Ήρθε και το άδειασμα από τον Αναστασιάδη να δέσει το γλυκό -Τι λέει νέο τουρκικό δημοσίευμα.
Τα...απόνερα του non paper για τον East Med που κλόνισε το πολιτικό σκηνικό της χώρας τα έχουμε αναλύσει ποικιλοτρόπως. Σε πολεμικο-επιχειρησιακό επίπεδο, σε γεω-επιχειρηματικό, σε διπλωματικό...Σε συνέντευξή του στην "Καθημερινή" η οποία εδώ και καιρό έχει αντι-μητσοτακικό μπαϊράκι , ο Κύπριος πρόεδρος δήλωσε πως η κυβέρνησή του παρουσιάζεται έτοιμη να εξετάσει άλλες λύσεις πλην του αγωγού EastMed εαν δεν είναι εφικτή η υλοποίησή του. Ο Κύπριος πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε ότι εάν αυτό το πρόγραμμα είναι πραγματικά εφικτό, εάν μπορούν να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες γεωλογικές απαιτήσεις και είναι ταυτόχρονα οικονομικά βιώσιμο, τότε, υπάρχει η πολιτική βούληση υλοποίησής του.
Τα λεγόμενά του έρχονται σε αντιδιαστολή με όσα είχε πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στον Νίκο Χατζηνικολάου προ ημερών:
"Θα ήθελα, κύριε Πρόεδρε, ένα σύντομο σχόλιό σας για αυτό το non-paper για τον αγωγό, το αμερικανικό non-paper.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν το θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό. Ο EastΜed είναι ένα από τα αρκετά έργα τα οποία συζητούνται αυτή την εποχή προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί διαμετακομιστικός κόμβος ενέργειας από την ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Περιβάλλεται από ένα διακρατικό κέλυφος, πλην όμως είναι ένα επιχειρηματικό έργο και τελικά η αγορά η ίδια θα κρίνει αν το έργο αυτό μπορεί να είναι βιώσιμο.
Θέλω να θυμίσω ότι ταυτόχρονα με τη συζήτηση για τον EastMed προχωρούν πολύ σημαντικές συζητήσεις για τη μεταφορά φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή από την Αίγυπτο προς την Ελλάδα. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε θεωρητικά να ξεκινήσει άμεσα. Θέλω να θυμίσω ότι ένα μεγάλο κομμάτι του παγκόσμιου στόλου των LNG πλοίων είναι ελληνόκτητος, άρα υπάρχει και ελληνικό ενδιαφέρον από αυτής της πλευράς.
Ταυτόχρονα συζητάμε κι ένα εξαιρετικά σημαντικό project το οποίο μακροπρόθεσμα έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία και το οποίο ανοιχτά στηρίζεται και από την Ευρώπη και από την Αμερική και αναφέρομαι στην ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου. Να παράγεται δηλαδή φθηνή ενέργεια από τον ήλιο στην Αίγυπτο και να εξάγεται στην Ελλάδα και από την Ελλάδα προς την Ευρώπη.
Σε αυτό το καλώδιο αποδίδω εξαιρετικά μεγάλη σημασία, γιατί αυτό το καλώδιο θα έρθει και θα πατήσει ακριβώς πάνω στην ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία. Άρα δεν τίθεται κανένα απολύτως ζήτημα γεωπολιτικής αμφισβήτησης αυτής της πρωτοβουλίας"
Και σαν να μην έφτανα αυτά έρχονται και το ένα μετά το άλλο τα τουρκικά δημοσιεύματα μετά το κάζο με τον East Med.
«Συγκλονισμένη η Ελλάδα από την «αμερικανική προδοσία»: νέα τουρκική νίκη στην ανατολική Μεσόγειο» είναι ο τίτλος από το νέο τουρκικό δημοσίευμα
Η αμερικανική κυβέρνηση με επικεφαλής τον Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε την απόσυρση της στήριξης του έργου του αγωγού «EastMed» για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη στην ανατολική Μεσόγειο, σε μια απόφαση που οι Έλληνες χαρακτήρισαν ως προδοσία και οι Τούρκοι τη θεώρησαν νίκη, γράφει τουρκικό δημοσίευμα στην αραβική γλώσσα.
