Φαίνεται ότι και ο εξευτελισμός έχει τα όριά του και έτσι επιτέλους ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος αποφάσισε "να πάρει τ'όπλο του" μήπως και διασωθεί κάτι από την υπόθεση της αγοραπωλησίας των ΕΝΑΕ, τουλάχιστον σε επίπεδο αξιοπρέπειας του ελληνικού κράτους (λέμε τώρα...). Εν πάση περιπτώσει η ανακοίνωση κατ'αρχήν "μαστιγώνει" την Abu Dhabi Mar, εμμέσως πλην σαφώς, για την διoχέτευση του non paper και κατά δεύτερον δηλώνει το αυτονόητο: Δεν πρόκειται να υπάρξει φορολογική και ποινική ασυλία ("αμνηστία" την χαρακτηρίζει), ούτε και παραχώρηση της έκτασης και του αιγιαλού (αντισυνταγματικό)!
Η δήλωση Βενιζέλου δεν είναι κακή, έστω και αν θυμίζει απλώς μια ... καλή σχεδία μετά από ένα τρομακτικό "ναυάγιο", αυτό της αξιοπρέπειας του ελληνικού κράτους.
Bέβαια, ενώ αναφέρει ότι "είναι αδιανόητο να πιστέψει κανείς ότι έχει κυκλοφορήσει με την έγκριση της Abu Dhabi Mar ένα παρόμοιο σημείωμα", απαντά λέξη προς λέξη στο "αδιανόητο"! Εκεί έχει πέσει το επίπεδο διαπραγμάτευσης για ένα κορυφαίο ζήτημα πολιτικής ασφάλειας όπως είναι η ναυπηγική πολιτική της χώρας. Να απαντά το υπουργείο σε non paper "κάποιων". Κύριος οίδε, ποιων!
Θα πρέπει να είναι η πρώτη φορά στη νεότερη ελληνική πολιτική ιστορία που ένα υπουργείο απαντά στο non paper ενός ιδιώτη και μάλιστα ξένου. Υποτίθεται ότι υπήρξε χθες το βράδυ, μετά την δημοσίευση του non paper στο defencenet.gr, τηλεφωνική επκοινωνία του Ε.Βενιζέλου με τον Ι.Σάφα, όπου οργισμένος ο υπουργός του ζήτησε το λόγο για την έκδοση του non paper για να εισπράξει την διαβεβαίωση ότι "ο ίδιος (ο Σάφα) δεν συμφωνούσε απόλυτα με την έκδοσή του"!
Oλόκληρη η δήλωση:
"Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, σε σχέση με ανεπίσημο εκτενές ενημερωτικό σημείωμα που φέρεται να αποδίδει τις θέσεις της Abu Dhabi Mar για τη μεταβολή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΕΝΑΕ, από τη Διεύθυνση Ενημέρωσης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ανακοινώνονται τα εξής:
1. Λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι έχει ήδη συμφωνηθεί επίσημη συνάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και του Εκτελεστικού Πρόεδρου της Abu Dhabi Mar κ. Ισκαντάρ Σάφα την Παρασκευή στις 14.00 προκειμένου να αντιμετωπιστούν με εκατέρωθεν καλή πίστη και στο πλαίσιο των σαφών όρων της σύμβασης της 30.9.2010 που ταυτίζεται κατά περιεχόμενο με το ν. 3883/2010, είναι αδιανόητο να πιστέψει κανείς ότι έχει κυκλοφορήσει με την έγκριση της Abu Dhabi Mar ένα παρόμοιο σημείωμα.
2. Σε κάθε περίπτωση ο συντάκτης του σημειώματος έχει απόλυτο δίκιο όταν τονίζει τη σημασία που έχει η επίσημη ανακοίνωση ενός αναλυτικού επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) εκ μέρους της νέας ιδιοκτησίας των ΕΝΑΕ προκειμένου να διασφαλιστεί το μέλλον των ναυπηγείων και των θέσεων εργασίας καθώς θα ήταν αδιανόητο και αντίθετο με τις δεδηλωμένες προθέσεις της Abu Dhabi Mar, το μέγεθος και το διεθνές κύρος της, να βασίζεται το μέλλον των ναυπηγείων μόνον ή κυρίως στις παραγγελίες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Άλλωστε, τα εξοπλιστικά προγράμματα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού αποφασίζονται και προωθούνται κατά νόμο υπό τον απόλυτο έλεγχο της Βουλής και προκειμένου να εξυπηρετηθούν αυστηρά επιλεγμένες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, όπως και των άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Abu Dhabi Mar , όπως δηλώθηκε από τον κ. Ισκαντάρ Σάφα ενώπιον της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής κατά τη διαδικασία της ψήφισης του νόμου 3883/2010 είναι η παρουσία της σε 52 χώρες και σε 52 διαφορετικά Πολεμικά Ναυτικά ανά τον κόσμο συμπεριλαμβανομένης και της λεκάνης της Μεσογείου.
3. Το ζήτημα της επιστροφής των κρατικών ενισχύσεων προς τα ΕΝΑΕ σε παλαιότερες εποχές, οι οποίες έχουν κριθεί παράνομες κατά το κοινοτικό δίκαιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διευθετήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση μέσα από μία εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία διαπραγματεύσεων στις οποίες συμμετείχαν, τόσο η ΤΚΜS όσο και η Abu Dhabi Mar , η οποία γνωρίζει αναλυτικά το περιεχόμενο της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί με την ΕΕ. Συμπτωματικώς σήμερα, ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Ε..Ε κ. Χοακίν Αλμούνια, με επιστολή του προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας που κοινοποιείται και στον Υπουργό Οικονομικών, επιβεβαιώνει επισήμως τη συμφωνία που έχει επιτευχθεί φέτος το καλοκαίρι και προδιαγράφει τη διαδικασία της εφαρμογής της στην οποία βεβαίως θα μετάσχουν και τα ΕΝΑΕ υπό τη νέα ιδιοκτησία τους.
4. Η οριστική σύμβαση της 30.9. 2010 υπεγράφη από τα συμβαλλόμενα μέρη, μεταξύ των οποίων φυσικά και η Abu Dhabi Mar, εν γνώσει του περιεχομένου της. Οι όροι υπό τους οποίους πρέπει να πραγματοποιηθεί το Closing και να τεθεί σε εφαρμογή η συμφωνία αυτή είναι συγκεκριμένοι. Στη σύμβαση δεν υπάρχει καμία αναφορά σε θέματα που αφορούν τις κρατικές ενισχύσεις ή τα μελλοντικά εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι συμβατικά προβλεπόμενες προϋποθέσεις για το Closing πρέπει να έχουν πληρωθεί μέχρι τις 22.10.2010.
5. Η οριστική σύμβαση προβλέπει, όπως συνήθως συμβαίνει στις περιπτώσεις αυτές, ότι η ΤΚΜS/ ΗDW θα μεταβιβάσει το 75,1% των μετοχών των ΕΝΑΕ στην Abu Dhabi Mar ή σε συνδεδεμένη με αυτήν επιχείρηση (affiliated company) καθώς όλοι οι μεγάλοι όμιλοι οργανώνουν την παρουσία τους σε κάθε χώρα μέσω θυγατρικών η συνδεδεμένων επιχειρήσεων.
Το γεγονός ότι μία επιχείρηση επιλέγει να δράσει μέσω θυγατρικής ή μέσω συνδεδεμένης επιχείρησης δεν σημαίνει ότι δεν μετέχει πραγματικά στη σύμβαση ή ότι δεν αναλαμβάνει τις σχετικές ευθύνες. Άλλωστε αντισυμβαλλόμενος της σύμβασης με το ελληνικό δημόσιο είναι η Abu Dhabi Mar . Και αυτό το οποίο αναμένεται είναι να ακριβώς η μεταβίβαση των μετοχών από την ΤΚΜS/ΗDW στoν όμιλο Abu Dhabi Mar (είτε στην Abu Dhabi Mar την ίδια είτε σε συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα υποδειχθεί από αυτήν και άρα θα συνδέεται με αυτήν μετοχικά και δικαιοπρακτικά).
6. Είναι τελείως περιττό να γίνεται συζήτηση για αυτονόητα πράγματα. Προφανώς ένα ναυπηγείο δεν μπορεί να είναι αποκλεισμένο από τη θάλασσα και προφανώς ο αιγιαλός των ναυπηγείων καθώς και δημόσιες γαίες που βρίσκονται στην ίδια περιοχή θα εξακολουθήσουν να είναι παραχωρημένες κατά χρήση στο νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ, όπως συμβαίνει δεκαετίες τώρα.
7. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της οριστικής σύμβασης και της εκτελεστικής συμφωνίας μέχρι τις 22.10.2010 θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί οι τακτικοί φορολογικοί έλεγχοι των ανέλεγκτων χρήσεων για το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ.
Πουθενά η σύμβαση δεν προβλέπει κάποιο είδος φορολογικής χάρης ή φορολογικής αμνηστίας γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο προς το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο και θα συνιστούσε παράνομη κρατική ενίσχυση ανοίγοντας ένα νέο κύκλο αμφισβητήσεων. Άλλωστε αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά τη σχέση μεταξύ της ΤΚΜS και της Abu Dhabi Mar και όχι το ελληνικό δημόσιο. Το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ εξακολουθεί να είναι ένα και το αυτό και αυτό είναι που έχει τις φορολογικές υποχρεώσεις.
Το σχετικό ζήτημα πάντως, εάν πρέπει να διευθετηθεί συμβατικά πρέπει να διευθετηθεί μεταξύ της γερμανικής και της αραβικής πλευράς και όχι με ευθύνη του ελληνικού δημοσίου.
Κατά μείζονα λόγο το ίδιο ισχύει και για τυχόν ποινικές ευθύνες οι οποίες διερευνώνται από την εισαγγελία πρωτοδικών Αθηνών στο πλαίσιο προκαταρκτικής εξέτασης και δυνάμει εισαγγελικής παραγγελίας ενεργεί το ΣΔΟΕ όχι ως φορολογικό όργανο αλλά ως προανακριτικός υπάλληλος.
Τα σχετικά ζητήματα άπτονται της αναζήτησης ποινικών ευθυνών φυσικών προσώπων και όχι των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου της ΕΝΑΕ. Άρα είναι ζητήματα που σε καμία περίπτωση δεν αφορούν την Abu Dhabi Mar ή τη συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα αναλάβει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ."
Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω;
-Επιμένει στην ανακοίνωση να αναφέρεται στην "Abu Dhabi Mar και το διεθνές κύρος της". Ακόμα δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι η ADM, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, έχει κάνει πίσω και το πολύ-πολύ να βολευτούν με την ομιχλώδη Prininvest του μυστηριώδους Ι.Σάφα;
-Δίνει μια είδηση: Ότι ο Αλμούνια έδωσε επιστολή με το τελικό "Ο.Κ." για το σβήσιμο του προστίμου των 230 εκα. ευρώ συν τους τόκους. Άρα η μία προϋπόθεση πληρώθηκε.
-Το υπουργείο την "κάνει γυριστή" για να χρησιμοποιήσουμε μία ακόμα αγοραία έκφραση στο θέμα των μελλοντικών προγραμμάτων του Π.Ν.. Ποιος ξέρει τι τους είχαν υποσχεθεί...
-Προσπαθεί να προσπεράσει το θέμα της "συνδεδεμένης εταιρείας" λέγοντας ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση η ADM θα έχει την ευθύνη. Δηλαδή αν "βαρέσει κανόνι" η "συνδεδεμένη", όπως έγινε με την εταιρεία τροχαίου υλικού της HDW στα ΕΝΑΕ, εμείς θα απευθυνθούμε στην ... ADM! Απίθανα πράγματα. Ειδικά για το θέμα της "συνδεδεμένης εταιρείας" το defencenet.gr διεξάγει αυτή την στιγμή μια μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα σε ότι αφορά την έννοια της "συνδεδεμένης εταιρείας" με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, αλλά και με βάση το τι δέχεται η Ε.Ε. ως "συνδεδεμένη εταιρεία" και ποιά είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της εν προκειμένω. Σε οποιαδήποτε περίπτωση καμία "συνδεδεμένη" δεν έχει αξιολογηθεί από την Lazard, κάτι που το υπουργείο το προσπερνά ηθελημένα.
-Αρνείται το υπουργείο να προχωρήσει σε πράξη παραχώρησης των περίπου 800 στρεμμάτων, όπως εμμέσως ζητεί η ADM. Αναφέρει επι λέξει:"...θα εξακολουθήσουν να είναι παραχωρημένες κατά χρήση στο νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ, όπως συμβαίνει δεκαετίες τώρα". Άρα η έκταση παραμένει στην ιδιοκτησία του δημοσίου και η προσπάθεια της ADM δεν καρποφορεί για την ώρα... Επίσης δεν παραχωρεί τον αιγιαλό!
-Στο θέμα της φορολογικής και ποινικής ασυλίας ή αμνηστίας για τα μέχρι στιγμής πεπραγμένα των διοικήσεων των ΕΝΑΕ (φαντασθείτε τι έχει γίνει εκεί μέσα για να δίνεται μάχη, τώρα, για αμνηστία!) δεν κάνει πίσω ο Ε.Βενιζέλος. Και μάλιστα είναι σαφής: "Πουθενά η σύμβαση δεν προβλέπει κάποιο είδος φορολογικής χάρης ή φορολογικής αμνηστίας γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο προς το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο και θα συνιστούσε παράνομη κρατική ενίσχυση ανοίγοντας ένα νέο κύκλο αμφισβητήσεων.
Άλλωστε αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά τη σχέση μεταξύ της ΤΚΜS και της Abu Dhabi Mar και όχι το ελληνικό δημόσιο. Το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ εξακολουθεί να είναι ένα και το αυτό και αυτό είναι που έχει τις φορολογικές υποχρεώσεις.
Το σχετικό ζήτημα πάντως, εάν πρέπει να διευθετηθεί συμβατικά πρέπει να διευθετηθεί μεταξύ της γερμανικής και της αραβικής πλευράς και όχι με ευθύνη του ελληνικού δημοσίου.
Κατά μείζονα λόγο το ίδιο ισχύει και για τυχόν ποινικές ευθύνες οι οποίες διερευνώνται από την εισαγγελία πρωτοδικών Αθηνών στο πλαίσιο προκαταρκτικής εξέτασης και δυνάμει εισαγγελικής παραγγελίας ενεργεί το ΣΔΟΕ όχι ως φορολογικό όργανο αλλά ως προανακριτικός υπάλληλος.
Τα σχετικά ζητήματα άπτονται της αναζήτησης ποινικών ευθυνών φυσικών προσώπων και όχι των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου της ΕΝΑΕ. Άρα είναι ζητήματα που σε καμία περίπτωση δεν αφορούν την Abu Dhabi Mar ή τη συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα αναλάβει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ."
