GuidePedia

0

Την εγκληματική, όπως προκύπτει σήμερα, μεγάλη καθυστέρηση (ή και μερική εγκατάλειψη…) ενός πρωτοποριακού προγράμματος ανάπτυξης και κατασκευής από την Ελλάδα μη επανδρωμένων <<ιπτάμενων κατασκόπων>> (UAV) που είχε προχωρήσει δυναμικά, αναδεικνύει ένα αποκλειστικό ρεπορτάζ του έγκυρου και έμπειρου δημοσιογράφου Λουκά Δημάκα στα ”ΤΑ ΝΕΑ”, τον Απρίλιο του 2008. Έχει μεγάλη σημασία να θυμηθούμε την ιστορία σε συνδυασμό μ΄ όσα πέτυχε η Τουρκία στο συγκεκριμένο τομέα. Ήδη έχουμε αναγκαστεί να αναχαιτίζουμε τουρκικά UAV με F-16.

Τότε ηταν ήδη έτοιμα τα 4 πρώτα μη επανδρωμένα αεροσκάφη <<Πήγασος ΙΙ>> κατασκευασμένα από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και εξοπλισμένα με κάμερες υψηλής ευκρίνειας ημέρας- νύχτας ισραηλινής κατασκευής. Ο”Πήγασος ΙΙ”, όπως λεγόταν το made in Greece UAV, είχε περάσει εκείνες τις ημέρες ένα <<ιδιαίτερα σκληρό πολεμικό τεστ>> στην άσκηση ”Ηνίοχος” και όπως έγραφε τότε στο ολοσέλιδο ρεπορτάζ του ο πολιτικός και αμυντικός συντάκτης Λουκάς Δημάκας, βρισκόταν ήδη <<σε εξέλιξη πρόγραμμα κατασκευής άλλων 12 UΑV, με εμπλοκή πλέον και του ΓΕΕΘΑ λόγω της διακλαδικής αξιοποίησής του>>!.

Τι εγινε από τότε; Γιατί το πρόγραμμα κατασκευής – που είχε αρχίσει δυναμικά- έκοψε ρυθμό μετά την δυναμική επανεκκίνηση στα μέσα της δεκαετίας το 2010; Ποιο σκεπτικό επικράτησε και ενώ η Ελλάδα βρισκόταν ουσιαστικά μπροστα από την Τουρκία στον τομέα ανάπτυξης -κατασκευής UAV – έχοντας ξεκινήσει τον ”Πήγασο” από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80, σήμερα να βρισκόμαστε στην άσχημη θέση να …αναχαιτίζουμε τουρκικά UAV στο Αιγαίο και στην ΝΑ Μεσόγειο; Πως άλλαξαν όλα, παρόλο που από το 2002 κατασκευάστηκε το πρώτο κατασκοπευτικό UAV ”Πήγασος΄΄ και άρχισαν δειλά οι δοκιμές του, για να προχωρήσουν εν συνεχεία με άλματα, ώστε το 2007/8 να ειναι έτοιμα τα 4 πρώτα ”Πήγασος ΙΙ” , τώρα να κοιταμε με τα κιάλια τα Τουρκία: Γιατί ενώ από το 2008 υπήρχε προγραμματισμός για μεγαλο – σχετικά – αριθμό UAV, σήμερα φαινεται να είμαστε πολύ πίσω από τους τότε στόχους:

Κάτι που φαινεται καθαρά από διάφορα άλλα δημοσιεύματα- στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο αλλά και τηλεοπτικά ρεπορτάζ- και ιδιαίτερα από ένα από τα τελευταία σχετικά ρεπορτάζ του Σεπτεμβρίου του 2017 στην τηλεόραση του STAR , με τον επίσης έμπειρο στρατιωτικό και διπλωματικό συντάκτη Κώστα Συμεωνίδη.

