GuidePedia

0

«Πρώτα ότι είμαι ιπτάμενος, οι βαθμοί δεν λένε τίποτα. Εμείς μπαίνουμε στη Σχολή για να πετάξουμε αεροπλάνο».

 Με τα συγκεκριμένα λόγια ο αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, Α/ΓΕΑ της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, μιας από τις κορυφαίες αεροπορίες στον κόσμο όπως μαρτυρούν οι επιδόσεις των στελεχών της σε πολλαπλές πολυεθνικές ασκήσεις, περιέγραψε την φιλοσοφία των πιλότων της ΠΑ της Ελλάδας.

Γράφει ο Σωτήρης Κυριακίδης 

«Θα είμαστε σίγουρα πρωτοπόροι στην περιοχή με το F-35, σημασία έχει πως το πετάμε το αεροπλάνο. Το αεροπλάνο ποτέ δεν μπορεί να το γνωρίζει ένα αντίπαλος γιατί δεν ξέρει ποιος είναι μέσα. Πάντα είναι ο άνθρωπος. Στην εποχή αυτή που ζούμε και με το ΑΙ που έρχεται είναι πολύ δύσκολο να αντικαταστήσεις τον άνθρωπο. Στην τελική όλα αυτά άνθρωπος τα φτιάχνει» σημείωσε με έμφαση στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ “Πρακτορείο 104.9FM” o Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.

«Όλα τα προγράμματα προχωράνε με ρεαλισμό και με ορθολογισμό, βαδίζουμε δηλαδή με σωστά βήματα ώστε να ετοιμάσουμε την αεροπορία του Μέλλοντος. Και επειδή η ιστορία μας εμπνέει και το μέλλον μας ανήκει, θέλουμε να κάνουμε μια αεροπορία με σύγχρονα μαχητικά, με αεροσκάφη Viper, με αεροσκάφη Rafale, που μέχρι τα τέλη του χρόνου θα παραλάβουμε τα τελευταία έξι και θα συμπληρώσουμε τα 24, αλλά και βέβαια με τα 20 F-35 από τα οποία τα πρώτα οκτώ θα έρθουνε το 2030.

Θα τα έχουμε παραλάβει το 2028 στις ΗΠΑ όπου εκεί θα εκπαιδευτούν και οι πρώτοι 16 Έλληνες Ιπτάμενοι αλλά καi οι τεχνικοί ώστε να έρθουν το 2030 στην Ελλάδα. Και μετά θα προχωρήσουμε στο option ακόμη 20 αεροσκαφών όπως το είπε και ο κ. υπουργός, να έχουμε 40 δηλαδή F-35», περιέγραψε ο Α/ΓΕΑ της Ελλάδας.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το κάθε πρόγραμμα ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας σημείωσε: «τα F-16 Viper πάμε καλά, η ΕΑΒ αποδίδει τα Viper στο χρόνο της, και σύντομα θα καλύψει το κενό που έχει προκύψει το οποίο είναι μικρό. Εκτιμώ δηλαδή ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα είμαστε τελείως back in track. Σχεδόν δύο μοίρες είναι έτοιμες και προχωράμε. Η εντύπωση για το Viper είναι φανταστική.

Έχω πετάξει με το αεροσκάφος και επειδή έχω ιστορία με τα F-16, έχω πετάξει σχεδόν με όλα τα Block, το αεροπλάνο πραγματικά, σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά, το ραντάρ αλλά και στις πληροφορίες που δίνει στον Ιπτάμενο, μέσα από τις πληροφορίες που διαθέτει, είναι κάτι μοναδικό. Ένα άλλο “εργαλείο”, δυνατό εργαλείο. Το δε Block 50 -είναι και αυτό που πετάω- είναι αυτό που θα αναβαθμιστεί σε Viper. Εντός του Σεπτεμβρίου περιμένουμε από τους Αμερικανούς την πρότασή τους, θα την επεξεργαστούμε και θα την προχωρήσουμε», είπε. ο Α/ΓΕΑ.

Ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης επιβεβαίωσε ερωτηθείς πως οι παγκόσμιες εξελίξεις επηρεάζουν όλες τις ΕΔ. «Όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, ειδικά ο πόλεμος στην Ουκρανία, έχει οδηγήσει την αμυντική βιομηχανία στο να έχει τιμές δυσθεώρητες πλέον. Έχουμε αυξήσεις σε όλα τα ανταλλακτικά παγκοσμίως της τάξης του 17% ετησίως, που είναι ένα πολύ μεγάλο νούμερο. Επίσης αυτό που κάνουν όλες οι Αεροπορίες και θα πω π.χ. για το F-35, επειδή υπηρέτησα και στις ΗΠΑ, οι Αμερικανοί κάνουν το μισό πρόγραμμα πτήσεως στους εξομοιωτές. Εξομοιωτές οι οποίοι είναι υπερσύγχρονοι –εμείς θα πάρουμε τέσσερις– γιατί πραγματικά το αεροσκάφος έχει ένα κόστος συντήρησης ακριβό. Δεν είναι πάρα πολύ ακριβό, αλλά πραγματικά θέλει έναν εξορθολογισμό σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευσή του», ανέφερε.
«Το ελληνικό F-35 θα έχει επάνω ό,τι καινούργιο υπάρχει»