Και έπεται συνέχεια...
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Διαστάσεις πολιτικής τραγωδίας λαμβάνει η υπόθεση της έγκρισης πώλησης των ΕΝΑΕ από την TKMS στην Abu Dhabi Mar και της τροποποίησης των συμβάσεων ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ και NEPTUNE II με την επιπρόσθετη παραγγελία των δύο νέων Type 214: Πριν από λίγο η ADM κυκλοφόρησε ένα non-parer με το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ απαιτεί φορολογική και ποινική ασυλία ως προϋπόθεση για να αναλάβει τα ΕΝΑΕ.
"Αυτό που αναμένεται από την άλλη πλευρά είναι η υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης του 75,1% των μετοχών της ΕΝΑΕ από την ThyssenKrupp Marine Systems/HDW στην Abu Dhabi Mar ή σε συνδεδεμένη με αυτή εταιρεία (affiliated company) που θα υποδειχθεί από την ADM, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης και του ν.3885/2010» είναι η θέση του ΥΠΕΘΑ βάσει της χθεσινής ανακοίνωσης, αλλά φαίνεται ότι η ΑDM έχει τελίως διαφορετική γνώμη.
Σε τελική ανάλυση το ερώτημα είναι ποια θα είναι η "συνδεδεμένη εταιρεία"; Η λύση της Prinininvest, δηλαδή της εταιρείας του Ι.Σάφα, η οποία συμμετέχει στην ADM, δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική. Κατ'αρχήν δεν έχει αξιολογηθεί από την Lazard. Πλην των παραπάνω, έχουμε και το non-parer της Abu Dhabi Mar η οποία επισημοποιεί ουσιαστικά το διαζύγιο πριν καν «παντρευτεί» με το εξής σκεπτικό:
"Η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για το «closing» της συμφωνίας μεταβίβασης του 75,1% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ στην Abu Dhabi Mar (ADM) αποτελεί λύση ανάγκης ώστε να επιτευχθεί η προβλεπόμενη από τον πρόσφατα κυρωθέντα νόμο ημερομηνία-ορόσημο της 22ης Οκτωβρίου 2010.
Η διατυπωμένη με την ανακοίνωση τύπου επιλογή για την «υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης του 75,1% των μετοχών της ΕΝΑΕ από την ThyssenKrupp Marine Systems/HDW στην Abu Dhabi Mar ή σε συνδεδεμένη με αυτή εταιρεία (affiliated company) που θα υποδειχθεί από την ADM, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης και του Ν. 3885/2010», κάθε άλλο παρά αποτελεί επιθυμητή λύση για την ADM.
Στην ουσία της αποτελεί λύση ανάγκης για το ελληνικό δημόσιο.
Η αποδοχή της συγκεκριμένης λύσης αποτελεί παραχώρηση (!) της ADM προς το
ελληνικό δημόσιο
Η ADM θεωρεί ότι τέσσερα είναι τα κύρια ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν
οριστικά:
α. Το επιβληθέν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόστιμο
β. Εκκρεμή φορολογικά ζητήματα.
γ. Πιθανές απαιτήσεις του ελληνικού δημοσίου κατά των ΕΝΑΕ που θα προκύψουν από την εισαγγελική έρευνα
δ. Το ζήτημα των γαιών που έχουν παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο στα ΕΝΑΕ τη δεκαετία του 1950 επί εποχής Νιάρχου.
Για όλα τα ανωτέρω ζητήματα η ADM είχε ενημερώσει από τον Απρίλιο του 2010(!)
Μέχρι και σήμερα τα ΕΝΑΕ, ο μοναδικός κατασκευαστής μεγάλων πολεμικών πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων στη χώρα, δεν έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού.
Η ADM δηλώνει επίσης ότι επιθυμεί και είναι έτοιμη να αναλάβει την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ την καταληκτική ημερομηνία της 22ας Οκτωβρίου, χωρίς τη μεσολάβηση μεταβατικής περιόδου, με την προϋπόθεση ότι το ελληνικό δημόσιο θα επιλύσει οριστικά ή θα δεσμευτεί επίσημα για την οριστική επίλυση των ανωτέρων εκκρεμών ζητημάτων εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος».
Αν θελήσουμε να χρησιμοποιήσουμε μια αγοραία έκφραση, μπορούμε να μιλήσουμε για … «ξεβράκωμα» της Ελληνικής Δημοκρατίας. Ζητούν φορολογική και ποινική ασυλία και λαμβάνουν 1,35 δισ. ευρώ επιπλέον. Επίσης ζητούν την οριστική κατακύρωση της έκτασης των ΕΝΑΕ (τα οποία είχε παραχωρήσει το ελληνικό δημόσιο στον αείμνηστο Νιάρχο στην δεκαετία του ’50) στην καινούρια εταιρεία.
