίζουν σημαντικό ρόλο: η Ουάσιγκτον, στην πραγματικότητα, είναι ο κύριος χορηγός του προγράμματος, αλλά συμμετέχουν 16 άλλες χώρες: Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Ολλανδία, Καναδάς, Αυστραλία, Δανία, Νορβηγία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Βέλγιο, Πολωνία, Σιγκαπούρη, Φινλανδία, Γερμανία, Τσεχία και Ελβετία.
Το Αμερικανικό Λογιστικό Επιμελητήριο υπολογίζει το πρόγραμμα σε 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Στο στάδιο ανάπτυξης, η Lockheed Martin σχεδίαζε να τα καταφέρει με ένα ποσό επτά φορές λιγότερο - 233 δισεκατομμύρια.
Το συνολικό κόστος του προγράμματος περιλαμβάνει την παραγωγή, χρήση και συντήρηση του μαχητικού.
Επιπλέον, το κύριο μέρος του κόστους - 1,3 δισεκατομμύρια - πέφτει στη συντήρηση του αεροσκάφους σε κατάσταση λειτουργίας.
Για δύο δεκαετίες, το F-35 έχει γίνει σύμβολο όχι μόνο της δύναμης και της φιλοδοξίας του αμερικανικού στρατιωτικού-βιομηχανικού συγκροτήματος, αλλά και του υψηλού κόστους και της μακροχρόνιας κατασκευής του.
Κάθε ώρα πτήσης κοστίζει 42.000 δολάρια.

Η αλυσίδα των ατυχημάτων

Το αεροσκάφος υπέστη την πρώτη του συντριβή το 2018, 17 χρόνια μετά την ανάπτυξή του.
Το 2018, ένα μαχητικό αεροσκάφος F-35B του Σώματος Πεζοναυτών συνετρίβη στη Νότια Καρολίνα.
Το περιστατικό συνέβη σε νησί κοντά στο χωριό Grays Hill.
Το αεροσκάφος συνετρίβη κατά τη διάρκεια κανονικής εκπαιδευτικής άσκησης. Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια πριν από τη συντριβή.
Στη συνέχεια, ο αμερικανικός στρατός καθήλωσε ολόκληρο τον στόλο των αεροσκαφών F-35 stealth.
Αργότερα, ανακαλύφθηκε ότι η αιτία του προβλήματος ήταν ένας ελαττωματικός σωλήνας καυσίμου.
Το επόμενο περιστατικό σημειώθηκε λίγο μετά το 2019, όταν ιαπωνικό F-35A συνετρίβη στη θάλασσα κατά τη διάρκεια μιας νυχτερινής εκπαιδευτικής πτήσης.
Ο πιλότος σκοτώθηκε στη συντριβή, προκαλώντας σοκ σε όλο τον κόσμο.
Η έρευνα για τη συντριβή ανέφερε ότι ο πιλότος Akinori Hosomi ήταν απίθανο να είχε προσπαθήσει να εκτιναχθεί από το αεροπλάνο του.
Ο ιαπωνικός στρατός απέδωσε την καταστροφή σε vertigo.
Τον Μάιο του 2020, ένα F-35 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ πραγματοποίησε έκτακτη προσγείωση στην αεροπορική βάση Eglin στη Florida.
Την ώρα του ατυχήματος, ο πιλότος συμμετείχε σε μια τυπική νυχτερινή εκπαιδευτική πτήση.
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ ισχυρίστηκε αργότερα ότι το ατύχημα συνέβη λόγω λάθους του πιλότου καθώς και λόγω δυσλειτουργίας του εξοπλισμού του αεροσκάφους.
Μια άλλη συντριβή συνέβη λίγους μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 2020, όταν ένα αεροσκάφος Marine F-35B συνετρίβη κοντά στην Ναυτική Αεροπορική Εγκατάσταση El Centro της Καλιφόρνια, μετά από σύγκρουση με ένα KC-130J στον αέρα κατά τη διάρκεια ανεφοδιασμού με καύσιμα στον αέρα.
Ο πιλότος του F-35B κατάφερε να εκτιναχθεί επιτυχώς από το αεροσκάφος αφού το KC-130J έκανε αναγκαστική προσγείωση στην Καλιφόρνια.
Τον Νοέμβριο του 2021, ένα βρετανικό F-35B συνετρίβη από το αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth στη Μεσόγειο Θάλασσα. Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια από το αεροπλάνο.
Το 2022 ήταν ιδιαίτερα άσχημο για το F-35.
Ένα F-35C του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ προσέκρουσε στο κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου Carl Vinson στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Σύμφωνα με πληροφορίες, επτά αμερικανοί στρατιωτικοί τραυματίστηκαν στο δυστύχημα.
Επίσης, τον Ιανουάριο του 2022, ο πιλότος ενός νοτιοκορεατικού μαχητικού αεροσκάφους F-35A πραγματοποίησε έκτακτη «κοιλιακή προσγείωση» σε αεροπορική βάση μετά από δυσλειτουργία του εξοπλισμού προσγείωσης λόγω ηλεκτρονικών προβλημάτων.
Τον Δεκέμβριο του 2022, ένα F-35B προσγειώθηκε στη γραμμή συναρμολόγησης της Lockheed Martin στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας.
Το περιστατικό ώθησε τον κατασκευαστή Lockheed Martin να καθηλώσει αρκετά F-35 τουλάχιστον μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου 2023 και να σταματήσει τις παραδόσεις του μαχητικού stealth στις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους.
Η φετινή χρονιά δεν έμεινε χωρίς ατυχήματα.
Τον Μάιο του 2024, ένα μαχητικό F-35B Lightning II συνετρίβη κοντά στο Albuquerque International Sunport στο Νέο Μεξικό.
Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια αλλά τραυματίστηκε.