Απαντώντας σε ερώτηση του πρακτορείου Anadolu, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ ανέφερε, έμμεσα, ότι η Ουάσιγκτον είχε αποσυρθεί από την υποστήριξη του έργου και είχε αρχίσει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που βασίζονται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην ηλεκτρική ενέργεια, στην ανατολική Μεσόγειο. Ο εκπρόσωπος εξήγησε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες επικρίνουν νέα έργα που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα σύμφωνα με τις κλιματικές προτεραιότητές τους. Πρόσθεσε ότι η Ουάσιγκτον έχει αρχίσει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που είναι φθηνότερα και ολοκληρώνονται ταχύτερα από το έργο «EastMed», όπως το πρατήριο φυσικού αερίου «Αλεξανδρούπολη» και το έργο του αγωγού μεταξύ Βουλγαρίας και Βόρειας Μακεδονίας.
Στις 3 Ιανουαρίου 2019, η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ελλάδα και το Ισραήλ υπέγραψαν στην Αθήνα τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Τον Ιανουάριο του 2020, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέκρινε τη συμφωνία «EastMed» μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, τονίζοντας ότι είναι ένα έργο στη Μεσόγειο που αγνοεί την Τουρκία και την Τουρκική Δημοκρατία της Κύπρου (σημείωση: το Ψευδοκράτος στην Κατεχόμενη Κύπρο), δεν θα είναι επιτυχές.
Το υπουργείο Εξωτερικών είπε τότε ότι η Τουρκία έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη Μεσόγειο και ότι η τριμερής συμφωνία είναι ένα νέο παράδειγμα αποτυχημένων προσπαθειών αποκλεισμού της Τουρκίας και του Ψευδοκράτους - «Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου».
Το προαναφερθέν έργο στοχεύει στη μεταφορά φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ελλάδα μέσω Κύπρου και από εκεί στην Ιταλία.
Η τουρκική εφημερίδα Aydınlık, επικαλούμενη ελληνικό δημοσίευμα, ανέφερε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ενημέρωσαν την Ελλάδα, την Τουρκία και το Ισραήλ ότι δεν θα υποστηρίξουν πολιτικά και οικονομικά το σχέδιο EastMed.
Και το ελληνικό ρεπορτάζ ανέφερε για τον «EastMed»: «Τελείωσε...οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζουν τα δεδομένα στην ανατολική Μεσόγειο και βάζουν τέλος στο έργο του αγωγού», σημειώνοντας ότι «η τουρκική πολιτική κέρδισε και εμείς περιμένουμε τις συνέπειες του».
Το ελληνικό δημοσίευμα λέει: «Αυτό που προκαλεί έκπληξη δεν είναι η αποτυχία του έργου, το οποίο αντιμετώπισε προβλήματα χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας από την αρχή, αλλά πως οι Ηνωμένες Πολιτείες αναφέρουν ότι, σε αντίθεση με οικονομικούς και εμπορικούς παράγοντες, το έργο του αγωγού είναι πηγή έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, υιοθετώντας την τουρκική θέση, και έτσι υιοθετώντας το τουρκικό επιχείρημα και συνέτριψε την ελληνική θέση».
Και συνέχισε: «Το εθνικό αφήγημα της Αθήνας, το οποίο περιελάμβανε ένα σχέδιο αύξησης της γεωπολιτικής επιρροής της χώρας, να γίνει ενεργειακό κέντρο και η ιστορική συμμαχία με το Ισραήλ και την Αίγυπτο που περιθωριοποίησε την Τουρκία και πέτυχε άλλους στόχους, έχει καταρρεύσει πλήρως», όπως σημειώνει η τουρκική ιστοσελίδα «Arabi 21».