Σήμερα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος βρίσκεται σε διαδοχικές συσκέψεις με τους νομικούς συμβούλους του υπουργείου, ενώ δύο θέματα παραμένουν εξαιρετικά πιεστικά: Η έναρξη παραλαβής των υποβρυχίων και η πληρωμή των ανθρώπων των ΕΝΑΕ. Φυσικά όπως σημειώσαμε και χθες το θέμα της φορολογικής και ποινικής ασυλίας είναι το κρίσιμο ζητούμενο γι αυτούς για την ADM και την TKMS. Η εισαγγελική έρευνας σε Ελλάδα και Γερμανία προχωρά. Τι φοβούνται;
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Η δήλωση Βενιζέλου δεν είναι κακή, έστω και αν θυμίζει απλώς μια ... καλή σχεδία μετά από ένα τρομακτικό "ναυάγιο", αυτό της αξιοπρέπειας του ελληνικού κράτους.
Bέβαια, ενώ αναφέρει ότι "είναι αδιανόητο να πιστέψει κανείς ότι έχει κυκλοφορήσει με την έγκριση της Abu Dhabi Mar ένα παρόμοιο σημείωμα", απαντά λέξη προς λέξη στο "αδιανόητο"! Εκεί έχει πέσει το επίπεδο διαπραγμάτευσης για ένα κορυφαίο ζήτημα πολιτικής ασφάλειας όπως είναι η ναυπηγική πολιτική της χώρας. Να απαντά το υπουργείο σε non paper "κάποιων". Κύριος οίδε, ποιων!
Θα πρέπει να είναι η πρώτη φορά στη νεότερη ελληνική πολιτική ιστορία που ένα υπουργείο απαντά στο non paper ενός ιδιώτη και μάλιστα ξένου. Υποτίθεται ότι υπήρξε χθες το βράδυ, μετά την δημοσίευση του non paper στο defencenet.gr, τηλεφωνική επκοινωνία του Ε.Βενιζέλου με τον Ι.Σάφα, όπου οργισμένος ο υπουργός του ζήτησε το λόγο για την έκδοση του non paper για να εισπράξει την διαβεβαίωση ότι "ο ίδιος (ο Σάφα) δεν συμφωνούσε απόλυτα με την έκδοσή του"!
Oλόκληρη η δήλωση:
"Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, σε σχέση με ανεπίσημο εκτενές ενημερωτικό σημείωμα που φέρεται να αποδίδει τις θέσεις της Abu Dhabi Mar για τη μεταβολή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΕΝΑΕ, από τη Διεύθυνση Ενημέρωσης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ανακοινώνονται τα εξής:
1. Λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι έχει ήδη συμφωνηθεί επίσημη συνάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και του Εκτελεστικού Πρόεδρου της Abu Dhabi Mar κ. Ισκαντάρ Σάφα την Παρασκευή στις 14.00 προκειμένου να αντιμετωπιστούν με εκατέρωθεν καλή πίστη και στο πλαίσιο των σαφών όρων της σύμβασης της 30.9.2010 που ταυτίζεται κατά περιεχόμενο με το ν. 3883/2010, είναι αδιανόητο να πιστέψει κανείς ότι έχει κυκλοφορήσει με την έγκριση της Abu Dhabi Mar ένα παρόμοιο σημείωμα.
2. Σε κάθε περίπτωση ο συντάκτης του σημειώματος έχει απόλυτο δίκιο όταν τονίζει τη σημασία που έχει η επίσημη ανακοίνωση ενός αναλυτικού επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) εκ μέρους της νέας ιδιοκτησίας των ΕΝΑΕ προκειμένου να διασφαλιστεί το μέλλον των ναυπηγείων και των θέσεων εργασίας καθώς θα ήταν αδιανόητο και αντίθετο με τις δεδηλωμένες προθέσεις της Abu Dhabi Mar, το μέγεθος και το διεθνές κύρος της, να βασίζεται το μέλλον των ναυπηγείων μόνον ή κυρίως στις παραγγελίες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Άλλωστε, τα εξοπλιστικά προγράμματα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού αποφασίζονται και προωθούνται κατά νόμο υπό τον απόλυτο έλεγχο της Βουλής και προκειμένου να εξυπηρετηθούν αυστηρά επιλεγμένες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, όπως και των άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Abu Dhabi Mar , όπως δηλώθηκε από τον κ. Ισκαντάρ Σάφα ενώπιον της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής κατά τη διαδικασία της ψήφισης του νόμου 3883/2010 είναι η παρουσία της σε 52 χώρες και σε 52 διαφορετικά Πολεμικά Ναυτικά ανά τον κόσμο συμπεριλαμβανομένης και της λεκάνης της Μεσογείου.
3. Το ζήτημα της επιστροφής των κρατικών ενισχύσεων προς τα ΕΝΑΕ σε παλαιότερες εποχές, οι οποίες έχουν κριθεί παράνομες κατά το κοινοτικό δίκαιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διευθετήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση μέσα από μία εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία διαπραγματεύσεων στις οποίες συμμετείχαν, τόσο η ΤΚΜS όσο και η Abu Dhabi Mar , η οποία γνωρίζει αναλυτικά το περιεχόμενο της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί με την ΕΕ. Συμπτωματικώς σήμερα, ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Ε..Ε κ. Χοακίν Αλμούνια, με επιστολή του προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας που κοινοποιείται και στον Υπουργό Οικονομικών, επιβεβαιώνει επισήμως τη συμφωνία που έχει επιτευχθεί φέτος το καλοκαίρι και προδιαγράφει τη διαδικασία της εφαρμογής της στην οποία βεβαίως θα μετάσχουν και τα ΕΝΑΕ υπό τη νέα ιδιοκτησία τους.