Και γιατί δεν προχωρήσαμε τον επόμενο στόχο που σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Νέων ηταν από το 2008 << η χρησιμοποίηση του ”Πήγασου” για ρίψη βλημάτων-κεραυνών>>, δηλαδή η μετατροπή του σε UAV μαχητικό, ρίψης βλημάτων:

Το πόσο μπροστα που θα ήμασταν σήμερα αν είχαν προχωρήσει όλα αυτά – ή παρόμοια προγράμματα – με ταχείς ρυθμούς, το λένε οι ειδικοί : Σύμφωνα δε με τον αμυντικό αναλυτή δρα Κωνσταντίνο Γρίβα ( σήμερα αναπληρωτή Καθηγητή Γεωστρατηγικής και Σύγχρονων Αμυντικών Τεχνολογιών στην Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων) << η εισαγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών στο ελληνικό οπλοστάσιο συνιστά σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη δικτυοκεντρικών ικανοτήτων μάχης, κάτι που αποτελεί μονόδρομο για ένα σύγχρονο στράτευμα που θέλει να ενισχύσει τις μαχητικές του ικανότητες χωρίς να στραγγίξει το εθνικό θησαυροφυλάκιο>>, αναφέρει σε σχόλιό του στα ΝΕΑ το 2008!

Το Artemis

Περιμένοντας πειστικές απαντήσεις για την μεγάλη καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του προγράμματος κατασκευών αεροχηματων ”Πήγασος 11”, θυμίζουμε μια ακόμα περίπτωση που με διάφορες <<δικαιολογίες>> και προφάσεις, οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις – περιλαμβάνοντας στον όρο και τους πολιτικούς προϊστάμενους τους- άφησαν να ”σαπίσουν” ορισμένες πρωτοποριακές για την εποχή τους ελληνικές προσπάθειες, θύματα ουσιαστικα προπαγανδιστικών μηχανισμών με τελικούς οφειλόμενους τους εισαγωγείς όπλων: Και αναφερόμαστε εδώ στην περίπτωση του αντιαεροπορικού μικρού βεληνεκούς κατά χαμηλά ιπτάμενων στόχων ”Artemis 30” …Ένα όπλικο συστημα που μέσα από σκαμπανεβάσματα, αδυναμίες, πιθανή κακοδιαχείριση, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε επιτυχώς στην Ελλάδα, το προμηθεύτηκαν τελικά οι Ένοπλες Δυνάμεις, αλλα δεν…αξιοποιήθηκε ουσιαστικα πότε! Όχι για επιχειρησιακούς ή τεχνικούς λόγους! Και η καλύτερη απόδειξη ειναι όχι μόνο ότι ανταγωνίστριες ξένες εταιρίες <<κατέκλεψαν>> την τεχνολογίας του αλλα και διοτι 30 χρόνια μετά, χωρις μάρκετινγκ, υπάρχουν ακόμα χώρες στην Ασία που το ζητούν!

Διαβάστε όλο το ρεπορτάζ του Λουκά Δημάκα με τίτλο <<Ιπτάμενο ρομπότ-κατάσκοπος>> και υπότιτλο <<Το ελληνικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος Πήγασος ΙΙ στην Πολεμική Αεροπορία>>,που δημοσιεύτηκε στα ΝΕΑ στις 16/04/2008, με το επισυναπτόμενο κατατοπιστικό γράφημα .Και στο τέλος δείτε το VIDEO του Κώστα Συμεωνίδη στο STAR


Τα εχθρικά άρματα κινούνται μέσα στη νύχτα στα πλευρά της ελληνικής στρατιωτικής παράταξης και ο διοικητής τους είναι βέβαιος ότι θα αιφνιδιάσει τους Έλληνες χτυπώντας τους στα μετόπισθεν. Τίποτε δεν φαίνεται να κινείται γύρω τους και το σκοτάδι της νύχτας είναι πυκνό.

Όμως σε ύψος 15.000 ποδών ένα μικρό ρομποτικό αεροπλάνο σαρώνει τη νύχτα. Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Πήγασος ΙΙ είναι σχεδόν αόρατο στα ραντάρ, ενώ οι θερμικές του κάμερες εντοπίζουν από μακριά τους θερμούς όγκους των αρμάτων μέσα στην ψυχρή νύχτα. Η εικόνα τους, σαν κοπάδι από πυγολαμπίδες, φτάνει μέσω του ελληνικού δορυφόρου στο Κέντρο Διοίκησης σε χρόνο μηδέν. Τα στίγματά τους διαβιβάζονται άμεσα σ΄ ένα ζεύγος ελληνικών F-16 που περιπολούν πάνω από τη Λήμνο. Οι πιλότοι περνούν τα δεδομένα στις έξυπνες βόμβες JDΑΜ που μεταφέρουν. Σε μερικά λεπτά τα εχθρικά τανκς έχουν εξουδετερωθεί…

Ο Πήγασος δεν είναι ένα όπλο που ανήκει στη σφαίρα της μυθολογίας, όπως το όνομά του. Μόλις πριν από λίγες ημέρες πέρασε ένα ιδιαίτερα σκληρό πολεμικό τεστ στη Δυτική Ελλάδα και πολύ σύντομα, εντάσσεται πλήρως στο οπλοστάσιο της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας!