Σε ό,τι αφορά τώρα την έκδοση του μαχητικού που θα αποκτήσει η Ελλάδα, ο Α/ΓΕΑ σχολίασε απαντώντας για το εάν η ΠΑ θα παραλάβει την έκδοση Block 4/ TR3: «εκεί φαίνεται πως πάμε, έχουνε επιλύσει κάποια θέματα που είχανε, είναι θέμα software περισσότερο, και όπως άκουσα πάμε σε αυτόν τον τύπο. Το ελληνικό F-35 θα έχει επάνω ό,τι καινούργιο υπάρχει. Όποιος έχει πάρει προηγούμενη version μπορεί βέβαια να την αναβαθμίσει αλλά αυτό θα κοστίσει. Εμείς θα πάρουμε αυτό που έχουμε πληρώσει. Όταν είναι την κατάλληλη εποχή έτοιμο, το 2028, αυτό θα πάρουμε. Και θα είναι το πιο σύγχρονο. Προτιμώ τα δοκιμασμένα προϊόντα…», σημείωσε.

Αναφερόμενος στα όπλα που θα φέρουν τα μαχητικά, ο Α/ΓΕΑ μίλησε για την ανάγκη ύπαρξης ενός ορθού σχεδιασμού. «Αρχικά να πούμε πως όπλα (σ.σ και για τα ελληνικά F-35) υπάρχουν. Όπλα για να καλύψουν ακόμη και το F-35 αυτή τη στιγμή στο οπλοστάσιό μας υπάρχουν. Το δε F-35 που θα πάρουμε θα μπορεί να φέρει και τον πύραυλο Meteor, αυτό έχει συμφωνηθεί. Από εκεί και ύστερα και εμείς δεν πληρώνουμε τίποτα για αυτή τη δυνατότητα. Υπάρχει λοιπόν σχεδιασμός για όπλα, περιμένουμε να δούμε λίγο τον χρόνο, τα χρήματα, που έχουνε δεσμευτεί», εξήγησε η Α/ΓΕΑ.

Σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες αγορών ο κ. Γρηγοριάδης εξήγησε: «μας έχουν δώσει (σ.σ. την άδεια απόκτησης) για πολλά όπλα. Δεν είναι μόνο ο AMRAAAM – όπου εμείς ζητάμε να πάρουμε τον AMRAAAM AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile στην έκδοση 120D, που εκτιμώ πως θα αποδεσμευτεί του χρόνου, είναι πως μας έχουν ήδη αποδεσμεύσει το AGM-158 JASSM, που είναι ένα όπλο με εμβέλεια 1000χλμ, κάτι που ζητούσαμε πολλά χρόνια και η αποδέσμευσή του από τους Αμερικανούς δείχνει και το επίπεδο που έχουμε πλέον. Όλα αυτά, και τα Harpoon, είναι μέσα στο πλάνο. Θα πάρουμε βέβαια και τα Rampage αλλά και τα SPICE του χρόνου», τόνισε ο Α/ΓΕΑ.

Ο Α/ΓΕΑ σημείωσε ερωτηθείς για το εάν τα ελληνικά F-35 θα διαθέτουν ειδικά για την ΠΑ συστήματα πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, τόνισε όμως πως συστήματα που έχουν τοποθετήσει ειδικά για τα δικά τους F-35 οι Ισραηλινοί εάν η Ελλάδα το ζητήσει είναι στην σπάνια θέση να της εγκρίνεται η απόκτησή του: «αυτό που έχουν οι Ισραηλινοί, το δίνουν σε εμάς…», σημείωσε με έμφαση ο Αρχηγός της ΠΑ της Ελλάδας.

Σε ό,τι αφορά την απόκτηση νέων συστημάτων αυτοπροστασίας στα έως και 120+ ελληνικά Viper εφόσον ολοκληρωθεί και ένα νέο πρόγραμμα, ο Α/ΓΕΑ απάντησε: «θα έχουν. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρεις προτάσεις, απλά το κόστος είναι πάρα πολύ μεγάλο γιατί (σ.σ κάθε ένα από τα προσφερόμενα συστήματα) κατασκευάζεται τώρα. Επειδή όμως το έχω συζητήσει με εταιρίες, εμείς θα πάρουμε σαν second users, χαμηλότερη τιμή. Δεν θα αναπτυχθεί δηλαδή για εμάς, αναπτύσσεται για τους Αμερικανούς. Εάν αποφασίσουμε –γιατί τα αξιολογούμε αυτά τα τρία συστήματα– (σ.σ. θα τα πάρουμε) με τον προγραμματισμό του συστήματος.

Τότε η τιμή θα είναι πραγματικά χαμηλότερη και τότε θα προχωρήσουμε. Θέλουμε να μπορούμε να παρεμβαίνουμε εμείς. Θα πάρουμε το licence από τους Αμερικανούς και από εκεί και πέρα (σ.σ αποφασίζουμε). Δεν θα είναι κάτι που θα φτιαχτεί ειδικά για εμάς. Θα πάρουμε ένα σύστημα που θα είναι δοκιμασμένο και θα το προγραμματίζουμε εμείς, κάτι που είναι η διαφορά. Μπορεί να το έχουν όλοι αυτό το σύστημα αλλά σημασία έχει οι παρεμβολές που θα βάλεις μέσα στο πρόγραμμα, που θα τις προγραμματίσεις εσύ, οι οποίες θα είναι δικές σου, θα έχεις τη δική σου βιβλιοθήκη. Οπότε αυτό ζητούμε», εξήγησε ο Α/ΓΕΑ.

Ο Α/ΓΕΑ ερωτηθείς απάντησε και για αγορές έξυπνων συστημάτων όπως συστήματα ενεργών παρεμβολών που πλέον γίνονται μέρος του σύγχρονου αεροπορικού πολέμου (σ.σ active decoys). «Υπάρχει στο πλάνο. Κοιτάζουμε τι υπάρχει στην αγορά και μέσω μιας μελέτης η οποία μπορεί να είναι και διακλαδική -γιατί δεν είμαστε μόνοι μας- θα προχωρήσουμε σε ανάλογες ενέργειες».

Σε ό,τι αφορά δε τη συνεργασία της ΠΑ με το ΕΛΚΑΚ ο Α/ΓΕΑ «εμείς έχουμε καταθέσει προτάσεις τις οποίες είχαμε ώριμες, που περιλαμβάνουν όλα αυτά. Από παρεμβολείς -μπορεί να είναι και GPS Jammers- μέχρι τα drone». Ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης ερωτηθείς δε στο πλαίσιο της προσπάθειας για την εξέλιξη ελληνικών Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων εάν θα υπάρχει στο μέλλον η δυνατότητα συνεργασίας τέτοιων “made in Greece” drone με τα ελληνικά F-35 απάντησε πως μια εταιρία κατασκευής μαχητικών θα κάνει «ό,τι της ζητήσεις» αρκεί να συμφωνηθεί η τιμή ενός αιτήματος: «Όλα αυτά τα βλέπουμε», σημείωσε.

Ο στόλος των Rafale και τα “tanker”

«Σε ό,τι αφορά τα Rafale, έχουμε 18, εντός του Σεπτεμβρίου έρχονται άλλα δύο και μέχρι τέλος του χρόνου αναμένουμε τα υπόλοιπα τέσσερα. Τα αεροπλάνα είναι πλήρως επιχειρησιακά, εκτελούν ήδη ετοιμότητες, εθνικές και νατοϊκές και είναι στο επίπεδο που πρέπει να είναι αυτή τη στιγμή για να αναλάβουν επιχειρήσεις. Στο wishlist είναι και άλλα έξι», ανέφερε ο Α/ΓΕΑ που ερωτηθείς για το εάν σε ενδεχόμενη απόκτηση άλλων έξι τα επιπλέον αεροσκάφη θα είναι της έκδοσης F4, εξήγησε πως το εάν ενδεχόμενα επιπλέον τεμάχια θα είναι κάτι παραπάνω» θα εξεταστεί.

«Όλα είναι θέμα χρημάτων. Αν π.χ. είναι να πρέπει να αγοράσουμε νέες συσκευές ελέγχου κ.ο.κ (σ.σ εφόσον αποκτηθούν έκδοσης F4 επιπλέον αεροσκάφη), να φτιάξουμε καινούργια συνεργεία κ.τ.λ, εκεί αυτό πρέπει να το δούμε», ανάφερε ο Έλληνας Α/ΓΕΑ. Το ζήτημα είναι να δούμε την ισορροπία (σ.σ. κόστους/απόδοσης) πως πάει. Σίγουρα μας ενδιαφέρει ένα αεροπλάνο που μπορεί να κάνει την ίδια ακριβώς δουλειά, μπορεί να έχει και μερικές επιπλέον δυνατότητες που μπορεί να τις χρησιμοποιήσουμε ή στο μέλλον να μπορούμε να αναβαθμίσουμε τα παλαιότερα σε αυτό το επίπεδο, το συζητάμε με την εταιρία», εξήγησε ο Α/ΓΕΑ.

Σε ό,τι αφορά την αγορά αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού, ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης εξήγησε πως μια τέτοια δυνατότητα ήταν πάντα στα “θέλω” της ΠΑ και αυτή τη στιγμή το αίτημα του ΓΕΑ είναι τέσσερα Boeing KC-135 Stratotanker από αυτά που αποδεσμεύσουν οι ΗΠΑ το 2025 με μια διαδικασία hot transfer, απευθείας δηλαδή μεταφορά σε πλήρη επιχειρησιακή κατάσταση στην ελληνική ΠΑ, «δεν θέλω να πάνε στην έρημο καθόλου…» σημείωσε ο Αρχηγός ΓΕΑ. «Τώρα στείλαμε αεροσκάφη στην Ινδία, κάναμε ανεφοδιασμό στον αέρα, εάν είχαμε αεροσκάφη tanker, θα πηγαίναμε έτσι», σχολίασε.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top