Σημειώνεται ακόμη: «Το ίδιο ισχύει και για τον νόμο Μανιάτη, ο οποίος ορίζει τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Και οι δύο στόχοι κατέρρευσαν. Η Τουρκία έσπασε τον νόμο Μανιάτη με το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και ενίσχυσε την υπεροχή της έναντι των ελληνικών θέσεων με τη Συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης και τώρα η θέση της Ουάσιγκτον ήρθε να της δώσει τη χαριστική βολή».
Μάλιστα προσθέτει: «η ελληνική εξωτερική πολιτική βασίστηκε στο διεθνές δίκαιο και κυρίως σε σχέδια τριμερούς συνεργασίας με Κύπρο, Αίγυπτο και Ισραήλ και στη συνέχεια με τα ΗΑΕ για να αποδειχθεί ότι η συγκρότηση ενός άξονα ενισχύει την εξωτερική της πολιτική και απομονώνει την Τουρκία, αλλά αυτό που συνέβη είναι ότι αυτό τώρα διαλύεται, και ως εκ τούτου είναι απαραίτητο για την Αθήνα να αναδιαρθρώσει την πολιτική της στην ανατολική Μεσόγειο εάν θέλει να διατηρήσει τις συμμαχίες της».
Απαντώντας σε ερώτηση του πρακτορείου Anadolu, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ ανέφερε, έμμεσα, ότι η Ουάσιγκτον είχε αποσυρθεί από την υποστήριξη του έργου και είχε αρχίσει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που βασίζονται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην ηλεκτρική ενέργεια, στην ανατολική Μεσόγειο. Ο εκπρόσωπος εξήγησε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες επικρίνουν νέα έργα που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα σύμφωνα με τις κλιματικές προτεραιότητές τους. Πρόσθεσε ότι η Ουάσιγκτον έχει αρχίσει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που είναι φθηνότερα και ολοκληρώνονται ταχύτερα από το έργο «EastMed», όπως το πρατήριο φυσικού αερίου «Αλεξανδρούπολη» και το έργο του αγωγού μεταξύ Βουλγαρίας και Βόρειας Μακεδονίας.
Στις 3 Ιανουαρίου 2019, η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ελλάδα και το Ισραήλ υπέγραψαν στην Αθήνα τη συμφωνία για τον αγωγό EastMed για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Τον Ιανουάριο του 2020, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέκρινε τη συμφωνία «EastMed» μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, τονίζοντας ότι είναι ένα έργο στη Μεσόγειο που αγνοεί την Τουρκία και την Τουρκική Δημοκρατία της Κύπρου (σημείωση: το Ψευδοκράτος στην Κατεχόμενη Κύπρο), δεν θα είναι επιτυχές.
Το υπουργείο Εξωτερικών είπε τότε ότι η Τουρκία έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη Μεσόγειο και ότι η τριμερής συμφωνία είναι ένα νέο παράδειγμα αποτυχημένων προσπαθειών αποκλεισμού της Τουρκίας και του Ψευδοκράτους - «Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου».
Το προαναφερθέν έργο στοχεύει στη μεταφορά φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ελλάδα μέσω Κύπρου και από εκεί στην Ιταλία.
Η τουρκική εφημερίδα Aydınlık, επικαλούμενη ελληνικό δημοσίευμα, ανέφερε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ενημέρωσαν την Ελλάδα, την Τουρκία και το Ισραήλ ότι δεν θα υποστηρίξουν πολιτικά και οικονομικά το σχέδιο EastMed.
Και το ελληνικό ρεπορτάζ ανέφερε για τον «EastMed»: «Τελείωσε...οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζουν τα δεδομένα στην ανατολική Μεσόγειο και βάζουν τέλος στο έργο του αγωγού», σημειώνοντας ότι «η τουρκική πολιτική κέρδισε και εμείς περιμένουμε τις συνέπειες του».
Το ελληνικό δημοσίευμα λέει: «Αυτό που προκαλεί έκπληξη δεν είναι η αποτυχία του έργου, το οποίο αντιμετώπισε προβλήματα χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας από την αρχή, αλλά πως οι Ηνωμένες Πολιτείες αναφέρουν ότι, σε αντίθεση με οικονομικούς και εμπορικούς παράγοντες, το έργο του αγωγού είναι πηγή έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, υιοθετώντας την τουρκική θέση, και έτσι υιοθετώντας το τουρκικό επιχείρημα και συνέτριψε την ελληνική θέση».
