του Ανδρέα Μπανούτσου
Eίναι αλήθεια ότι την κατάρρευση του καθεστώτος Μουμπάρακ το Φεβρουάριο του 2011 στην Αίγυπτο, την προκάλεσε σε μεγάλο βαθμό η νέα γενιά των εξεγερμένων Αιγυπτίων που απαιτούσε πολιτικές ελευθερίες και δημοκρατικούς θεσμούς. Η νεολαία αυτή σε καμιά περίπτωση δεν ήταν, στη μεγάλη της πλειοψηφία τουλάχιστον, φιλο-Ισλαμική. Τα κίνητρά της ήταν κοσμικά και στόχος της ήταν η ανατροπή του αυταρχικού καθεστώτος του Μουμπάρακ και η εγκαθίδρυση ενός δημοκρατικού πολιτεύματος. Δυστυχώς, όμως την προσπάθεια αυτή επεδίωξαν και επιδιώκουν να σφετεριστούν οι Αιγυπτιακές Ισλαμιστικές οργανώσεις με προεξάρχουσα τη Μουσουλμανική Αδελφότητα.(ΜΑ) Η στρατηγική τους είναι να εκμεταλλευτούν και να κληρονομήσουν την επανάσταση της νεολαίας της Αιγύπτου. Η ΜΑ αναγνωρίζει ότι η μετά-Μουμπάρακ εποχή είναι μια ιδανική ευκαιρία για αυτή να αποκτήσει κατ’αρχήν τη πολιτική νομιμότητα και σε δεύτερο χρόνο την εξουσία. Η ΜΑ ιδρύθηκε το 1928 στην Ισμαηλία της Αιγύπτου από τον εκπαιδευτικό Hassan al- Banna.
Σκοπός της ΜΑ ήταν η αναγέννηση των Ισλαμικών ιδεωδών στην Αιγυπτιακή κοινωνία, η καταπολέμηση των Δυτικών ιδεών, ο αγώνας κατά της αποικιοκρατίας, του ιμπεριαλισμού και του Σιωνισμού και η διάδοση των “αρετών” του Ισλαμικού Νόμου-Σαρία. Η ΜΑ έδωσε μεγάλη σημασία στην Ισλαμική εκπαίδευση και στην ανάπτυξη ενός κοινωνικού δικτύου προστασίας των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων. Ενώ αρχικά οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι βοήθησαν τους αξιωματικούς του Αιγυπτιακού στρατού να ανατρέψουν το Βασιλιά Φαρούκ το 1952, σύντομα οι σχέσεις τους με το στρατό και με τον Νάσερ επιδεινώθηκαν και οι ηγέτες της ΜΑ οδηγήθηκαν στις φυλακές, στα βασανιστήρια και στις εκτελέσεις.
Το Αιγυπτιακό Σύνταγμα του 1971 μάλιστα απαγόρευσε τη λειτουργία θρησκευτικών πολιτικών κομμάτων. Κατά τη δεκαετία του 1970 τα πιο ριζοσπαστικά στοιχεία της ΜΑ σχημάτισαν ακραίες Ισλαμιστικές οργανώσεις όπως τη Gama’a al-Islamiyya και την Αιγυπτιακή Ισλαμική Τζιχάντ. Οι οργανώσεις αυτές ευθύνονται για μια σειρά από τρομοκρατικές επιθέσεις κατά τα τελευταία 30 χρόνια με πιο γνωστές τη δολοφονία του Αιγύπτιου Προέδρου Σαντάτ το 1981 και τις επιθέσεις στο Λούξορ το 1997 όπου δολοφονήθηκαν 58 τουρίστες και 4 Αιγύπτιοι. Αξίζει να σημειωθεί ότι ηγέτης της Αιγυπτιακής Ισλαμικής Τζιχάντ από το 1991 είναι ο υπαρχηγός της Αλ-Κάιντα Ayman al-Zawahiri.
Επιπρόσθετα ο Issam Durbala ηγετικό στέλεχος της πολιτικής πτέρυγας της Gama’a al-Islamiyya σε δηλώσεις του στη Αιγυπτιακή εφημερίδα Al-Masri Al-Youm (03/04/2011) υποστήριξε την ίδρυση μιας Αστυνομικής Δύναμης Προστασίας των “Ηθών” κατά τα πρότυπα του αντίστοιχου Αστυνομικού Σώματος της Σαουδικής Αραβίας. Αυτό που έχει όμως μεγαλύτερη σημασία είναι ότι ο πυρήνας της ιδεολογίας τόσο της ΜΑ όσο και των βίαιων Ισλαμιστικών οργανώσεων που προανέφερα είναι ο ίδιος, μιας και όλοι τους επιδιώκουν τη δημιουργία ενός Ισλαμικού κράτους στη Αίγυπτο, το οποίο θα κυβερνάται σύμφωνα με τον Ισλαμικό Νόμο, τη Σαρία. Σε αυτό που διαφέρουν είναι τα μέσα για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Η ΜΑ έχει επισήμως αποκηρύξει τη βία και επιδιώκει τη κατάληψη της εξουσίας με δημοκρατικά μέσα. Οι άλλες δύο οργανώσεις επιδιώκουν τους ίδιους στόχους με τη ΜΑ, χρησιμοποιούν όμως βίαια μέσα και έχουν στενούς δεσμούς με την Αλ-Κάιντα. Η ΜΑ πολύ πρόσφατα στις αρχές Απριλίου 2011 κατάφερε να εγκριθούν από το εκλογικό σώμα της Αιγύπτου οι αλλαγές που επιθυμούσε στο Αιγυπτιακό Σύνταγμα. Αν καταφέρει να αυξήσει την επιρροή της και στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου 2011 ή αν επιτύχει να εκλεγεί Πρόεδρος της Αιγύπτου ο πρώην Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας Μοχάμεντ Ελ-Μπαραντέι (τον οποίο υποστηρίζει) στις Προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου 2011, τότε είναι πολύ πιθανό να υπάρξει αλλαγή της Αιγυπτιακής πολιτικής προς τις εξής κατευθύνσεις: α) μεγαλύτερη καταπίεση των Χριστιανών της Αιγύπτου γενικότερα και των Κοπτών ειδικότερα, β) πολιτική πίεση ώστε να ακυρωθεί η ειρηνευτική συμφωνία του Κάμπ Ντέιβιντ (1978) μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ( η ΜΑ έχει ήδη ζητήσει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος σχετικά με το ζήτημα αυτό), γ) άρση του αποκλεισμού της ελεγχόμενης από τη Χαμάς (παρακλάδι της ΜΑ στη Παλαιστίνη) Λωρίδας της Γάζας, δ) αναβάθμιση των σχέσεων μεταξύ της Αιγύπτου και του Θεοκρατικού Ιράν, ε) ενίσχυση του μεταναστευτικού ρεύματος από την Αίγυπτο προς την Ευρώπη, έτσι ώστε περισσότεροι Ισλαμιστές μέλη της ΜΑ να μπορέσουν να διεισδύσουν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες (και στην Ελλάδα) με στόχο να κατακτήσει το Ισλάμ την Ευρώπη, με ειρηνικό τρόπο, μέσα στα επόμενα 30 χρόνια όπως έχει επανειλημμένως δηλώσει μια από τις ηγετικές φυσιογνωμίες της ΜΑ σε παγκόσμιο επίπεδο ο Yusuf al-Qaradawi και στ) σταδιακή αλλά σταθερή μετατροπή της Αιγύπτου σε ένα Ισλαμικό κράτος που θα κυβερνάται σύμφωνα με τη Σαρία. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς οι επιπτώσεις και οι κίνδυνοι από μια τέτοια εξέλιξη είναι πολύ σοβαροί. Πιο συγκεκριμένα, η αναθεώρηση ή πολύ περισσότερο η κατάργηση των ειρηνευτικών συμφωνιών μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ, θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν νέο Αραβο-Ισραηλινό πόλεμο με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη παγκόσμια ασφάλεια. Ειδικότερα για την Ελλάδα, ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα οδηγούσε τις τιμές του πετρελαίου πάνω από τα 200 δολάρια το βαρέλι, με αποτέλεσμα η ήδη σοβαρά δοκιμαζόμενη εθνική μας οικονομία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πετρέλαιο, να οδηγηθεί σε πλήρη κατάρρευση. Επιπρόσθετα η άφιξη στη χώρα μας ενός νέου κύματος λαθρομεταναστών από την Αίγυπτο και μάλιστα Ισλαμιστών θα επιφέρει ένα ακόμα μεγαλύτερο πλήγμα στην ήδη βεβαρημένη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας. Τέλος ο μετασχηματισμός της Αιγύπτου, η οποία θεωρείται το κέντρο βάρος του Αραβικού και Μουσουλμανικού κόσμου, σε Ισλαμικό κράτος θα αλλάξει επικίνδυνα τις γεωπολιτικές ισορροπίες στη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο με αρνητικά αποτελέσματα για την περιφερειακή ασφάλεια.
