Οι ΗΠΑ διαβεβαιώνει τις εταιρείες εμπορίου μπορούν να αυξήσουν τις μεταφορές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, εφόσον δεν παραβιάζουν τις κυρώσεις
Για ενίσχυση των μεταφορών του ρωσικού πετρελαίου διά θαλάσσης προτρέπουν οι ΗΠΑ μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίου διεθνώς. Στόχος της αμερικανικής πλευράς είναι η διασφάλιση της σταθερότητας των ροών, αλλά και η ενίσχυση της εποπτείας επί των ρωσικών εξαγωγών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times, αξιωματούχοι του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών συναντήθηκαν μεταξύ άλλων με στελέχη της Trafigura και της Gunvor, διαβεβαιώνοντάς τους ότι μπορούν να αυξήσουν τις μεταφορές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, εφόσον δεν παραβιάζουν τις κυρώσεις. Παρότι η Ουάσιγκτον δεν έχει εναντιωθεί στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εντός των όρων της συμφωνίας της G7, οι μεγαλύτεροι ανεξάρτητοι έμποροι πετρελαίου κρατούν επιφυλακτική στάση. «Οι Αμερικάνοι μάς ενθάρρυναν ενεργά…να επανέλθουμε στη μεταφορά του πετρελαίου», δήλωσε στους Financial Times άτομο με γνώση από τις σχετικές συζητήσεις.
Στο μεταξύ, σημειώνεται πως η Ρωσία απειλεί να μειώσει τις ροές πετρελαίου εντός του μήνα λόγω της αυξημένης στήριξης από τη Δύση στην Ουκρανία.
Από την πλευρά της, βέβαια, η αμερικανική κυβέρνηση άσκησε εξαρχής πιέσεις στην G7 για πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, προκειμένου να μειωθούν τα ενεργειακά έσοδα της Ρωσίας. Παράλληλα όμως, προσπάθησε να διασφαλίσει την ομαλή ροή του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, φοβούμενη το ενδεχόμενο κατάρρευσης των προμηθειών από μία εκ των κορυφαίων εξαγωγέων παγκοσμίως.
«Είναι στην κρίση της κάθε εταιρείας να πάρει τη δική της απόφαση. Στόχος μας είναι να γνωστοποιήσουμε τι επιτρέπεται σύμφωνα με τους όρους του πλαφόν», δήλωσε στους FT αξιωματούχος της κυβέρνησης Μπάιντεν, προσθέτοντας ότι οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στη δομή της αγοράς.
Τι κάνουν οι έμποροι
Οι μεγάλοι έμποροι, συμπεριλαμβανομένων των Trafigura, Vitol και Gunvor, έχουν μειώσει σημαντικά ή διακόψει πλήρως τη δραστηριότητά τους στη Ρωσία τον τελευταίο χρόνο, φοβούμενοι την αντίδραση του κόσμου ή τη διακοπή της στήριξης από τις τράπεζες.
Έτσι, όμως η Ρωσία απευθύνεται όλο και περισσότερο σε μικρότερους εμπόρους για τη μεταφορά του πετρελαίου προς νέες αγορές στην Ασία. Εξ ου και πληθαίνουν οι ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των παλαιότερων δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιούνται για τις μεταφορές αυτές, ενώ χωρίς τη στήριξη των ασφαλιστικών εταιρειών της Δύσης ή των ναυτιλιακών υπηρεσιών, το εμπόριο καθίσταται όλο και πιο αδιαφανές.
Στο μεταξύ ο Λευκός Οίκος προσπαθεί να κρατήσει τις ισορροπίες: αφενός να μειωθούν τα έσοδα του Κρεμλίνου, αφετέρου να διασφαλιστεί η ομαλότητα στην αγορά. «Ένας από τους στόχους του πλαφόν είναι να διασφαλίσει ότι το πετρέλαιο θα παραμείνει στην αγορά, αν και σε χαμηλότερη τιμή, ώστε να στερήσει τα έσοδα του Κρεμλίνου», δήλωσε στους FT άλλος αξιωματούχος της αμερικανικής κυβέρνησης. «Μας ενθαρρύνει το γεγονός ότι οι αγορές πετρελαίου παρέμειναν πράγματι σταθερές τους τελευταίους μήνες, παρότι τα ρωσικά έσοδα μειώθηκαν κατά 60% από την εισβολή».
Τα πλαφόν της Δύσης
Τον Δεκέμβριο, η G7 εφάρμοσε πλαφόν 60 δολαρίων ανά βαρέλι στο ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο ίσχυε για εμπόρους που χρησιμοποιούν υπηρεσίες της Δύσης για τη μεταφορά τους. Επίσης, οι περισσότερες χώρες της G7 και η Ε.Ε. έχουν απαγορεύσει την εισαγωγή φορτίων με ρωσικό πετρέλαιο διά θαλάσσης. Ωστόσο, οι πωλήσεις σε άλλες χώρες επιτρέπονται. Ενδεικτικά, η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία αύξησαν τις εισαγωγές τους τελευταίους μήνες.
Ενώ οι έμποροι οφείλουν να προσκομίσουν βεβαιώσεις ότι τα βαρέλια είχαν αγοραστεί στο πλαφόν ή με χαμηλότερη τιμή, δηλώνουν πως η εφαρμογή των όρων από τις ΗΠΑ είναι σχετικά χαλαρή. «Οι Αμερικανοί αλήθεια θέλουν να συνεχίσει να κινείται» το ρωσικό πετρέλαιο, δήλωσε έμπορος στους FT. Ωστόσο, οι έμποροι της Δύσης και οι συνδεόμενες τράπεζες διστάζουν να προχωρήσουν τις μεταφορές λόγω της επίπτωσης που ενδέχεται να έχει στη φήμη τους.
«Οι τράπεζες είναι ένα σημαντικό σημείο τριβής», δήλωσε σύμβουλος εμπορικού οίκου στους FT. «Οι έμποροι γνωρίζουν ότι οι κανόνες τούς επιτρέπουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο υπό τους όρους που έχουν τεθεί, είναι όμως τόσο ελκυστικό δεδομένων όλων των πιθανών κινδύνων;»
Άλλοτε, εταιρείες όπως οι Vitol, Glencore και Trafigura ανταγωνίζονταν για τα δικαιώματα εξαγωγής ρωσικού πετρελαίου, προσεγγίζοντας τον σύμμαχο του Πούτιν, Igor Sechin, επικεφαλής της Rosneft, ή ακόμη και τον ίδιο τον Ρώσο πρόεδρο.
Σημειώνεται τέλος πως πολλοί από τους μεγάλους εμπόρους βρέθηκαν πρόσφατα στο στόχαστρο του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης, αντιμετωπίζοντας πρόστιμα και έρευνες για το ενδεχόμενο δωροδοκίας και άλλες πρακτικές διαφθοράς σε αναπτυσσόμενες χώρες. Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ισχυρίστηκε το 2014 ότι ο Πούτιν ενδέχεται να έχει «πρόσβαση στα κεφάλαια της Gunvor», καθώς επέβαλε κυρώσεις στον συνιδρυτή Gennady Timchenko, στενό συνεργάτη του Ρώσου προέδρου. Ο Gunvor αρνήθηκε έντονα τις κατηγορίες.
Δημοσίευση σχολίου