4. Η οριστική σύμβαση της 30.9. 2010 υπεγράφη από τα συμβαλλόμενα μέρη, μεταξύ των οποίων φυσικά και η Abu Dhabi Mar, εν γνώσει του περιεχομένου της. Οι όροι υπό τους οποίους πρέπει να πραγματοποιηθεί το Closing και να τεθεί σε εφαρμογή η συμφωνία αυτή είναι συγκεκριμένοι. Στη σύμβαση δεν υπάρχει καμία αναφορά σε θέματα που αφορούν τις κρατικές ενισχύσεις ή τα μελλοντικά εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι συμβατικά προβλεπόμενες προϋποθέσεις για το Closing πρέπει να έχουν πληρωθεί μέχρι τις 22.10.2010.
5. Η οριστική σύμβαση προβλέπει, όπως συνήθως συμβαίνει στις περιπτώσεις αυτές, ότι η ΤΚΜS/ ΗDW θα μεταβιβάσει το 75,1% των μετοχών των ΕΝΑΕ στην Abu Dhabi Mar ή σε συνδεδεμένη με αυτήν επιχείρηση (affiliated company) καθώς όλοι οι μεγάλοι όμιλοι οργανώνουν την παρουσία τους σε κάθε χώρα μέσω θυγατρικών η συνδεδεμένων επιχειρήσεων.
Το γεγονός ότι μία επιχείρηση επιλέγει να δράσει μέσω θυγατρικής ή μέσω συνδεδεμένης επιχείρησης δεν σημαίνει ότι δεν μετέχει πραγματικά στη σύμβαση ή ότι δεν αναλαμβάνει τις σχετικές ευθύνες. Άλλωστε αντισυμβαλλόμενος της σύμβασης με το ελληνικό δημόσιο είναι η Abu Dhabi Mar . Και αυτό το οποίο αναμένεται είναι να ακριβώς η μεταβίβαση των μετοχών από την ΤΚΜS/ΗDW στoν όμιλο Abu Dhabi Mar (είτε στην Abu Dhabi Mar την ίδια είτε σε συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα υποδειχθεί από αυτήν και άρα θα συνδέεται με αυτήν μετοχικά και δικαιοπρακτικά).
6. Είναι τελείως περιττό να γίνεται συζήτηση για αυτονόητα πράγματα. Προφανώς ένα ναυπηγείο δεν μπορεί να είναι αποκλεισμένο από τη θάλασσα και προφανώς ο αιγιαλός των ναυπηγείων καθώς και δημόσιες γαίες που βρίσκονται στην ίδια περιοχή θα εξακολουθήσουν να είναι παραχωρημένες κατά χρήση στο νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ, όπως συμβαίνει δεκαετίες τώρα.
7. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της οριστικής σύμβασης και της εκτελεστικής συμφωνίας μέχρι τις 22.10.2010 θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί οι τακτικοί φορολογικοί έλεγχοι των ανέλεγκτων χρήσεων για το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ.
Πουθενά η σύμβαση δεν προβλέπει κάποιο είδος φορολογικής χάρης ή φορολογικής αμνηστίας γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο προς το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο και θα συνιστούσε παράνομη κρατική ενίσχυση ανοίγοντας ένα νέο κύκλο αμφισβητήσεων. Άλλωστε αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά τη σχέση μεταξύ της ΤΚΜS και της Abu Dhabi Mar και όχι το ελληνικό δημόσιο. Το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ εξακολουθεί να είναι ένα και το αυτό και αυτό είναι που έχει τις φορολογικές υποχρεώσεις.
Το σχετικό ζήτημα πάντως, εάν πρέπει να διευθετηθεί συμβατικά πρέπει να διευθετηθεί μεταξύ της γερμανικής και της αραβικής πλευράς και όχι με ευθύνη του ελληνικού δημοσίου.
Κατά μείζονα λόγο το ίδιο ισχύει και για τυχόν ποινικές ευθύνες οι οποίες διερευνώνται από την εισαγγελία πρωτοδικών Αθηνών στο πλαίσιο προκαταρκτικής εξέτασης και δυνάμει εισαγγελικής παραγγελίας ενεργεί το ΣΔΟΕ όχι ως φορολογικό όργανο αλλά ως προανακριτικός υπάλληλος.
Τα σχετικά ζητήματα άπτονται της αναζήτησης ποινικών ευθυνών φυσικών προσώπων και όχι των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου της ΕΝΑΕ. Άρα είναι ζητήματα που σε καμία περίπτωση δεν αφορούν την Abu Dhabi Mar ή τη συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα αναλάβει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ."
Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω;
-Επιμένει στην ανακοίνωση να αναφέρεται στην "Abu Dhabi Mar και το διεθνές κύρος της". Ακόμα δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι η ADM, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, έχει κάνει πίσω και το πολύ-πολύ να βολευτούν με την ομιχλώδη Prininvest του μυστηριώδους Ι.Σάφα;
-Δίνει μια είδηση: Ότι ο Αλμούνια έδωσε επιστολή με το τελικό "Ο.Κ." για το σβήσιμο του προστίμου των 230 εκα. ευρώ συν τους τόκους. Άρα η μία προϋπόθεση πληρώθηκε.
-Το υπουργείο την "κάνει γυριστή" για να χρησιμοποιήσουμε μία ακόμα αγοραία έκφραση στο θέμα των μελλοντικών προγραμμάτων του Π.Ν.. Ποιος ξέρει τι τους είχαν υποσχεθεί...
-Προσπαθεί να προσπεράσει το θέμα της "συνδεδεμένης εταιρείας" λέγοντας ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση η ADM θα έχει την ευθύνη. Δηλαδή αν "βαρέσει κανόνι" η "συνδεδεμένη", όπως έγινε με την εταιρεία τροχαίου υλικού της HDW στα ΕΝΑΕ, εμείς θα απευθυνθούμε στην ... ADM! Απίθανα πράγματα. Ειδικά για το θέμα της "συνδεδεμένης εταιρείας" το defencenet.gr διεξάγει αυτή την στιγμή μια μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα σε ότι αφορά την έννοια της "συνδεδεμένης εταιρείας" με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, αλλά και με βάση το τι δέχεται η Ε.Ε. ως "συνδεδεμένη εταιρεία" και ποιά είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της εν προκειμένω. Σε οποιαδήποτε περίπτωση καμία "συνδεδεμένη" δεν έχει αξιολογηθεί από την Lazard, κάτι που το υπουργείο το προσπερνά ηθελημένα.
-Αρνείται το υπουργείο να προχωρήσει σε πράξη παραχώρησης των περίπου 800 στρεμμάτων, όπως εμμέσως ζητεί η ADM. Αναφέρει επι λέξει:"...θα εξακολουθήσουν να είναι παραχωρημένες κατά χρήση στο νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ, όπως συμβαίνει δεκαετίες τώρα". Άρα η έκταση παραμένει στην ιδιοκτησία του δημοσίου και η προσπάθεια της ADM δεν καρποφορεί για την ώρα... Επίσης δεν παραχωρεί τον αιγιαλό!
-Στο θέμα της φορολογικής και ποινικής ασυλίας ή αμνηστίας για τα μέχρι στιγμής πεπραγμένα των διοικήσεων των ΕΝΑΕ (φαντασθείτε τι έχει γίνει εκεί μέσα για να δίνεται μάχη, τώρα, για αμνηστία!) δεν κάνει πίσω ο Ε.Βενιζέλος. Και μάλιστα είναι σαφής: "Πουθενά η σύμβαση δεν προβλέπει κάποιο είδος φορολογικής χάρης ή φορολογικής αμνηστίας γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο προς το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο και θα συνιστούσε παράνομη κρατική ενίσχυση ανοίγοντας ένα νέο κύκλο αμφισβητήσεων.
Άλλωστε αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά τη σχέση μεταξύ της ΤΚΜS και της Abu Dhabi Mar και όχι το ελληνικό δημόσιο. Το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ εξακολουθεί να είναι ένα και το αυτό και αυτό είναι που έχει τις φορολογικές υποχρεώσεις.
Το σχετικό ζήτημα πάντως, εάν πρέπει να διευθετηθεί συμβατικά πρέπει να διευθετηθεί μεταξύ της γερμανικής και της αραβικής πλευράς και όχι με ευθύνη του ελληνικού δημοσίου.
Κατά μείζονα λόγο το ίδιο ισχύει και για τυχόν ποινικές ευθύνες οι οποίες διερευνώνται από την εισαγγελία πρωτοδικών Αθηνών στο πλαίσιο προκαταρκτικής εξέτασης και δυνάμει εισαγγελικής παραγγελίας ενεργεί το ΣΔΟΕ όχι ως φορολογικό όργανο αλλά ως προανακριτικός υπάλληλος.
Τα σχετικά ζητήματα άπτονται της αναζήτησης ποινικών ευθυνών φυσικών προσώπων και όχι των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου της ΕΝΑΕ. Άρα είναι ζητήματα που σε καμία περίπτωση δεν αφορούν την Abu Dhabi Mar ή τη συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα αναλάβει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ."
Και έπεται συνέχεια...
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Διαστάσεις πολιτικής τραγωδίας λαμβάνει η υπόθεση της έγκρισης πώλησης των ΕΝΑΕ από την TKMS στην Abu Dhabi Mar και της τροποποίησης των συμβάσεων ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ και NEPTUNE II με την επιπρόσθετη παραγγελία των δύο νέων Type 214: Πριν από λίγο η ADM κυκλοφόρησε ένα non-parer με το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ απαιτεί φορολογική και ποινική ασυλία ως προϋπόθεση για να αναλάβει τα ΕΝΑΕ.
