Tελευταία ευκαιρία για επενδύσεις.
Τελευταία μας ευκαιρία μετά το "φιάσκο" με ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, για να επενδύσει στην χώρα μας η ευρασιατική υπερδύναμη της Ρωσίας, αποτελέι η επικείμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μετά την, από τα πρότερα προκαθορισμένη πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη (άρα τουρκική) SOCAR, και την απώθηση των ρωσικών εταιρειών από το διαγωνισμό της ΔΕΠΑ με αποτέλεσμα την επαναπροκήρυξή του, και ενώ τα ταμέια από τις αποκρατικοποιήσεις παραμένουν αδειανά, η Ρωσία επιστρέφει για τον έτερο κλάδο που την ενδιαφέρει, τον κλάδο των μεταφορών.
Η Μόσχα ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος για να συμμετάσχει στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Οι Ρώσοι έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την απόκτηση σιδηροδρομικών περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο, επιθυμώντας να έχουν το «πάνω χέρι» στις μεταφορικές ροές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, λένε οι αναλυτές στο rbth.gr.
Στα τέλη Ιουλίου, ο «όμιλος Κοπελούζου», ο ελληνικός εταίρος της «Gazprom», πρότεινε στο ρωσικό σιδηροδρομικό μονοπώλιο, την εταιρεία «Russian Railways» (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι - RZD), να συμμετάσχουν από κοινού στην ιδιωτικοποίηση του ελληνικού οργανισμού σιδηροδρόμων, ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 100% των μετοχών της εταιρείας διατίθεται προς πώληση από τον ελληνικό οργανισμό ιδιωτικοποιήσεων, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ), και οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία για την υποβολή εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος μέχρι τη 16η Σεπτεμβρίου 2013.
Για το ενδιαφέρον των Ελλήνων σχετικά με τη συμμετοχή ρώσων στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μίλησε ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, Μαξίμ Σόκολοφ. Ο ίδιος είχε μετάσχει σε μια συνεδρίαση της μεικτής διυπουργικής Επιτροπής Ρωσίας – Ελλάδας, στην Αθήνα. "Στη ρωσική ομάδα, συμμετείχε επίσης ένα ανώτερο στέλεχος της RZD και κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, τα μέρη συμφώνησαν να ανταλλάξουν πληροφορίες για το έργο", δήλωσε ο ρώσος υπουργός στους δημοσιογράφους.
Το ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στην ιδιωτικοποίηση των φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης σιδηροδρόμων και λιμένων στην Ελλάδα, είχε ήδη εκφράσει ο επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, το Μάρτιο του τρέχοντος έτους. «Η RZD επέδειξε το ενδιαφέρον της για την εξαγορά όλων των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων που διατίθενται προς πώληση. Με βάση τις αρχικές εκτιμήσεις, το συνολικό ποσό που προσφέρονταν για ιδιωτικοποιήσεις ήταν λιγότερο από 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε σύγκριση με το επενδυτικό πρόγραμμα της ρωσικής κρατικής εταιρείας, το ποσό αυτό αποτελούσε σταγόνα στον ωκεανό!», δήλωσε η αναλύτρια της εταιρείας επενδύσεων «Investkafe», Κίρα Ζαβιάλοβα. Κατά την άποψή της, η συμμετοχή στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων εντάσσεται στη στρατηγική του ρωσικού μεταφορικού γίγαντα, η οποία εμπεριέχει την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στις μεταφορές αλλά και παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics). Στο πλαίσιο αυτό, έχει νόημα και σημασία η συνέργεια με τη συνένωση διεθνών έργων της εταιρείας.