Και συνέχισε: «Το εθνικό αφήγημα της Αθήνας, το οποίο περιελάμβανε ένα σχέδιο αύξησης της γεωπολιτικής επιρροής της χώρας, να γίνει ενεργειακό κέντρο και η ιστορική συμμαχία με το Ισραήλ και την Αίγυπτο που περιθωριοποίησε την Τουρκία και πέτυχε άλλους στόχους, έχει καταρρεύσει πλήρως», όπως σημειώνει η τουρκική ιστοσελίδα «Arabi 21».
Σημειώνεται ακόμη: «Το ίδιο ισχύει και για τον νόμο Μανιάτη, ο οποίος ορίζει τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Και οι δύο στόχοι κατέρρευσαν. Η Τουρκία έσπασε τον νόμο Μανιάτη με το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και ενίσχυσε την υπεροχή της έναντι των ελληνικών θέσεων με τη Συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης και τώρα η θέση της Ουάσιγκτον ήρθε να της δώσει τη χαριστική βολή».
Μάλιστα προσθέτει: «η ελληνική εξωτερική πολιτική βασίστηκε στο διεθνές δίκαιο και κυρίως σε σχέδια τριμερούς συνεργασίας με Κύπρο, Αίγυπτο και Ισραήλ και στη συνέχεια με τα ΗΑΕ για να αποδειχθεί ότι η συγκρότηση ενός άξονα ενισχύει την εξωτερική της πολιτική και απομονώνει την Τουρκία, αλλά αυτό που συνέβη είναι ότι αυτό τώρα διαλύεται, και ως εκ τούτου είναι απαραίτητο για την Αθήνα να αναδιαρθρώσει την πολιτική της στην ανατολική Μεσόγειο εάν θέλει να διατηρήσει τις συμμαχίες της».
Το κείμενο που επικαλείται ελληνική πηγή αναφέρει:
«Από εδώ συμπεραίνουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει φτάσει σε αδιέξοδο. (Ο Πρωθυπουργός) Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θέλει να κάνει διάλογο με την Τουρκία, γιατί η ακροδεξιά τον εμποδίζει και δεν έχει διαπραγματευτεί με τις Ηνωμένες Πολιτείες και εγκατέλειψε τη βαλκανική πολιτική και ότι οι σχέσεις με τη Ρωσία είναι ψυχρές και η κατάσταση ξεφεύγει από τα πόδια του».
Και θεώρησε ότι η ευρωπαϊκή θέση τώρα είναι πολύ σημαντική και αν η Ευρωπαϊκή Ένωση ακολουθήσει την ίδια αμερικανική θέση, η Ελλάδα θα εκτεθεί σοβαρά στην «αποφασιστική πολιτική που ακολουθεί η Τουρκία», σημειώνοντας ότι η θαλάσσια συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης παραμένει ισχυρή και ακλόνητος.
Επεσήμανε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, μέσω της Γερμανίας, εργάστηκαν για να αποτρέψουν την επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία λόγω της ανατολικής Μεσογείου, προσθέτοντας ότι «αυτό που θα κάνει η ελληνική κυβέρνηση είναι ένα μυστήριο που δεν έχει ακόμη επιλυθεί. Η Ουάσιγκτον έκανε ένα δώρο στον Ερντογάν γιατί αυτό μετατρέπεται σε τουρκική νίκη και ήττα για την Ελλάδα και η θέση του Ισραήλ είναι ασαφής».