Τα προβλήματα με τον κινητήρα

Το F-35 αντιμετωπίζει επιχειρησιακές δυσκολίες και λόγω των προβλημάτων που συνδέονται με τον κινητήρα του.
Aνώτατος αξιωματούχος των ΗΠΑ αποκάλυψε ότι οι κινητήρες Pratt & Whitney F135 που τροφοδοτούν τα μαχητικά αεροσκάφη F-35 παρουσιάζουν πρόβλημα.
Η συνεχής λειτουργία των κινητήρων σε υψηλότερες από τις αναμενόμενες θερμοκρασίες και οι αυξημένες δραστηριότητες συντήρησης και υλικοτεχνικής στήριξης υποβαθμίζουν τα συνολικά ποσοστά ετοιμότητας του F-35.
Ως αποτέλεσμα, ο αμερικανικός στρατός θεωρεί τις προτεινόμενες βελτιώσεις κινητήρα για όλους τους τύπους F-35 Joint Strike Fighter ως κρίσιμες, πρόσθεσε ο αξιωματούχος.
Κορυφαίοι στρατιωτικοί ηγέτες των ΗΠΑ υπογράμμισαν τις αδυναμίες του κινητήρα F135 όταν δικαιολόγησαν την απόφαση να αναληφθεί πρωτοβουλία για την αναβάθμιση του πυρήνα του κινητήρα (ECU) ενώπιον των μελών της υποεπιτροπής της Επιτροπής Ενόπλων Υπηρεσιών της Βουλής των Αντιπροσώπων.
Στην πρόταση προϋπολογισμού του Πενταγώνου για το οικονομικό έτος 2024, ο στρατός των ΗΠΑ απέρριψε την ιδέα της ανάπτυξης ενός εντελώς νέου κινητήρα για τα F-35, με βάση το Advanced Engine Transition Program (AETP), λόγω υψηλού αναμενόμενου κόστους και τεχνικών προκλήσεων.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top