"Αυτό που αναμένεται από την άλλη πλευρά είναι η υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης του 75,1% των μετοχών της ΕΝΑΕ από την ThyssenKrupp Marine Systems/HDW στην Abu Dhabi Mar ή σε συνδεδεμένη με αυτή εταιρεία (affiliated company) που θα υποδειχθεί από την ADM, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης και του ν.3885/2010» είναι η θέση του ΥΠΕΘΑ βάσει της χθεσινής ανακοίνωσης, αλλά φαίνεται ότι η ΑDM έχει τελίως διαφορετική γνώμη.
Σε τελική ανάλυση το ερώτημα είναι ποια θα είναι η "συνδεδεμένη εταιρεία"; Η λύση της Prinininvest, δηλαδή της εταιρείας του Ι.Σάφα, η οποία συμμετέχει στην ADM, δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική. Κατ'αρχήν δεν έχει αξιολογηθεί από την Lazard. Πλην των παραπάνω, έχουμε και το non-parer της Abu Dhabi Mar η οποία επισημοποιεί ουσιαστικά το διαζύγιο πριν καν «παντρευτεί» με το εξής σκεπτικό:
"Η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για το «closing» της συμφωνίας μεταβίβασης του 75,1% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ στην Abu Dhabi Mar (ADM) αποτελεί λύση ανάγκης ώστε να επιτευχθεί η προβλεπόμενη από τον πρόσφατα κυρωθέντα νόμο ημερομηνία-ορόσημο της 22ης Οκτωβρίου 2010.
Η διατυπωμένη με την ανακοίνωση τύπου επιλογή για την «υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης του 75,1% των μετοχών της ΕΝΑΕ από την ThyssenKrupp Marine Systems/HDW στην Abu Dhabi Mar ή σε συνδεδεμένη με αυτή εταιρεία (affiliated company) που θα υποδειχθεί από την ADM, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης και του Ν. 3885/2010», κάθε άλλο παρά αποτελεί επιθυμητή λύση για την ADM.
Στην ουσία της αποτελεί λύση ανάγκης για το ελληνικό δημόσιο.
Η αποδοχή της συγκεκριμένης λύσης αποτελεί παραχώρηση (!) της ADM προς το
ελληνικό δημόσιο
Η ADM θεωρεί ότι τέσσερα είναι τα κύρια ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν
οριστικά:
α. Το επιβληθέν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόστιμο
β. Εκκρεμή φορολογικά ζητήματα.
γ. Πιθανές απαιτήσεις του ελληνικού δημοσίου κατά των ΕΝΑΕ που θα προκύψουν από την εισαγγελική έρευνα
δ. Το ζήτημα των γαιών που έχουν παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο στα ΕΝΑΕ τη δεκαετία του 1950 επί εποχής Νιάρχου.
Για όλα τα ανωτέρω ζητήματα η ADM είχε ενημερώσει από τον Απρίλιο του 2010(!)
Μέχρι και σήμερα τα ΕΝΑΕ, ο μοναδικός κατασκευαστής μεγάλων πολεμικών πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων στη χώρα, δεν έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού.
Η ADM δηλώνει επίσης ότι επιθυμεί και είναι έτοιμη να αναλάβει την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ την καταληκτική ημερομηνία της 22ας Οκτωβρίου, χωρίς τη μεσολάβηση μεταβατικής περιόδου, με την προϋπόθεση ότι το ελληνικό δημόσιο θα επιλύσει οριστικά ή θα δεσμευτεί επίσημα για την οριστική επίλυση των ανωτέρων εκκρεμών ζητημάτων εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος».
Αν θελήσουμε να χρησιμοποιήσουμε μια αγοραία έκφραση, μπορούμε να μιλήσουμε για … «ξεβράκωμα» της Ελληνικής Δημοκρατίας. Ζητούν φορολογική και ποινική ασυλία και λαμβάνουν 1,35 δισ. ευρώ επιπλέον. Επίσης ζητούν την οριστική κατακύρωση της έκτασης των ΕΝΑΕ (τα οποία είχε παραχωρήσει το ελληνικό δημόσιο στον αείμνηστο Νιάρχο στην δεκαετία του ’50) στην καινούρια εταιρεία.
Σήμερα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος βρίσκεται σε διαδοχικές συσκέψεις με τους νομικούς συμβούλους του υπουργείου, ενώ δύο θέματα παραμένουν εξαιρετικά πιεστικά: Η έναρξη παραλαβής των υποβρυχίων και η πληρωμή των ανθρώπων των ΕΝΑΕ. Φυσικά όπως σημειώσαμε και χθες το θέμα της φορολογικής και ποινικής ασυλίας είναι το κρίσιμο ζητούμενο γι αυτούς για την ADM και την TKMS. Η εισαγγελική έρευνας σε Ελλάδα και Γερμανία προχωρά. Τι φοβούνται;
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δημοσίευση σχολίου