Εξάλλου, η (τουρκική) εφημερίδα «Aydınlık», ανέφερε ότι οι αρχικές εκθέσεις σκοπιμότητας για τον αγωγό της Ανατολικής Μεσογείου έδειξαν ότι το έργο είναι παράλογο και σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η γραμμή, που έχει μήκος περίπου δύο χιλιάδες χιλιόμετρα, κατεβαίνει σε βάθος 3,3 χιλιόμετρα στη θάλασσα σε ορισμένα σημεία, και το κόστος του έργου υπολογίζεται στα «7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ», οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα μπορούσε να φτάσει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τουρκική εφημερίδα πρόσθεσε ότι η κατασκευή του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου, που είναι γνωστό ότι κοστίζει 5-6 φορές το κόστος του τουρκοκυπριακού αγωγού, ήταν ο μόνος στόχος της να περιθωριοποιήσει την Τουρκία.
Επισήμανε ότι η μη παράκαμψη της Τουρκίας σημαίνει μείωση του μήκους της υποθαλάσσιας γραμμής στα 500 km κατά τη μεταφορά φυσικού αερίου απευθείας στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας και έως τα 200 km κατά τη μεταφορά του από τη Βόρεια Κύπρο, γεγονός που μειώνει το κόστος του έργου από 15 δισ. δολάρια σε περίπου 2-2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τουρκική εφημερίδα ανέφερε ότι το έργο «EastMed» έχει προγραμματιστεί να μεταφέρει 9 έως 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από το Ισραήλ στο κυπριακό λιμάνι Βασιλικού και από εκεί στην Κρήτη και την Ελλάδα.
Πρόσθεσε ότι το έργο, το οποίο υποστηρίζει ότι καλύπτει το 10 τοις εκατό των αναγκών φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν θα φτάσει ποτέ αυτό το ποσοστό, επειδή οι ανάγκες της Ευρώπης, που καταναλώνει 560 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, αναμένεται να αυξήσουν αυτό το ποσοστό κατά 40 τοις εκατό το 2040.
Εξήγησε ότι δεν υπάρχει τέτοια ποσότητα φυσικού αερίου στα κοιτάσματα Λεβιάθαν και Ταμάρ στο Ισραήλ και στο κοίτασμα Αφροδίτης στη νότια Κύπρο.
Επισήμανε ότι η διαδρομή από την οποία προβλέπεται να διέλθει ο αγωγός της Ανατολικής Μεσογείου βρίσκεται εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας και ως εκ τούτου ένα έργο που παραβιάζει τα δικαιώματα της Τουρκικής Κύπρου και τη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας χρειάζεται πρώτα την έγκρισή τους.
Τόνισε ότι η Άγκυρα, η οποία κάλεσε το Ισραήλ να σκεφτεί για άλλη μια φορά το έργο της ανατολικής Μεσογείου, επιβεβαίωσε ότι δεν θα επιτρέψει τον αγωγό αυτόν να διασχίσει την τουρκική υφαλοκρηπίδα χωρίς άδεια.
«Από εδώ συμπεραίνουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει φτάσει σε αδιέξοδο. (Ο Πρωθυπουργός) Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θέλει να κάνει διάλογο με την Τουρκία, γιατί η ακροδεξιά τον εμποδίζει και δεν έχει διαπραγματευτεί με τις Ηνωμένες Πολιτείες και εγκατέλειψε τη βαλκανική πολιτική και ότι οι σχέσεις με τη Ρωσία είναι ψυχρές και η κατάσταση ξεφεύγει από τα πόδια του».
Και θεώρησε ότι η ευρωπαϊκή θέση τώρα είναι πολύ σημαντική και αν η Ευρωπαϊκή Ένωση ακολουθήσει την ίδια αμερικανική θέση, η Ελλάδα θα εκτεθεί σοβαρά στην «αποφασιστική πολιτική που ακολουθεί η Τουρκία», σημειώνοντας ότι η θαλάσσια συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης παραμένει ισχυρή και ακλόνητος.
Επεσήμανε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, μέσω της Γερμανίας, εργάστηκαν για να αποτρέψουν την επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία λόγω της ανατολικής Μεσογείου, προσθέτοντας ότι «αυτό που θα κάνει η ελληνική κυβέρνηση είναι ένα μυστήριο που δεν έχει ακόμη επιλυθεί. Η Ουάσιγκτον έκανε ένα δώρο στον Ερντογάν γιατί αυτό μετατρέπεται σε τουρκική νίκη και ήττα για την Ελλάδα και η θέση του Ισραήλ είναι ασαφής».
Εξάλλου, η (τουρκική) εφημερίδα «Aydınlık», ανέφερε ότι οι αρχικές εκθέσεις σκοπιμότητας για τον αγωγό της Ανατολικής Μεσογείου έδειξαν ότι το έργο είναι παράλογο και σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η γραμμή, που έχει μήκος περίπου δύο χιλιάδες χιλιόμετρα, κατεβαίνει σε βάθος 3,3 χιλιόμετρα στη θάλασσα σε ορισμένα σημεία, και το κόστος του έργου υπολογίζεται στα «7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ», οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα μπορούσε να φτάσει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τουρκική εφημερίδα πρόσθεσε ότι η κατασκευή του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου, που είναι γνωστό ότι κοστίζει 5-6 φορές το κόστος του τουρκοκυπριακού αγωγού, ήταν ο μόνος στόχος της να περιθωριοποιήσει την Τουρκία.
Επισήμανε ότι η μη παράκαμψη της Τουρκίας σημαίνει μείωση του μήκους της υποθαλάσσιας γραμμής στα 500 km κατά τη μεταφορά φυσικού αερίου απευθείας στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας και έως τα 200 km κατά τη μεταφορά του από τη Βόρεια Κύπρο, γεγονός που μειώνει το κόστος του έργου από 15 δισ. δολάρια σε περίπου 2-2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τουρκική εφημερίδα ανέφερε ότι το έργο «EastMed» έχει προγραμματιστεί να μεταφέρει 9 έως 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από το Ισραήλ στο κυπριακό λιμάνι Βασιλικού και από εκεί στην Κρήτη και την Ελλάδα.
Πρόσθεσε ότι το έργο, το οποίο υποστηρίζει ότι καλύπτει το 10 τοις εκατό των αναγκών φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν θα φτάσει ποτέ αυτό το ποσοστό, επειδή οι ανάγκες της Ευρώπης, που καταναλώνει 560 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, αναμένεται να αυξήσουν αυτό το ποσοστό κατά 40 τοις εκατό το 2040.
Εξήγησε ότι δεν υπάρχει τέτοια ποσότητα φυσικού αερίου στα κοιτάσματα Λεβιάθαν και Ταμάρ στο Ισραήλ και στο κοίτασμα Αφροδίτης στη νότια Κύπρο.
Επισήμανε ότι η διαδρομή από την οποία προβλέπεται να διέλθει ο αγωγός της Ανατολικής Μεσογείου βρίσκεται εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας και ως εκ τούτου ένα έργο που παραβιάζει τα δικαιώματα της Τουρκικής Κύπρου και τη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας χρειάζεται πρώτα την έγκρισή τους.
Τόνισε ότι η Άγκυρα, η οποία κάλεσε το Ισραήλ να σκεφτεί για άλλη μια φορά το έργο της ανατολικής Μεσογείου, επιβεβαίωσε ότι δεν θα επιτρέψει τον αγωγό αυτόν να διασχίσει την τουρκική υφαλοκρηπίδα χωρίς άδεια.
Πολλά τα μέτωπα
Η ελληνική κυβέρνηση δείχνει να έχει απωλέσει την ψυχραιμία της. Και άγεται και φέρεται από τις περιστάσεις. Ιδίως μετά και την δεύτερη "κατραπακιά" με την διακοπή των ερευνών στην Κρήτη.
Και ένας παράγων ακόμη ανησυχίας πέραν της πανδημίας και της ακρίβειας είναι πως έχουν ξεκινήσει εκ νέου αντιδράσεις για το μεταναστευτικό όπως στην Χίο και στον Έβρο.
Κι όπως γράψαμε και χθες θα επιχειρήσει να παίξει το επικοινωνιακό χαρτί των Rafale μήπως και αντιστρέψει την αρνητική εικόνα.
Δημοσίευση σχολίου