ΠΗΓΗ
Eίναι αλήθεια ότι την κατάρρευση του καθεστώτος Μουμπάρακ το Φεβρουάριο του 2011 στην Αίγυπτο, την προκάλεσε σε μεγάλο βαθμό η νέα γενιά των εξεγερμένων Αιγυπτίων που απαιτούσε πολιτικές ελευθερίες και δημοκρατικούς θεσμούς. Η νεολαία αυτή σε καμιά περίπτωση δεν ήταν, στη μεγάλη της πλειοψηφία τουλάχιστον, φιλο-Ισλαμική. Τα κίνητρά της ήταν κοσμικά και στόχος της ήταν η ανατροπή του αυταρχικού καθεστώτος του Μουμπάρακ και η εγκαθίδρυση ενός δημοκρατικού πολιτεύματος. Δυστυχώς, όμως την προσπάθεια αυτή επεδίωξαν και επιδιώκουν να σφετεριστούν οι Αιγυπτιακές Ισλαμιστικές οργανώσεις με προεξάρχουσα τη Μουσουλμανική Αδελφότητα.(ΜΑ) Η στρατηγική τους είναι να εκμεταλλευτούν και να κληρονομήσουν την επανάσταση της νεολαίας της Αιγύπτου. Η ΜΑ αναγνωρίζει ότι η μετά-Μουμπάρακ εποχή είναι μια ιδανική ευκαιρία για αυτή να αποκτήσει κατ’αρχήν τη πολιτική νομιμότητα και σε δεύτερο χρόνο την εξουσία. Η ΜΑ ιδρύθηκε το 1928 στην Ισμαηλία της Αιγύπτου από τον εκπαιδευτικό Hassan al- Banna.
Σκοπός της ΜΑ ήταν η αναγέννηση των Ισλαμικών ιδεωδών στην Αιγυπτιακή κοινωνία, η καταπολέμηση των Δυτικών ιδεών, ο αγώνας κατά της αποικιοκρατίας, του ιμπεριαλισμού και του Σιωνισμού και η διάδοση των “αρετών” του Ισλαμικού Νόμου-Σαρία. Η ΜΑ έδωσε μεγάλη σημασία στην Ισλαμική εκπαίδευση και στην ανάπτυξη ενός κοινωνικού δικτύου προστασίας των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων. Ενώ αρχικά οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι βοήθησαν τους αξιωματικούς του Αιγυπτιακού στρατού να ανατρέψουν το Βασιλιά Φαρούκ το 1952, σύντομα οι σχέσεις τους με το στρατό και με τον Νάσερ επιδεινώθηκαν και οι ηγέτες της ΜΑ οδηγήθηκαν στις φυλακές, στα βασανιστήρια και στις εκτελέσεις.
Το Αιγυπτιακό Σύνταγμα του 1971 μάλιστα απαγόρευσε τη λειτουργία θρησκευτικών πολιτικών κομμάτων. Κατά τη δεκαετία του 1970 τα πιο ριζοσπαστικά στοιχεία της ΜΑ σχημάτισαν ακραίες Ισλαμιστικές οργανώσεις όπως τη Gama’a al-Islamiyya και την Αιγυπτιακή Ισλαμική Τζιχάντ. Οι οργανώσεις αυτές ευθύνονται για μια σειρά από τρομοκρατικές επιθέσεις κατά τα τελευταία 30 χρόνια με πιο γνωστές τη δολοφονία του Αιγύπτιου Προέδρου Σαντάτ το 1981 και τις επιθέσεις στο Λούξορ το 1997 όπου δολοφονήθηκαν 58 τουρίστες και 4 Αιγύπτιοι. Αξίζει να σημειωθεί ότι ηγέτης της Αιγυπτιακής Ισλαμικής Τζιχάντ από το 1991 είναι ο υπαρχηγός της Αλ-Κάιντα Ayman al-Zawahiri.