Η συμμετοχή στο διαγωνισμό θα επιτρέψει στους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους να δημιουργήσουν ένα χερσαίο μεταφορικό διάδρομο που να παρακάμπτει τα θαλάσσια στενά του Βοσπόρου και τα Δαρδανέλια, δήλωσε ο διευθυντής του τμήματος αξιολόγησης και οικονομικών προτύπων της εταιρείας χρηματοοικονομικών Συμβούλων FCG, Αντρέι Φιλκόφ. Ήδη, οι ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν αυτή τη στρατηγική. Θυγατρική της RZD υλοποίησε πρόσφατα μια επιλογή (option) για να αγοράσει το 15,1% των μετοχών της FELB, μιας επιχείρησης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιείται στον άξονα Κίνα - ΕΕ. «Η RZD αναμένει αύξηση των μεταφορών από την Ασία προς την Ευρώπη. Αλλά η ομαλή ροή των αυξημένων μεταφορικών όγκων, εξαρτάται από τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών δικτύων που είναι μια επένδυση και χρονοβόρα και δαπανηρή. Το πρόγραμμα επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής BAM (Σιδηρόδρομος Βαϊκάλης – Αμούρ) και του υπερσιβηρικού, έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50% (μέχρι τα 14 δισ. ευρώ - 560 δισ. ρούβλια). Η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας των σιδηροδρομικών γραμμών που είχαν αρχικά δηλώσει σαν στόχο οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (80 εκατομμύρια τόνοι ετησίως), δεν μπορεί να υλοποιηθεί ούτε καν σε μακροπρόθεσμη προοπτική», λέει η Κίρα Ζαβιάλοβα.
Σύμφωνα με τα ρωσικά Μέσα Ενημέρωσης, εκτός από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι εξετάζουν την αγορά του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και της επισκευαστικής εταιρείας τροχαίου υλικού Rosco. Ο λιμένας της Θεσσαλονίκης, είναι ένα από τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια στην Ελλάδα. Το 2012, οι μεταφορές φορτίων ήταν περίπου 4,4 εκ. τόνοι. Παρά την ευνοϊκή του θέση, το μερίδιο του ΟΛΘ στην αγορά των εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας είναι μικρότερο από το 1%. Όμως, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει το πλεονέκτημα της κομβικής θέσης στη διασταύρωση χερσαίων μεταφορικών διαδρόμων και εξειδίκευση στη μεταφορά φορτίων χύδην.
Σύμφωνα με τον ρώσο υπουργό, Σόκολοφ, η ελκυστικότητα του ελληνικού διαγωνισμού θα εξαρτηθεί από το πιο κομμάτι των περιουσιακών στοιχείων θα ιδιωτικοποιηθεί. «Πιστεύουμε ότι θα λάβουμε σύντομα την τελική πρόταση για να την μελετήσουμε και να αποφασίσουμε για τη συμμετοχή μας στις διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου. Ακόμα, είναι πολύ νωρίς για να πούμε τι θα κάνουμε», είπε ό ίδιος, σύμφωνα με το πρακτορείο RIA «Novosti».
Ωστόσο, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι θα έχουν ισχυρό ανταγωνισμό. Παρά το γεγονός ότι ο τελικός κατάλογος των ανταγωνιστών στο διαγωνισμό δεν έχει διαμορφωθεί, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρονται η γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων SNCF, η κινεζική εταιρεία COSCO, η ιταλική Trenitalia και η γερμανική Deutsche Bahn AG, όπως έχουν κατά καιρούς δημοσιεύσει στο παρελθόν τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης.
Σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων «Prime», το ρωσικό σιδηροδρομικό μονοπώλιο έχει ήδη πραγματοποιήσει συνομιλίες με την εταιρεία ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ για τη δημιουργία κοινοπραξίας για τη συμμετοχή στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Νωρίτερα, ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, είπε ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία (στην Ελλάδα), η εταιρεία σκοπεύει να τα αποκτήσει με δανεισμό. «Ο λόγος του καθαρού χρέους / EBITDA (της RZD), παραμένει σε χαμηλά επίπεδα του 1,27x στο τέλος του 2012. Βασικά, η εταιρεία, είναι σε θέση να εξαγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποιώντας ως χρηματοδότηση δανειακά κεφάλαια», λέει η Ζαβιάλοβα.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, συμμετέχουν σε σωρεία διεθνών προγραμμάτων. Για παράδειγμα, στη Σερβία η εταιρεία συμμετέχει στην κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής με ηλεκτροκίνηση, μήκους των 68 χιλιομέτρων στην περιοχή Βάλιεβο – Λόζνικα, στο δεύτερο κομμάτι της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 16 km στη γραμμή Βελιγράδι – Πάντσεβο, στην ανακατασκευή του σερβικού τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου – Μπαρ, συνολικού μήκους 200 km και στην ανακατασκευή έξι τμημάτων συνολικού μήκους 111 km, της σιδηροδρομικής γραμμής του 10ου Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών. Η συνολική αξία των συμβάσεων για τα έργα στη Σερβία είναι περίπου ένα δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τον Αντρεί Φιλκόφ, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν σιδηροδρομικά και λιμενικά έργα στην Ελλάδα με τα αναπτυξιακά έργα υποδομής που υλοποιούν στη Σερβία, χρησιμοποιώντας το δυναμικό της εξαγοραζόμενης εταιρείας logistics GEFCO για να αυξήσουν τους όγκους του μεταφορικού τους έργου.
Όπως αντιλαμβάνεστε η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί μέρος ενός ρωσικού υπερπακέτου επενδύσεων που περιλαμβάνει και τις θαλάσσιες μεταφορές! Πρόκειται για προσφορά επένδυσης γεωστρατηγικής σημασίας αφού για αυτούς η Ελλάδα είναι ο απαραίτητος συνδετικός κρίκος μέσω του οποίου θα συνενωθούν πολλά διεθνή τους έργα.Συν τοις άλλοις είναι ξεκάθαρο ότι οι Ρώσοι θέλουν να ξεφορτωθούν τον τουρκικό έλεγχο των Δαρδανελίων, και να επενδύσουν στην ομόδοξη Ελλάδα, που οι ίδιοι την θεωρούν ως πνευματική τους μητέρα, καθώς αποτελεί το λίκνο της Ορθοδοξίας. Φρονούμε ότι αυτή είναι η τελευταία μας ευκαιρία να δούμε πραγματικά μεγάλες επενδύσεις από μια χώρα που διαθέτει μεγάλα πλεονάσματα ρευστότητας. Εάν δεν αξιοποιηθεί και τούτη τη φορά, η Ρωσία δεν θα ξανασχοληθεί μαζί μας. Είναι καιρός για μια φορά έστω, να ισχύσει ο νόμος του καπιταλισμού "αγοράζει αυτός που δίνει τα περισσότερα" και όχι ο νόμος του προτεκτοράτου "δεν πουλάτε σε όποιον έχει λεφτά, αλλά τα δίνετε σε εμάς για ένα κομμάτι ψωμί".
Μην ξεχνάμε ότι τις αποτυχημένες αποκρατικοποιήσεις τις πληρώνουμε εμείς με νέες βαριές φορολογίες, καθότι οι τροικανοί μαζί με την κυβέρνηση με απύθμενο θράσος ζητούν την αναπλήρωση των χαμένων εσόδων, από τις δικές τους επιλογές από τα συνήθη κορόιδα. Υπενθυμίζουμε ότι την ημέρα του φιάσκου του διαγωνισμού ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, λίγες ώρες μετά ανακοινώθηκε το κλείσιμο της ΕΡΤ! Έτσι επικοινωνιακά κανείς δεν μπόρεσε να αφομοιώσει την σκοτεινή αυτή ιστορία που μας έδεσε στα τουρκικά συμφέροντα.Νέα τυχόν "ατασθαλεία" σε αυτό τον διαγωνισμό για να "ξεχαστεί" τι πρέπει να συμβεί; Η τηλεόραση θα κάνει ότι "μπορεί". Αλλά πλεόν πολύ λίγοι την πιστεύουν.
πηγή
Δημοσίευση σχολίου