
Η σχεδιαζόμενη αμερικανική επένδυση στην Ελευσίνα προκαλεί «βουβή» κινητικότητα στο Πεκίνο, με την Cosco να εξετάζει τέταρτη προβλήτα στον Πειραιά εν μέσω ασφυκτικής πίεσης χωρητικότητας.
ΑΛΕΞΗΣ ΚΑΠΕΛΙΩΤΗΣΈντονη σε… πολλά επίπεδα είναι ησυζήτηση που έχει ανοίξει τις τελευταίες εβδομάδες γύρω από την Ελευσίνα και τον νέο εμπορικό διάδρομο που σχεδιάζουν οι ΗΠΑ (Βλ. Θ» 10.11.25 Παιχνίδι ισορροπιών: γιατί η Ελευσίνα γίνεται ο νέος εμπορικός διάδρομος της χώρας). Η κινεζική πλευρά, που ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις καθώς η πιθανή στρατηγική αναβάθμιση της Ελευσίνας δημιουργεί εναλλακτική πύλη για αμερικανικά φορτία προς την Ευρώπη.
Η Ελευσίνα στο μικροσκόπιο Πεκίνου
Η είδηση ότι οι ΗΠΑ προωθούν έναν εναλλακτικό διάδρομο μεταφορών, με κομβικό σημείο την Ελευσίνα, δεν πέρασε απαρατήρητη. Για την Cosco και την κινεζική πλευρά, η μετατόπιση εμπορικού ενδιαφέροντος από τον Πειραιά προς τη Δυτική Αττική αποτελεί ζήτημα στρατηγικής σημασίας. Γι’ αυτό και η στάση τους έχει γίνει ακόμα πιο προσεκτική, όπως σημειώνουν άνθρωποι που γνωρίζουν το παρασκήνιο.
Ο Πειραιάς «αγγίζει» τα όριά του
Το λιμάνι του Πειραιά εξυπηρετεί πλέον τόσο μεγάλο όγκο που πλησιάζει το ανώτατο επιχειρησιακό του όριο. Με διακίνηση 5,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, οι χώροι στενεύουν επικίνδυνα και κάθε επέκταση θεωρείται μονόδρομος.
Στα συρτάρια υπάρχει έτοιμο σχέδιο για 4η προβλήτα, ανάμεσα στο car terminal και την προβλήτα Ι. Όμως, το έργο δεν ανήκει στα υποχρεωτικά, και οι Κινέζοι χρειάζονται πράσινο φως από τις ελληνικές αρχές—κάτι που ακόμη δεν έχει δοθεί.
Ποιες ισορροπίες αλλάζουν
Η σχέση ΗΠΑ – Κίνας παραμένει τεταμένη και κάθε κίνηση στην Ανατολική Μεσόγειο αποκτά μεγαλύτερο βάρος. Η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση ενός νέου γεωοικονομικού ανταγωνισμού και οι αποφάσεις της κυβέρνησης για τα λιμάνια, τα logistics και τις νέες υποδομές θα καθορίσουν ποιος θα έχει τον πρώτο λόγο τα επόμενα χρόνια.
Στα συρτάρια υπάρχει έτοιμο σχέδιο για 4η προβλήτα, ανάμεσα στο car terminal και την προβλήτα Ι. Όμως, το έργο δεν ανήκει στα υποχρεωτικά, και οι Κινέζοι χρειάζονται πράσινο φως από τις ελληνικές αρχές—κάτι που ακόμη δεν έχει δοθεί.
«Βουβαμάρα» εν αναμονή αποφάσεων
Η αβεβαιότητα για το πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση, σε συνδυασμό με την έντονη αμερικανική παρουσία στην Ελλάδα, έχει προκαλέσει μια περίεργη «ησυχία» από την πλευρά της Cosco. Δεν υπάρχουν δημόσιες αντιδράσεις, ούτε διαρροές. Μόνο αναμονή.
Άνθρωποι του λιμανιού μιλούν για μια ατμόσφαιρα προβληματισμού, καθώς μια νέα μεγάλη προβλήτα θα μπορούσε να δώσει λύση στην πίεση χωρητικότητας, αλλά την ίδια στιγμή θα άνοιγε νέο κύκλο συζητήσεων για την κινεζική επιρροή σε κομβικά ελληνικά λιμάνια – ειδικά σε μια περίοδο που η Ελευσίνα αναβαθμίζεται γεωπολιτικά.
Η αβεβαιότητα για το πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση, σε συνδυασμό με την έντονη αμερικανική παρουσία στην Ελλάδα, έχει προκαλέσει μια περίεργη «ησυχία» από την πλευρά της Cosco. Δεν υπάρχουν δημόσιες αντιδράσεις, ούτε διαρροές. Μόνο αναμονή.
Άνθρωποι του λιμανιού μιλούν για μια ατμόσφαιρα προβληματισμού, καθώς μια νέα μεγάλη προβλήτα θα μπορούσε να δώσει λύση στην πίεση χωρητικότητας, αλλά την ίδια στιγμή θα άνοιγε νέο κύκλο συζητήσεων για την κινεζική επιρροή σε κομβικά ελληνικά λιμάνια – ειδικά σε μια περίοδο που η Ελευσίνα αναβαθμίζεται γεωπολιτικά.
Ποιες ισορροπίες αλλάζουν
Η σχέση ΗΠΑ – Κίνας παραμένει τεταμένη και κάθε κίνηση στην Ανατολική Μεσόγειο αποκτά μεγαλύτερο βάρος. Η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση ενός νέου γεωοικονομικού ανταγωνισμού και οι αποφάσεις της κυβέρνησης για τα λιμάνια, τα logistics και τις νέες υποδομές θα καθορίσουν ποιος θα έχει τον πρώτο λόγο τα επόμενα χρόνια.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου