Κατά την παρουσίαση της έκθεσης πεπραγμένων για το 2008, ο πρόεδρος της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, Χρήστος Γεραρής, ανέφερε ότι διεκπεραιώθηκαν 1.838 υποθέσεις, που αφορούν προσφυγές ή καταγγελίες, ερωτήματα, γνωστοποιήσεις και αιτήσεις για άδεια τήρησης αρχείου ευαίσθητων δεδομένων, ή διαβίβασης σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είπε ότι «λόγω του μεγάλου όγκου δουλειάς, είναι αναγκαίος ο διπλασιασμός των οργανικών θέσεων σε μια τριετία, καθώς και η ανάγκη τροποποίησης του ιδρυτικού νόμου της αρχής για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της».
Επίσης υπογράμμισε ότι απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση, σε ό,τι αφορά στη διαχείριση από τη Δημόσια Διοίκηση των αιτημάτων πρόσβασης σε δημόσια έγγραφα και ότι η Αρχή πρέπει να αναπτύξει περισσότερο την προληπτική της δράση.
Για τα μέτρα για τη δημόσια ασφάλεια τόνισε την ανάγκη σεβασμού από την πολιτεία, των γενικών αρχών του δικαίου και επίσης την αναγκαιότητα, οι τεχνολογικές λύσεις, που επιλέγονται τόσο από τον ιδιωτικό, όσο και από το δημόσιο τομέα να υποστηρίζουν την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Σε 24 από τις 69 αποφάσεις της Αρχής, μέσα στο 2008, επιβλήθηκαν κυρώσεις. Σε 18 περιπτώσεις επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 673.000 ευρώ.....
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Γεραρής στα κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης. Υπογράμμισε ότι κρίθηκε παράνομη η εγκατάσταση κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης σε δυο σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πρόσθεσε ότι η Αρχή ετοιμάζει αναθεώρηση της οδηγίας για τα κλειστά κυκλώματα, ώστε να διευκρινιστούν διάφορα θέματα, που έχουν προκύψει από τη λειτουργία τους.
Στο πλαίσιο παρουσίασης της έκθεσης, ο κ. Γεραρής, αναφέρθηκε και σε θέματα της τρέχουσας επικαιρότητας. Αναφορικά με τη γνωμοδότηση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γ. Σανιδά, για την κατάργηση της ανωνυμίας των «blog», επεσήμανε ότι «θα δημιουργηθούν προβλήματα, διότι δεν έχει ληφθεί υπόψη η οδηγία 2002/58 για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, που έχει επικυρωθεί από τη Βουλή με το νόμο 3471/2006».
Το άρθρο 4, παράγραφος 1, του νόμου 3471/2006 αναφέρεται στα δεδομένα κίνησης και θέσης για την κατοχύρωση του απορρήτου της επικοινωνίας και διευκρινίζει ότι η άρση του απορρήτου μπορεί να γίνει μόνο υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 19 του Συντάγματος. «Σε αυτή την περίπτωση, ενδεχόμενη ρύθμιση, που θα γίνει χωρίς νομοθετική μεταρρύθμιση, θα δημιουργήσει προβλήματα».
Ο κ. Γεραρής αναφέρθηκε και στο ζήτημα της κατάργησης της ανωνυμίας στα καρτοκινητά, τονίζοντας πως «είχε προηγηθεί αίτημα της Αρχής για τη συμμετοχή της στη νομοθετική ρύθμιση, κάτι το οποίο τελικά δεν έγινε». Χαρακτήρισε δε, «υπερβολή» τα στοιχεία, που ζητούνται.
Ακόμη ανέφερε ότι από το υπουργείο Δικαιοσύνης στάλθηκαν πριν λίγες μέρες δυο τροπολογίες στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δημόσιας Τάξης για την άρση της τηλεφωνικής επικοινωνίας, προκειμένου να γνωμοδοτήσει η Επιτροπή Προσωπικών Δεδομένων.
Διευκρίνισε ότι η μία τροπολογία εξαιρεί από το πεδίο νόμου και τον έλεγχο της αρχής, την επεξεργασία με ειδικά τεχνικά μέσα από οποιαδήποτε δημόσια αρχή για λόγους ασφάλειας και άμυνας της χώρας. Η δεύτερη τροπολογία αφορά τροποποίηση διατάξεων του κώδικα ποινικής δικονομίας για την τήρηση αρχείου δεδομένων DNA, με την οποία φεύγει ο έλεγχος από την αρμοδιότητα των δικαστικών αρχών και μεταβιβάζεται στις αστυνομικές αρχές, ύστερα από εντολή εισαγγελέα.
Ο κ. Γεραρής χαρακτήρισε «ασφυκτικά» τα χρονικά πλαίσια για τόσο σοβαρά ζητήματα και υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση θα πρέπει να περιμένει τη γνωμοδότηση της Αρχής, η οποία αναμένεται μέσα στον Ιούλιο».
Είπε ότι «λόγω του μεγάλου όγκου δουλειάς, είναι αναγκαίος ο διπλασιασμός των οργανικών θέσεων σε μια τριετία, καθώς και η ανάγκη τροποποίησης του ιδρυτικού νόμου της αρχής για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της».
Επίσης υπογράμμισε ότι απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση, σε ό,τι αφορά στη διαχείριση από τη Δημόσια Διοίκηση των αιτημάτων πρόσβασης σε δημόσια έγγραφα και ότι η Αρχή πρέπει να αναπτύξει περισσότερο την προληπτική της δράση.
Για τα μέτρα για τη δημόσια ασφάλεια τόνισε την ανάγκη σεβασμού από την πολιτεία, των γενικών αρχών του δικαίου και επίσης την αναγκαιότητα, οι τεχνολογικές λύσεις, που επιλέγονται τόσο από τον ιδιωτικό, όσο και από το δημόσιο τομέα να υποστηρίζουν την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Σε 24 από τις 69 αποφάσεις της Αρχής, μέσα στο 2008, επιβλήθηκαν κυρώσεις. Σε 18 περιπτώσεις επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 673.000 ευρώ.....
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Γεραρής στα κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης. Υπογράμμισε ότι κρίθηκε παράνομη η εγκατάσταση κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης σε δυο σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πρόσθεσε ότι η Αρχή ετοιμάζει αναθεώρηση της οδηγίας για τα κλειστά κυκλώματα, ώστε να διευκρινιστούν διάφορα θέματα, που έχουν προκύψει από τη λειτουργία τους.
Στο πλαίσιο παρουσίασης της έκθεσης, ο κ. Γεραρής, αναφέρθηκε και σε θέματα της τρέχουσας επικαιρότητας. Αναφορικά με τη γνωμοδότηση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γ. Σανιδά, για την κατάργηση της ανωνυμίας των «blog», επεσήμανε ότι «θα δημιουργηθούν προβλήματα, διότι δεν έχει ληφθεί υπόψη η οδηγία 2002/58 για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, που έχει επικυρωθεί από τη Βουλή με το νόμο 3471/2006».
Το άρθρο 4, παράγραφος 1, του νόμου 3471/2006 αναφέρεται στα δεδομένα κίνησης και θέσης για την κατοχύρωση του απορρήτου της επικοινωνίας και διευκρινίζει ότι η άρση του απορρήτου μπορεί να γίνει μόνο υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 19 του Συντάγματος. «Σε αυτή την περίπτωση, ενδεχόμενη ρύθμιση, που θα γίνει χωρίς νομοθετική μεταρρύθμιση, θα δημιουργήσει προβλήματα».
Ο κ. Γεραρής αναφέρθηκε και στο ζήτημα της κατάργησης της ανωνυμίας στα καρτοκινητά, τονίζοντας πως «είχε προηγηθεί αίτημα της Αρχής για τη συμμετοχή της στη νομοθετική ρύθμιση, κάτι το οποίο τελικά δεν έγινε». Χαρακτήρισε δε, «υπερβολή» τα στοιχεία, που ζητούνται.
Ακόμη ανέφερε ότι από το υπουργείο Δικαιοσύνης στάλθηκαν πριν λίγες μέρες δυο τροπολογίες στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δημόσιας Τάξης για την άρση της τηλεφωνικής επικοινωνίας, προκειμένου να γνωμοδοτήσει η Επιτροπή Προσωπικών Δεδομένων.
Διευκρίνισε ότι η μία τροπολογία εξαιρεί από το πεδίο νόμου και τον έλεγχο της αρχής, την επεξεργασία με ειδικά τεχνικά μέσα από οποιαδήποτε δημόσια αρχή για λόγους ασφάλειας και άμυνας της χώρας. Η δεύτερη τροπολογία αφορά τροποποίηση διατάξεων του κώδικα ποινικής δικονομίας για την τήρηση αρχείου δεδομένων DNA, με την οποία φεύγει ο έλεγχος από την αρμοδιότητα των δικαστικών αρχών και μεταβιβάζεται στις αστυνομικές αρχές, ύστερα από εντολή εισαγγελέα.
Ο κ. Γεραρής χαρακτήρισε «ασφυκτικά» τα χρονικά πλαίσια για τόσο σοβαρά ζητήματα και υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση θα πρέπει να περιμένει τη γνωμοδότηση της Αρχής, η οποία αναμένεται μέσα στον Ιούλιο».
Δημοσίευση σχολίου