Οι αποστολές του

Αποστολή του, όπως φάνηκε από το σενάριο προσομοίωσης που προαναφέραμε, είναι η στοχοποίηση του εχθρού αθόρυβα, αόρατα, με ακρίβεια, πίσω από τις γραμμές του. Η μεγάλη διαφορά από το σύνολο σχεδόν των άλλων όπλων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι ότι το μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UΑV) Πήγασος ΙΙ είναι ελληνικής ανάπτυξης, σχεδίασης και κατασκευής, με πολύ λίγες προσθήκες ξένης τεχνολογίας- κυρίως από το Ισραήλ.

Την πρώτη απόπειρα των τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας για το ελληνικό UΑV τη συναντάμε νωρίς, στις αρχές της δεκαετίας του ΄80, και έκτοτε ακολούθησαν πολλά σκαμπανεβάσματα. Το 2002 κατασκευάστηκε το πρώτο Πήγασος και άρχισαν δειλά οι δοκιμές του. Το 2005 αποφασίστηκε η αναβάθμισή του με νέα άτρακτο, βελτιωμένα χαρακτηριστικά και επιδόσεις, ενώ σύντομα τα 4 πρώτα Πήγασος ΙΙ ήταν γεγονός. Πέρυσι (2007) τα ελληνικά UΑV εξοπλίστηκαν με 3 κάμερες υψηλής ευκρίνειας ημέρας- νύχτας ισραηλινής κατασκευής. Το μεγάλο πλεονέκτημά του είναι ότι απογειώνεται και προσγειώνεται σε μικρούς διαδρόμους. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα κατασκευής άλλων 12 UΑV, με εμπλοκή πλέον και του ΓΕΕΘΑ λόγω της διακλαδικής αξιοποίησής του.

Μέσω δορυφόρου

Η τελευταία δοκιμή, σε καθαρά επιχειρησιακό περιβάλλον, έγινε πριν από λιγες μέρες στο πλαίσιο της άσκησης «Ηνίοχος» και η κατασκοπευτική εικόνα (βίντεο) που έπαιρνε ο Πήγασος ΙΙ από τα αλλεπάλληλα «πεδία μάχης» στα οποία ενεπλάκη έφθανε μέσω του δορυφόρου Ηellas-Sat και στα Κέντρα Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ. Έχουν προηγηθεί και άλλες φάσεις αξιολόγησης και σε συνθήκες ηλεκτρονικών αντιμέτρων με άριστες επιδόσεις.Σύμφωνα με τον αμυντικό αναλυτή δρα Κωνσταντίνο Γρίβα, η εισαγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών στο ελληνικό οπλοστάσιο συνιστά σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη δικτυοκεντρικών ικανοτήτων μάχης, κάτι που αποτελεί μονόδρομο για ένα σύγχρονο στράτευμα που θέλει να ενισχύσει τις μαχητικές του ικανότητες χωρίς να στραγγίξει το εθνικό θησαυροφυλάκιο.Μάλιστα το καλοκαίρι, ύστερα από συνεννόηση του αρχηγού ΓΕΑ αντιπτεράρχου Γ. Γιάγκου με τους αρμοδίους της Πολιτικής Προστασίας, τα 4 διαθέσιμα Πήγασος ΙΙ θα χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση μεγάλων περιοχών με σκοπό την έγκαιρη ειδοποίηση σε περιπτώσεις πυρκαγιών. Επόμενο βήμα η ρίψη βλημάτων ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, ο Πήγασος, το φτερωτό άλογο- γιος του Ποσειδώνα, μετέφερε τους κεραυνούς του Δία. Για την Πολεμική Αεροπορία και τους τεχνικούς της η χρησιμοποίηση του Πήγασου για ρίψη βλημάτων-κεραυνών είναι το επόμενο βήμα! Ήδη, οι Αμερικανοί, που μαζί με τους Ισραηλινούς έχουν την πιο προηγμένη τεχνολογία σε μη επανδρωμένα (ρομποτικά) αεροσκάφη, χρησιμοποιούν το UΑV Ρredator ΙΙ όχι μόνο για κατασκοπευτικές πτήσεις και επιτήρηση μεγάλους βάθους αλλά και για εκτόξευση βλημάτων.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top