Επιπρόσθετα ο Issam Durbala ηγετικό στέλεχος της πολιτικής πτέρυγας της Gama’a al-Islamiyya σε δηλώσεις του στη Αιγυπτιακή εφημερίδα Al-Masri Al-Youm (03/04/2011) υποστήριξε την ίδρυση μιας Αστυνομικής Δύναμης Προστασίας των “Ηθών” κατά τα πρότυπα του αντίστοιχου Αστυνομικού Σώματος της Σαουδικής Αραβίας. Αυτό που έχει όμως μεγαλύτερη σημασία είναι ότι ο πυρήνας της ιδεολογίας τόσο της ΜΑ όσο και των βίαιων Ισλαμιστικών οργανώσεων που προανέφερα είναι ο ίδιος, μιας και όλοι τους επιδιώκουν τη δημιουργία ενός Ισλαμικού κράτους στη Αίγυπτο, το οποίο θα κυβερνάται σύμφωνα με τον Ισλαμικό Νόμο, τη Σαρία. Σε αυτό που διαφέρουν είναι τα μέσα για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Η ΜΑ έχει επισήμως αποκηρύξει τη βία και επιδιώκει τη κατάληψη της εξουσίας με δημοκρατικά μέσα. Οι άλλες δύο οργανώσεις επιδιώκουν τους ίδιους στόχους με τη ΜΑ, χρησιμοποιούν όμως βίαια μέσα και έχουν στενούς δεσμούς με την Αλ-Κάιντα. Η ΜΑ πολύ πρόσφατα στις αρχές Απριλίου 2011 κατάφερε να εγκριθούν από το εκλογικό σώμα της Αιγύπτου οι αλλαγές που επιθυμούσε στο Αιγυπτιακό Σύνταγμα. Αν καταφέρει να αυξήσει την επιρροή της και στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου 2011 ή αν επιτύχει να εκλεγεί Πρόεδρος της Αιγύπτου ο πρώην Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας Μοχάμεντ Ελ-Μπαραντέι (τον οποίο υποστηρίζει) στις Προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου 2011, τότε είναι πολύ πιθανό να υπάρξει αλλαγή της Αιγυπτιακής πολιτικής προς τις εξής κατευθύνσεις: α) μεγαλύτερη καταπίεση των Χριστιανών της Αιγύπτου γενικότερα και των Κοπτών ειδικότερα, β) πολιτική πίεση ώστε να ακυρωθεί η ειρηνευτική συμφωνία του Κάμπ Ντέιβιντ (1978) μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ( η ΜΑ έχει ήδη ζητήσει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος σχετικά με το ζήτημα αυτό), γ) άρση του αποκλεισμού της ελεγχόμενης από τη Χαμάς (παρακλάδι της ΜΑ στη Παλαιστίνη) Λωρίδας της Γάζας, δ) αναβάθμιση των σχέσεων μεταξύ της Αιγύπτου και του Θεοκρατικού Ιράν, ε) ενίσχυση του μεταναστευτικού ρεύματος από την Αίγυπτο προς την Ευρώπη, έτσι ώστε περισσότεροι Ισλαμιστές μέλη της ΜΑ να μπορέσουν να διεισδύσουν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες (και στην Ελλάδα) με στόχο να κατακτήσει το Ισλάμ την Ευρώπη, με ειρηνικό τρόπο, μέσα στα επόμενα 30 χρόνια όπως έχει επανειλημμένως δηλώσει μια από τις ηγετικές φυσιογνωμίες της ΜΑ σε παγκόσμιο επίπεδο ο Yusuf al-Qaradawi και στ) σταδιακή αλλά σταθερή μετατροπή της Αιγύπτου σε ένα Ισλαμικό κράτος που θα κυβερνάται σύμφωνα με τη Σαρία. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς οι επιπτώσεις και οι κίνδυνοι από μια τέτοια εξέλιξη είναι πολύ σοβαροί. Πιο συγκεκριμένα, η αναθεώρηση ή πολύ περισσότερο η κατάργηση των ειρηνευτικών συμφωνιών μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ, θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν νέο Αραβο-Ισραηλινό πόλεμο με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη παγκόσμια ασφάλεια. Ειδικότερα για την Ελλάδα, ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα οδηγούσε τις τιμές του πετρελαίου πάνω από τα 200 δολάρια το βαρέλι, με αποτέλεσμα η ήδη σοβαρά δοκιμαζόμενη εθνική μας οικονομία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πετρέλαιο, να οδηγηθεί σε πλήρη κατάρρευση. Επιπρόσθετα η άφιξη στη χώρα μας ενός νέου κύματος λαθρομεταναστών από την Αίγυπτο και μάλιστα Ισλαμιστών θα επιφέρει ένα ακόμα μεγαλύτερο πλήγμα στην ήδη βεβαρημένη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας. Τέλος ο μετασχηματισμός της Αιγύπτου, η οποία θεωρείται το κέντρο βάρος του Αραβικού και Μουσουλμανικού κόσμου, σε Ισλαμικό κράτος θα αλλάξει επικίνδυνα τις γεωπολιτικές ισορροπίες στη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο με αρνητικά αποτελέσματα για την περιφερειακή ασφάλεια.
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου